RegioJet mění v Rakousku partnera, státní GKB vystřídá soukromý Westbahn
Bombardier Traxx MS2 v barvách RegioJetu ve Vídni. Foto: RegioJet
Společnost Regiojet od prosince změní svého partnera, který je v Rakousku zodpovědný za provoz vlaků Praha – Vídeň. Od nového
V článku bych uvítal i vyjádření GKB. Mně kdyby někdo po dvou letech vyšoupnul z byznysu, který jsem pomáhal rozjet, stěží bych takovou situaci nazýval „rozchodem v dobrém“.
Smlouva byla na dva roky.
Co to proboha melete? Na lince do Vídně bylo GKB dodavatelem, který to vypapíroval a zajišťoval rakouského strojvůdce a vlakvedoucího. Nebyli podnikatelským partnerem a mluvit o „vyšoupnutí z byznysu“ je krapet mimo porcelán.
ICE jezdí do Vídně nějak pravidelně?
Ano.
Fascinují mě mínusovači, co místo toho, aby odpověděli na otázku, tak dají mínus na otázku… ale to už je tady tak nějak asi zvykem, nediskutovat a vidět jen to své…
Proč nedostane RJ licenci v AT? Je to moc složité?
A on se o to snad snažil (pokusil)?
S jeho údržbou? Spíš se divím, že si to WB vezme na triko…
Škoda, že nejde počítat s KISSy od Westbahnu do ČR. Jsou to zajímavá vozidla.
A na které trase by takové asi tak mohli dávat smysl?
Mělo by to mít 3kv DC, takže třeba kapacitnější náhrada Pendolín do Ostravy?
a je v současné době pendolino kapacitně nedostatečné? tedy mimo „předvánoční“ špičku?
Krom víkendových či svátečních špiček asi není, ale dalo by se spojit některé ČD spoje mezi Prahou a Ostravou (Kiss by například mimo extrémní dny mohl stačit místo SC + IC do Opavy)… A přibylo by kapacity mezi Prahou a Olomoucí, kde by pak bylo reálnější například spojit Valašské a Slovácké expresy…
Byl bych pro, aby se Pendolina z trasy na Ostravu stáhly úplně. Jsou to pro mne nejhorší soupravy na této trati, které využívám pouze z nutnosti. Jediná výhoda u nich je, že mají pevně daná místa a člověk dostane co si rezervoval, což u IC a EC neplatí a je to docela loterie. Jestli se ČD podaří zařadit do soupravy správný vagón, se správným počtem míst a uspořádáním, zda ve vagonu bude fungovat vše jak má, nebo zase budu mít plnou kapsu lístečku s odškodněním, které mi je k ničemu, protože nemám jak uplatnit… V JLV jej většinou chtějí až… Číst vice »
Jo, jo, to znám… Navolím si vždy místo tak, abych viděl do protisměrné kolekje a mohl po cestě sledovat, co jede a ejhle, ono je to vždy naopak, hledím do chroští podél trati. Tak jsem po těchto několika záporných zkušenostech jednou změnil taktiku a navolil to opačně. A ono to zrovna bylo výjimečně řazeno dobře! Takže jsem hleděl do chroští podél trati… No prostě smůla a sázka do loterie u našeho národního dopravce….
Stejnosměr v Rakousku?
Upřímně nevím, jestli mají 3 kv DC zrovna i Kissy Westbahnu. Možná je u nich tenhle systém uveden kvůli úpravě pro jiné země…??? Pokud nemají, tak s předěláním na 3 kv DC by to byl samozřejmě pro ČD nesmysl…
ví někdo prosím, jaká je vytíženost RGJ mezi Brnem a Vídní?? docelaby mě to zajímalo, děkuji
O něco menší než na Bratislavu.
Velmi jednoduše to můžete sledovat sám na jejich stránkách při nákupu jízdenek, kde ukazují volná místa. Některý spoje jsou docela zaplněné, ale člověk se na to musí dívat tak, že ty vlaky mají kapacitu čtyř velkoprostorových dvojek, obecně to nejsou žádné davy lidí na Vídeň. To spíš na Bratislavu je docela silný cestovní proud.
Je tak těžké pro českého dopravce získat rakouskou licenci? Vůbec netuším, co všechno to obnáší, proto se ptám. Přeci jen tam jezdí pravidelně, už dost dlouho, je to sousední země, tak proč to nejezdit na sebe?
