Restart po osmi letech. Návrat druhé lokomotivy pro Osoblažku se blíží
Lokomotiva 705.914 pro Osoblažku. Foto: České dráhy
Provoz na trati chtějí na konci roku převzít obce.
Provoz na trati chtějí na konci roku převzít obce.
zkrátka a jednoduše,mašinka je pěkná,povedla se!a zas pár let bude točit!
Předpokládám tedy model jako v Plzeˇňském kraji, kdy ČD budou muset vozidla předat novému dopravci.
Trať patří SŽ, tak když by to převzali obce bude ČD jezdit dál pokud kraj nevybere jiného dopravce.
Proboha proč? Ta vozidla jsou ČD, ty nebudou muset vůbec nic. Pokud budou chtít, vozidla PRODAJÍ nebo PRONAJMOU. Pokud se usmyslí, že si je vystaví na pomník v Praze, bude to jejich volba. V Plzni byly vozidla vázána na konkrétní tratě, veřejnou soutěž a dotační program.
Tyto lokomotivy jsou také vázány na konkrétní trať.
Nejsou koupeny za dotace, které by měly podmínku provozu na dané trati.
Ano máte pravdu svým rozchodem jsou vázány na Osoblažku, pokud by teda ČD nechtěly jezdit na Jihu čech
A čím? Řetězem? Proto jedna skončila u NTM a druhá je v Lužné, že?
Pro ČD jsou to vozidla majetkově jako každé jiné, které zdědily po ČSD – můžou je přesunout kam budou chtít. Samozřejmě ve vzduchu visí pronájem SŽD a provoz na Osoblažce, ale je to jen na rozhodnutí ČD.
Třeba se nedomluví a SŽD budou z Ukrajiny shánět TU7 nebo TU2 😉 /Berte už spíš jako vtip/
Vy jste ale chytrý 😲😲😲…
Tak ono, kam by je ČD asi tak nasadily jinam. A když už se opravily, tak by byl nesmysl je šrotovat. A muzeu stačí jedna až dvě lokomotivy. Snad, že by se rozhýbaly Jindřichohradecké dráhy, ale ty jsou komplet soukromé, a to vlastně i proto, že je ČD už nechtěly provozovat. Bez JHMD by vlastně tyhle dráhy dávno zanikly, což pravda, u trati do Nové Bystřice by to nebyl div, když to tam jede dost zoufalým obloukem, takže udržovat to lze jen jako atrakci, s tím, že zastávka Kaproun byla snad atrakcí vždy, ještě než se to spojilo s Járou… Číst vice »
Jakým právem, proč by na to ČD přistoupily? Často je možnost prodeje podmínka dotace na vozidla, ale tahle lokomotiva patřila ČD a opravu taky platily ČD.
ČD by reálně neměly co s nimi dělat a poslat je na šrot by byla blbost, poté, co se opravily. Takže jediná smysluplná možnost je prodej, a to i z hlediska ČD.
Druhá mašina a pořád jen jeden Balm/Ú?
V Jindřichově Hradci brzy bude možné levně zakoupit další…
Jsou dva.
Ten třetí by také nebylo marné obnovit a přestavět na Bdtú.
Na ten počet cestujících stačí dát lavici do zavazadlového prostoru na mašině a jede se 😀
Balmy jsou v provozu dva. Jeden modernizovaný s IS a novými okny a druhý, opravený před pár lety, v „retro“ stylu ve více-méně původním stavu.
Čemu odpovídá emisní norma Stage IIIA. Euro4?
Už jsem to vygůglil. Je to opravdu tak, odpovídá Euro 4. Takže se jedná v případě naftového motoru o nějaký ležák skladem, neprodaný jako stacionár do Afriky nebo jinam, kde jsou jim emisní normy šumák. Ať žije ekologická železnice versus autobusy v Euro 6.
Tak jako reko to (bohužel) současné limity emisí splňovat nemusí. To ale neznamená, že to není od starého motoru posun.
Jinak normální? To jsou normálně nové motory. Jasně čím víc euro tím víc Adidas.
Mě to vadí.
Tě to vadí?
Mě ne. Radím si nastudovat, jaký rozdíl je mezi Euro1 a Euro4 vs Euro4 a Euro6
Je třeba říct, že původní motor neplnil ani to Euro 1.
