Dopravci Infrastruktura Železnice

Reportáž: Lokálky mají smysl, znělo na konferenci v Týně. Ovšem rozumně, Mšenka je tragédie, doplnil ŽESNAD

Stanice Týn nad Vltavou. Pramen: KPT Rail
Stanice Týn nad Vltavou. Pramen: KPT Rail

Týn nad Vltavou se na páteční odpoledne a večer stal hlavním českým diskusním fórem k budoucnosti lokálek. Konal se zde první ročník mezinárodní konference Budoucnost regionální dopravy 2020. Pořadatelem byla společnost KPT Rail, která loni obnovila provoz na trati Číčenice – Týn nad Vltavou.

„Doprava je jednou z veličin, jejichž podceňováním dochází k vylidňování venkova,“ uvedl majitel společnosti Railway Capital Jan Šatava. Jeho společnost zajišťuje turistický provoz na třech lokálkách, zároveň provozuje i nákladní vlaky v režimu takzvané poslední míle.

Šatava uznal, že vlak je pro objednatele dražší než autobus. „Autobus ale bude mít ve srovnání s vlakem vždy omezené služby. V autobuse se například musí sedět, což může být s dětmi někdy problém, nepřepraví objemná zavazadla, není tam záchod, a tak dále,“ prezentoval Šatava. Jako příklad uvedl společnost GW Train, která na některých šumavských vlacích přepravuje v sezoně desítky kol.

Podle něj jde i o status dopravy, tedy o to, jak jednotlivé druhy dopravy vnímají cestující. „Je trochu něco jiného čekat na vlak na nádraží než u kolíku někde u silnice, až se mezi kamiony vynoří autobus,“ řekl. V návaznosti na autobusy se podle něj nedá rozvíjet ani systém P+R, neboť „proč by někdo přesedal z auta na autobus, který je jen další velké auto.“

Šatava zmínil i nákladní dopravu na lokálkách. „Kůrovcová kalamita vrátila provoz na opravdu netušená místa. Kdybychom neměli železniční síť, tak máme velký problém a zničené silnice. Silnice by to prostě nezvládla,“ řekl. Podle něj kůrovec ukázal výhody a velkou hodnotu husté železniční sítě a zároveň nevýhody „různých optimalizací, které často vedou k amputaci rozsahu kolejišť a nakládacích míst.“

Otázkou ovšem je, co přijde po kůrovci. „Infrastruktura musí umožnit nízkonákladový provoz, jinak služba poslední míle ztrácí smysl a zanikne,“ dodal Šatava a uzavřel řečnickou otázkou: „Chceme zachovat síť, nebo nám stačí pendolino do Ostravy, rychlík do Berlína a bedny do Hamburku?“.

S čísly na něj navázal Tomáš Tužín ze spolku Záhada lokálek. Uvedl, že i malá centra typu Valašského Meziříčí nebo Bruntálu jsou zatížena spádovou individuální dopravou, která představuje tisíce aut denně. Do městeček se sjíždějí lidé z okolních vesnic a svými auty znepříjemňují život místním a některé ulice činí neobyvatelnými.

Na mapě prezentoval, že řada lokálek kopíruje hlavní silniční tahy z menších měst, za téměř zločin pak označil zrušení tratě z Valašského Meziříčí (Hostašovice) na Nový Jičín. Tu v roce 2009 poškodila povodeň, správa železnic následně odmítla financovat její obnovu a dnes je zde cyklostezka.

Na číslech ŘSD uvedl Tužín i příklad výpadovky z Děčína na Jílové, kde je místně každý den nejsilnější proud aut (téměř 14 tisíc). Paralelně přitom vede chátrající a nevyužívaná Kozí dráha. Podobným případem je podle Tužína i výpadovka z Bruntálu na Světlou Horu, kde vede lokálka do Malé Morávky. „Intenzity regionální automobilové dopravy naprosto běžně překonávají intenzity na dálnicích,“ řekl Tužín. Proto podle něj lokálky mají smysl; odmítl přitom jejich přeměnu na cyklostezky (ostatně jako řada dalších řečníků). „Nejlepší službou pro cyklisty je funkční regionální železnice,“ dodal Tužín.

Šéf KŽC Doprava Bohumil Augusta shrnul poslední léta na lokálkách. Například v období 2006 až 2010 podle něj probíhala „hromadná devastace dopravy v důsledku převedení objednávek ze státu na kraj.“ Léta 2010 až 2013 označil za legislativní útok s cílem rušení drah (zmínil ministra dopravy Víta Bártu a šéfa SŽDC Pavla Habartu), přičemž jako spása se ukázala turistická doprava. „Díky tomu se zabránilo nevratným procesům,“ řekl Augusta. Prvními vlaštovkami prý byla Kolešovka a Podlipanský motoráček. „Objednatelé platí za turistické linky promile z toho, co platí za veškerou dopravní obslužnost,“ doplnil Augusta.

Lokálka Mladotice - Kralovice. Autor: Ivannah, Wikimedia Commons
Lokálka Mladotice – Kralovice.
Autor: Ivannah, Wikimedia Commons

Narušení lokálkářské idylky se trochu čekalo od manažera Správy železnic Romana Štěrby a především od zástupců sdružení nákladních dopravců ŽESNAD CZ. Štěrba nicméně pouze uvedl několik statistik a investice do regionálních tratí v posledních třech letech, ze kterých plyne nárůst investic. Regionální tratě měří 4492 kilometrů (celá síť 9406 km) a připadá na ně 61 procent vlakových kilometrů. Jinak ale vypadá provoz měřený v hrubých tunokilometrech; v těchto jednotkách na regionální tratě připadá pouze 12 procent.