Především to asi stojí dost peněz – a navíc asi u „drážních Rakušanů“ Jančura není příliš oblíben, takže by mu nijak extra „na ruku“ nešli …
No ale žluté autobusy jezdí po celé Evropě na jednu licenci, nebo ne? Jestli tohle není taky jeden z důvodů proč železnice silniční (a jinde zase letecké) dopravě tak složitě konkuruje. Tohle teritoriální chování evropských železničářů je dlouhodobě zakódované.
To „teritoriální chování“ je (logicky) „dlouhodobě zakódované“ kvůli specifice dopravní cesty (jejímu charakteru a kapacitě): po naprosté většině silnic se lze pohybovat v podstatě „neřízeně“, po kolejích to ovšem vůbec tak jednoduché není.
Nějaké licence na provozování pravidelných mezistátních autobusových linek musí jistě mít i Jančura – jak složité je jejich získávání a kolik to stojí na poplatcích, o tom nemám vůbec žádnou představu, ale zjevně to bude jednodušší a levnější než v případě železniční dopravy.
A jeden by řekl, že udělování licencí se řídí platnými předpisy a ne oblíbeností dotyčného u místních modrogumídků…
No, on oblíben nebude právě kvůli tomu, jak se těmi předpisy řídí – stejně jako s ním DB jednaly jen dokud neviděly, jakým způsobem provádí údržbu…
V Rakouských rychlících je sympatické, že před příjezdem do stanice vidíte na obrazovkách nejen navazující vlaky, ale i nástupiště odkud odjíždějí. Bohužel, RgJ vlaky v tomto seznamu ještě v červenci neměly zahrnuty. Doufejme, že to napraví. Velmi to usnadní (rychlé) přestupy ve Vídni.
Už jsem to viděl i českých Berlinerech.
Pokud to ve vlacích QBB nebylo doteď, tak pochybuji, že pak to bude, když to pro Regiojet bude jezdit někdo jiný.
A zajímavý poznatek, tam se jednoduše pro jejich vlaky užilo RgJ, ale u nás si musel vybrečet, že RJ chtěl používat on a zlé ČD mu ho nejdříve sebrali a pak teda ustoupili a Railjety označili rj.
Ale prd u nás byl RJ dříve a pak přišli ČD s tím, že si koupili railjety a chtějí tu samou zkratku. Ale proč si nekopnout do žlutého, když nám zrušil na dráze socializmus.
Přesně tak! U nás byl RJ dřív to ví každý, ale modrý gumy musí furt brečet. Ono se jim to taky hodí do krámu a vždy využijí každou příležitost, kdy si kopnout do RJ.
Kašlat na ně! Žlutý gumy (jako ty nebo já) se tak lehko vytočit nenechají.. 🙂
No, nebyl. Byl to IC, rj až později, až potom, co si rj vzaly pro sebe ČD…
https://zdopravy.cz/rj-rj-rgj-ci-rjet-chaos-v-jizdnich-radech-mezi-prahou-a-vidni-kritizuji-ceske-drahy-4107/
Tady je to všechno ve článku… Tak se naučte číst!! RJ byl dřív!!
My Žluté gumy se na rozdíl od vás řídíme fakty. A nevymýšlíme si pořád!!
Zkratku RJ měl RegioJet možná jako první ve své firmě, v jízdních řádech ale ne. Když dopravce vyjel v roce 2011, používal označení vlaků IC, následně po spuštění spoje do Košic EC. Na zkratku RJ přešel až v roce 2014, kdy už ale jezdily railjety pod zkratkou rj. SŽDC v případě RegioJetu uvádí v jízdním řádu zkratku RJ, jako dopravce pak uvádí na informačních tabulích RJET.
Railjety ČD jezdili v roce 2014 jako EC/IC. Navíc je to dotovaná Ex linky, spoje mají být označeny Ex.
To sice jezdil, ale s označováním svých vlaků RJ začal dříve než ČD. ČD je zpočátku a ještě v průběhu roku 2014 označovaly jako IC/EC. Další věc je, že v případě ČD jedná o dotovanou Ex linku a jako Ex mají být také označovány, to že tento bordel v komerčním označování dotovaných spojů MD toleruje, je bohužel špatně.
Přesně tak. V době když se rozhodl Regiojet používat zkratku RJ, ČD stále používali IC/EC.