Takže když dnes nahrazuji tatru 148, stačí mi něco s E4? Asi ne…
To nikde netvrdím.
Když dnes chcete nahradit 148ku bohatě postačí nahradit 815kou 🙂
Co vám vadí? Že bude provoz ekologičtější než by byl původně? A přísloví lepší něco než drátem do oka znáte?
Ale když chcete tak prosím. Za sebe říkám, že pokud byl dosazen jiný motor než ten co tam byl původně jedná se jen a pouze o paskvil a nikoliv o historické vozidlo a ta horentní částka za opravu jsou vyhozené peníze. V takovém případě to mohli rovnou hodit do šrotu protože to nemá takovou hodnotu jakou by historické vozidlo mělo mít a je to satejný jako když někdo do UAZu 469 nacpal motor z Avie protože mu vadilo jak originál žere.
Jenže ono nejde jen o spotřebu původního motoru, ani jen o jeho emise. Jde také o dostupnost náhradních dílů či náklady na servis. Přeci jen TEDOMů je dnes nepoměrně víc, než motorů ČKD, natož pak řady 170. Ty už začaly být nahrazovány před desítkami let v kredencích a následně v hydrách, byť tam šlo o přeplňovanou variantu.
Toimu s těkmi náhradními díly máte samozřejmě pravdu , ale myslel jsem si, že se bude jednat o skutečnou renovaci a ne přestavbu.
Jenže tady nebyla žádná snaha z toho udělat „historické vozidlo“, právě naopak, snaha byla z toho udělat něco, co bude použitelné v běžném provozu.
„….snaha byla z toho udělat něco, co bude použitelné v běžném provozu.“ a vyšla z toho 30t lokomotiva s rychlostí 50km/h která bude tahat neklimatizované, vysokopodlažní vozy? Vždyť by to lépe a levněji odvezl autobus.
Samozřejmě, ale nebyly by peníze ze SFDI.
Je vidět, že nechapete dnešní smysl téhle trati.
Náhodou, autobusem je to parádní poznávací zájezd. 😁
https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&rc=9o8R5xZ0K.bznxXxtO&rs=stre&rs=stre&ri=82190&ri=81970&mrp=%7B%22c%22%3A200%2C%22dt%22%3A%222024-02-19T09%3A10%3A00%22%2C%22d%22%3Atrue%7D&xc=%5B%5D&x=17.6491365&y=50.1944544&z=11
Aha. Tak to potom jo. V takovém případě si ovšem nemuseli dávat záležet na tom nátěru který má připomínat historický a měli tomu dát kabát který by odpovídal snahám udělat z toho vozidlo pro běžný provoz.
Není to muzejní vozidlo, ale provozní. Historický je maximálně datem výroby.
Do šrotu by to sice mohli hodit, ale pak nastává drobnej problém s tím že by neměli pořádně s čím jezdit.
Nový nejsou, tak se musí repasovat starý vraky.
Klasika: Když nebude po jeho, tak nebude vůbec. Co natom, že jemu to nepatří.
Však to znáte: Když ne se šípkovou, tak budou všichni hlady. Ten druhý zas jedině se zelím, jinak všichni hlady.
Přičem prase se dá udělat půl na půl… což ale egomaniak nepřipustí.
Proč šrotovat? Původní motor může být zakonzervovaný, v bedně, ve skladu. To kdyby to chtěl někdo vrátit.
Jako původní motor, na který to dojezdilo a je k.o. ?
Tak si to uřízněte.
A není takhle náhodou EURO 4 pořád lepší než EURO 0?
Určitě. Ale železná dráha si nemůže hrát na ekologický způsob dopravy cestujících, pokud je tam normální emisní norma z roku 2006 a vyšší koncentrace NOx.
Když už se nedělá přesná obnova do původního historického stavu a zachovává se pouze vzhled z nějakého staršího období, je (resp. mělo by být) podstatné jen to, jak náročné a hlavně drahé by bylo použití ještě modernějších součástí než něčeho z „vyběhlé“ starší skladové zásoby – pokud to tedy vůbec je jednoduše možné.
Pouze se vymlouvat na to, že „EURO 4 je přece lepší než EURO 0“, takže „to přece stačí“, ale nijak jinak to už řádně nezdůvodnit, mi přijde hodně hloupé a ubohé.