Oldřich Sládek a Jaroslav Tyle ze ŽESNADu přece jen pokojně plynoucí konferenci mírně narušili, když připomněli rozpočtové výhledy, ve kterých na železnici chybějí „spousty miliard“. Z hlediska nákladní dopravy by proto měly mít prioritu páteřní tratě, kde se už nyní zásadně nedostává kapacita. „Průměrná rychlost nákladního vlaku mezi Českou Třebovou a Kolínem je 39 kilometrů. Pokud nebudou kapacitní hlavní tratě, nemají smysl ani regionálky,“ uvedl Sládek. Vyjádřil souhlas se Šatavou, že dosavadní optimalizace tratí znamenaly vesměs likvidaci příležitostí pro nákladní dopravu. Sládek s Tylem rovněž připomněli, že železnice je oproti silnici výrazně znevýhodněná tím, že v nákladech platí příspěvek 300 milionů ročně na obnovitelné zdroje energie.

Podle ŽESNADu je třeba jakoukoliv investici do lokálek zvážit i z hlediska přínosů pro nákladní dopravu. V úvahu podle něj připadá i prodej soukromníkům, obcím, či takzvaným velkým klukům, tedy bohatým podnikatelům. „Mohl by do toho vstoupit i ŽESNAD,“ sdělil Sládek. Neodpustil si poznámku, že některé velké investice do regionálních tratí byly tragickým omylem, jako odstrašující příklad jmenoval takzvanou Mšenku. Do opravy proslulé trampské lokálky Mělník – Mšeno investovala Správa železnic v uplynulých letech přes 340 milionů korun. Sládek to s poukazem na špatný stav takzvané pravobřežky označil za luxus.

Debata se strhla i nad tématem zavádění ETCS, což prezentoval docent Martin Leso z ČVUT. „Je to zásadní změna filozofie na železnice. Už nebudeme řídit vozidla skrze infratrukturu, ale vozidla přímo,“ uvedl Leso. Podle něj je třeba systém ETCS zavést všude, tedy i na regionálních tratích, neboť jsou často zaústěny do tratí páteřních. Mobilní zařízení pro hnací vozidla by ale podle něj mělo být v budoucnu menší a levnější. Dnes má objem skříně a stojí přes deset milionů korun, což je prý dáno nezájmem velkých zahraničních výrobců o český trh.

Právě pro velikost a vysokou cenu mobilní části zařízení  označují dopravci za nesmysl montovat jej do starých, často dávno odepsaných vozidel, která obsluhují lokálky. Otazníky proto stále vyvstávají kolem roku 2025, od kdy chce Správa železnic zavést na koridorech výhradní provoz pod ETCS. To vzbuzuje obavy z provozního „odříznutí“ lokálek od hlavních tratí. Zatímco ŽESNAD zmiňuje možnost kombinovaného provozu v uzlových stanicích, o kterém jedná se Správou železnic, podle docenta Lesa je „potřeba se zamyslet nad tím, jak to do těch bardotek dát, než vymýšlet nějaké kočkopsy, jak jezdit bez ETCS.“ Právě tento problém vzbudil v závěru konference nejprudší debatu.

Na konferenci byly i další prezentace odborníků z žilinské a pardubické univerzity. Například Milan Dedík prezentoval vzorec, podle kterého lze vypočítat potenciál jednotlivých tratí pro osobní dopravu. U na začátku zmíněné tratě Číčenice – Týn nad Vltavou, kde pravidelný provoz skončil v prosinci 2013, mu vyšel potenciál na pět až šest párů denně. Názory Pavla Drdly z Univerzity Pardubice na krajské tarify a zmatky kolem nich publikoval deník Zdopravy.cz v sobotním rozhovoru.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bjorn
Host
Bjorn

V mnoha diskusích se poslední dobou angažuje dosti hlasitá a agresivní skupina tzv. optimalizátorů dopravy s cílem urputně přesvědčit veřejnost o zastaralosti a nemodernosti železnice jako takové a rušením tratí ve prospěch cyklostezek a zavedení minibusů či taxíků a podle nich se musí všechny lokálky a regionálky zrušit, aby si mohli v duchu moderní módy super zajezdit na kolech po železničních tělesech. Není vše tak černobílé jak se nám tito fanatici snaží namluvit. Švýcarsko(a asijské Japonsko) jsou asi nejlepším příkladem logické a výborné koexistence všech druhů dopravy včetně lokální a regionální železnice.V jejich dopravním modelu nedošlo ani k nijak rozsáhlému… Číst vice »

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Nedávno zavřené příměstské lokálky v Rakousku u Vídně jsou co? Renesance lokálek? Myslím tu trať s úvratí do Bad Pirawarth. K nějakému Dánsku, Švédsku, Japonsku nebo ani k Rumunsku vám moc nenapíšu, takže ses vámi nebudu hádat, ale to Rakousko je fakt. Skoro každý rok tam zařve aspoň 1 lokálka. V tom se taky angažuje hlasitá skupina agresivních optimalizátorů?

