cargo

RegioJet ještě nemá zakázku v Ústeckém kraji jistou. ČD chtějí ještě změnit plány radních

Jednotka Pesa Elf II v barvách RegioJetu. Foto: RegioJetJednotka Pesa Elf II v barvách RegioJetu. Foto: RegioJet

Nástup společnosti RegioJet na některé tratě v Ústeckém kraji ještě není zdaleka tak jistý, jak by se mohlo zdát. I


Nástup společnosti RegioJet na některé tratě v Ústeckém kraji ještě není zdaleka tak jistý, jak by se mohlo zdát. I když nabídl v poptávkovém řízení nejlepší cenu a kraj zveřejnil na úřední desce plán jednat pouze s ním, do hry se chtějí dostat ještě opět České dráhy. Už vyzvaly kraj, aby svůj verdikt přehodnotil. Mnoho šancí ale nemají.

Ve středu bude Rada rozhodovat o tom, jakou verzi nabídky RegioJetu vybereme, v září by se mělo rozhodovat o uzavření samotné smlouvy,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Potvrdil, že zejména České dráhy velmi tlačí na to, aby kraj rozhodnutí zrušil.

Na kraj od Českých drah dorazily už dva dopisy. Jeden od advokátní kanceláře Češka, Císař, Smutný, která zastupuje České dráhy, druhý od vedení státního dopravce. Redakce Zdopravy.cz je má k dispozici.
Advokátní kancelář v něm upozorňuje na údajnou nezákonnost postupu kraje, když tímto způsobem vybírá dopravce.

Stejným způsobem výběru ale České dráhy jen krátce po oznámení jednání s RegioJetem vyhrály stejný typ výběrového řízení na provoz rychlíků Liberec – Pardubice.

I když České dráhy o provoz na vybraných tratích přijdou, stále budou v kraji dominantním dopravcem: z osmi milionů objednávaných vlakokilometrů ročně má RegioJet získat zhruba milion. Na druhou stranu jde mezi kraji o průlom a u státního dopravce panuje obava, že se inspirují podobným modelem výběru i v jiných krajích. 

Po dopise od advokátní kanceláře přišlo mírnější psaní od vedení Českých drah. Žádají v něm radní, aby prověřili postup krajského úřadu, který dospěl k tomu vybrat v poptávkovém řízení právě RegioJet.

České dráhy se domnívají, že rozhodnutí Rady Ústeckého kraje mohlo být učiněno na základně předložených podkladů, které v důsledku předchozího netransparentního a diskriminačního postupu obsahovaly nepřesné, respektive neúplné informace,“ napsali zástupci ČD v dopise.

Podle nich neměl každý ze zájemců odlišné informace o podmínkách výběrového řízení. To vysvětlují například nejednotnou konstrukcí ceny: zatímco České dráhy nabídly jednu cenu, RegioJet přišel s dvěma variantami. S úplně novými vlaky a s variantou s ojetými. „S některými zájemci bylo a dál bude o jejich nabídkách jednáno, ČD tuto možnost nedostaly,“ stěžují si v dopise.

Komínek to ale odmítá. „Všichni zájemci obdrželi stejný dopis s tím, že jsme jasně řekli, co požadujeme. Reakce ČD je pro mě absolutně nepochopitelná až absurdní,“ řekl Komínek. České dráhy existenci dopisu potvrdily, dál nechtěly ale případ komentovat.

Ústecký kraj zvolil pro výběr dopravce možnost poptávkového řízení, které nijak neupravuje zákon, smlouvu s dopravcem chce pak zadat přímo bez soutěže. Zákon to umožňuje. České dráhy samy kraje upozorňovaly, že ještě mohou smlouvy zadat bez soutěže přímým zadáním. Nepočítaly ale s tím, že kraje si udělají vlastní interní soutěž mimo zákon, kterými  mohou o část byznysu přijít. Ústecký kraj chystá podobným způsobem oslovit dopravce i pro další tratě. 

Už dříve náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek uvedl, že cena Českých drah byla o tolik dražší, že by nemohl vysvětlit, proč nejedná s RegioJetem.
Podle Českých drah ale nebyly předloženy zcela porovnatelné nabídky. V dopise mluví o možném protiprávním jednání kraje, současně ale uvádí, že se nechtějí soudit. Chtějí hlavně, aby se znovu jednalo o nabídkách.

RegioJet má jezdit má jezdit z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem-Střekova, z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13), k tomu získá také malou část provozu na tratích Most – Žatec, Most – Bílina, z Ústí nad Labem západ do Štětí (jeden pár spojů denně) a Teplice – Litvínov. První dva roky slibuje jezdit s několik desítek let starými motorovými vozy, pak zcela novými elektrickými jednotkami Pesa Elf II.

Z příchodu RegioJetu je i citlivé politické téma mezi komunisty. Podle informací Zdopravy.cz  musel postup vysvětlovat hejtman kraje šéfovi KSČM Vojtěchovi Filipovi. Důvodem je fakt, že komunisté dlouhodobě odmítají konkurenci na železnici a komunisty vedený kraj umožní příchod soukromého dopravce. Podle Komínka jsou radní jednotní a materiál by měl projít.

Tagy České dráhy přímé zadání RegioJet Ústecký kraj
113 komentářů