A co teprve požáry ve Středomoří, že. Jen bych chtěl podotknout, že kdejaký traktor nebo bagr dnes jede pod Stage V – Euro 6.
Taky pravda, na Tatru 148 narazíte na stavbě jen výjimečně. Já potkal jeřáb 2 roky dozadu, ale ta jeřábová věž má vlastní motor.
Vždyť je to kusová přestavba.. Ani na silnici by něco takového nemuselo splňovat nejnovější emisní normy, tohle není žádná velkosériovka po (sta)tisíci kusech.
Že atuobus musí? Citelis byl vyrobem v 10.000 kusech a snad každý najezdil přes půl milionu kilometrů po městě. Tahle lokomotiva je jak nabrat kýbl vody z přehrady. Dělá to snad každý a denně?
Je hezký, že řešíte jednu lokomotivu a kus vedle se vzájemně pálí rusáci s ukrajincema, hoří tanky, sklady, potápějí si lodě….kromě vzduchu zasviňují i moře… I u nás za potlesku ovcí haraší Řehka s tankama a stíhačkama, které jsou z jakékoliv normy Euro vyjmuty…lidi jsou jak magoři…..a ta jedna lokomotiva to má zachránit.
Když chcete mír musíte mít větší klacek než agresor. Tanky a stíhačky nepoužíváte ke každodenní dopravě, v době míru pak můžete řešit normy aby prostředí bylo čístší, zase na druhou stranu kdyby se neřešily normy, odsíření elektráren, není potřeba zvyšovat věk odchodu do důchodu protože se sníží věk dožití.
Tak cvičí se s nimi opravdu pravidelně…Na tuto diskuzi vojenské kecy nepatří, jen poukazuji na to, jak zvrácené je řešit jednu lokomotivu… a mimochodem to latinské přísloví používané ve starém Římě, kterým se ohání ten šílený Řehka a Černochová je naprostý nesmysl. Stejné závody ve zbrojení byly před I. sv. válkou a jak to dopadlo…..A právě ta Římská říše, která se tím řídila taky dopadla dost neslavně….a opravdu nemám rád rusaky ani nejsem babišovec, jestli budete pokračovat v další OT diskusi. Druhý příklad by mohly být naprosto zbytečné některé lety, nebo tankery vozící ropu přes půl světa…. A pak nadávejte… Číst vice »
CO2 produkované v Evropě činí 8% světové produkce. Takže 1 loko to fakt nespasí.
Já neřeším COx. Já řeším NOx = zhoubné nádory.
Ten historický nátěr s úzkým pruhem je naporosto super.
Převzít provoz, když je vše po nějaké investici / po opravě, když do toho ČD vrazilo nemálo peněz. To umí každý. A že ty obce nepřišly třeba tak před 5 lety, aby ukázali, že se to dá dělat lépe, když ČD v té době nemělo zájem opravit druhou loko a jezdili bez zálohy. A dlabali na to. A teď by chtěli přijít k hotovému a vytahovat se.
Můžete nám přiblížit podmínky, za jakých by k převzetí provozu došlo? Zjevně jste s nimi dobře obeznámen.
Tak předpokládám, že ČD jim nemůžou ty lokomotivy jen tak předat. A na nákup těch lokomotiv asi nebudou mít obce ani SZD miliony. Takže to dopadne pronájmem a ČD tedy budou dělat i údržbu na těch loko. Jízdní personál akorát asi změní zaměstnavatele z ČD na SZD.
A přestanou tam platit přepravní podmínky ČD (včetně jízdenek).
V celém kraji platí hlavně tarif ODIS.
Copak jízdenky, ale…
Vyřídit víza a výjezní doložku, protože ten vlak není peáž, v Polsku zastavuje pro nástup a výstup, tak aby pohraničníci neměli důvod zatýkat?
Tenhle vlak skrz Polsko opravdu nejezdí. To ten z hlavní trati. Jo kdyby jste jel z Grafenbergu tak to by byla zajížďka.
Spolek obcí si bude lokomotivy jakož i vlečné vozy pronajímat od ČD, dnes již vlastní většinu nádraží této trasy a za své peníze je opravilo. Tyhle ty plky, navíc evidentně vymyšlené si nechte od cesty.
