Rekordní rozestavěnost není zatím finančně kryta. Stát jedná o úvěru od EIB

Stavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

První pomoc nicméně představuje chystaná půjčka od EIB ve výši jedné miliardy eur.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrH

Mimochodem, celá šaškárna, nejdřív dluhopisy SFDI, pak úvěr EIB, vznikla proto, aby schodek státního rozpočtu vypadal opticky nižší. Stát by si mohl půjčit taky a za méně. Ale letošní schodek by byl ještě o 30 mld vyšší. Schováváme dluhy jinde, jako za Klause.

PetrH

Dobrá zpráva. Vzhledem k inflaci a stagnujícím příjmům se omezení dopravních staveb projeví i v příštích letech stále víc.

Georg

a to omezeni vidite jako kde?

PetrH

To přijde, nebojte se.

Pavel S.

Drobná poznámka k ilustračnímu obrázku. Užití domíchávačů na stavbě dálnic bude dost omezené, do betonu na samotnou vozovku se přidávají provzdušňovadla a tak se vozí normálně na korbě. Ale tak na něco se beton z domíchávače může hodit i na stavbě dálnice 🙂

Georg

fotka od jana sindelare znamena, ze je to z useku u ceskych budejovic, kde je hloubeny dalnicni tunel, takze podobne chytre poznamky jsou v tomto useku dost mimo misu.

Jan Sůra

Užití je jistě omezené, ale ne v případě D3 u Českých Budějovic, kde se beton nepoužívá zdaleka jen na vozovku.

Tomas

Vetsina mostu je z provzdusneneho betonu, protoze tento beton je odolnejsi proti soli. Nedovedu si predstavit, ze by mi do pumpy vozily beton sklapecky. A treba na tunel Puhurka, vsech 165tisic kubiku betonu vozi mixy.

Jan

Jak si může stát objednat něco na co nemá peníze? Být to živnostník fyz. osoba nebo firma, budou souzeni za podvod…

Walker

Vy jste si nikdy nic neporizoval na splatky?

Jan

Téměř ne, ale když už bych to dělal, určitě bych si první vyřídil půjčku a pak teprve něco objednal…

Franta

No vidíte a je otázka, jestli jste udělal dobře. Já si koupil první byt v roce 2006 za 2 miliony a 1 si pujcil (tedy 50%). V roce 2008 druhy za 3,6 milionu a 3 si pujcil (cca 82%). V roce 2014 si koupil pozemek za 3,2 milionu a za 5 na nem postavil dum. Investice cca 8,2 milionu a 5,5 si pujcil (cca 66%). No jo, jenze dneska ten prvni byt stoji tak 5, druhy 7 a dum s pozemkem cca 14 milionu. Takze celkem to jsou nemovitosti za 26 milionu a pujceno mam ted po tech letech zhruba… Číst vice »

Dálkový cestující

Živnostník nemá totiž tiskárničku na peníze, která mu zajišťuje důvěru trhů a umožňuje mnohonásobně větší zadlužení, než jiným.

Petr

Chlape, čtěte pořádně. Z těch 150 miliard jim k dokrytí chybí už jen 30 miliard. Půjčka od EIB bude dotáhnutá v květnu, v červnu jsou peníze. To co je rozestavěné je finančně pokryto, to co se začne stavět po červnu, na to peníze doputují. Tak kde je problém?

PetrH

A ten zbytek je dotován ze schodku státního rozpočtu.

Kebab

Což zrovna v případě investice do infrastrukury vůbec ničemu nevadí.

PetrH

Určitě se ty investice na dálnice vrátí z dálničních poplatků 🙂

Jan Svoboda

Chybí mi tady informace, že rekordní rozestavěnost není zásluhou současné pětikoalice, ale předchozí vlády, která vše nastartovala a rozjela. V TV vidíme stále p. Kupku z ODS, které se chlubí cizím peřím a ani slovem nepoděkuje za kvalitní přípravu svého předchůdce.

noerf

Ono je to spíš schopností ŘSD dosahovat přípravu staveb a také tím, že vysoutěžené ceny jsou nižší než předpokládané. A k tomu je dostatek financí.

PetrH

Zjevně právě finance nejsou 🙂

Vitekcz

Otázkou je z čeho se ty odhady ceny vypočítají. Není to jen umělé nadhodnocení ceny a pak se to výhodně jen tváří?

lokodepo

Tak samozřejmě, že je. Jednak to umožňují rezortní předpisy, jednak si ŘSD a DSŽ prosadili stále platný přípis tehdejšího náměstka ministra dopravy, že si cenu stavby mohou před zadávacím řízením na zhotovitele stavby navýšit cenu stavby: ŘSD v rozmezi 3,2–13,7 %, DSŽ jednotně o 10 %.
A pak tady ještě je ten de facto nikým nekontrolovaný prostor na růst ceny stavby po uzavření Smlouvy o dílo, tedy vícepráce.

indian

Nižší ceny než předpokládané jsou proto, že ceník podle kterého to projektanti počítají je přepálený. U železničních staveb je to zase naopak. Nevím, která státní instituce ty ceníky vydává (čekal bych SFDI), ale není to ani SŽ ani ŘSD. Takže ani SŽ ani ŘSD nemají vliv na to, jestli v soutěži bude cena vyšší nebo nižší než předpokládaná. To se holt málo ví.

lokodepo

Ceníky má na starosti SFDI – https://www.sfdi.cz/pravidla-metodiky-a-ceniky/cenove-databaze/ Pravda je, že ceníky jsou přepálené, protože SFDI si je nechává dělat (projekční firmy, oba investoři) a de facto nad nimi nemá kontrolu, ostatně na to nemá ani vlastní lidi. Proto jsou jednotkové ceny položek stanoveny netransparentním způsobem, u řady položek jsou ceny přebírány od konkrétních výrobců anebo dokonce stanoveny na základě různých tzv. „odborných odhadů“ a tyto dále „upraveny“ různými přirážkami. Podle ceníku OTSKP se soutěží stavby jak u DSŽ, tak i u ŘSD. Protože ale u ŘSD jakžtakž konkurenční prostředí existuje, jsou tam vysoutěženy reálné ceny, za které jsou zhotovitelé ochotni… Číst vice »

Haw

Díky, nebo navzdory?

Zakon kaze

Matl neni Kupkuv predchudce

Georg

jene ty veci jsou vetsinou tak zpozdene, ze jejch rozjezd iniciovala snad jeste sobotkova vlada.