Takže pravda je doopravdy na naší straně! Regiojet je prostě RJ!
Vy ne že jenom máte žlutou gumu u sebe, ale jste celý nažloutlý a melete, co vás zrovna napadne. Vy pouze tady podporujete RJ, je vidět, že je to vaše kampaň. ČD měli název rj dříve než RJ, tak není o čem se hádat, RJ to pouze zkopíroval. Toť vše.
No.. hned je poznat kdo je váš politický oblíbenec. Stačí říct kouzelné slovíčko „kampaň“ a rázem nemusíte psát žádnou smysluplnou argumentaci.
No řeknu to asi takhle „ČD měli název rj dříve než RJ“ je zhruba stejná pravda jako „Babiš(váš zjevný oblíbenec) není ve střetu zájmů“.
RJ = Regiojet, smiřte se s tím. A jak píše můj inteligentní kolega Tronda. RJ používal zkratku dříve a kromě toho by railjety měli být stejně označeny Ex. Šach macht.
Mimochodem, přikládám další článek na podporu naší teorie. Naučte se číst!
„Spor o dvě písmenka. Českým drahám se nelíbí zkratka RegioJetu“
Je to z idnes a autorem je nějaký js. Zajímalo by mě kdo to je. (hádanka, schválně kdo na to příjde…)
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/spor-ceskych-drah-a-regiojetu-o-zkratku-rj.A150526_172152_eko-doprava_suj
Tronda: Rakouské „railjety“ jezdily v Rakousku od samého počátku s označením druhu vlaku „rj“ (malými písmeny), takže ČD jen převzaly rakouské označení: logicky, když tyto vlaky v ČR od počátku spojovaly ČR pouze s Rakouskem, jen zpočátku, než se situace ustálila, se možná chybně objevovalo označení velkými písmeny, což Jančura (logicky a oprávněně) napadal.
ČD především neměli na dotované lince nic přebírat, ale používat správné označení Ex jako linku značí MD. A že bylo v Rakousku něco nějak označeno? Tady jsme v Čechách.
„Označení Ex jako linky“ je výmysl až nedávné choré doby, vzniklý v ministerské části pobřežní budovy, a s označením druhu vlaku v GVD ani v „komerční sféře“ nemá nic společného – je zjevné, že (nejen) o železnici mnoho nevíte (a zjevně ani o češtině, třeba o shodě podmětu s přísudkem …).
Jo, ale dle UIC je to označení Railjetů QBB + kooperujících partnerů což ČD jsou.
Zlí jazykové tvrdí, že včera žlutovlak projel v Praze návěstidlo. Je tak?
ano, je to tak. a jak to souvisí s textem?
Žlutovlakem. A že se o tom „najednou“ nepíše. Ještě nedávno se všude sáhodlouze psalo o každém projetém návěstidle.
Od ledna do července 98 projetí Stůj na české železnici. Zkuste hádat, o kolika projetí Stůj jsme psali dohromady. Už při té sérii v únoru a březnu jsme jasně popsali, o čem budeme psát.
Tak tohle už je posedlost.
no kdybe se melo psat o kazdem projeti navestidla. tak by to byla prace na cely uvazek.
A překvapivě ti ani neřešila Drážní inspekce.
Co je na tom překvapivého? Víte, kolik projetí Stůj neřešila DI u jiných dopravců?
DI projetí návěstidel řeší zejména tehdy, když je podezření, že by strojvedoucí – hříšník mohl být obžalován z obecného ohrožení.
Já jsem jednou na hlavním v Praze viděl, že vlak (motorák na Boleslav) měl postaveno, ale zdržela se z nějakého důvodu výprava (mám dojem, že předsuvné dveře na přípojném voze měly nějaký drobný problém) no a když se vyřešilo, tak vlakvedoucí vypravil vlak a souprava se rozjela, jenže tím zdržením s výpravou byla zrušena vlaková cesta a padla červená. Vlak jí motorem projel a zastavil. Z vedlejšího perónu přišel „datel“, chvilku se volalo a debatovalo, a pak se jelo dál. Takže projetí stůj, ale také bez DI. Tím chci říct, že pokud to bylo (nevím) něco podobného, tak to nemusí… Číst vice »
Píšete, že měl postaveno, ale zdržela se výprava. Máte trochu bordel v pojmech. Výprava už byla, když bylo postaveno.