Za své nikdo nic neopravil, vše šlo z dotací a různých regionálních fondů a třeba kapkou nějakou stovkou jsem na to přispěl i já 🙂
Tak, tak, na všem je cedule – platil Msk a EU. A to i na všem pozoruhodnějším v těch obcích. V hospodě v Osoblaze je taková i ohledně jejího vybavení.
Za své by tak mohli akorát organizovat odvoz obyvatel jinam…
Čím víc ceduli tím víc dotace
Tak kdo dnes ve světě všemožných dotačních titulů staví pouze z vlastních zdrojů? Nebýt ale této iniciativy dodnes to tam leží v původním stavu. Ale to je jedno, podstata je že tam je snaha zachovat provoz v civilizovanějších podmínkách. Za to velký dík všem zúčastněným.
Takže by bylo lepší nevyužit dotační program a nechat ty nádraží nadále chátrat, stejně jako další nádraží ve vlastnictví SŽ??
Snaha před léty byla, ale nebyla snaha odprodat nefunkční stroje…
Řeč je o trati kterou teď provozuje SŽ o změně dopravce a převzetí vozidel není v článku zmínka.
Je krásná
Fotka je ilustrační, nebo bude skutečně v tomto nátěru?
Tenhle se mi líbí nejméně, raději mám šípovité linky, které z této loko dělají tak krásný stroj.
Ovšem, na barvu to samozřejmě nejede, že?
Fotka je přesná, naprosto stejnou (i na stejném vagoně mám z listopadu 😀 )
Už?
Rozsah rekonstrukce je v podstatě novostavba, ale pořád nikdo neprezentuje proč došlo ke dvouletému zpoždění.Smlouvy s termíny popř.sankcemi by nebyly?2 roky zpoždění není dobrá reklama, pokud nemám monopol, ber nebo neber.
Modernizovat historické vozidlo je vždy problém. Náhradní díly jsou vzácnost a přespříliš pavouků ve skříni. A pak si odhadujte čas opravy. Kdyby měli platit sankce, dají opravny preventivně dobu opravy na 10 let.
Myslím, že část (jak moc nedokážu posoudit) je ve Vašem komentáři … novostavba= klubko hadů pod kamenem, tedy vyresite 1 problém a tu … objeví se další 3.
Věřil bych tedy, že část zpoždění je způsobeno tímto.
OK, tak potom to bude prezentovat v rámci PR, i přes komplikace se podařilo po 4 letech zrenovovat v podstatě historickou lokomotivu, a ne že se budou zveřejňovat informace typu po dvou letech zpoždění…Druhá věc, že po celé ty dva roky všcihni zainteresovaní mlžili, a z neznámých důvodů, nepouětěli žádné informace…viz. staré fotky na webu depa Kutná hora.
22.4 2023 byl v rámci regionálního PID, den otevřených dveří v Kutnohorském depu. Kde byla 705 vystavená a veřejnosti přístupná. Problémy zpoždění, tam byly popsány a na dotaz vysvětleny. Tak nevím kdo a kdy mlžil.
Místo toho abyste byl rád, že je opraveno a neskončilo to u ledu vadí dva roky zpoždněí. CO je to dva roky,? to je přesně ta doba kterou nám ukradl covid. A že dva roky nejsou dobrá reklama? reklama je to, že to vozidlo je opravené a ještě lepší reklama bude když bude provozováno bez závad a nutných dalších oprav.
Dva roky jsou nic, 4 skoro taky ne, ale převzít provoz z důvodu nespolehlivých ČD se chtělo skoro okamžitě. : – )
Jako tohle nehodlám hodnotit, protože o tom moc nevím a článek klidně mohl obsahovat podrobnosti čeho konkrétně se má ona transakce týkat . A jestli to chtělí provozovat obce tak to si tam mohou leda tak jezdit na šlapacích drezínách nebo si tam udělat cyklostezku. To často obce moc rády.
Jako třeba železnice Desná…tu taky chtěli zrušit. Navíc tady bez turistů nejsou ani ty lišky co by dávali dobrou noc.
Že by provoz obce chtěly letos převzít od ČD? Co si pod tím představit? Odkoupení vozového parku nebo třeba jen nějaký pronájem? Nebo by objednavaly dopravu namísto kraje?
