Dopravci Železnice

Komínek: ČD byly o stokorunu na kilometr dražší než RegioJet. Chystáme další tendr

Osobní vlak z Děčína do Ústí nad Labem - Střekova (vlevo) a rychlík z Liberce do Děčína ve stanici Děčín - východ. By Phil Richards from London, UK (11.05.14 Děčín východ 814.126 & 854.212) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Osobní vlak z Děčína do Ústí nad Labem - Střekova (vlevo) a rychlík z Liberce do Děčína ve stanici Děčín - východ. By Phil Richards from London, UK (11.05.14 Děčín východ 814.126 & 854.212) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons

Ústecký kraj připravuje další poptávkové řízení na dopravce na tratě, kde objednává regionální vlaky. Náměstek hejtmana Jaroslav Komínek (KSČM) v rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětluje, proč zakázku nezískají České dráhy a proč dopravce nemusí mít od prosince 2019 nové vlaky.

Jak jste dospěli k myšlence vypsat poptávkové řízení na železničního dopravce?

Příští rok nám končí smlouva s Českými drahami a museli jsme to řešit. Měli jsme původně v plánu mít úplně vlastní vlaky a vysoutěžit jen provozovatele, tento plán ale nakonec neprošel. Rozhodli jsme se, že hlavní část výkonů zůstane zatím  u Českých drah a zbytek zkusíme soutěžit. Administrativně jednodušší než poptávkové řízení podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících je přímé zadání s předchozím průzkumem trhu, pro které jsme se rozhodli.  Zaměřili jsme se v prvním souboru na méně vytížené tratě, avšak elektrifikované, celkem budou čtyři balíčky podobných soutěží.

Jaké budou další?

Pro motorové vlaky, celkem ve třech různých oblastech, jde o soubory tratí, které na sebe logicky navazují buď geograficky, nebo velikostí a typem vozidla, nebo oběhově. První soutěž vypustíme během několika týdnů, další připravujeme.  Půjde hlavně o linky U11 a L2, tedy tratě Česká Lípa – Lovosice – Postoloprty a Děčín – Liberec.

Jaký bude teď postup s RegioJetem?

Na radě jsme schválili záměr uzavřít s nimi smlouvu, ten jsme vyvěsili na úřední desku. Teď budou probíhat jednání, kdy budeme chtít od RegioJetu právní a technické záruky, že skutečně dodrží a že stihnou realizovat to, co nabídli. Také bude potřeba dojednat, jaké z jimi nabídnutých vozidel je pro kraj v konečném důsledku výhodnější.

Když to RegioJet nesplní, co bude dál?

Tak by to znamenalo nedohodu na uzavření smlouvy a museli bychom jednat s někým dalším.

Je reálné, aby RegioJet získal nové vlaky do prosince příštího roku, kdy má smlouva začít platit?

Chtěli jsme v soutěži nové vlaky, nebo renovované vlaky (nové čalounění, lakování atd.), ale ne hned od začátku smlouvy. Dva roky mohou jezdit se staršími dieselovými soupravami, pak bude podmínka elektrických vlaků s klimatizací, které budou nízkopodlažní a plně odpovídat našim požadavkům. Víme, jak dlouhé jsou termíny na dodání vlaků. Někteří dopravci v některých nabídkách však nabídli, že stihnou nový vlak v cílové kvalitě již v prosinci 2019.

Když jste soutěžili provoz autobusů, vyhrála velkou část zakázek společnost Busline s nejnižší cenou. Teď hrozí, že její autobusy ani dál nebudou jezdit. Nebojíte se, že podobný vývoj může nastat i u vlaků?

Busline byl jeden ze čtyř dopravců, všechny soutěže byly na cenu a u jiných dopravců problém není. Nic jiného, než soutěžit na cenu a splnění námi zadaných podmínek nám nezbylo. Těžko bych mohl vysvětlit, že zadáváme výkony Českým drahám, když nabídly o stokorunu vyšší cenu než RegioJet. Sice jde o přímé zadání, ale musíme se chovat jako řádný hospodář a spolehlivost nám musí hlídat dobře připravená smlouva s dostatkem záruk.

Jak to bude s tarifem? Už teď se ozývá kritika, že si lidé budou muset kupovat více jízdenek…
Bude platit náš krajský tarif DÚK, cestujícím bude jedno, s jakým dopravcem pojedou. Platí to o cestování v rámci kraje. Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda.

Jaroslav Komínek, náměstek pro dopravu v Ústeckém kraji. Foto: KSČM
Jaroslav Komínek, náměstek pro dopravu v Ústeckém kraji. Foto: KSČM

175 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda.
    Jeste ,ze on jezdi casto vlakem . Vypusti takovou vetu a pak se ukaze max na strihani pasky pred nadrazim .

