RegioJet nasadil do provozu další vozy od Deutsche Bahn, od Arrivy si půjčil bobinu

RegioJet na lince R23. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegioJet na lince R23. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Důvodem nasazení je zpoždění dodávek nových lokomotiv od Alstomu.

Zpět na článek
130 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krušnohorec

Kdypak dorazí elektrická PESA pro RegioJet UK?

Avlaky

4 kusy do začátku řijna

Gargy

2030

vtvt

Dvoupatrové DBpza fotky interiéru

https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_DBpza.php

Facepalm

No to by mě zajímalo, proč si Arriva kupovala nějakou bobinu, když má přece zadarmo k dispozici cokoli ze zásob DB, když je to jejich dceřinná firma.

Nebo jsem to tu aspoň mnohokrát četl v komentářích těch největších místních myslitelů.

Hřebíček

Myslíte si, že DB má běžně na skladě mašiny na 3 kV = způsobilé pro provoz v ČR?

Miloš 2

Nezbyl jim nějaký „Bastard“?

Gwann

Jo, jo, mohli si převzít knoedelpresse…

Hřebíček

Před pár lety možná. V době nákupu bobiny byly ve šrotu, muzeu nebo prodány TSS Hulín, kde dodnes tvoří pěkný plot.

Martin V.

RegioJet řeší nákupy ˝nových˝ vozů, ale co vůbec neřeší, je čištění vagonů. Vozy, co stojí na Smíchově, jezdí dlouhodobě špinavé a jsou nasazovány letmo do provozu … občas je vidět čistič s vysavačem Makita na zádech mířící do vagonu, aby rychle jej prošel a jelo se dál … ale že by někdo se snažil během pobytu ve stanici vagon umýt z venku a vyčistit okna, to ani omylem. Dříve žluté vozy zářily … a dnes ? Velký úpadek ; špinavé vozy RegioJet nasazuje i do zahraničí. Při pohledu na užívané prostory RegioJetu na Smíchově je vidět, jak primitivně zajišťuje firma… Číst vice »

Ondra L.

To je pravda. Na R23 to byl maly svatek, kdyz ty 3 vagony nekdy v dubnu poprve umyli.

Jakub

Je pravda, že na R23 je teď údržba pod RJ horší než pod ČD. ČD vozy byly jak z bavlnky. Problém byl spíš v typu vozů. Neklimatizované staré vozy B, AB a Bdtee, ten byl často nahrazovaný vozem Bdt, který opravdu působil jako z historické sbírky od KŽC. Teď tam jsou výrazně modernější vozy, sice podobně staré jako ty od ČD ale ze západu, takže mají klimu, zásuvky a mnohem lepší podvozky. Jen se o ně RJ moc nestará a linka trochu působí jako by tam RJ testoval různé dovezené vozy a zkoušel reakce lidí. Skoro každý víkend jedu s… Číst vice »

Leinad

A jak funguje rezervace, když přijede jiný vůz? Řeší to stewardi? Nebo mají v rezervačním systému realitu (či aspoň počet prodabých sedaček nepřesahuje kapacitu)

Ondra L.

Maji toi vyreseny tak, ze jde koupit mistenka jenom na nektera mista. Ten system ukazuje, ze v tom vlaku jsou ruzne vozy a i ze jsou 3 nebo 4, ale mista v casti soupravy bud nejdou koupit nebo nejde ani rozkliknout vagon. Maji to nejaky divny. Ukazuje treba 50 volnych mist a na vyber jsou pritom 2 kupe. Tak nevim.

Krušnohorec

To samé na R8 ˇUnL – Kolín. Každé dvě hodiny stojí vedle sebe R8 a R15 (Krušnohor)

Vojtech

751 humus !

Okoloidúci

Čiže ďalšie pojazdné múzeum na R8. Srdečná gratulácia, fakt dobre nastavená súťaž…

Marana_CZE

Hele na R8 mám zkušenosti jak s RGJ ( i tyto DB vozy) tak s ČD a mohu říci, že furt jsme o planetu dál v komfortu. Klimatizace, zásuvky, WiFi, bistro… Jediný co mohu RGJ vyčíst, tak je odflaknutí všeho od školení zaměstnanců (aby mi stewartka tvrdila, že nejde udělat přestup, protože zlé ČD na RGJ nečekají místo toho, aby dala požadavek…) až po věci, že čas od času nefunguje bistro a napíšou to dvacet minut před odjezdem, neříkejte mi, že až v 17 hodin odpoledne přišli na to, že nemůžou otevřít bistro…

Pajoš

Srovnání ČD a RGJ na R8 nemůžete mít jelikož tam nikdy nejezdili zároveň a ani a stejných požadavku objednatele.
Ale jinak souhlas.

