Autobusy

Do pěti let odejde třetina řidičů autobusů do důchodu, nemá je kdo nahradit

Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva
Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva

Problém nedostatku řidičů je pro autobusové dopravce čím dál palčivější. Do pěti let má odejít do penze 2500 řidičů, což je třetina celkového počtu. Na úvod úterní brněnské konference Budoucnost autobusové dopravy v ČR to uvedl šéf tuzemské Arrivy a prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech Daniel Adamka. Podle průzkumu sdružení dopravců Česmad Bohemia je průměrný věk řidičů 52 let, přes 12 procent z nich přitom už nyní jezdí v důchodovém věku.

Dopravcům se přitom nedaří odchozí řidiče nahrazovat. Podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka je to dáno především nízkým ohodnocením. „Řidiči berou zaručenou mzdu 104 korun na hodinu hrubého, stále jsou přitom jednou nohou v kriminále a druhou v nemocnici,“ uvedl Pomajbík. Podle něj by měl řidič brát alespoň 250 korun na hodinu.

„Já bych rád tu budoucnost viděl růžově, ale pokud nezlepšíme především mzdové, ale i pracovní podmínky, bude to těžké. Jde i rodinný život a volný čas zaměstnanců,“ řekl Pomajbík. Připomněl, že ještě v roce 2015 činila hrubá hodinová mzda řidiče 80 korun, vláda ale následně přišla s nařízením, které odměnu zvýšilo. „Stále je to ale méně, než má brigádník v Lidlu,“ dodal odborář.

Náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák potvrdil už dříve zveřejněné stanovisko, že kraj, který jako první zadal obslužnost v soutěžích, má jen omezenou zákonnou možnost, jak naplnit nařízení vlády a poslat dopravcům více peněz na mzdy řidičů. Dopravci tak navýšení hradí z části ze svého, někteří proto využili možnost smlouvu s kraje vypovědět.

Situaci v autobusové dopravě zhoršuje situace na trhu práce, kdy je rekordně nízká nezaměstnanost. Podle ředitele ČSAD MHD Kladno Lubomíra Landy už na úřadech práce zbyli z velké části jen lidé, kteří pracovat nechtějí. Podle Landy by zčásti pomohlo například zjednodušení najímání cizinců, snížení věku pro získání řidičského průkazu nebo navýšení limitů práce přesčas. Zejména nad posledním bodem kroutil Pomajbík hlavou.

Adamka uvedl i další ne příliš optimistická čísla z oboru. Podle statistik loni dopravci prodělali jako celek 200 milionů, z toho 160 milionů v oblastech, které získali v soutěžích. Tržby klesly o tři procenta na 3,7 miliardy, mzdy řidičů přitom vzrostly meziročně o 21 procent.

Letos podle Adamky vzrostou mzdy o dalších 11 procent, což bude firmy stát 400 milionů korun. Zdražení nafty pak znamená dodatečné náklady 200 milionů korun. „Nejsem si jistý, že o těchto 600 milionů byo zvýšeno jízdné nebo platby krajů,“ uvedl Adamka. Celkový výsledek oboru tak bude podle něj letos ještě o 200 milionů horší než loni.

Dopravci proto mimo jiné na konferenci volali po memorandu mezi kraji a státem, na základě kterého by stát na autobusovou dopravu krajům přispíval. Podobné memorandum zajišťuje státní finance pro krajskou železnici. Podle náměstka ministra dopravy Ladislava Němce šlo ale především o podporu nákladově náročnější železniční dopravy.

Diskuse na konferenci se vedla i o plánech některých krajů na zajištění obslužnosti vlastními dopravci. K takovému modelu směřují především Liberecký a Ústecký kraj. Podrobnosti přinese deník Zdopravy.cz v příštích dnech.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Franta Franta
Host
Franta Franta

Kdyby se nekdo zamyslel nad systemem ROPidu tak mame ridicu celkem dost .Myslim tim ze ROPID nasmlouvava nesmyslne mnozstvi spoju . Priklad Nymbursko jezdi tady spousta autobusu prazdnych nebo poloprazdnych z bodu A do bodu B jedou dva autobusy ve stejny cas jenom s jinym cislem.Hlavne cekat na vlaky 15 a vice min kdyz dalsi spoj jede za 30 min.. Krajsti radni by si meli obcas sednout do autobusu ktery defacto plati. Zjisteni by bylo ze soudruzi z ROPidu hladove vytvareji kilometry ktere jim uctuji.