  • Michale Skalo, ty se jednou zblázníš z toho modrého blázince :))))

  • Neni to nahodou ten kraj, kde se jim rozpada i autobusova doprava ? 😉

    • Není to náhodou ten kraj, jehož krajské město nemá ani autobusové nádraží?))) Nejchudší kraje vymyslí to, co jinde nevymyslí… pokrok nezastavíš.

  • Podle soudruha Komínka půjde hlavně o linku U11…tak proto se trať po letech nezájmu horečně rekonstruuje. Zakázku vyhrály firmy Strabag a AŽD, ale ať dělám, co dělám, pořád tam vidím jen doširoka otevřenou hroší tlamu. Inu, kdo umí, ten umí, kdo neumí, platí.

  • Osobně si myslím, že se mělo tak 2 roky počkat, nachystat rozumný plán ( otázko sice kdo by ho nachystal) a pak liberalizovat tratě. Toto je jako vždy ušité extra horkou jehlou. To chce selský rozum pánové. To co se děje, je neodborné a hlavně šaškárna. 👍

    • jasně a za dva roky říct že z časových důvodů už nelze jinak než to zadat napřímo národnímu dopravci, že.

      • Ale v tom neni zadny problem, naprimo lze zadavat az do roku 2023, takze neni kam spechat a je dost casu na rozumnou pripravu. Vsimneme si, ze na zapad od nas do toho nejdou takto bezhlave… to jen u nas se musi tajtrdlikovat. 😛

        • Promyšlené rozkrádání ČD mi nepřijde jako „tajtrdlikování“… Neboť co jiného je návrh dělení tržeb navrhovaný privátníky v rámci „národního tarifu“ zhruba 80:1 (privátník:ČD), proběhlé socialistické zajištění služeb v depech (zvláštní, proč to stejně neudělali u bývalých ČSAD), či nejnověji požadavek na téměř bezúplatné předání vozidel z majetku ČD privátníkům? Reinkarnace klauzovských devadesátek se vším všudy.

        • Re. Bery
          DB má v současnosti podíl na dotované dopravě 66,25%.
          (Pro hnidopichy ještě dodávám, že je dotovanou dopravou myslím dopravu někým objednávanou. Povinné slevy u komerčnícg linek nezapočítávám do dotované dopravy!)
          Podle poslední studie samotné DB si patrně už v roce lízne na 50, tedy její podíl na dotované veřejné dopravě klesne na, nebo pod padesát procent trhu.

          • Tohle sice nesleduji, ale nebude na te dotovane doprave mit hlavni podil doprava regionalni ? A nebude ta nedotovana prave dalkovina ? A nema na to i vliv rozlohy jejich uzemi, kde plati, ze vetsi vzdalenosti jsou ziskovejsi ? No… a mozna na to v konecnem dusledku ma vliv i to, ze u nich nejezdi az tolik autobusu. 😉

            • Re. Bery
              Jistěže se jedná o dopravu regionální.
              A to až po stupeň IRE.
              Stupně dálkové dopravy ICE, IC, EC jsou až na několik málo vyjímek nedotované. Jsou na komerční báze.
              U komerčních vlaků jakéhokoliv dopravce, jsou kompenzovány předepsané slevy.
              Co není komerční, je dotované.
              Autobusová doprava je na poměrně slušné úrovni. Tedy v závislosti na odlehlosti. Asi jako u nás. Mimoto je v Německu jedním z největších poskytovatelů služeb v dotované autobusové dopravě (vdo), společnost DB bus. Ale je to podle oblastí. Někde více, jinde nejsou busy db vůbec. Nicméně tam kde jsou, tak návaznosti na vlak nemají chybu. Při výlukách v daných oblastech také nemají problémy s autobusy. ČD nic takového nemá a asi ani neplánuje.

    • Liberalizace evropských železnic je na tapetě už nejméně 10 let …

  • Pavle , myslíte, že soukromým dopravcům záleží na lidech ? Důležité jsou jenom zisky. Nebo, že by to všichni dělali pro modré oči ???👏😁

  • K tomu jen jedno: „Konečně“.
    Vše co je „státní“ je neefektivní, nekonkurence schopné dokud ten rozdíl oproti konkurenci není do očí bijící. Tak proč ne někdo, komu bude na cestujících skutečně záležet.

    • Co, prosím, znamená slovo „nekonkurence“? Já mu nerozumím a korektor textu mi to podtrhává červeně jako chybu – můžete mi to, prosím, nějak smysluplně vysvětlit?

  • Prosím, lze dohledat někde zmiňované nabídky? Titulek hlásá stokorunový rozdíl (nad čímž se v zápalu boje nikdo z diskutujících nepozastavuje), ale mě to nevychází. Buď ČD nabídly kilometr za 190 Kč (asi blbost) nebo Regiojet za 20 Kč (to je totální blbost).
    Jinak abych přispěl k tématu do diskuze (dle mého šoutouší) – najezdím vlakem ročně víc než 25.000 km a to většinou služebně a většinou v ČR. Prosím, nemám režijku a nejsem pracovníkem ani SŽDC, ani žádného dopravce. Pokud bude liberalizace pokračovat tímto způsobem, začnu jezdit autem. Nemám opravdu čas řešit, kde jezdí který dopravce. Mám IN100 a očekávám, že tento typ jízdenky musí být nějak nahrazen na celostátní úrovni. Pokud nebude, přijde železnice obecně o podstatnou část dobře platících zákazníků. Zatím to vypadá, že je to cílem tohoto „pokroku“…

      • Takže ČD nabídlo 248 Kč? Tak pak tu někdo účelově lže… Ale to mají komunisté už nějak v krvi. Víc už to komentovat nechci.