Libor

Jasne, stačí kouknout na linku R11. Stejný objednavatel.

Pajoš

Co má společného linka R11 s linkou R8?

Jiří Kocurek

Aha, takže B249 už není lepší. Už se zakazuje srovnání.
Vedle na R11, kus trasy společné, můžete užít dokonce i přemalované Bdt a pak přeskočit do červenokoženkového Bt a dojet do Přerova z Nezamyslic osobákem. Někdy jede i Tornádo.

Pajoš

Já nepíší nic o B nebo že jsou nebo nejsou horší. To jste si sám teď vymyslel. Já psal o tom že požadavky objednatele byly dříve jiné než jsou dnes proto nelze ani ten provoz srovnávat. A mimochodem já ani nepsal nic o tom že by CD byli lepší, jen že to nelze srovnávat.

Avlaky

Stewardka nemůže volat na dispečink, a na komerční vlaky žádný pripoj nečeká

Ondřej

r8 není komerční, je to normálně objednávka, i s přípojema.

tarten

Lže že na „komerční“ vlaky nečeká? Spíš půjde o tu bobinu.

Bram

Na R8 se žádné pojízdné muzeum nekoná.

Okoloidúcim

Pre diskutujúcich: Touto linkou jazdím pravidelne a je okrem Traxxov je to pojazdné múzeum. Klimatizácia, ktorá funguje na modlitby a dobré slovo, v zime bola tiež “sranda”, interiérové (kupé) dvere, ktoré sa pod dynamickým zrýchľovaním a brzdením Traxxu sami otvárajú a zatvárajú (v horšom prípade rezonujú), “klasické” prepadávajúce WC (akože sorry, ale v roku 2022 toto na rýchliku je strašná perverznosť), celková obstarožnosť intereriu, stolčekov (ak vôbec pri danom sedadle je), dve zásuvky na 6 miest v kupé (wtf) a mnoho detailov, ktoré samostatne vyzerajú neškodne ale spolu ako obraz dávajú strašnú kvalitu cestovania. Ale personál a služby sú kvalitné,… Číst vice »

vtvt

V článku se píše o 280 vagonech RGJ. „RegioJet má aktuálně v provozu zhruba 240 vozů, dalších 40 je před renovací či zprovozněním.“

Dle wagonwebu má RGJ cca 330 vagonů. Rozdíl do těch 280 asi představují zejména ex SNCB vagony v počtu 9+11+16 ks a 11 ks dvoupatrových. Ex SNCB jsou zčásti s demontovaným interiérem. A dvoupatrové vagony, pan Jančura v podcastu tvrdil, že chce prodat.

Tak by zajímalo kteréžeto 40 ks vagonů RGJ má před renovací a před zprovozněním.

Avlaky

Růžovky, par lehatek

Ondra L.

Ja temi patrovymi (jestli je to tedy skutecne stejny typ) parkrat jel v okoli drazdan. Byly samozrejme ciste, interiel vypadal nove a pekne, ale zas tak pohodlne to nebylo – bylo v nich malo mista, i kdyz samozrejme jsou nizkopodlazni. Naopak ty velkoprostorove vozy, co RGJ ted nasazuje na R23 jak je i na uvodni fotce tohoto clanku jsou i pres trochu starsi vzhled naprosto vyborne. I v „leteckych“ sedackach je spousta mista, sedacky pohodlne, mekke. Co me dal potesilo, tak rozsireni kapacity pro prepravu kol na tomhle spoji – ted by se jich tam veslo klidne 40. Co je… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Pokud ty vozy byly dobré pro Němce podél Labe z Míšně do Schöny, budou dobré i pro Čechy podél Labe z Ústí do Kolína.

Ondra L.