KPL
Host
KPL

Soukromý kůň alias Souprava alias všechny jeho inkarnace zde opět útočí na všechny přívržence železniční dopravy.

mocanita
Host
mocanita

Vážený pane Soupravo alias nesmiřitelný antiželezniční fanatiku !!! Železnice má menší spotřebu energie na kilometr, než silniční doprava. Vlaky mohou jezdit na mnoho druhů energie získávané z mnoha různých zdrojů. Vlak může jezdit na elektřinu a tu je možno vyrábět z více než 10 různých druhů zdrojů (spalování: uhlí, dřeva, plynu, rychle rostoucích plodin, odpadu, mazutu aj., vodní spádové, přílivové, jaderné, sluneční, větrné a další). Silniční doprava je vázána na ropné produkty: benzín a naftu. Dnes každý jezdí autem všude: nedávno proběhla zpráva, že průměrná délka jízdy autem po Praze je 2 km ! Dnešní děti nebudou v důchodu jezdit… Číst vice »

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Ještě něco připíši. Inspiroval jste mě vaším výčtem k zjištění si více o těch zemích, které neznám, a vygooglil jsem ke Švédsku toto – http://www.bahntrassenradeln.de/bahneur_se.htm

To se mi nezdá jako málo zrušeného.

Bjorn
Host
Bjorn

I když jsem si s tím dal práci, tak vím, že to zdaleka není a nemůže být 100% správně. A je pravda, že jsem někde počítal přeshraniční úseky 2x (v případě Maďarska,Slovenska,Rumunska). Také to vymezení pojmů Lokálka a Regionálka zde není zcela vyjasněno. Vycházel jsem z mnoha zdrojů na internetu (openrailwaymap, bueker,národní mapy železnic, online jízdní řády a mapy zemí)a také z knižních publikací v angličtině a češtině o problematice místních drah. Koncově jsem řešil tedy to, zda je v současnosti ta která trať v dané zemi využívána čistě jako místní/lokální/regionální – tj. bez provozu spěšné a rychlíkové dopravy. Zrovna… Číst vice »

axel
Host
axel

no jo, teoretik… bez informací od místních (zejm. od těch kdo nejezdí veřejnou hromadnou dopravou) je to úplně zbytečná snaha cosi počítat a od stolu odhadovat.

Petr Herbrik
Host
Petr Herbrik

Bjorne, ode mne stejná připomínka na Váš výčet zrušených lokálek jako na dopravním webu: Kde jste přišel na to, že v Čechách se zrušilo 65 lokálek? Na DW jste alespoň psal tratí a ne lokálek, tak jsem z toho usoudil, že do toho počítáte zrušené části přeložek v důlních oblastech. Jinak s Vaší argumentací plně souhlasím. Fanatici a demagogové byli jsou a budou a není nejmenší šance je nějak přesvědčit, že se mýlí. Ostatně totéž oni říkají o nás. Já mám alespoň z lokálek jako železniční speditér osobní užitek, ale i přesto jsem dle některých lokálkový fanatik a ultrašotouš.

DPP odbornik
Host
DPP odbornik

Kdyby jen Msenka… Ctu tu, ze lokalkovi nepratele misto argumentu urazi, ale pokud prectu zbytek diskuze, tak tu vidim urazet spise ty lokalkove pratele a hlavne vubec nevidim ty argumenty. Napr. bych, podobne jako pan Orky, chtel slyset vysvetleni jak muze vyrazne od aut pomoci ta Mala Moravka nebo Kozi draha. Vykriky o 14 tisicich soubezne jedoucich aut nejsou zadny argument, neb jak take zaznelo v diskuzi, co kdyz vetsina tech aut jede k dalnici? Jaka je sance, ze ti lide po znovuzprovozneni lokalky, ktere by stalo nemale penize, prejdou do vlaku a kolik by jich bylo? 100? Naznacovat, ze… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Malá Morávka je na hranici CHKO, dostupná z Bruntálu, který je zhruba stejně daleko od Olomouce a Ostravy, pár kilometrů od nádraží je parkoviště Hvězda a Karlova Studánka, což jsou výchozí místa pro tůry, které se ale dají zvládnout i za den (Praděd, Bílá Opava), správně udělaný JŘ by mohl pomoci ulevit okolí od aut. V létě jsem se tam potloukal a byť všední den, tak vlaky na druhé straně v Ramzové byly obsazené celkem dost. Nevidím důvod proč by vhodné přípoje k vlakům od Krnova (Ostravy) a Olomouce neměly mít podobné vytížení.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Přesně na tyhle otázky bych se těch zastánců lokálek chtěl také zeptat, ale odpovědí se nedostává.

Petr Herbrik
Host
Petr Herbrik

DPP odborníku, já Vám na to rád odpovím. Malou Morávku neznám, protože se zajímám o nákladní dopravu a tamní trať pro tuto není příliš zajímavá, ale podle Tužínových grafů si dovedu představit ve Světlé Hoře záchytné parkoviště u nádraží, které by mohli používat dojíždějící do Bruntálu, pokud je (nevím) v Bruntále problém s parkováním a tím by lokálka Bruntálu významně pomohla. Kozinu pak znám osobně velice dobře, protože tam jsem až do násilného zastavení „provozoval“ nákladní dopravu, pro kterou je tato trať více než důležitá. Zažil jsem tam plné vlaky využívané místními hlavně z Jílového, odkud je mnohem výhodnější jezdit… Číst vice »