    • To je další věc. Pokud nebude státní tarif a přijdu dejme tomu na nádr. v Brně a budu chtít jet do Úpořin… pokladní ČD vyhledá a řekne mi, že tam žádný jejich spoj nejezdí. Jak to bude probíhat dál? Vytáhneme mapu, budeme hledat Úpořiny a zjišťovat, co tam jezdí za dopravce, resp. kam až si můžu koupit jízdenku s ČD? Přijde mi, že možná místo nejrychlejšího spojení budeme hledat, kam až se dá dojet nejdál s dopravcem, u kterého budu momentálně kupovat jízdenku a odkud už musím jet na jinou jízdenku. A jak to bude v případě, že na přestup ve stanici, kde se mění dopravci bude třeba 3 – 5 min na přestup? Budu pobíhat po nádraží a shánět lístek nebo bude možnost prodeje ve vlaku u průvodčího nebo v automatu? Možná je to paranoidní, ale asi by to chtělo ještě trochu poladit…

    • Už jsem to napsal obdobně níže, ale opakování je matka moudrosti. Odpovězte mi, jak se dostanete na Vaši In100 do Ovesné Lhoty? Nejezdí tam vlak, ale asi autobus dopravce co jistě není ČD. Uděláte to samé jako drtivá většina lidí, a asi i Vás, že z vlaku, kde jste jel se super výhodnou In100, vylezete a půjdete si koupit lístek na autobus? Prostě když si kdokoliv opatří zákaznickou kartu od jedné firmy, tak asi nemůžu čekat, že bude akceptována u jiné. Když to vezmu ab absurdum, v Německu (DB), Rakousku (ÖBB), atd. jezdíte taky na In100? Taky tam jsou koleje a vlaky…

      • Ano, pri prestupu na bus si nyni bude muset listek koupit, coz je jeste akceptovatelne, protoze se jedna o zmenu druhu dopravniho prostredku (ale i to by slo v budoucnu u vnitrostatni prepravy resit). Z vlaku na vlak je to nesmysl, ktery nas vraci zpet na stromy a ma to logiku asi jako u MHD kupovat jiny listek na tramvaj, jiny na metro trasu A a dalsi na trasu C. Takze s timhle at jdou pani politici laskave do mist, kde slunce nesviti.

      • To jste to vzal dost blbě. A co Landtickety v Německu? Uznávají je téměř všechny společnosti.

      • Martin K.: Už Vám odpověděli za mě – řešení dle autobusové dopravy je krok zpět. Jednoduše:
        1) kupování lístků na každý spoj zvlášť je přesně důvod, proč autobusy používám zřídka (dálkové vůbec a regionální jen několikrát ročně).
        2) v cizině přežiju kupování lístku do chvíle, než tam budu jezdit často – pak chci opět jedno řešení a ne plnou peněženku jízdních dokladů. A ve většině států to řešení existuje.
        3) a tím zdůrazňuji to, co nikdo slyšet nechce – pokud jezdím vlakem denně mimo rámec jednoho IDS, není dnes jiné řešení než IN100. Nevím, v čem je podle Vás výhodná. A mě je jedno, jakou bude mít barvu či poskytovatele. Já chci jen stávající komfort, jinak je pro mě vlak jen další autobus = jedu autem. A věřím, že nás je podstatná část klientely a stát by to jako iniciátor diskutovaného pokroku měl brát do úvahy…

        • Re. MK
          Souhlasím s Vámi. I já chci aby systém byl co nejjednodušší a nejefektivnější. Tedy jednu kartu.
          Přijedu mhd na nádraží Basileji. Odtud pojedu vlakem Ice DB do Zurychu. V Zurychu přestoupím na vlak do Churu.
          Odtud úzkorozchodnou dráhou do nějaké stanice. Z této stanice autobusem do dalšího městečka a odtud mikrobusem do cílové vesnice.
          Využiji pět dopravců, z toho jeden zahraniční. Je naprosto jedno zda jde o dopravce železniční, autobusové nebo lodní.
          Proč to jde jinde a u nás ne.
          Bude toto umět nový národní tarif?
          Proč tuto kartu ještě nemáme a již soutěžíme dopravce?
          Nepřipraví se dopravci o nejlukrativnější klientelu?
          Více otázek, než odpovědí.