To ja nevim, jak s nimi byli nemci spokojeni. Ja moc nebyl. Samozrejme vyhoda je, ze touhle linkou nejezdi tolik lidi a s patrovymi vozy bude souprava mozna az predimenzovana, takze to pujde.

Daniel Jablonecký

A co vám na nich nevyhovuje?

Ondra L.

Psal jsem to vyse – malo mista. Ale mozna si uz spatne pamatuju, tak uvidime.

PetrN

Tyhle vozy se jiz objevuji na vlacich Praha – Ostravsko na tride oznacene „low cost“. Realne se jedna o relativne velmi pohodlne vozy zcela srovnatelne nebo i lepsi nez to, co jezdi na stejne lince u CD. Cenove uplne jinde(daleko niz), cestujici vesmes spokojeni. To, jak stara je lokomotiva je cestujicim uplne jedno, pokud jedou v pohodlnem voze s wifi a zasuvkami a dalsimi prvky patricimi k modernimu cestovani.

Ferda Vomáčka

Moraváček na Praha – Ostrava bude spokojen i když pojede koňským povozem. Stačí mu to hodit za polovinu ceny a dát mu k tomu rohlík.

PetrN

Tak sorry jako, ale normalne uvazujici clovek pojede o polovinu levnejsim, pohodlnejsim vlakem s obcerstvenim, nez konkurencnim soukromym. Vas komentar je cista frustrace z toho, ze z vyjimkou spicky jsou vase vlaky oproti soukrome konkurence naprosto marne.

Gwann

Za toho Moravacka a povoz si jednu vrazte.

Zajímalo by mne, odkud jste se vykoupil, když jste tak preziravy…. obvykle se totiž takto chovají jedinci z nějakého Buranova

W14

ČD mají mnohem větší výkon, takže je normální jet horším šrotem, než má RegioJet. Na druhou stranu – Bohumín Brno je u RegioJetu odpad. Za poslední měsíc třikrát bez klimatizace. Takže si klidně mějte WiFi, zásuvky, ‚pohodlne“ sedačky, ale bez klimatizace je komfort na této trase horší než, když zde jezdily ČD (a nezlepšuje se to).. Teď jely nějaké ‚nove“ vozy a byly prázdné, když jsem jimi procházel, tak se ani nedivím, bez otevřených oken naprosto neobyvatelné.

vtvt

ČD provozuje zhruba 10x víc osobních vagonů.

Daniel Jablonecký

Takže by měly být i 10x větší profesionálové než RJ a mít taky o hodně lepší vlak. Což… v jednotlivých případech mají, ale v průměru ne.

XYYY

Co to je za primitivní uvažování … Co to je 10x větší profesionál ?

Daniel Jablonecký

To je stejně blbý argument jako se vymlouvat, že ČD mají 10x víc vozů a tudíž nemohou být tak dobré jako konkurence. Svým absurdním příspěvkem demonstruji absurdnost takového „argumentu“. Chytří to pochopili. Ti ostatní mi dali minus.

Vtvt

To nebyl argument. Pouze jsem upřesnil to co napsal w14. Neboť to že RGJ ma 10x min vagonu je úspěch. Když před 10 lety neměl ani jeden

PetrN

Ktery vuz na R8 mel za provozu CD klimatizaci???

Pajoš

Žádný … a proto se tam asi daly otevřít okna.

Jiří 3

Neměli ju Aee145?

Gargy

Ano měl.. a taky Aee152

Jiří Kocurek

Jeden. Snad to byl Bfhpvee295, vagon s oddílem pro vozíčkáře, rodiny s dětmi a služebním oddílem. Ale byl oblíbený, sedělo se tam i na podlaze.

Oce

Sysel 961. Dokud tam na rychlících jezdil.

vtvt

Mluvíte o Avmz 109.5?
https://www.deutsche-reisezugwagen.de/wagendaten/109-avmz/

Existuje jich 31. Dle wagonwebu jich už 14 koupil RGJ. Takže těch 17, zmíněných v článku, by byl dokup zbývajících vagonů.

noerf

Ono vlak přivezl údajně 17 vagónů někdy začátkem července, podle vagonweb.cz z toho bylo 14 Avmz. Je možné, že ty tři vagóny byla jiná řada.

Vtvt

Zdroj prosim

Pajoš

„Realne se jedna o relativne …“
Tak jsou reálně pohodlné, nebo jen relativně?