CzH
Host
CzH

To, že něco zaznělo v diskusi ještě neznamená, že je to pravda. Naopak jednoduchým ověřením lze prokázat, že to jednoznačně pravda není. V případě domnělé funkce silnice podél Koziny coby napaječe dálnice by muselo platit, že směrem k dálnici provoz narůstá. Opak je pravdou, na výjezdu z Děčína je 13 779 voz./24 h, mezi Jílovým a Telnicí provoz výrazně klesá na 5 725 voz./24 h., tj. na 41,5 % původní hodnoty. Těch téměř 60 % dopravní intenzity se kdesi ztrácí, a vzhledem k tomu, že od Děčína po Jílové neodbočuje žádná jiná silnice někam jinam (respektive ty odbočující silničky mají… Číst vice »

Holda
Host
Holda

Zajímavý článek, zajímavé téma, ale ta diskuze pánové. Je vidět, že lokálkoví nepřátelé jsou asi v ohrožení, protože místo argumentů často píší urážky na ty, kteří mají jiný názor. Hodně ubohé.

Andref
Host
Andref

Je zajímavé podívat se na vývoj lokálek u sousedů, třeba Německo: https://www.faz.net/aktuell/wissen/forschung-politik/der-niedergang-des-deutschen-eisenbahnnetzes-16545766.html, červenou barvou jsou označeny nevyužívané tratě. Z osobní zkušenosti vím, že hodně jich bylo převedenou na cyklostezky.

tonda
Host
tonda

Podle mě tam potenciál je. Jejich max. rychlost nevyužíváme. Modernizace může být klidně 10-20-30 krát levnější než vrt. Vydrží delší dobu. Je ekologická – nepotřebuje nový asfalt co 10 let. Dá se opravovat podbíječkama. Zabere mnohem menší plochu..

libor
Host
libor

Existuje někde nějaký souhrnný přehled, jak jsou různé lokálky vytížené? náklady, osobka? SZ by to mohla mít…

-TR-
Host
-TR-

Řada diskutérů akorát závidí té druhé straně, že se jí podařilo zorganizovat úspěšnou konferenci. Odpůrci lokálek by se na žádnou takovou akci nezmohli.

Marek Matiášek, píšící toho času pod nickem Spravedlnost, je toho živoucím důkazem: imgur.com/a/TZj0Xun

-TR-
Host
-TR-
Hanzi
Host
Hanzi

Odpůrci lokalek ani žádnou konferenci dělat nemusí, protože pokud nějaká zanikne tak je jim to úplně jedno, spíš naopak. Misto konference se stačí postavit např ve Žluticich k přejezdu když jede motorak aby bylo vidět jak ,,potencionalni,, některé lokalky jsou.

xyz
Host
xyz

“ Misto konference se stačí postavit např ve Žluticich k přejezdu když jede motorak aby bylo vidět jak ,,potencionalni,, některé lokalky jsou.“
Obecný dovětek (nechci hodnotit konkrétně trať vedoucí před Žlutice): POTENCIÁL přepravní poptávky na konkrétní trase může, ale také nemusí souviset s aktuální obsazeností vlaků (případně jiných dopravních prostředků) na konkrétní trase.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Přesně tak. Není co řešit, stačí si jen počkat na příští krizi, kdy dalších pár tratí padne a pak na další vývoj autonomních automobilů a sesype se to postupně samo. Pro kraje ani stát nebude únosné a před voliči odůvodnitelné, dál financovat tratě, kde skoro nikdo nejezdí. Možná zpočátku to obce a nějaké spolky odkoupí od státu, ale čím více toho nahromadí, tím dříve se jim to začne rozpadat, protože těžko udrží stovky kilometrů tratí. Kdo chce moc, nemá nakonec nic. Výsledkem tak bude, že v ČR vznikne spousta soukromých či obecních neoficiálních turistických tras po kolejích. Kácet vegetaci a… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Jasně, necháme tratě shnít ve stavu C.K. a pak si jejich zrušení odůvodníme třeba tím že tam nikdo nejezdil, aniž bychom zjišťovali proč tam nikdo nejezdil a co se proti tomu dalo udělat. S tou Hevlínkou jste si trochu naběhl, ta trať mohla být klidně dvacet roků dvojkolejná pod drátem s mostem přes Dyji, Rakousko se dokonce nabízelo že ten blbý most s rekonstrukci zaplatí, úřady u nás se na to vykašlali a nechali zhnit. Mluvilo se o rychlících, mluvilo se o nákladech mezi Fosfou a chemičkou v Rakousku (Wulzeshofen?), nic tam není pro laxnost úřadů a přesně přístup: „Na… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Dobrý den, nevšiml jsem si že by někdo z Fosfy vozil něco ke zpracování někam do Rakouska, leda už jen hotové zboží. Vždyť ani nejsou nějaké významné přepravy mezi Fosfou a její dceřinkou v sasko-anhaltském Wittenbergu.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Ekonomická výhodnost provozu některých lokálek je přinejmenším diskutabilní. Líbí se mi proto model, že když už se nějaká lokálka přestane vyplácet a Správa ji přestane udržovat, tak se někomu prodá s podmínkou, že tam zůstanou koleje. A pokud je někdo natolik schopný, že si tam troufne jezdit na vlastní komerční riziko, tak je to jedině dobře a případné ztráty neplatí daňoví poplatníci.

