Autobusy

Rekordní prodeje autobusů. Odbyt táhnou dotace a soutěže. Vede Iveco a MHD

Autobusy Crossway LE NP pro ČSAD Karviná. Autor: Iveco
Autobusy Crossway LE NP pro ČSAD Karviná. Autor: Iveco

Výrobci a prodejci autobusů zažili nejsilnější první pololetí na českém trhu v historii. Podle statistik o registracích nových vozů zveřejněných Svazem dovozců automobilů se za první polovinu roku u nás registrovalo celkem 553 nových autobusů.

Počty registrací meziročně stouply za pololetí o 52,7 %. Letošní pololetní čísla překonala i dva vrcholy z minulých let: v roce 2015 dosáhl objem registrací za polovinu roku 539 autobusů, v roce 2008 529. Za předchozími vrcholy stála většinou změna emisních norem, případně dotační programy.

Za letošním růstem poptávky vidíme jednak pokračování dodávek autobusů MHD pro města s podporou evropských dotací a také soutěže řady krajů na dopravní obslužnost. V soutěžích požadují nové autobusy,“ říká Katarína Kutlíková, mluvčí Iveco Czech Republic.

Iveco na českém trhu i letos vede, za první pololetí se zde registrovalo 199 autobusů. Meziročně jde o růst o více než dvojnásobek, firma výrazně zvýšila svůj náskok před druhým SOR Libchavy. Ten letos za polovinu roku dodal na český trh 135 autobusů.

Nákup nových autobusů zejména pro městskou hromadnou dopravu podpořila speciální výzva z Integrovaného operačního programu IROP, z kterého se dopravním podnikům otevřela možnost i nákupu trolejbusů či tramvají. Autobusy MHD tvořily v pololetí více než polovinu všech registrací. Celkem 58 z nich bylo kloubových.

Pořadí značek podle registrací za 1. pololetí (2018/17)

Iveco 199/93

SOR 135/89

Mercedes-Benz 63/28

MAN 37/32

Setra 33/68

V registracích podle krajů vede Praha se 163 autobusy, kde se už plně projevuje zahájení dodávek nových autobusů SOR pro Dopravní podnik hl.města Prahy. Na druhém místě je Moravskoslezský kraj se 79 autobusy, což je hlavně důsledek soutěží na dopravní obslužnost s podmínkou nákupu nových vozů.

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • prosím o tabulku kolik, jaký pohon. Zvyšují se vůbec prodeje cng?

  • Výrobci jásají, jaká jsou to úžasná čísla, ale pohled do statistiky říká, že je to stále spíše k pláči. V ČR je registrovaných cca 20 tisíc autobusů. Tudíž tímto tempem by prostá obnova vozového parku trvala cca 20 let. A to rozhodně není důvod k oslavám.

    • A s utahování dotačních kohoutků z EU to půjde ještě pomaleji.

Newsletter

Partneři