Rychlé Eso

Než tady zase nějaký ČD fanatik začne nadávat na kvalitu vozů, tak si uvědomte, že na R12 už zase jezdí Bdčka. Nebo teda aspoň včera jely. Záchody klasicky smradlavý a to jsem nastupoval ve Vyškově, takže to buď někdo stihl zechcat za tu necelou hodinu, nebo to spíš někdo klasicky v Brně neuklidil.

Gargy

Bdcka neznám

M152

B bez jednoho kupé kde je prostor na kola.

Anonymní alkoholik

A třešničkou na dortu je absence centrálního zavírání dveří. 😀

Anonymní alkoholik

Pro mínusáře… miláčci a zlatíčka, zlobte se jak chcete, ale.. ,,Nástupní dveře jsou otočně skládací BEZ centrálního zavírání a blokováním za jízdy.“ Zdroj: https://nastoupil.com/vozy-osobni/vozy-2-tridy-s-postranni-chodbou/bd-264/ 😀 A tyhle plečky stále jezdí na R11 a R12. 😀

Jiří Kocurek

Tak dlouho se to svádělo na neschopné děcko a neschopné rodiče, říkalo se, že osoba zcestovalá to zná a nemůže se jí to stát… až z vagonu vypadnul průvodčí. :death:

jara16

Ouuu, tak to jste těžce přestřelil…
Jiný vůz, jiný prostor ve kterém se onen incident stal a hlavně nikdo neviděl, jak k tomu průšvihu došlo…
Slon jste v tomto případě Vy!

XYYY

150 let se jezdilo bez centrálního zavírání dveří a cestujícím to nevadilo …

Anonymní alkoholik

Aha. V době kamenné člověk žil v jeskyních a nikomu to nevadilo, proč se do nich nevrátit? Donedávna tu nebyl internet a nikdo ho nepotřeboval, proč ho nezrušit? Proč jezdit autem, když se dřív jezdilo koňským povozem a nikomu to nevadilo? Aha, tomu se říká přirozený vývoj nebo pokrok. 🙂 Centrální blokování dveří by měl být standard prostě. Nálepka ,,neotvírej dveře za jízdy“ už opravdu není dostačující bezpečnostní prvek. Ale chápu, dřív byla i tráva zelenější, že jo.

tarten

Tak před víc než sto lety byl v oknech místo skla olejový papír a nejnižší třída neměla okna vůbec. Ani střechu. Chcete to zavést?

Gargy

Když ti ČD smrdí proč si nejel regiojetem..jeho vozy jsou nové a voňavé.

vtvt
noerf

Půjde o jiný typ, protože dveře mají být umístěné v nízké části, aby byli bezbariérové.

Jiří Kocurek

Na odkazu je více typů vozu, vč. toho s dveřmi v nízké části.

vtvt

Je otázkou které vagony to budou. Jestli DBpza 751.1 nebo DBpza 751.3 nebo DBpza 751.4.

Možná to bude směs.

vtvt

V 2013 byly vagony přestavěny na 751.4 z 751.2

dopravopat

Bežní cestujúci vôbec neriešia čo je v čele vlaku a je im to šumafuk, hlavne aby boli vozne čisté a vlak nemeškal. Malé percento pasívnych šotoušov sa pôjde vyfotiť s lokomotívou a hard core sotouši sa budú voziť celý deň. Mňa skôr zaujíma názor obsluhy, tedsa fíru, ako sa mu na tom jazdí. Ak je spokojný, tak nevidím absolútne žiaden problém v prevádzkovaní 65 rokov starých lokomotív, pokiaľ sú funkčné a ich prevádzka ekonomická.

Jiří Kocurek

Obvzvlášť když se jedná o stroj určený jako záložní, tedy pro občasné použití.
Trunusovaná 460 s odporovým řízením z výše uvedeného nesplňuje skoro nic.

