LOT 3a leaderboard

RJ, rj, RGJ či RJET. Chaos v jízdních řádech mezi Prahou a Vídní kritizují České dráhy

ČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhyČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhy

Cestující mezi Prahou, Brnem a Vídní čeká ještě větší chaos v označení některých vlaků, než dosud. Po zkratkách RJ, rj

Cestující mezi Prahou, Brnem a Vídní čeká ještě větší chaos v označení některých vlaků, než dosud. Po zkratkách RJ, rj či RJET přibude na informačních tabulích či jízdních řádech zkratka RGJ.

Zkratka RGJ se objevila ve vyhledávači spojení rakouských drah ÖBB u vlaků RegioJet, současně ale některé vlaky uvádí s plným názvem Regiojet. Zmatek v označení se nelíbí především Českým drahám.

Problém je v názvech RegioJet a railjet. Někteří cestujícící si názvy pletou, navíc mají oba vlaky stejné zkratky.

České dráhy od počátku upozorňovaly na skutečnost, že zkratka / kategorie vlaků RJ (rj) je podle podle přehledů Mezinárodní železniční unie UIC vyhrazena vlakům railjet ÖBB a jejich kooperujícím partnerům, tedy také ČD v České republice. Přidělení této značky jinému dopravci jsme proto považovali vždy za chybné,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj ale podobná označení nevnímá jako velký problém. „Měli jsme zkratku RJ v Česku jako první, vyjeli jsme dříve, než České dráhy s railjety,“ dodal Ondrůj.

Zkratku RJ měl RegioJet možná jako první ve své firmě, v jízdních řádech ale ne. Když dopravce vyjel v roce 2011, používal označení vlaků IC, následně po spuštění spoje do Košic EC. Na zkratku RJ přešel až v roce 2014, kdy už ale jezdily railjety pod zkratkou rj. SŽDC v případě RegioJetu uvádí v jízdním řádu zkratku RJ, jako dopravce pak uvádí na informačních tabulích RJET.

Podle Štáhlavského se vstupem RegioJetu do Rakouska a přidělení zkratky RGJ potvrdily výhrady Českých drah, „Způsobí to chaos v označení vlaků v ČR i ve střední Evropě,“ dodal Štáhlavský.

Podle Správy železniční dopravní cesty, která jízdní řád sestavuje a má na starosti i například provoz informačních tabulí o vlacích, jde o komerční označení druhu vlaku, které si objednává vždy dopravce. „SŽDC v tomto případě by řešila pouze případy zcela duplicitního označení nebo označení, které by nebylo technicky realizovatelné v informačních systémech,“ řekl mluvčí Marek Illiaš. „SŽDC může vlaku závazně určit pouze takzvaný dopravní druh vlaku, což je neveřejné označení druhu vlaku pro účely řízení provozu,“ dodal Illiaš.

Nástup soukromých dopravců na české koleje přitom ukazuje nejednotný přístup k označování v jízdních řádech. Zatímco u některých tratí je uvedeno číslo vlaku a pak název dopravce až v poznámkách pod tabulkou, u jiných je dopravce automaticky uveden už označením vlaku soukromého dopravce, například na trati 089. SŽDC to vysvětluje tím, že v jízdním řádu uvádí číslo a označení vlaků převažujícího dopravce na trati.

Tagy České dráhy railjet RegioJet SŽDC
16 komentářů