Mimochodem, co takhle obnovit pro turisti tu vlečku k hrázi Orlíku? 🙂

libor
Host
libor

v jakém stavu je vlastně ta bejvalá vlečka na orlík? problém by byl asi s mostem přes budoucí D4, kde by se musel postavit nový…

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

No to jsem myslel především jako nejapný žert, ale koneckonců proč ne? Vlečka je místy dost zarostlá křovím, pěšky celkem schůdná je :D. Taky je otázka, kolik let se ještě na D4 bude čekat, ten starý most vypadá ještě celkem slušně…

Miky
Host
Miky

Most asi zůstane, dálnice povede o něco východněji, než je současná I/4.

Hanzi
Host
Hanzi

To nikdo dělat nebude, obvzlášť na neexistujicim úseku. Dopadlo by to jak na D8 kde se za Ústím postavil most pro trat, která se následně zavřela. A tam v ty době koleje fakt fyzicky existovali.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Podle mapy v těch místech má být snad nějaký biokoridor pro zvěř…

Hanzi
Host
Hanzi

Lokálky asi netřeba zavírat ihned a striktně. Zaniknou sami postupem času. Doba se zrychluje, lidi mají větší nároky co se rychlosti, pohodlí a trávení volného času týká a veřejné finance donekonečna táhnout nebudou pár studentíků, babiček a šotoušů ve vlaku. Blbý na tom je, že čím déle se to v té agonii bude udržovat, tím víc to bude stát a ty peníze mohli být tam, kde by fakt měli využití pro hromady lidí

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Přesně tak. Není co řešit, stačí si jen počkat na příští krizi, kdy dalších pár tratí padne a pak na další vývoj autonomních automobilů a sesype se to postupně samo. Pro kraje ani stát nebude únosné a před voliči odůvodnitelné, dál financovat tratě, kde skoro nikdo nejezdí. Možná zpočátku to obce a nějaké spolky odkoupí od státu, ale čím více toho nahromadí, tím dříve se jim to začne rozpadat, protože těžko udrží stovky kilometrů tratí. Kdo chce moc, nemá nakonec nic. Výsledkem tak bude, že v ČR vznikne spousta soukromých či obecních neoficiálních turistických tras po kolejích. Kácet vegetaci a… Číst vice »

noerf
Host
noerf

Rozvoj lokálek, kde jezdí v turistickém módu 810 je vyhazaování peněz, zejména, když nemáme dostatečnou kapacitu hlavních tahů (Praha – Česká Třebová), či alternativiu elektrifikované trati do Německa (např. Plzeň – státní hranice s Německem). To jsou věci, které jednak přilákají cestující z aut a autobusů a jednak pomohou nákladní dopravě na železnici.
Bohužel pro šotouše a část náhodných se řeší lokálky, kde jezdí kromě strojvedoucího maximálně 5 lidí, což by šlo řešit autem, mikrobusem.

xyz
Host
xyz

Které „lokálky s 5 cestujícími“ se „řeší“ co do rozvoje (modernizace)? Děkuji za uvedení několika příkladů.

Petr Herbrik
Host
Petr Herbrik

Co jsem si na konferenci všiml, řešily se tam konrétně jen ty lokálky, které mají velký potenciál v osobní dopravě a kdyby na nich byla organizována doprava rozumně, měly by šanci přetížené silniční síti odlehčit. Problém fanatických odpůrců lokálek je v tom, že vyletí jako čertík z krabičky pokaždé, když se někdo zastane jakékoli lokálky a hned ho začne osočovat, že chce za každou cenu zachovat každý metr kolejí. Moc dobře si pamatuji to plamenné odsuzování každého, kdo si dovolil zastat se „hrbaté“ (Praha – Rudná – Beroun) a dnes se tam přistavují výhybny, aby se zvládl provoz.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Praha – Rudná – Beroun ale neni lokalka. Je to primestska zeleznice do Prahy (byt nema parametry paterni 171 apod.) a z toho take plyne jeji vyuziti cestujicimi, kteri ji vyuziji, jelikoz se jim uz casove nevyplati skakat s autem v kolone pred Prahou a v Praze. Za lokalku povazuji regionalni zeleznici, třeba Ledečko – Kolín, Křižanov – Velké Meziříčí – Studenec

xyz
Host
xyz

„Praha – Rudná – Beroun ale neni lokalka. Je to primestska zeleznice do Prahy“
Přesto tam Středočeský kraj v září 2005 schválil zastavení osobní dopravy, které mělo nastat od prosince 2005 (a nejen tam, ale např. i na trati Vrané n/Vlt. – Dobříš). Na dalším zasedání, v říjnu 2005, bylo toto rozhodnutí revokováno.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Toho času v Rakousku na levobřežce kolem Dunaje –comment image/teaser-col-8-2019/178.206.521

Asi zapomněli včas pozvat klauny, tak se trať ruší a to i navzdory petici s 2700 podpisy. Někde vyhrává rozum.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

comment image/teaser-col-8-2019/178.206.521

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

hmm, nejsem tak znalý internetu, nedokážu ten obrázek bohužel poslat

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň
Dominik
Host
Dominik

Mohl bych se prosím zeptat, jak vypadá ten vzorec, který prezentoval pan Dedík? Je to pouhý gravitační model nebo i něco víc?

Vyhlídka na věčnost
Host
Vyhlídka na věčnost

No nazdar, tak to abych se honem nese projel do Mšena než to tam zruší. Tu trať miluji, co jsem se tam najezdil….na Kokořínsko.

Štěpán
Host
Štěpán

Ta se nezruší. Dokud tam je objednávána doprava (vzhledem k vytížení spojů určitě její zastavení nehrozí), je povinností Správy železnic ji udržovat.