Gargy

Trunusovana 460 vám leží v žaludku

Gwann

Jen je u bobiny možný problém s výkonem. Na strekovech se to asi ztratí, na Ostravě už možná ne

Leinad

Výkon stejně cestujícího nezajímá. Jenom nasledně z něj vyplývají jízdní doby (ať už předepsané v JŘ nebo hůř realné zpoždění)

Hynek Svoboda

Nedavno jela manzelka s detmi z Prahy do Kosic Regiojetem v lehatkovem kupe cena pres 6000 Kc – clovek ale mel pocit, ze jede vlakem v roce 1989 s milionem zastavek 🙂
Plus je….. ze bylo pripravene piti a jidlo a ranni roznos kavy pred prijezdem do Kosic

Daniel Jablonecký

Kolik těch dětí máte? Při zadání 1 dospělého a 5 dětí (víc zadat nejde) Praha – Košice mi to v lehátkovém kupé ukazuje cenu 2517 Kč.

D.S.

Jak fungují na R23 rezervace? Ty štítky na úvodní fotce jsou jen z lenosti dopravce označovat rezervovaná místa podobně jako u Arrivy nálepky expresní rezervace a cestující třeba s IDS dokladem si může sednout kam chce nebo jen na ty místa bez rezervace?

Martin

Rezervovaná místa zde nijak označovaná nejsou. Cestující s IDS jízdenkou si může sednout kdekoliv ve 2.třídě, ale mimo tento označený prostor riskuje, že ho někdo s místenkou vyhodí z místa.

Jan K.

Nakoupí sice vozy, ale nějaká renovace těch vozů moc neproběhne. Jenom to přestříká ten vůz na žluto a to je všechno. Sedačky co byly tvrdý zůstanou tvrdý.

Gargy

Byla provedena generální oprava štětkou.

XYYY

Ty německé vozy jsou po „x“ modernizacích (viz foto) a přes svůj věk poskytují mnohem více komfortu než tzv. komfortní Pendolino nebo RailJet …
Kéž by byly bývaly ČD tohle ojetiny koupily místo Pendolin a Railjetů ….
Tvrdost sedaček je subjektivní pohled.

vtvt

Jel jste s tím Avmz 109.5? Neboť jde o přestavbu vagonů vyrobených v 1969-1974

Lukáš F.

Mám dojem, že jsem tím jel. Kupé, bývala 1. třída. RJ je nabízí v tarifu Low cost a za tu cenu je to naprosto fenomenální svezení.

XYYY

Prosím 12-ti místné číslo dle UIC.

Vtvt

Vycházím z údajů webovky ohledně data vyroby

Petr Pomalý

Vy jste asi nikdy Railjetem nejel, když píšete takovou hovadinu….

Daniel Jablonecký

Jednička je v railjetu opravdu dobrá, ale dvojka je skutečně horší, než tento vůz 1. třídy DB.

Luboš Beneš

Tak ČD neudělají ani to a provozují to v rakouském nátěru…

XYYY

A proč by měly něco přemalovávat ? Zbytečně vyhozené peníze ….

Aaa
vtvt
Gargy

Takže vozy maximálně uklízecka přeletí hadrou a šup do provozu.

zdeva

To je roztomilé…provozovat 65 starou Bobinu v osobní dopravě.

MaT

No chtěl jsem napsat něco z pohledu cestujícího, třeba „na lokomotivu to nejezdí“, ale to je trochu blbost… Tak spíš – cestující nejezdí v lokomotivě, tak pokud to ta lokomotiva zvládne utáhnout a nejede to moc pomalu, tak je jim to asi většinou jedno, čím je ten vlak tažený… 🙂

PetrM

No a? Ostatní dopravci zdatně sekundují, napr. řada 705.

Gargy

Kolik těch loko r.705 je? Ani deset ty chytraku

Baraba

RJ provozuje jednu Bobinu a ještě né vlastní….. Pořád je to míň než „anideset“…. ty chytráku

ABC

nad propastí!

malý bobeš

„Do švestek“

Paolo

Staré mašiny jsou často spolehlivější jak novinky a s lepší dostupnosti náhradní h dilu.Prikladem je i Německo a znovuzprovoznění tram T4 v Drážďanech…

Martin 12

Nemáte pár náhradních dílů na bobinu v garáži?že bych je od vás koupil 😃

malý bobeš

Zkusil bych se obrátit na majitele lokomotivy; vzhledem k tomu, že ji úspěšně provozuje, bude určitě umět poradit…

XYYY

Problém může mít strojvedoucí který umí novou lok, kde se závada řeší restartem PC nebo vypnutím baterek, ale nikoli kusem drátu se dvěma krokodýlky …

Lukáš F.