Mi to připadá od obcí jako jistá forma protestu za ten rok 2022 s NAD… Ale že je to za tak dlouhou dobu ještě nepřešlo, kór když budou dvě funkční lokomotivy 🤔
Být ČD tak jim řeknu ať si tedy jezdí čím chtějí. Ono už jen to slovo „nespolehlivé“ ve spojení se slovem „převzít“ …..
Být ČD tak chci aby se mi vrátily náklady na opravu lokomotivy, proto bych se snažil ji využít, pokud ne v rámci vlastního provozu, pak třeba formou pronájmu subjektu, který bude provoz realizovat.
Pronájem je to samé co samé co zapůjčení. a měli by pamatovat na přísloví které říká, že co nechceš mít tak půjč. Proto bych se snažil o to aby realizace provozu zůstala v mých rukou.
Pohádky
To jsem zvědav za jakých okolností budou ČD ochotny předat pravidelnou dopravu jinému dopravci, když do obou mašin 705.9 nalili raketu peněz🤔
Jak se tomu jen říká… prodej?
Obce na to nemají. A jestli se zajímají o dění na JHMD, tak bych řekl, že se budou hodně rozmýšlet. Jediný možný donátor na koupi je kraj, který by dal nějakou částku SZD, co by to oficiálně koupily.
V tom případě do nějaké doby očekávám podobný vývoj jako na JHMD. Doteď SZD jezdí o víkendech a lidi kolem provozu jsou zhusta dobrovolníci, i od ČD.
Jsem zvědavý, kdo opustí svou dosavadní práci a půjde na hlavní úvazek dělat na úzkou celoročně.
A převezme celou úředničinu.
Ono to není jen dát € na naftu a už se jezdí…
Určitou výhodu ale Osoblažka oproti JHMD má: Dráhu provozuje SŽ, čímž odpadá provozovateli dopravy mnoho starostí s údžbou infrastruktury.
To ano, ale jsou obce ochotny platit za Kč/km a větší opravy?
Tak JHMD ty tratě zachránily, opravily a léta provozovaly. A že to dopadlo, jak to dopadlo je chybou vedení.
A to se stát nemůže v případě Osoblažky?
Vždy záleží na lidech ve vedení.
Ale u velkého dopravce je menší pravděpodobnost odbočení peněz někam, kde jsou „potřebnější“.
Hlavně stejně záleží na kraji. Když ten řekne, že € půjdou jinam, nikdo nic neudělá.
A kde by na to vzaly? Snad jen jedině, že by to bylo něco jako …jak se tomu jen říká? Něco po vzoru toho, co už známe z minulosti?
To asi není problém ČD, že?
Což do mašin, ale ještě tu nepřišla řeč na koleje. Já to mám HODNĚ z ruky, tak jsem tam byl jednou před pár lety, snad na nějaké výročí, a jistě nikoho nepřekvapí tvrzením, že už tehdy nic moc.
Koleje jsou po rekonstrukci. Nádražní budovy převedeny a postupně opravovány . Chyba je , že kvůli podmínkám dotací nesmí být komerčně využity- nesmí být pronajímány, provozováno v nich občerstvení a ubytování.
Přesně tak!
Dobrá zpráva. Osoblažka je historický železniční klenot naší vlasti.
Klenot tak významný že většina lidí ani netuší že existuje.
Je to trať vedoucí z odlehlého nezajímavého místa do ještě víc odlehlého a nezajímavého místa. Domorodcům se omlouvám, ale je to pravda. 😁
Máte pravdu, je to takový zapomenutý kraj na konci země. Nicméně prvávě ta úzkorozchodná železnice je unikátní – Nikde jinde v republice na ni nenarazíte. Navíc je ta oblast relativně kousek od Jeseníků, které jsou velkým turistickým lákadlem samy o sobě. Turistický provoz tedy určitou šanci jistě má.
V daném kraji jsem byl na dovolené, na Osoblažce jsem se projel a problém Jeseníků je, že od Pradědu na východ není kromě Karlové Studánky už vůbec, ale vůbec nic zajímavého. Tedy nejsou „Jeseníky“ jako „Jeseníky.“
Z Osoblahy je to do Karlovy Studánky kolem 50km, tudíž nemá moc smysl jet do Jeseníků a ubytovat se někde v kempu Osoblaha.