To je možné, pro popsaní situace, ale naprosto dostačující.
Vlak vždy vypravuje výpravčí předepsanými způsoby. Vlakvedoucí dává strojvedoucímu návěst souhlas k odjezdu. Máte v tom slušnej chaos. Takže vámi popsaný případ se tak jak popisujete, vůbec nemusel stát.
Jinak třeba nastane ještě širší spolupráce Regiojetu s Westbahnem.
Ano zaměnil jsem zřejmě výpravu za souhlas k odjezdu, to je možné (nejsem ajzenboňák). Tudíž vlak byl vypraven návěstidlem, vlakvedoucí nemohl dát souhlas k odjezdu, protože nešly zavřít dveře, když jej dal, rozjíždějícímu vlaku byla shozena návěst na stůj. Už v pořádku?
Ano, modří se to snaží bagatelizovat – vlak na Boleslav? Aha, ČD, no to se nic nestalo. Ale stát se to u vlaku na Boleslav za cca půl roku, to by bylo jekotu… Přitom bychom měli býti vůči těm novým dopravcům tolerantnější, podat jim spíše pomocnou ruku, aby se mohli vypracovat, ne jim házet klacky pod nohy. Vždyť díky nim po přebírání dalších tratí bude docházet k radikálnímu navýšení kvality cestování napříč republikou a cestující se bude konečně cítit jako cestující a ne jako substrát v rozhrkaném šrotu… Pomáhají tak rozbít železniční socialismus dominantního dopravce. Já byl dlouho také zastáncem… Číst vice »
Zajímavé – nikdy jsem nezaregistroval žádné rozmíšky či rozbroje mezi ČD a ARRIVOU, ba ani třeba mezi ČD a „paštikářem“, kterému dokonce jedno z minulých vedení ČD docela vycházelo vstříc: jediný, kdo měl a má s ČD problémy, vždy byl a je Jančura, protože je ve velkém vyrábí sám – je jediný, s nímž se nelze dohodnout, protože k dohodě musejí být vždy nejméně dva, a ne jen on sám jako diktátor.
Leo a ČD taky
Zesp: Ano, statní rozbíječi železničního socialismu – KŽCD se šukafony, které už ani samy ZSSK nechtějí; Arriva s navoněnými zastaralými šroty, které stály už v Německu v kopřivách (brzdy se k nim přidá i LE nebo nyní už i RJ či GWTR); RJ se sice staršími vozy, které ale ještě i nyní ovšem patří do kategorie té vyšší kvalitativní třídy (o machinacích s vozovými třídami zase jindy, to je na jinou diskuzi) nicméně s tak otřesným (podfinancovaným) servisem a údržbou, že se rozpadají za běhu.
Vlastně jakž takž se drží aspoň Leo Express, ale jemu kazí reputaci náhodně zrušené spoje.
Takhle je to správně! Vše státní = špatné. Jsem rád, že to RJ postupně napravuje…
Jen tak dál! Jsem velký fanda! 🙂
U Radimka je to jen o penězích a šetření na čemkoliv, což mu u státních v Rakousích neprochází. Soukromníci na pravidlech nelpí. Je to levnější.
Něco konkrétního by nebylo?
Vše státní = špatné: a víte, jak dopadla privatizace železnic v UK? V čem je takový soukromý Länderbahn lepší než DB? (pro kontext: https://zdopravy.cz/ostuda-jmenem-zapadni-expres-bavori-uz-zvazuji-vypoved-landerbahnu-26139/)
Soukromé firmě jde primárně o zisk. Ne o dopravní obslužnosti či nedejbože nějaký celospolečenský užitek. Státní firmě může jít právě o takové veřejně užitečné cíle – stačí, pokud ji politická reprezentace zadá vhodné KPI.
Ano víme že dobrotivé České dráhy prodělávají na každém cestujícím, ale oni hlavně slouží lidu!