Souprava
Host
Souprava

Řidičů autobusů si velmi vážím, za ně nedělá půl práce automatika jako u konkurenční dopravy, přál bych jim, aby konečně dostávali pořádný plat, jaký si za svou pro společnost velmi užitečnou práci zaslouží. Jinak se jim nelze divit a čekají nás krušné časy, kam nevedou koleje, budou na tom lidé bez auta zle. 🙁 Takhle to dopadá, když se několik desetiletí tlačí a vidí jen železnice, bohužel. 🙁

Radek Janata
Host
Radek Janata

„Takhle to dopadá, když se několik desetiletí tlačí a vidí jen železnice, bohužel.“

Cože? Železnice u u nás mnohem více pozadu za Západem než silniční doprava. Komunisté i polistopadové vlády ji prakticky nerozvíjeli. Ani jedna nová trať, jen pár přeložek a elektrifikací.

Ondřej
Host
Ondřej

Pracoval jsem jako řidič autobusu. Střídal jsem 6 různých turnusů. Nejčastěji jsem měl 15 hodinové, druhé nejčastější 16 a 14 hodinové.
Z těch hodin asi 60% řídíte, zbytek máte přestávky mezi jízdami.
Je to život oničem, být od rána do večera v práci pět dní v týdnu. Domů chodíte jen přespat.

Dost kolegů to dává. Pro mě to nebylo.

Stará dobrá KAROSA
Host
Stará dobrá KAROSA

Naprosto souhlasím se stejnými zážitky, cca 4 roky za volantem busu, s rozdílem asi 30 různých turnusů a 6 dní v týdnu +-16-ti hodinové návštěvy zaměstnání . Téměř každý den jiný stroj různého typu a zabarvení (busy se nestíhaly stříkat rychlostí změny majitelů) od Karosy, Iveca, pomsty od SOR a odměnou byly zájezdy s BOVA VDL nebo cyklobus v jednom řidiči . Vše na bio naftu, která motorům opravdu nešmakovala, vozy se sníženým výkonem, opravy vstřiků, ucpané filtry a tak v celém systému byla nejvíce prosperující privátní opravna busů . Takže všichni perspektivní zaměstnanci v několika vlnách přešli za volanty… Číst vice »

Josef Štilc
Host
Josef Štilc

Neméně důležitý problém je i cena za ř.p. D což je cca 20000 kč a hlavně nesmyslné a zbytečné profesní školení které stojí dalších cca. 30000 kč. Kde na to mají dnešní mladí kluci vzít?

slawe
Host
slawe

ŘP D není problém – většina dopravců bere lidi i jen s C nebo dokonce B, a vyškolení zaplatí. Navíc mnoho dopravních podniků má školící licenci, takže je to vyjde velmi levně. Řidič ale musí podepsat, že nějakou minimální dobu zůstane zaměstnancem, v opačném případě školení a vše ostatní doplatí.

Martin1
Host
Martin1

On ten problém je tak trochu celkově napříč obory. Chybí řidiči MHD, strojvedoucí (zpráva DÚ https://www.ducr.cz/cs/aktuality/700-pocet-strojvedoucich-se-opet-navysil-profese-vsak-nadale-starne), pediatři, zubaři, zdravotní sestry… Prostě profese stárnou a mladí se chtějí věnovat jiným činnostem.

Daniel
Host
Daniel

Tak ono u těch pediatrů, zubařů ale čím dál více i u mladé generace obecně – napříč obory a sociálními vrstvami – to začíná být i geografický problém… čím dál lidí chce žít ve velkých městech (Praha, Brno, Plzeň…), nebo na venkově ale v dojezdové blízkosti velkého města. To je dlouhodobý trend, který není závislý ani tak na financích, ale na dostupnosti služeb (které na periferii nikdy takové prostě nebudou) a na zvětšující se kulturní rozdílnosti. Já osobně bych mimo velké město nebo jeho bezprostřední okolí nešel ani za trojnásobný plat. Lidé na malém městě kdesi např. na Vysočině uvažují… Číst vice »

Josef Kubeš
Host

Do první krize… Pak bude více nezaměstnaných, méně objednávaných výkonů… Však jsme to již viděli před 10 lety…

Svojsin
Host
Svojsin

Pokud budeme chtít, aby bylo dost řidičů(znám plno lidí do 45let, mající „D“, ale jezdí jen občas((hlavně výluky, zájezdy)), nebo vůbec, protože pracují mimo obor), bude se muset tato profese opravdu líp zaplatit.
Ovšem 250,-Kč na hodinu považuji za odborářský blábol pana Pomajbíka.