A víme, zdali si RJ pronajal holou lokomotivu, nebo něco jako v letectví „ACMI“ pronájem tj. strojvedoucí dodává a údržbu zajišťuje Arriva?

XYYY

A ten ARRIVÍ strojvedoucí to bude umět ?
Strojvedoucích ČD znajících bobiny je pomálu, stárnou, odcházejí do penze – spíše je najdete u Carga, protože 121, 122, 123 jsou v podstatě Bobiny a 130 se zase tak moc neliší …
resp. lokomotivy „první“ generace se už v kurze neučí …
Od začátku doby tyristorové (1985/1986 – v Přerově / Ústí nad Labem dříve) se odporová regulace už neučila ..

Hála & Kratochvíl „Odstraňování závad …“ upadla v zapomnění …

Oce

Ale učí. 371, 150, 151, to jsou taky odporovky. Sem-tam je kurz na vše z toho.

Jiří Kocurek

Vedle toho jezdí řada 854, původem z roku 1968, takže „jenom“ 54 roků stará. Ale ne jako záskok, ale jako pravidelný provoz.

MHD

A jezdí v původním stavu?

malý bobeš

Tak ani „národním“ dopravcem turnusovaní Brejlovci nejsou o mnoho mladší… Ano, v původní stavu nejsou – mají „zbrusu nové“ tabulky 754…

Gargy

Tak to teda asi těžko ..a když o tom víš kulové drž hubu

malý bobeš

Jako že ty tabulky nemají protože je někdo ukradl? Tak to se omlouvám…

MHD

Já se ptal na řadu 854

Jiří Kocurek

Mají nový spalovací motor a sedačky pro cestující, což v Bobině vyměnit nelze tak nějak z principu. A nový lak.

MHD

Nejen toto, 854 prošla komplexní modernizací. Takže srovnání kulhá.

PvvS

Asi jako když se do T3 vrazí nová výzbroj a sedačky. Furt to bude 40 let starej vergl. Jen se do toho vrazily peníze, aby to chvíli vydrželo, protože nebylo s čím jezdit. Ale dávno to mělo bejt nahrazený.

XYYY

Nepochybně něčím novým, a jistě levnějším se stejnými užitnými vlastnostmi = jede to stejnou rychlostí, uveze to stejný počet cestujících ….

PvvS

Levnějším ne, ale s lepšímu dynamickými, technickými i užitnými parametry. Když někteří považují 854 za velkej motorák a ona to je kapacitně jen 810 s větším motorem, mizernou převodovkou a zbytečně velkou skříní.A když se za to hodí vlek, nebo řidičák, tak se to plazí jak šnek.

XYYY

Rozhodně žádná lokomotiva nemá po X letech provozu, hlavně dílenské opravě původní trakční motory.
Ty jsou zaměnitelné a při přeskoku na TM se v depu provede výměna.
Lok 15X nebo slovenské 350 mají rezervní podvozky, takže se pro urychlení „periodické opravy“ určitého stupně vyměňují jen podvozky. …

XYYY

Samozřejmě vozidlový rám je původní, vozidlová skříň taky, až na výjimky karosářské práce po nehodových událostech ….
Stejně tak vypadají mnohé západoevropské vozy ze 60. a 70. let minulého století …. dokonce – na rozdíl od 854 mají jiné podvozky umožňující jízdu 200 ….

Luboš Beneš

Skoro jo…

malý bobeš

Takových (jen o málo mladších) by se našlo; zkusím „výkop“: 810; 560; 754…

Jiří Kocurek

Nezapomínat na 460

PvvS

230,240,242 ..

a8n

560 už ne.

noerf

Je nějaký posun ve schválení řady 388 v Rakousku? Zaznamenal jsem, že část traxxů MS pro ČD Cargo by snad měla být registrována v Rakousku kvůli dotacím.

Petr

Pro stejné důvody stojí zatím 3 RegioJet MS3 v Kasselu.

Avlaky

Ty 3 jsou uz z dotace? Ty 3 by měli být kvůli R23 (nabíjení počtu turnusovych loko) a těch 12 by mělo být na dotaci ne?

vtvt

O jaké dotaci je řeč? Díky.