Když teda podle Vás České dráhy slouží lidu, proč chtějí až nekřesťansky obrovské peníze za jeden vlkm ?
pssst, to se neříká 🙂
To mi reknete, jak je mozne, ze v autobusove doprave zadna statni firma nepusobi, vsem jde tedy primarne o zisk a dopravni obsluznost funguje…? Ostatne i ten statni dopravce na zeleznici je u nas zrizen jako a.s. a tudiz mu jde jako obchodni spolecnosti primarne o neco jineho nez dobrocinnost a celospolecensky uzitek…
Je to zákonem vynucený paradox nejen v dopravě, že v některých případech musí být právní forma, jejímž účelem je ze zákona hrabat, i když ve skutečnosti účelem právnické osoby není hrabat.
jde o to čemu říkáte státní… v bus dopravě působí řada firem vlastněných obcemi/městy a fungují…..
to že tu není státní bus firma je spíše důsledek politiky 90.-let.
soukromníci někdy představují riziko viz bus line mafie a to není jediný případ
zopakuji co jsem psal pod jiným článkem automatická rovnítka státní=špatný, soukromé=perfektní jsou zavádějící, špatných soukromých firem je strašně moc
státní=špatný, soukromé=perfektní
To je argument, který jste si tu sám umotal a sám jste nad ním zvítězil.
Ale jestli tady chcete obhajovat masivní státní „podnikání“, tak asi budete muset vytáhnout z klobouku nějaké plnotučnější argumenty než jste doposud předvedl.
Mgr. Pavel: DB jsou poměrně zajímavá evropská výjimka, ovšem jejich zadlužení může do budoucna brzdit jejich rozvoj. Länderbahn je vlastněn italským státním podnikem (italské státní dráhy). Problém vidím u ČD ve statistice. Pro příklad: na Slovensku Regiojet za 7 let zvedl počet cestujících na trase Komárno – Bratislava z nějakých 750 000 cestujících ročně na necelé čtyři milióny při zhruba zdvojnásobení počtu spojů pětinásobný nárůst cestujících. Pokud vezmu nějakou regionální linku do Prahy v podání ČD, máme nějaké data o jejím využití s propočtem na počet spojů? Takže podle čeho nasazují ČD jednotky, vagóny a co vlastně a podle čeho… Číst vice »
Úspěch trati Komárno – Bratislava se nemůže přisuzovat Regiojetu, ale modernizaci tratě a vytvořením použitelného jízdního řádu. Podobně jako tomu bylo třeba u lokálky Liberec – Tanvald – Harrachov. DB bych za vzor úplně nepovažoval, úroveň jejich vlaků mi mnohokrát nepřišla příliš oslnivá. Jako evropský vzor bych spíše považoval OeBB, které vykazují nejvyšší přepravní výkon v EU. Jako cestující jsem v Rakousku nikdy neměl výhrady, čistota naprosto příkladná. Je vidět, že když se chce, tak to jde a nepřipadá mi, že by se Rakušáci nějak hrnuli do liberalizace dopravy v závazku veřejné služby. Jezdí tam vůbec někde na normálním rozchodu… Číst vice »
ad D.S. „Jezdí tam vůbec někde na normálním rozchodu soukromník v závazku?“
Dá se za soukromníky považovat Montafonerbahn AG, NÖVOG, Stern & Hafferl nebo Steiermärkische Landesbahnen?
Právěže nárůst Bratislava-Komárno převyšuje podobné případy v ČR: linky Liberec-Desná (Harrachov už fakt není příměsto) ani třeba Ostrava-Opava takový nárůst zdaleka nezaznamenaly, a to i přes ještě větší investice do infra i souprav. Jsem zvědavý na Olomouc-Uničov nebo Ostrava-FM-Frýdlant, ale ani tam bych neočekával nárůst jako u Komárna…
Ta slovenská linka RJ Komárno-Bratislava je spíše o tom, že se objednalo jednou tolik spojů. Než že by to byla nějaká zásluha RJ, protože kdyby v tomhle taktu jezdily ZSSK s 861 (pokud zrovna jezdí), tak by ty čísla byla silně podobná. Je to efekt toho, že lidi klidně pojedou vlakem, když ví, že za půl hodiny, či hodinu pojede další, než když jsou tam tříhodinové díry. No a nezanedbatelný je i fakt, že například v Rovince, nebo Dunajské Lužné se staví statelity ve velkém.
Jenže ZSSK by pravděpodobně nejezdily za stejné prachy vše s 861. A/Nebo by je velmi pravděpodobně stáhnuly odjinud, což by mohlo vést k nárůstu na úkor jiných tratí… Bohužel stále pro spoustu lidí platí ZSSK = socka, RJ = čerstvý vítr, což pomáhá mj. i k většímu růstu Blava-Komárno. Nicméně nepopírám, že by ZSSK taky nevyrostly třeba na 3 miliony cestujících…
ZSSK prostě je pořád totální socka. A bohužel se to hned tak nezmění, protože má jiné úkoly než přepravovat cestující.