Tam je potřeba užívat si nejbližších zajímavostí. Tzn. v okruhu 20-30 km autem města Krnov, Zlaté hory (+skanzen), Glubczyce, https://mosznazamek.pl/en/, v blízkém okolí i na kole a vlakem zámky, rozhledny i ten zmíněný dřív Prudnik a kousek od něj klášter atd.
https://www.navylet.cz/cs/atrakce/bohusov
Odlehlost samozřejmě platí (a nejen z pohledu ČR), ale s tou nezajímavostí bych byl opatrnější: právě díky té odlehlosti tam lze najít i různé zajímavosti i krásy, které rozhodně odůvodní i nějakou tu návštěvu.
Projeto na kole i vlakem – krásný kraj, pro cyklisty ideál.
Vše je o reklamě.
A o úzkou se začalo se starat relativně nedávno.
Na jihu Čech se turistika rozvíjela už pár desetiletí, na Osoblažsku až v posledních asi 15 -20. Až 2002 začaly pravidelné prázdninové parní jízdy.
Je mnoho zajímavostí v republice, ale stejně bude většina lidí z Čech jezdit do Špindlu a na Lipno.
Je tu velky rozdil – Ceska Kanada je turisticka oblast uz hodne dlouho a vetsina CR to nema daleko. Osoblaha je z pohledu vetsiny obyvatel v neatraktivnim a vzdalenem regionu. Jinymi slovy, propagovat JHMD a privezt tam klientelu bylo o nekolik urovni snazsi.
Nepíšu nic jiného.
Ano, „neatraktivní“, protože donedávna úplně neznámý. V novinách ani o celém kraji většinou nepíšou pozitivně.
Pozor cizinče, máte sice pravdu, ale s těmito názory v našem městě dlouho nepřežijete…
Klenot jsem tady ještě neviděl. Klenot tady není, možná se odstěhoval do Humpolce 🙂
Právě že historický, bohužel. Trať, aspoň z dálky to tak vypadá, odnikud nikam, a vlastně ani nijak malebná nebo tak něco.
Za tento výrok Vás šotoušci upálí na zarážedle.
Po letech investic nejen do tratě, ale i zámků, vesnic, tur zázemí už zas tak moc nezaostává za JHMD a jejím okolím. Krajina podobná, snad pro cyklisty trochu kopcovitější proti. Ano, jsou tam jen vesnice, ale do Prudniku, kupodivu majícímu něco společného s jižními Čechami (Založeno v letech 1255-1259 Vokem I. z Rožmberka ), s hist. památkami je to z Osoblahy 11km. Na kole půl hoďky. Zřícenina hradu, rybník je také k dispozici přímo u kempu v Bohušově. Akorát jím neprojíždí, je těsně vedle. Co chybí, je nějaký cyklistický vůz na pravidelných vlacích v létě. Koupání – snad se podaří… Číst vice »
…na které nebudou jezdit skutečná historická vozidla, ale atrapy podle hesla na vrch huj a dole (uvnitř) fuj.
Co si máme představit pod slovy seřízení výkonu motoru?
Seřízení motoru.
Jednoduše řečeno motor má proměnlivý výkon odvislý od otáček motoru, množství paliva a dalších faktorů. Je třeba to mít seřízené, aby se nedusil, nebo naopak nehoupal apod. K tomu je ekvivalentně buzen alternátor a celé se to nastavuje na externím odporníku, který simuluje skutečnou zátěž.
Děkuji za vysvětlení.
Ten alternátor není něco co by nějak extra ovlivňovalo výkon motoru (pokud tedy pomineme, že chod alternátoru klade motoru odpor a tedy výkon ovlivňuje negativně) jen ho zásobuje elektrickou energií (zážeh). U vznětu kdybyste alternátor neměl může spokojeně běžet protože k vznícení stačí teplota a tlak a pak už není třeba elektrické energie pro zapalování.
>Ten alternátor není něco co by nějak extra ovlivňovalo výkon motoru
Právě naopak.
Zkuste po motoru chtít jmenovitý výkon a přitom nemít připojený ten alternátor. Už někde v 10 – 20% jmen. výkonu vám ten motor dá pac ojnicí…
A myslíte, že z trakčního alternátoru by se napájelo zapalování???
„Už někde v 10 – 20% jmen. výkonu vám ten motor dá pac ojnicí…“
Fakt? A proč zrovna ojnicí? . Mám takový pocit, že Vy mluvíte o stabiláku a já mám na mysli motor obecně (třeba v autě).