PeDu
Host
PeDu

Rušení nepřichází v úvahu. Revitalizace úseku Mělník -Mšeno vyšla na 340 mega. Další mega stála oprava úseku Mšeno-MB. hl.n. Ve Mšeně byly nainstalovány 2 samovraty, kompletně zrekonstruovaná budova tra´tovka s venkovními stajany pro ohřev a temperaci. V dopravně Lhotka u Mělníka jsou též 2 samovraty. Budoucnost by si měl pan Augusta z KŽC včas podchytit, aby nepřišel s křížkem po funuse. Volení zástupci kraje, měst Mělník a Mšeno, okolních obcí Kokořínska jsou mu již nakloněni. S ohledem ma letošní volby do krajů je opravdu nejvyšší čas zaloboval…

xyz
Host
xyz

“ S ohledem ma letošní volby do krajů je opravdu nejvyšší čas zaloboval…“
Není potřeba lobbovat, smlouva na Kokořínský rychlík i další produkty KŽC je dlouhodobá (teď si nejsem jist zda 8letá či 10letá, platí jedno z uvedeného, přičemž letošek bude teprve třetím rokem platnosti té smlouvy).

Martin Höfler
Host
Martin Höfler

A jak se díváte na atraktivitu toho Kokořínského rychlíku pana Augusty? já tam loni jel, a dobrý. Letos pojedu zas. Ale má to celoroční vytížení? Má to smysl? ….

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Proč jsme se zúčastnili? Protože tahle konference v Týně bude mít totiž druhé pokračování v úterý v Senátu Parlamentu ČR a protože se snažíme vnést racionální diskusi i do těchto vod.

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Chvalitebné.

Chronosphere
Host
Chronosphere

Takže se chcete podívat do Senátu.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Sorry, ale tam chodíme za ŽESNAD.CZ kvůli zákonům poměrně často, to se vám nepovedlo 😉

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Je (bude) nekde ke shlednuti Vase prezentace z konference, event.i prezentace Vasich vystoupivsich kolegu? Preji pekny vecer

a8n
Host
a8n

Takže příště máme třeba očekávat rozhovor na Aeronetu?

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Spíš u SYNOTA Valenty v Parlamentních listech

Gale
Host
Gale

Připadá mi jako že se na konferenci sešli zanícení bojovníci, kteří se perou každý za to svoje. A to osobně vnímám jako největší handicap železnice – s ostatními druhy dopravy, ať už autobusy nebo IAD by neměla bojovat, ale spolupracovat. Tak, aby u stanic a zastávek vznikaly přestupní uzly na lokální autobusy, parkoviště, místa na kola apod.
Docela už tak fungují lokálky kolem Prahy, i když se parkuje většinou na bývalých manipulačních plochách a vazeb na autobusy je jako šafránu.

Marian
Host
Marian

A vy od klávesnice víte, že se tam spolupráce Vlak – BUS – IAD popírala a hovořilo se o oněch módech jako o konkurenci? Nebo to usuzujete, jen dle „moudrých“ příspěvků dalších klávesistů?

Gale
Host
Gale

Pokud se probírala, pak ji článek – na který reaguji – úspěšně tají. Citovaná vyjádření zejména pánů Šatavy a Tužína, ačkoli to explicitně neříkají, působí právě spíš jako ten boj.

Inu samozřejmě se mohu mýlit, proto taky začínám „připadá mi…“

jirka
Host
jirka

parkoviště jsou potřeba ,u stanic lokálek postavají osobní auta, u nás tedy jo,

Martin Höfler
Host
Martin Höfler

Všude, kde vlak je spolehlivější a rychlejší než IAD, po čase začnou postávat auta. Všichni lidi nejsou blbí a začnou si hledat nejkratší cestu (jako voda…). A já tomu fandím.

Petr Herbrik
Host
Petr Herbrik

Nestačím se bavit nad pliváním síry některých diskutujících na všechny, co si drze dovolili hájit tu či onu lokálku. Zásadní rozdíl mezi obhájci a odpůrci lokálek je v tom, že ti obhájci se ohánějí pádnými argumenty často veřejně běžně dostupnými, zatímco odpůrci jen plivou a urážejí a jediné jejich argumenty patří do sféry dokolečka omílaných frází typu „vlak je daleko od vsi“, bez ohledu na to, jestli to u té či oné lokálky je vůbec pravda. Zajímavé je, že zastávky na hlavních tratích podle nich nikdy nejsou „daleko od vsi“. I když na druhou stranu musím uznat, že (bývalá) SŽDC… Číst vice »

Marian
Host
Marian

Řekl bych, že si stačí přečíst snůšku plků a zamyslet se nad tím, kdo a co tam píše. Pode mne je to u většiny jen pouhá závist, že „nějaká“ jimi neodsouhlasená skupina, která ani nefotí a už vůbec nechlastá s těmi správnými, si dovolila uspořádat nějakou konferenci. Dokonce ten vrchol drzosti, že se ještě o té konferenci píše a to si představte, že ta konference, podle informací, které mám, byla organizačně velmi dobře zvládnutá, zazněly tam i velmi zajímavé názory z různých úhlů pohledů. Není už jen to důvodem si kopnout do akce, na kterou 99% zdejších klávesnicových odborníků nemá… Číst vice »

Svojšín
Host
Svojšín

Marian: Tj. těžké kdo vlastně do koho kope, takový pan Tužín by klidně sejmul využívanou bus dopravu pro navýšení naprosto tristně (ne)využívané lokálky, o kterou neprojevují obyvatelé zájem a to velice dlouhodoě.
Takže to není často o přehnané rozpočtové odpovědnosti, ale i kvality života, kterou někteří železniční fanatici lidem rádi sníží, hlavně že po koleji pojede vláček.