„Ta slovenská linka RJ Komárno-Bratislava je spíše o tom, že se objednalo jednou tolik spojů.“
To je jen část pravdy: především tam přibylo v okolí trati minimálně několik desítek či možná spíše až více než stovka tisíc lidí, kteří potřebují často (= denně) dojíždět do Bratislavy, což po tamních silnicích lze realizovat jen dost obtížně, takže ani nekolejová VHD nemůže tamní (dobře opravené a zmodernizované) železniční trati úspěšně konkurovat.
Že vám není stydno takhle od stolu srovnávat trať na Komárno. Viděl jste jízdní řád před RegioJetem? Delší jízdní doby kvůli nevyhovující trati, vlaky jezdily systémem nahodných výstřelů, objednavatel byl ochoten si objednávat jen to nejlevnější, co bylo, což bylo cenově pod dnešní úrovní RJ, absence integrace kolem Bratislavy… To proč RegioJet i díky tomu, že byly změněny tyto parametry uspěl, hledejte na paralelní silnici k této trati – tehdy velmi často ucpaná frekventovaná silnice, kde navíc v zacpách stálo i spousta autobusů (a lidé jinou alternativu neměli, protože vlak jel až za pár hodin a navic to byla jen… Číst vice »
Hádám, že telefon máte od národního operátora…
on nějaký existuje??? můžu vědět, který to je???
Vy jste se narodil po roce 1989, nebo si systém založený na „zadávání vhodných KPI politickou reprezentací“ už neráčíte pamatovat? Nejužitečnější KPI, co České dráhy kdy dostaly, byl vznik konkurence.
a vy jste asi český pankejtysta, protože to před 30 lety někdo dělal špatně, tak se vůbec nezamyslím zda to nejde udělat lépe a rovnou to opustím???
doporučuji přestat jíst, už se několikrát stalo, že někdo snědl špatné jídlo a zemřel…….
No oni se párkrát snažili to dělat líp – jednou před ruskou invazí a podruhé před krachem v 80. letech. Ale nestihli to. 🙂
V teoretické rovině se vylepšováním socialismu zabývaly tisíce lidí na obou stranách železné opony a vymysleli houby. Samozřejmě vám nemůžu bránit v tom se do toho pustit ještě jednou, ale budete tím kopírovat výzkumnickou dráhu strýce Františka ze Saturnina.
já nemluvím o socialismu, ten je v čr mrtvej, ať se to někomu líbí nebo ne, já mluvím o zadání úkolů podřízeným složkám státu, to totiž v podstatě dělají i dnešní instance (vláda, kraje, úřady….) a mnohdy to funguje….
Abych se přiznal, tak opravdu nevím, kde stát v realizační rovině funguje tak, abych tento model explicitně podporoval…
to je právě Vaše zásadní chyba, že se orientujete „explicitně“, já říkám, je potřeba se podívat na to, co je to za firmu, kdo ji řídí, jaké má renomé….. prostě podívat se na více hledisek,
co třeba Budvar? ten dle Vás funguje špatně?? a to je to dokonce nejen státní, ale dokonce „národní podnik“, byť to již nemá žádný význam
nefunguje nijak zvášť vyjímečně proti jiným pivovarům. navíc mu stát dělá servis ohledne nekonečných mezinárodních sporů o ochranné známky….
takže vlastně funguje dobře, i přesto, že je to státní podnik, tudíž je to důkaz, že i státní podnik může fungovat tak dobře jako soukromý
Privatizace železnic v UK dopadla tak, že se jí povedlo zlomit trend klesajících výkonů poválečné státní železnice a to za podmínek neustálého flikování zaostalé infrastruktury a 150 let starého, nesmyslného jízdního profilu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Great_Britain#/media/File:GBR_rail_passengers_by_year_1830-2015.png
Grafík pošlete do Obzoru do rubriky „dopisy čtenářů“, ať vám vysvětlí, jak to máte politicky vysvětlovat lidem, kteří v něm vidí jednoznačně kladný výsledek. Něco ve stylu „Ano soudruzi. Je pravda, že v Británii vzrostl počet cestujících, ALE… „
No, zkuste to vysvětlovat lidem, když většina váš pozitivní názor nesdílí.