Svoji roli hraje rovněž čas strávený v práci(délka turnusů), vybavení míst k odpočinku atd.

Co vím, tak u strojvůdců to s množstvím taky není zrovna veselé….

jan raspi
Host
jan raspi

Ta cifra je fakt přestřelená, to je aby se pak mohl dohodnout nějaký kompromis. Ale ono to není jenom o penězích. Nedávno jsem měl půjčený linkový Mercedes Intouro a teda musím říct, že z pohledu řidiče fakt nic moc. O tom, že na konečných chodím na přírodní WC se ani nebavím.

Ondřej
Host
Ondřej

Kompromis že řidiči důchodci budou fit ještě dalších 10 let. Zvýšíme o 10 let délku života.

noerf
Host
noerf

Hlavním problémem je, že diky systememu dotací jezdi v regionální dopravě sice nové autobusy, částečně nizkopodlazni, ale bez wi-fi, či pohodlných sedadel. Další věci je neschopnost přizpůsobení organizátorů dopravy potřebám cestujících. Z toho pramení, že někteří dopravci dokáží vytvářet celoroční i sezónní spoje bez dotací se slušnou obsazenosti. Dále na to navazují různé zaměstnanecké autobusy, apod. K tomu je potřeba připočíst růst cestujících na dálkových linkách u některých dopravců. Za povšimnutí stojí také, že v nedotovaná autobusové dopravě se pohybuje hrubá mzda okolo 140-150 Kč/hod, což je na pracovním trhu přeci jen konkurenceschopné.

Stan
Host
Stan

Mám sice „déčko“, ale dělám seřizovače za 235 na hodinu. Záchod při ruce, v poledne oběd v závodce za 36 a když náhodou potřebuji třeba k doktorovi, tak normálně můžu jít a nemusím za sebe shánět náhradu.
Pokud má nějaká práce nějaká omezení, tak to musí být finančně kompenzováno. A to tak, aby to lidi lákalo. Najímání cizinců je cesta do pekel, protože pokud chceme dohonit Němce či západ ve výši platů, nesmíme si je nechat snižovat gastarbajtry.

AAA
Host
AAA
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A k čemu, proboha, potřebuje řidič mít v autobusu WiFi ???

David
Host
David

Když má přestávku například ke komunikaci, pak cestující k zabavení se při cestě ? Ale osobně jsem názorem že mnohem důležitější než Wi-Fi je klimatizace a rozumná pohodlná sedadla..

Honza
Host
Honza

Tak 250 Kč na hodinu já beru celkem za rozumně navrženou sazbu při neustálé zodpovědnosti, rizikovosti povolání, směnování apod. Když vezmu měsíční fond pracovní doby cca 165 h * 250 Kč, tak nějakých +/- 41.000 hrubého by mohl být pro řidiče rozumný plat, v čistém cca 30.000 Kč (neberu různé slevy a odpočty) a to není přestřelená mzda na dnešní dobu.

babilon
Host
babilon

Mzdu, kterou požadujete, má jenom něco málo přes 10 % zaměstnanců. Fakt si myslíte, že mezi ně patří řidiči autobusů?

Martin
Host
Martin

Mzdy musejí jít nahoru všeobecně, máme nejhorší poměr mzdy/HDP v EU.

Pave Kužila
Host
Pave Kužila

Pracovni doba.
Turnusi.
Mzda.
Nejsem si jisty zda tychle pojmy chapou lidi stejně.
Řidim autobus 12 let.
Jezdim v turnusech . Ty se upravily tak že doba jizdy se snižila tim I vykon řidiče .Ostatni nahrady se omezily .
Veskutečnosti sem v praci vice dnu v měsici než jak sem byl dřive než nařizeni vlady mi přidalo.
Myslim že pravidla ktera vlada vyhlasi.
Firmy obejdou neš vladni usneseni vejdou v platnost.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A mezi nimi je právě i mnoho řidičů VHD (především z MHD) – problém je jen v tom, za kolik hodin přesčasů takové příjmy mají …