          • jj, taky mi neni jasne, proc tu nekteri oslavuji, ze se vracime na stromy… Soutezeni dopravcu melo byt posledni fazi, ale u nas stavime barak od strechy.

  • No ale z české Třebové do Úpořin už budu muset mít jízdenky 2. A DUK nekoupím na internetu. Vyčůrané na tom bude to, že ji budu chtít už z Roudnice takže prodej ve vlaku a náklady na její prodej ponesou ČD. Prostě skryté tunelování ČD. Měly by se zavést provize z podílů z ceny jízdenky ostatních dopravců které připadnou tomu, kdo jízdenku prodal. Na to ale kraje nechtějí slyšet, byť v mezinárodní přepravě je to standart. Bohužel to je věc, kterou by mimo jiné mělo usměrňovat MD.

    • Tak to ale nelze, jízdenku si můžete koupit jen v neobsazené stanici a navíc by jste musel jet zastávkovým rychlíkem a v každé stanice Praha – Ústí je pokladna a ještě navíc jídenka platí pouze určitý čas, takže ne že si v Ústí vystoupíte v klidu, ale budete stíhat vše na čas, o zpoždění ani nemluvě a o nekompromisních zaměstnacích drach, kteří po většinu Tarifu Dúk nerozumí, nic nevysvětlí a téměř nikdy neporadí… na vlaky Ex Dúk neplatí. Přeji šťastnou cestu.

  • Výborně, konečně se někdo snaží zacházet s veřejnými penězi zodpovědně.

    • Židi válčí, Němci obchodují a komunista podporuje tržní ekonomiku. Svět je holt naruby 🙂

      • Komunisat tak činí pouze z donucení pod hrozbou trestního stíhání za porušování povinností při správě cizího majetku :-))

  • Ano, logika v podání komunisty (který má mimochodem rád přece národní podniky, nikoliv ty soukromé vykořisťovatele). Z Plzně do Mostu pojedu GWTR, z Mostu do Bíliny ČD a z Bíliny do Světce RJ. Ne, pro cestujícího to věda přece nebude a už vůbec nepotřebuje nějakou integraci tarifu. :-/ Aneb vědátor Komínek v praxi.

    • Z Plně si koupíte jízdenku IDP nebo GWTR a pak z Podbořan do Světce pojedete na jízdenku DÚK. Ale zase. Náklady spojené s odbavením neponese RJ, ale GWTR.

      • Na jízdenku ČD do Roudnice a ve vlaku si dokoupíte u průvodčího DÚK do Světce. Opět nese náklady někdo jiný než RJ

        • „Opět nese náklady někdo jiný než RJ“
          No, především asi cestující – protože přes Prahu to asi bude na kilometry o dost delší …

          • řeč je o nákladech spojených s odbavením. V mezinárodní přepravě je to tak, že dopravce, který doklad prodal má z ceny jízdenky částku za svoji tra´a provizi z ceny za tratě ostatních dopravců. Se změnami, které přináší vstup dalších dopravců je nutné provize zavést i ve vnitru. ostatně na tom ztroskotal prodej jízdenek RJ v pokladnách ČD, protože se po něm chtěla úhrada nákladů na prodej jízdenky a RJ to nechtěl platit.

            • A na čem ztroskotal prodej lomeného jízdného GWTR/ČD, které už dlouho předtím fungovalo bez problémů?

                • Na právní analýze ve vztahu k rovnosti přístupu k ostatním dopravcům.

                    • Zajímaví je, že právní analýzu prý zpracovávala právnička, která nejméně 30 let působila na legislativním odboru MD a nějakou dobu i jako náměstek ministra. Takže by asi mohla být v obraze.

                    • Zajímavé je, že to nevadilo x let do té doby. Zajímavé je to, že když se soutěžila Jizerskohorská železnice, ČD o své údajné diskriminaci neřekly ani slovo.

  • Podstatný je průlom, pak už trh jenom rozšiřuje průrvu velmi rychlým tempem. ČD nemají v ruce nic do boje, vše bylo vyčerpáno (nízké úroky, vysoké státní intervence, limitní zadlužení), naopak negativa zůstala – nízká efektivita státní firmy, nepružnost, politikaření a dokapesné zájmy kohokoliv. A ten nejpodstatnější handikap, to že to nikomu nepatří, takže jsou všichni zaměstnanci a vlastně je jim to jedno.
    První velký úspěch naopak přiláká další soukromou konkurenci, teď už to půjde rychle.

  • Mě by zajímalo, kde připojíte ten elektricky vlak v Libereckým kraji 👌

  • Jen k té spolehlivosti pana Jančury a jeho firmy. Je všeobecným tajemstvím, že Regiojet dluží kam se podívá. Jejich lokomotivy i soupravy nechce nikdo opravovat, protože platební morálka této firmy je katastrofální. Taktéž s výplatou mezd jsou časté problémy. Jistou záchranou pro Regiojet může být zavedení slev pro seniory a děti, které bude stát štědře dotovat (doplácet).