A to je nejen podle mě špatně, vlak je dobro, někdy úžasně sloužící, ale rozhodně ne automatické…..

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

Marian = Michal Skala pod jednim ze svych desitek multaku, sloh velmi podobny.

orky
Host
orky

„Zastánci každé koleje“ zpravidla vytáhnou něco, co je zaujme a přibarveně to naservírují ostatním jako „pádný argument“ proč danou kolej zachránit. Oni bohužel nevidí řadu dalších souvislostí, proč daný nápad podložený „pádným argumentem“ nemůže fungovat nebo za obrovské peníze bude fungovat velmi špatně. Opravdu bych chtěl vidět návrh, jak může lokálka Malá Morávka – Bruntál pomoci Bruntálu od přetížení auty, jak si to pan Tužín představuje. Ví vůbec mistr, jaké jsou směry, kam řidiči jedou, kolik z nich končí v Bruntále, či kolik jede do dalších míst?

Robert
Host
Robert

Pan Tužín ví vše. Jednou di tam loni vyfotil nostalgickou soupravu s 20 lidmi a od té doby tomu rozumí. Škoda jen, že se nerozpovidal o S-Bahnu Prostějov-Chornice…

Petr Herbrik
Host
Petr Herbrik

Vážený Orky, Tužín je silničář a vidí to z pohledu rozbitých silnic, které má jako silniční projektant „na starosti“. Máte asi pravdu, že toho o železnici moc neví, ale velice dobře ví jedno: naše silnice nutně potřebují odlehčit a opravit a je zcela logické, že jednu z možností, jak silnicím odlehčit, vidí v železnici. Já jako železničář zase vidím, že ty lokálky jsou prázdné hlavně proto, že je na nich buď záměrně nebo z neschopnosti, organizována doprava tak, že nevyhovuje jejich případným uživatelům a proto nejsou využívány. Vy všechytří vidíte jen prázdné vlaky, ale nehodláte vidět ty organizátory dopravy, kteří… Číst vice »

Svojšín
Host
Svojšín

Petr Herbrik: Já naopak vidím organizátory, kteří cpou vlaky i tam, kde udělají mnohem míň práce než bus a naopak je tam autobusová doprava s JŘ jako noty na buben. Přesto je tam vlak obsazený výrazně míň.
Např. Kralovice – Rakovník, Studenec – Vel. Mez. nebo Žlutice – Bečov.
Na všech tratích být osobka prostě nemusí, i když pro vás je dobrá jakákoliv trať kamkoliv, hlavně že tam bude nějaký provoz…. O přepravu lidí ve skutečnosti nejde……

xyz
Host
xyz

„Např. Kralovice – Rakovník, Studenec – Vel. Mez.“
Připomenu, že úsek Studenec – Velké Meziříčí se nově dostal do stavu „propojení okresů Třebíč – Žďár nad Sázavou bez (donedávna po mnoho let existujících) dlouhých prostojů ve Velkém Meziříčí, mimo jiné též do stavu „v období mimo špičku jde o využití vozidla, které by jinak prostálo 1,5 hodiny (z každé 2h periody) ve Velkém Meziříčí).

Petr Herbrik
Host
Petr Herbrik

K lokálce Blatno – Bečov: všichni ví, že je tam velmi slabá doprava, včetně objednatele dopravy Karlovarského kraje. Dokonce zde jsou skutečně téměř všechny zastávky daleko od obcí. Důvod proč je tato lokálka stále obsazována vlaky, je zima. Jak napadne sníh, jsou silnice okolo této tratě nesjízdné a jediný způsob, jak se sem dá dostat, je právě tato lokálka. Globální oteplování ale stále přibližuje dobu, kdy už u nás bude sníh stejně vzácný jako na poušti a tak se nejspíš zastavení osobní dopravy na této lokálce Štěpáne brzy dočkáte. Doufám že uspořádáte řádnou oslavu, když jako daňový poplatník ušetříte za… Číst vice »

Štěpán
Host
Štěpán

Zcela souhlasím. Ještě k tomu argumentu „vlak je daleko od vsi“ bych doplnil, že existuje spousta zastávek, které jsou od vsi daleko, jako např. Rostoklaty, ale přesto jsou poměrně dost využívány, jelikož je na nich velmi slušná nabídka kvalitního spojení. Když bude nabídka dostatečně atraktivní, lidi si na vlak budou ochotni ujít i delší vzdálenost. Když tam bude jezdit vlak 3x za den, tak se ani nedivím, že k němu nikdo nebude chodit.

Berg
Host
Berg

Lokálky zamázne samotná EU, když hodlá spolufinancovat pouze tratě TEN-T.

Lektor
Host
Lektor

Fórum kde řeší nákladní dopravci s železničními fanoušky lokálky:-) a jak se to jmenovalo? Zbytečná setkání na železnici?
Nechybí tam tak trochu zástupci Ministerstva, SŽDC, krajů a osobních dopravců?

