Restart po osmi letech. Návrat druhé lokomotivy pro Osoblažku se blíží

Lokomotiva 705.914 pro Osoblažku. Foto: České dráhyLokomotiva 705.914 pro Osoblažku. Foto: České dráhy

Provoz na trati chtějí na konci roku převzít obce.

České dráhy na jaře chystají návrat druhé provozní lokomotivy na aktuálně jedinou funkční úzkorozchodnou železnici v Česku. Půjde o lokomotivu 705.914-0 pro trať Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Stroj je mimo provoz od roku 2016 a od roku 2021 prochází modernizací. Ta měla původně skončit před dvěma lety, nabrala ale velké zpoždění.

Na konci ledna došlo v dílnách PARI CZ v Kutné Hoře k zásadnímu posunu: po dlouhé době došlo k nastartování motoru lokomotivy. Zakázku na modernizaci získala společnost CZ LOKO, která majetkově vstoupila do PARI CZ. V dalších dnech pak probíhaly další práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

„V průběhu jara se očekává dokončení všech prací na opravě a modernizaci lokomotivy, její přeprava na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a následně zahájení funkčních zkoušek a zkušebního provozu. Pro letní sezónu 2024 by tak měly být k dispozici na úzkokolejce dvě provozní lokomotivy řady 705,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

České dráhy se v roce 2022 dostaly na trati do kritické situace, kdy neměly ani jednou lokomotivu funkční. Pravidelná doprava byla přerušena, jezdily jen výletní vlaky a náhradní autobusy. Tato situace vedla obce k jednání o tom, že by provoz chtěly převzít samy. K transakci by mělo dojít letos.

Na Osoblažce budou přes léto jen nostalgické vlaky. ČD nemá lokomotivy

Při hlavní opravě došlo ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens.

Obměnou prošla elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové je chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstaly původní a prodělaly kompletní opravou ve středisku údržby ČD v Olomouci. Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je však odlišný od druhé provozní lokomotivy ČD na Osoblažce.

Přesun provozu na Osoblažce na obce se odkládá o rok, na trať se vrací po modernizaci další vůz

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD s rozchodem 760 mm nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu. Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. V současnosti jsou to nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají ČD vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Tagy 705.914 CZ Loko Osoblažská úzkokolejka Osoblažská úzkorozchodná dráha PARI CZ Servis Trať 298 Třemešná ve Slezsku Osoblaha
140 komentářů