    • Ref: V jistych dobach měli ČD splatnost 90 dní a zpravidla ještě platili pozdě například v letech 2010, 2011). Regiojetu nikdo operativně nezvýší meziročně dotace o 30 %, jako ČD v některých pripadech.
      Nicmene je pravda, ze splatnosti faktur nebyli u Regiojetu nijak extra, ale da se očekávat, ze se to zlepsi se zlepsenim zisku.

      • Ta splatnost nebyla vymysl CD, tu mela narizenou kazda instituce v gesci statu. Nase firma delala rekvalifikacni kurzy pro UP a FA musela splnovat podminky… splatnost 90 dni a zadne penale za dalsich 14 dni po splatnosti. A nejlepsi na tom bylo to, ze jejich ucetni zacala FA resit az s koncem splatnosti, aby se vyuzilo tech 14 dni bez pokuty. Takze stat si tak vlastne zajistil bezurocnou pujcku na 3 mesice.

  • Když to RegioJet nesplní, co bude dál? Dobrá otázka!

    Tak by to znamenalo nedohodu na uzavření smlouvy a museli bychom jednat s někým dalším.
    Slabá odpověď!

    • Trnka: A kdyz zamestnanci ČD stávkují, tak se o cestujici nikdo nestará. A zpochybňovat dopravce, kteří provozují vlaky v tržním prostredi pet a vice let a maji fungující autobusovou dopravu v ramci skupiny dlouhodobe fungující (Arriva, Regiojet) je vcelku úsměvné.

      • Nespokojení zaměstnanci mají svaté právo stávkovat!
        Řidiči autobusů u Jančuraka už k tomu neměli daleko!
        A prosím podívejte se po Evropě, Francie, Rakousko, Německo. Stávkuje se všude a daleko razantněji!
        U nás neexistuje soudržnost, každý má svoje, svoji nakradenou špíz a vštípené z výchovných metod komunistické strany: nehas co Tě nepálí.
        Až selže technika v Ústí, tak už vidím jak pojede alespoň nějaká NAD, ani náhodou.

      • Arriva má fungující autobusovou dopravu? To si děláte p…? NA linkách PID jim jezdí mnoho subdodávek, aby vůbec vypravili to, co mají v závazku (nejvíce asi ČSAD MHD Kladno). Loni po spuštění integrace spousta neodjetých spojů a následně vzdání se 2 linek PID.

  • A ještě k těm tratím. Když už to chcete dát Jančurovi, tak se máte domluvit se Středočeským krajem a ať to vozí už od Lysé nad Labem, to samé u Žatce- tam ať to vozí až do Lužné nebo nový přímý vlak Praha-Žatec -Chomutov-Jirkov. Nebo obnovit jeden pár Karlovy Vary-Žatec-Praha ve formě Sp. Základem železnice je síťovitost a ne přestupovat (3 minuty na přípoj!) s vidinou ujetého přípoje. Žatec by si jistě rehabilitaci železnice zasloužil, potom co předchozí vedení Ústeckého kraje cíleně likvidovalo vlaky kolem Žatce.

    • Do Lysé n/L? nic takového. Tady máme sysla s klimatizací na lince mezi Ústím n/L. To by byla prohra pro cestující jezdit 100 km v malé jednotce Pesa.

  • Tak od pana Kominka slova o řádném hospodaření vyloženě sedí. Zejména na odboru dopravy, kde kraj platí tisícové částky jednomu pánovi z Univerzity Pardubice za poradenské služby, přitom tam má přece bandu úředníků na úřadě a každý druhý odborník na dopravu v ČR by to dělal za daleko menší bakšiš… A že takhle vyhazujeme peníze, ale tím se moc nechlubime…

  • Mě jako cestujícího je nakonec úplně jedno s kým jedu, ale chci si koupit jednu jízdenku v jedné pokladně nebo u jednoho průvodčího a to na celou trasu a navíc např. na slevu slevu in 25 u všech dopravců, pakliže to neumíte vyřešit, nic nesoutěžte. Navíc žádám, aby byl jeden dispečer pro všechny dopravce závazný a ten nenechával ujíždět přípoje! A ten dispečer by měl zajistit i to, aby neujížěly návazné autobusy! Proč například v Maďarsku u soukormé společnosti GYSEV lze koupit v pokladně bez problémů lístek i na MÁV zrt.? Proč v Rakousku lze koupit u například soukromého dopravce lístek u společnosti SLB lístek pře ÖBB až GYSEV? A tady nelze nic. Srovnejte si to nejdřív s Evropou a pak teprv privatizujte.

    • Tak pro začátek by stačilo pochopit, že tu nikdo nic neprivatizuje a zbytek by mohla zvládnout studená sprcha, ne?