Lektor
Host
Lektor

Celý je to jen plkání, některé lokálky smysl nemají, některé mají ale musí proběhnout její rekonstrukce. Není jasné co je lokálka a co ne, dnes je mezi regionální tratě zařazeny jak tratě Olomouc-Uničov tak trať Velká Kraš – Vidnava. To nelze srovnávat.
Jestli padlo na Mšenku 340 milionů tak to dneska nejsou nijak významné investice, samotný most přes Hracholusky stál 110milionů.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Vidíte, a přitom stačilo celou trať Pňovany – Bezdružice škrtem pera zrušit !!!

Miloslav
Host
Miloslav

Naopak, dokreslit z Bezdružic do Teplé

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Předešlé myšleno ironicky.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

A kde Vy vlastně lektorujete?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Správa železnic tam byla také a ke všemu ta akce byla pod záštitou ministra dopravy. Plus moje vysvětlení o něco výše – v úterý se pokračuje v Senátu.

Radek
Host
Radek

Pojďme diskuzi otočit. 21. století je o robotice a lokálky jsou dobrej kandidát na automatizaci – pevná jízdní dráha, stabilní trasa (lze odladit jednu konkrétní trať). Ano, nebude to zejtra, ale mohlo by to přijít – rozhodně snáz, než hlavní trasy a automobily.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ta pevná jízdní dráha pro vozidla s 10 až 15 tun na nápravu jedoucí raz za hodinu je nakolik moc potřebná, narozdíl od štěrkového lože? Jakože na štěrkovém loži by to fíra uřídil, ale robotika ne?

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

On asi nemyslel PJD ale jízdní dráhu ve smyslu „guided“.

Vrtak
Host
Vrtak

Problémem lokálek, tzn. to, co cestující od jejich používáni odrazuje, je pomalá rychlost oproti AUTU. Dále, většinou nevhodná docházková vzdálenost oproti BUSU. A za třeti (ne)četnost spojů. První problém se dá částečně řešit tím, že se zruší málo či nevyužívané zastávky, což spolu s rekonstrukcí může jejich provoz zatraktivnit, takže by po lokalkách mohly jezdit ve větší míře Sp vlaky na úkor Os. Na téchto uzlových zastavkách by byla kapacitní parkovistě a návazné busy do přilehlých vísek. Za 2. posunout nekompromisně zastávku k centru většího sídla na trase – coz by ale měla rozhodnout vyšší instituce – viz. příklad 2… Číst vice »

zdeva
Host
zdeva

Problém je,že 7 aut z10ti jsou jednoválce.Jak to ještě dlouho vydrží… .

Jaroslav
Host
Jaroslav

??

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

On je inžinýrem v Praze.

Georg
Host
Georg

a jak vam robotizace vyresi vzdalenost od sidel, mizernou cestovni rychlost a vyrazne vyssi naklady proti autobusu?

Frantisek
Host
Frantisek

Sama o sobě jistě ne. A s tím „výrazně“ bych tak směle neoperoval, srovnávejte srovnatelné.

PeDu
Host
PeDu

Mělník-Mšeno-Mladá Boleslav-Mladějov v Čechách, vyloženě lokálka D3, potřeba pro 4 motoráčky 810 denně. Zbrojení, vod a a WC v topírně v MB hl. n.Stání ve Mšeně v nově zrekonstruované budově traťovky.. Nebylo by marné, aby KŽC projevilo snahu tuto lokálku, pro OCP-Střed naprosto zbytnou a neskutečně personálně problémovou, převzalo i s případnou technikou a těmi pár jezdiči. Po výpovědi z areálu v Letňanech, ideální místo v dosahu Prahy.

Tronda
Host
Tronda

A proč? Vždyť přece jen unitární matka dráha může zajistit síťový efekt a stará se o babičky z vesnic u lokálek, má dostatek záloh, personálu, atd. A jak nám řekl doc. Drdla je třeba všude možně jet na jednu jízdenku, tedy vlastně s matkou dráhou.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Asi se tam na jaře pojedu svézt. U Kokořína je …. 💚🧡💛

Růža
Host
Růža

To dává smysl.

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Zajištění provozu na trati Týn nad Vltavou – Číčenice s pokračováním po trati Dívčice – Netolice by mělo snad smysl v případě, že by navázal na trať s Tábor – Bechyně (nyní ranní spojí 9:05 – 9:53) a následného autobusového spojení z Bechyně k týnskému nádraží. Odtud vypravený vlak společnosti KPT Rail přes Číčeníce a Dívčice do Netolic, by do města cílové stanice (mimochodem jednoho ze třech míst, o kterých se zmińuje kronikář Kosmas jako o nejstarších pohraničních místech jižních Čechách, Splu s Chýnoven a Doudleby) přivedl jakýs takýs turistický ruch, což by Netolicím prospělo. Toto dopravní spojení z Tábora… Číst vice »

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Aha. jasně, někteří používají vlak čistě na cestu do práce a zpět.

Georg
Host
Georg

urcite se kazdy ctenar kosmovy kroniky (rocne jich bude klidne i 10, 20) neprodlene po precteni rozhodne natahnout pohorky a vyda se verejnou dopravou na mnohohodinovou cestu do nejake diry. aby na nej dychly dejiny…

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Panáčku, chce to i něco všeobecný rozhledu. Není všechno šoupat mobile doma nebo v tramvaji a znát pendrek. Úzké zaměření je na ekonomiku dopravy či techniku pěkná věc, ale pak právě chybí široký globální pohled.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A jak teda Bechyňka zajistí široký globální přehled? Tam se člověk teprve dozví, co to je ATC a Vilma?