Revoluce na britských kolejích. Vláda po čtvrtstoletí odpískala systém koncesí

Desiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákDesiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Revoluční změna na britských kolejích.

Britská vláda v pondělí definitivně zrušila systém koncesí na železnici. Potvrdila tak stav, který kvůli koronavirové nákaze zavedla jako šestiměsíční provizorium v březnu. Tehdy licence pozastavila, převzala od dopravců riziko tržeb a zachránila tak provoz před kolapsem. Jde fakticky o brutto model, který využívá i řada krajů v českých zemích.

Systém, ve kterém dopravci obsluhovali na komerčním základě soubory, pro které měli licenci, končí po téměř čtvrtstoletí. „Model privátní železnice přijatý před 25 lety přinesl výrazný růst počtu cestujících, pandemie ovšem ukázala, že je nadále nefunkční,“ uvedl ministr dopravy Grant Shapps.

Dopravci dostali dočasné smlouvy, které ministerstvo nazvalo Emergency Recovery Measures Agreements (ERMAs). Ty mají platit do doby, než se rozběhne nový systém, zřejmě založený na veřejné objednávce. Od března činily výdaje státu na nový systém zhruba 700 milionů liber měsíčně (20,6 miliardy korun). Nyní by to mělo být méně.

Ministerstvo: Lidem se zjednoduší cestování, skončí zmatky

„Nové dohody mají přísnější výkonnostní cíle a nižší poplatky. Umožňují nám brzy zahájit klíčové reformy, včetně požadavku, aby operátoři vzájemně lépe koordinovali a snižovali nadměrné kapitálové náklady,“ doplnilo ministerstvo.

Podle něj se lidem zjednoduší cestování, bude zajištěna takzvaná síťovost systému a skončí zmatky „ohledně toho, zda používáte správnou jízdenku nebo správnou vlakovou společnost“.

Reakce dopravců je vesměs kladná, ačkoliv jednání o nových smlouvách několikrát hrozila krachem. „Jsme rádi, že byl železnici přiznám zásadní význam pro komunity a místní ekonomiky,“ uvedl generální ředitel skupiny First Group Matthew Gregory. Skupina provozuje Great Western Railway, South Western Railway, TransPennine Express a Avanti West Coast.

Koncese platí v Británii vesměs deset let a dopravce za ni státu platí. Přitom musí splnit řadu podmínek, například v oblasti obnovy vozového parku. Systém v poslední době přitom utrpěl několik reputačních ran.

Například v lednu naplnilo ministerstvo dopravy svá varování a oznámilo, že odebere koncesi k provozu vlaků společnosti Arriva Rail North. Ta s pomocí zhruba 400 vlakových souprav obsluhovala železniční síť v severní Anglii (provozní soubor Northern), kam patří města jako Manchester, Liverpool, Leeds, York nebo Sheffield.

Vlaky Arriva Rail North v Manchesteru. Foto: Geof Sheppard / Wikimedia Commons

Vlaky Arriva Rail North v Manchesteru. Foto: Geof Sheppard / Wikimedia Commons

Arriva se v severní Anglii potýkala s dlouhodobými provozními problémy. Cestující si stěžovali především na zpoždění a rušení spojů, a s tím související přeplněné vlaky. Shapps tehdy uvedl, že cestující „ztratili důvěru v severoanglickou železnici“. Koncesi a provoz přebral státní podnik poslední záchrany Operator of Last Resort (DfT OLR Holdings – DOHL), konkrétně jeho dceřiná společnost Northern Trains.

Severoanglická železnice přitom nebyla první případ zestátní provozu. Už v roce 2018 byla znárodněna linka mezi Londýnem a Edinburghem (East Coast Mainline).

Koncesní systém ale není mrtvý. Využil ho například španělský správce vysokorychlostních tratí Adif Alta Velocidad, který nedávno rozdělil koncese pro svou páteřní síť a ukončil tak monopol státního dopravce Renfe. O koncesích píše i české ministerstvo dopravy v nové koncepci veřejné dopravy; úvaha o jejich zavedení směřuje k tratím Praha Ostrava a Praha Brno.

Tagy koncese Top Velká Británie železniční doprava
48 komentářů