Bavíme se o lokomotivě s elektrickým přenosem výkonu. Kola jsou hnaná elektromotorem na nápravě, elektřinu vyrábí ten diesel s generátorem.
To není 1-5 kW jako alternátor/dynamo v autě.
Abyste mohl z motoru odebírat výkon, musíte ho něčím zatížit. Pokud ho nezatížíte, tak při navýšení paliva vám vyletí do otáček, kde by ho měl chytit přeotáčkový regulátor.
Pokud ale (navzdory přeotáčkovému regulátoru) pořád zvyšujete dávku paliva, tak se motor roztočí do takových otáček, že to mechanicky nevydrží. A jestli vám podá pac ojnicí či vám ukáže písty je už víceméně jedno.
To platí pro jakýkoliv spalovací motor.
Naprosto nechápu, proč jsem tak masivně vymínusován. Něco nevím, tak se slušně zeptám.
Protože na každém spalovacím motoru se seřizuje výkon, tak ta otázka vyzní trochu hloupě. Kdybyste se zeptal třeba „co znamená seřízení motoru na suchém odporníku“ tak mínusů by bylo minimum.
Jinak takovéto seřízení na odporníku lze z logiky věci dělat jen u lokomotiv s elektrickým přenosem výkonu. Jak se dělají hydrauliky nevím.
Jde o seřízení motoru, nikoliv celého přenosu.
Takže motor (vyndaný z mašiny) se v motorárně připojí k vhodnému generátoru a seřídí.
Přesněji, připojí se k nějaké „brzdě“, kterou může být třeba generátor (a dnes není problém tu vyrobenou energii dodávat do sítě, což se týká spíše nějakých „vytrvalostních“ zkoušek, kdy ten motor běží třeba několik hodin s plným výkonem).
Však v automobilním průmyslu je zaužívaný pojem „výkon motoru na brzdě“.
Hlavně nezapomenout na chlazení které u stojícího vozidla vyžaduje ventilátor 🙂
To máte pravdu, ale ne v kontextu tohoto článku. Toto proběhlo určitě už v Tedomu před dodáním.
Ale prd. Místo trakčních motorů se připojí odporník a zkouší a seřizuje se řízení motoru, samotný motor, s výkonem generátoru.
Zjednodušeně- do motoru jde tolik nafty, aby generátor měl optimální výkon při určitých otáčkách a zatížení.
Myslím že se pletete, proč by se z té lokomotivy vyndával nový motor na brzdu? To co píšete vy proběhlo určitě na brzdě už u výrobce motoru v Tedomu. Pak byl zastavěn do té lokomotivy a proběhlo zmíněné seřízení soustrojí, provedené na suchém odporníku. Častější bych řekl je vodní odpor, ale bývají i suché (dělal jsem chvilku na suchém v Liberci).
Krom toho tam autor přímo píše „V dalších dnech pak probíhaly další práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.“
Asi jsme se trochu zamotali do otázek a odpovědí a je třeba odlišit seřízení motoru ve fabrice a seřízení celého přenosového řetězce na odporníku, už po zástavbě motoru do vozidla.
Jinak u seřizování na odporu jsme byl několikrát, třeba v Libni, kde měli velký vodní odpor pro seřizován sergejů, nebo ve Studénce, kde tehdy měli novinku – suchý odpor (ale nebyl pojízdný 🙂 ).
Nám vždycky říklai : když něco nevíš tak se zeptej nebo nemusíš všechno vědět a stačí když víš kde to najdeš. Jenže zapomínáte, že existují i lidé co všechno vědí, na nic se nemusí ptát a proto když tak činí někdo jiný tak takové jednání nejsou schopni pochopit 😉
Asi jsem pochopol co chcete říci. Výkon motoru je obvykle uváděný jako maximální při určitých otáčkách a ideálním nastavení. Výkon jako takový není něco co by šlo nějak seřizovat. Seřizovat lze to co tento výkon ovlivňuje a tím může být u spalovacího zážehového motoru například bohatost směsi, časování ventilů a tedy vyplachování válců , předstih zážehu, odpor výfuku nebo sání atd. U vznětu je to zejména časování ventilů ve vztahu ke zdvihu pístu, času vstřiku a množství (dávce) vstřikovaného paliva.