  • Uklidněte vášně obě strany. Nic není podepsáno. Ale z těch vyjádření vyplívá, že postrašení ČD
    se bolševikům povedlo. Jistě k tomu máte všichni plno informací. Tak Vás uklidním.
    Rámcová smlouva na výrobu Regiopanterů je podepsána a bude aktivována jakmile bolševik
    zjistí, že to ten pán nebude schopen zajistit. Ne jen v rámci vozidel, ale hlavně personálně.
    Všem hezký večer. A ne nejsem z nábřeží, ani odborář.

    • To je tak neuvěřitelná náhoda. ZROVNA TEĎ může být aktivována smlouva… Takže von tam Krtek vozí lidi kdejakejma plečkama a najednou se hledaj skulinky, jak dodat tramvaje? Ještě by se měla zjistit chyba v Excelu, díky který bude možný zlevnit o padíka na kiláček, von Štěpán to zvojtil – dvakrát do fixních nákladů přičet příspěvky do mezinárodní železniční únije a amortizaci ARESu, čili se vomlouváme a takhlenc to bude v cajku.

      Ale baví mě, jak ta konkurence na dráze z principu k ničemu není :-DDD

    • Kdybyste aspoň nekecal. V současné době ČD žádnou rámcovou smlouvu na dodávku elektrických jednotek uzavřenou nemají!

      V minulosti uzavřené rámcovky již byly plně využity. Nová rámcovka se teprve soutěží.

      • Dobrý den, mám. Proto říkám, nic není podepsáno.
        Hezký den.

  • Pro redakci: jaká je pravděpodobnost, ze od roku 2019 začne jezdit Regiojet na trati Praha – Usti nad Labem vzhledem k úspěchu v poptavkovem řízení, tedy že by protáhl spoj z Opavy či Brna až Ústí nad Labem.

      • Josef22: Přes prázdniny má koupit další dva Traxxy a příští rok další čtyři, čili trasu na Brno a díl zvládne s Traxxy, do Košic a jako rezervu bude mít Vectrony, volné 162 může klidně poslat na Ústí nad Labem a otázka je jak na tom bude s vagony, nehledě na to, že si může jím provozovanými osobáky dovézt cestující.
        Do Českých Budějovic a do Plzně bude potřebovat dvousystémové lokomotivy.

  • Diskuse se zvrhla na diskusi o jednotním celonárodním tarifu, to si nenechám ujít.

    Když jedu trasu Jeseník – Zlín, jezdím s ČD. Když si lístek kupuji na poslední chvíli, koupím si přes e-shop včasnou jízdenku Jeseník – Olomouc a Olomouc – Zlín, protože mě to vyjde levněji než jedna jízdenka (když si kupuji jízdenku týden předem, stačí mi jedna).

    Mně z toho vyplývá, že by měl stát navrhnout jednotný tarif s tím, že bude zřejmě dražší. Spoustu lidí bude špekulovat a stejně kupovat 8 jízdenek, protože ušetří.
    Pak bude skupina lidí, kteří upřednostní pohodlí nákupu jedné jízdenky za vyšší cenu, protože raději využijí čas strávený hledáním levnějších kombinací něčím užitečným nebo příjemným.

    • Bude fajn, když bude národní tarif fungovat obdobně jako integrované dopravní systémy, kde ceny určuje jednotně koordinátor IDS a který objednává služby od jednotlivých dopravců.

    • Ale on by mel byt naopak levnejsi, nez jednotlive tarify dopravcu diky delsi kilometricke vzdalenosti, ale zaroven muze byt drazsi, nez pripadna akcni jizdenka nejakeho mimozavazkoveho dopravce jedouciho ve stejne trase. Soucasne by melo platit, ze dopravce muze nabizet i vcasne jizdenky v omezenem mnozstvi, pokud vi, ze tim pomuze naplnit kapacitu, ale to kraje nechteji.

      • Problém není ani tak vlastní národní tarif, ten by nakonec ani nemusel být. Zásadní je stanovení principů odúčtování podílů na tržbách jednotlivých dopravců a vytvoření odúčtovacího systému. A o tom se zatím ví jenom cena kolem 250 mega

        • jj, ale co si budeme povidat… neverim, ze to bude jen 250 mega. Stejne tak, jako neverim, ze jim vyjde ten odhad kompenzaci po zmene slev pro studenty a duchodce. V obou pripadech bych se snad i vsadil, ze to bude vic. 😉

  • Bez existence celonárodního tarifu je rozdrobení tratí mezi různé dopravce pro cestující jednoznačně zhoršení stavu. A je mimo rozumné chápání, že někdo argumentuje tím, že když v autobusech je potřeba kupovat jízdenky na každý spoj zvlášť, má to tak fungovat i ve vlacích. A to není jen o kupování jízdenek a komfortu jednotného eshopu, typu Můj vlak, ale i o jednotném řízení přestupů, čekání na přípoje atp.

    • Ale ty brepto, tos to zase popletl: nikdo neříká, že to tak MÁ fungovat, nebo že to je dobře: říkáme, že se s tím dá žít, protože celkový přínos soutěží by tenhle opruz měl být schopný výrazně vyvážit.