Je totiž celkem jedno, zda nějací modrogumní joudové, kteří si myslí, že jsou nejchytřejší, mají negativní názor na dění na železnici ve Velké Británii. Graf totiž hovoří vcelku jasně – více než dvojnásobně cestujících než při propadu na totální dno kolem roku 1985, ale hlavně více cestujících než v roce 1910, kdy se konkurence v podobě automobilu teprve prokousávala na svět.
Samozřejmě, že modrogumní joudy je třeba na tyto věci stále upozorňovat, aby věděli, že je lepší občas mlčet:-).
i když máte pravdu, tak vaši joudové o vás něco vypovídají…
ale k věci srovnání s rokem 1910 je mimo mísu, protože tehdy byla úplně jiná situace nejen v IAD, bus či letecké konkurenci, obecně se mnohem méně cestovalo a přesouvalo a také jezdilo výrazně méně vlaků…
Modrogumní joudové je označení pro ty, co stále nepřekousnou fakta. Je fakt trapné točit kolovrátek a tvrdit, že v GB je vše špatně. Graf hovoří jinak a těžko s ním lze polemizovat. To, že v roce 1910 byla situace jiná, je jasné. Necestovalo se tolik, ale na druhou stranu: Jinak než vlakem v podstatě ani cestovat nešlo. Proto je toto srovnání zajímavé a otázky by vzbuzovalo, kdyby dnes lidí v GB cestovalo méně než v roce 1910. Takto lze doopravdy říci, že v tomto směru to tam špatné není. Samozřejmě můžeme vést polemiky o lepších a horších dopravcích a dalších… Číst vice »
Krom toho ještě jeden malý detail: Populace UK v roce 1911 byla 42 mil. obyvatel, kdežto v současné době je to 67 mil., tedy o 60 % víc.
To by mohlo platit o venkově, ale situace v jižní Anglii byla určitě jiná – Londýn byl už v roce 1900 megapole s mobilitou obyvatel velmi podobnou tomu, co dnes vidíme v ČR.
Takže radši než pochopení jednoznačných čísel, které dokumentují rozvoj železnic v GB po privatizaci budete „nesdílet pozitivní názor“, protože se to ideologicky nehodí do modrogumně-odborářských historek. Vaše volba.
Proces, který proběhl v UK určitě nebyl jednoduchý, ale co z toho jednoznačně čtu že i riskantní cesta privatizace koncesí byla pro britskou vládu jednodušší než se dál drbat s unitární státní železnicí a lít prachy tamtéž.
Přesně tak! Souhlasím s vámi. Ale tohle už je klasika. Modrý gumy jsou prostě odtržený od reality.
Ale ono se časem ukáže, kdo měl pravdu a já věřím, že až bude v Česku daleko větší poměr soukromníků tak všichni uvidí, jak to doopravdy je a i z nejzatvrzelejší modrý gumy se stane žlutá guma. Stejně jako ty nebo já…:)
Proti změně vždy spousta lidí protestuje. Ale když už je po změně, tak snadno poznají, že jejich obavy byli naprosto zbytečné
To píšete, protože být stevardem v tom žluťáku vám nestačí? A zpoždění muselo být velké no, rj má přednost před RJ. Viděl jsem to na svých vlastních očích, upřesním ještě město, a to v Brně 😁
no a nebo to muzeme rict, ze ve stati sprave se k financim pristupuje tak, ze „ze statniho krev netece“. ttakze neefektivni, neekonomice, plytvani vitejte!!!! Neverim, ze „vseobjimajici“ stat umi se postarat o „verejne“ blaho. spis si statni bafunari vzdy zaridi blaho svoje na statni utraty.
Privattzace drah v UK byla oproti původnímu záměru zprasená a přesto dopadla tak, že je tam nejvýkonnější železnice V Evropě a jezdí tam o 20% více pravidelných vlaků než ve Francii a o 60% více než v Itálii. 20% všech cest vlakem v Evropě se odehraje ve Velké Británii
Přepočtěte to na nějaký relevantní údaj (tj. třeba oskm v poměrů k populaci) nebo jiný podobný, prosím. Jinak to je hausnumero.
My víme, správný výpočet mají jen v obzoru.