RegioJet zajistí v Česku zkušební provoz čínských jednotek Sirius od CRRC

Jednotka Sirius na zkušebním okruhu ve VelimiJednotka Sirius na zkušebním okruhu ve Velimi

Bude-li mít jednotka včas potřebné dokumenty, mohla by začít najíždět první kilometry už o prázdninách.

RegioJet pomůže čínskému výrobci CRRC dotáhnout schvalování jednotek Sirius v České republice. Potvrdil to tento týden majitel RegioJetu Radim Jančura při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.

„Budeme je provozovat krátkodobě v testovacím provozu bez cestujících i s cestujícími na naši licenci, abychom jim pomohli to dorvat,“ řekl Jančura. Spoje RegioJetu tak budou v Česku prvními, na kterých si cestující budou moci čínské vlaky vyzkoušet.

Aby mohl výrobce dokončit schvalovací proces, musí vlaky najet ve zkušebním provozu na české síti 50 tisíc kilometrů. Deset tisíc bez cestujících a čtyřicet tisíc s cestujícími. V Evropě jsou zatím dvě jednotky (665.001 a 665.002), RegioJet bude testovat obě. Potřebné kilometry se sečtou.

Právě teď čekají jednotky na rozhodnutí Drážního úřadu o povolení zkušebního provozu. RegioJet je připraven zahájit zkušební provoz už o letních prázdninách, pokud budou mít jednotky potřebné dokumenty. Na jaké lince by se mohly objevit s cestujícími, je podle RegioJetu zatím ještě předmětem jednání.

V Česku je tento vlak už přes tři a půl roku, původně si jednotky objednal Leo Express, který ale od jejich nákupu před rokem ustoupil. Právě Leo Express dal jednotce těsně před jejím příjezdem do Evropy v září 2019 obchodní název Sirius, což je jedna z nejbližších a nejjasnějších hvězd na obloze.

Většinu času strávily jednotky na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního ve Velimi. Poprvé jela jednotka vlastní silou po síti Správy železnic loni v září. Na konci letošního května se vydala na testy na Slovensko, aby tu podstoupila nutné zkoušky ke schválení k provozu na síti Železnic Slovenskej republiky. Dopravcem na Slovensku je ZSSK.

Radim Jančura v podcastu také odpovídal na čtenářskou otázku, zda by o tyto jednotky v případě jejich schválení pro provoz v ČR měl zájem. „Mají 300 sedaček, takže na linku R23 jsou příliš velké, na ostatní linky jsou pak příliš malé. Jakmile by ale byla zajímavá cena, tak je někde píchnem. Ostatně linka Praha – Ostrava vznikla jenom tím, že jsme koupili takzvané peršingy z Itálie a říkali jsme si, co s nimi,“ dodal v podcastu Jančura.

Jednotka Sirius je dvousystémová (25 kV/3kV), její nejvyšší rychlost je 160 km v hodině, pojme 300 cestujících a má délku 111,2 metru. Skládá se ze šesti částí, jeden podvozek slouží vždy dvěma sousedním skříním. Vlak je vybaven systémem ETCS. Karoserie je hliníková. Leo Express měl objednány tři jednotky, na dalších 30 měl opci.

Celý podcast s Radimem Jančurou, kde odpovídá na 25 otázek od čtenářů deníku Zdopravy.cz, přineseme v pátek v čase oběda.

Tagy crrc Radim Jančura RegioJet Sirius
75 komentářů