      Vousaté historky o strejcovi, který jede na sedm jízdenek z Nové Pece do Mostu, až PŘÍŠTĚ POJEDE URČITĚ AUTEM, si vyprávějte při černé hodince na schůzích OSŽ – mnohem víc lidí si dobrovolně půlí jízdenky ČD, protože v kombinaci s relačním jízdným může výrazně ušetřit. Já sám jsem do Tater jezdíval na tři jízdenky. (Než přišel strašlivej, hroznej Jančura a nakopal Č+SD do prdele tak, že se i s nimi dá jezdit na první dobrou z eshopu a dokonce Pendolinem nebo Slovakií…)

      A čekat na přípoje umí i lepší dispečinky IDS, a ty dokonce umí čekat i na takový to bílý hranatý s gumovejma kolama co to jezdí po silnici….

      • Souhlasím. Taķy si dobrovolně dělím jízdenku i když jedu jen s jedním (modrým) dopravcem. Prostě proto, že ušetřím. Tečka.

      • Asi se s tím „dá žít“, avšak pro cestující je to jednoznačně zhoršení stavu. Stejně tak neobstají i vaše „obhajoba“, že i dosud si řada zákazníků pořizuje více jízdenek ČD, totiž lze to dosud realizovat prostřednictvím jednotné aplikace a eshopu, Můj vlak.

        • To není obhajoba, to je upozornění, že takto jednajících osob bude mnohem víc než těch vykonstruovaných otloukánků jedoucích na sedm jízdenek – a žijou.

          Přepnout se do dvou eshopů, nebo si koupit v trafice bloček IDS jízdenek a cvakat si je nadlidský problém?

          Jak ríkám, zaprvé za současný stav můžou České dráhy, zadruhé to není showstopper, takže otáčet to proti soukromníkům je pseudoargument, který si vymysleli ti, kteří ten problém sami aktivně vytvořili.

          • Teď se přepnete mezi 2 eshopy, za rok do 3….
            Aby nám nakonec studium tarifů a nákup x jízdenek na cestu netrvalo déle než cesta samotná…

      • Sorry, ale kde berete tu jistotu, že opruz s dalšími jízdenkami přínos soutěže vyváží. Tady v JČ taky zkusili soutěž, vyhrál to dopravce GWTR a kromě toho, že kraj ušetří, to nemá pro běžné cestující přínos žádný, přesně opačně. Nedodržuje se nízkopodlažnost, vlaky jsou mnohem poruchovější, mají menší kapacitu pro lidi a hlavně pro kola (dost znát v turistické sezónně) a nečeká se na přestup… Všichni cestující tak maximálně nadávají a postupně jich ubývá. To opravdu chceme?

        • Sorry, ale dalsi co neumi cist. V Usteckem kraji NIKDO NIC NESOUTEZIL! Kraj obeslal jednotlive dopravce s nabidkou na provozu osobnich/spesnych v Usteckem kraji zda by byli schopni zajistit dopravu na vyjmenovanych tratich a za kolik. CD, LE, Arriva a RJ sve nabidky podali a kraj si vybral RegioJet, tedy toho kdo podal nejnizsi nabidku. Tento postup je v souladu se zakonem a dalsimi pravnimi predpisy EU. Vyhodou tohoto poptavkoveho rizeni je ze se vam nikdo a nikde nebude odvolavat do aleluja, presto diky nemu muze odbjednavatel usetrit ze svych penez.

          • Sorry, ale tady asi někomu chybí selský rozum. Je jedno jak to dle legislativy nazvete. Soutěž to defacto je. V soukromé firmě jsem dělal výběrové řízení na nákladní přepravy. A nikdo celý proces nenazval jinak, než „vysoutěžení“. A postup byl naprosto stejný jako udělal ÚK.

      • Mno, nevim co jineho by ten opruz mohlo „vyrazne vyvazit“, nez vyrazne nizsi cena pro cestujiciho, coz je presne ten duvod proc si to nekteri deli dobrovolne… jenze ono to vypada, ze ten opruz na vice jizdenek bude za stejnou, nebo dokonce vyssi cenu.
        Jestli usetri kraj je mi uplne jedno, protoze kraj se o tu usporu s cestujicim delit urcite nebude… a nevim jak jinde, ale u nas je celkem jistota, ze tu pripadnou usporu kraj projebe jinde, na nejakem dalsim zpackanem projektu.
        A jen tak mezi nama, tady zadne relacni jizdne nebude, tady bude platit tarif IDS a to bude muset dopravce dodrzovat.

    • Jak si představujete takové jednotné řízení přestupů?
      To jako na úrovni celé ČR? A mezi jakými dopravními prostředky? Mezi vlakem, busem a MHD?

      • Kolega zřejmě vychází z iluze, že jednotné řízení přestupů je dnes již zavedeno a praktikuje ho ČD.

        • Mnohokrát jsem ve vlaku ČD využil možnost přes průvodčího požádat dispečera, aby přípoj počkal na příjezd zpožděného vlaku.

          • Ale několikrát už jsem se také od průvodčího dověděl, že přípoj čekat nebude, protože to dispečer nepovažoval za potřebné: za hodinu sice jel další vlak, ale tím už se nebylo možno dostat tam, kam tím ujetým přípojem, takže zmařená cesta …
            Hlavně že máme několik dispečerských aparátů (ČD, SŽDC, atd.) -ale než se někdy dokáží dohodnout mezi sebou, tak přípoj stejně ujede. A teď do toho přibude ještě i dispečerský aparát IDS – a ten GRÓSBORDEL bude už úplně dokonalý …

  • Trošku je paradoxní, že komunistický kraj dává zakázky kapitalismu, ale asi komunismus se už posunul. Podle vyjádření spíše chápu, že se lidé mají spíše pohybovat v rámci a kdo chce vycestovat, tak mu to zkomplikujeme a jednou třeba zavedeme i výjezdní doložku a devizový příslib. Ale konec ironie.
    Ať si jezdí žlutý, modrý či růžový, ale prostě se mají uznávat tarify všech dopravců navzájem, protože opravdu cestující z Litvínova do Volar bude muset mít tři jízdenky. Možná je to extrémní příklad, že takové frekvence mezi těmi to body není, ale prostě to bude lidem komplikovat život. Stačí příklad Most – Děčín. Ujede mi v Ústí nějaký DÚK vlak a s jízdenkou DÚK si v EC můžu vytřít … . A když budu mít IN 100, tak si zase můžu vytřít IN stovkou, když mi ujede Rx na Most a pojede RJ. To neříkám ujetí posledních spojů mezi krajově. Nezávislé smlouvy, takže žádná reklamační práva. Přeprava vozíčkářů. Teď se vozíčkář objednal u jednoho dopravce, tak teď možná u tří, když pojede i v rámci jednoho kraje, ale to jsou asi jenom detaily. Navíc je ekonomicky divné, že jen jedna společnost navrhla takovou cenu. Ideální příklad letní sezona u GWTR na Šumavě.
    Jo a doufám, že Regiojet bude zachraňovat Ústí při povodních jako ČD svým pendlem mezi západem a Střekovem.
    Prostě dokud nebudou zajištěny detaily mezi dopravci jak v místní tak dálkové dopravě jako je tarif, přeprava kol, invalidů, skupin a vzájemná návaznost tak se zbytečně tříští systém. Tudíž si dejte tam na severu kilo třešniček a zapijte to mlékem ať víte jak se budou cítit vaši voliči, když někde ve Štětí, když mu ujede poslední noční spoj v rámci přestupu. Tak se z toho moc nepos .. .

    • Záleží na podminkach kraje. Na trati Volary – Strakonice je kapacita 65 cestujicich a tech prumerne 5 lidi se vejde. U trati Ceske Budejovice – Cerny Kříž je pozadovana kapacita 130 osob málo, ale maji to posilovat az na ctyri spojene jednotky, tedy 260 osob, coz bude dostačující.
      U Regiojetu se da očekávat, ze zvýší kvalitu sluzeb a bude mit potencionalne alternativu ve volnych lokomotivach řady 162 a vagonech pro pripad velkého růstu cestujících.

      • Ono to ale takhle ušušňaně už fakt dělat nejde – pokud vás někdo tlačí k dobrým vozidlům, musíte je ufinancovat, ufinancujete je jen tím, že budou jezdit, jezdit, jezdit – viz lowcost aerolinky. A do tohodle konceptu už prostě nepatří mašina a vagony, který někde 15 minut objíždíte jako tydíti.

        I nákladní dopravci z kategorie garážových občas překvapí „strašně drahou“ moderní mašinou, která ale když ji točíte, vyjde levnějš než dvě banglády, bobina a zrepasovaná ludmila, na kterou to přehákujete v Bad Schandau.

    • Tak a teď se tuhle básničku nauč nazpaměť, kup si lístek do Matky měst, tam najdi Vltavu, na jejím nábřeží obludně velkou budovu a v ní mohutné dveře s nápisem Krtek nebo Štěpán.

      A tam to pak můžeš hezky odrecitovat těm, co do uznávání jízdenek hází vidle nejvíc. Né nám tady, my s tím neuděláme nic.

  • Na Jihu se přeliv peněz velice vydařil, jinde chtějí také. Ještě tak kdyby dráhy zadáčo přenechali soukromníkům vozidla (když už jim musely přenechat zázemí a nějak zatím nevyšla vlakopůjčovna zjednodušující vykradení ČD), tak máme devadesátky jak vyšité. Komunisti jako za klauze. sláva.

    • Já musím říct, že jsem zklamaný, moc zklamaný. To byl takový falešný a prázdný příspěvek – čekal jsem Zemličku, nebo aspoň rohlíček, a ono nic.

      Jenom abychom to dialekticky pochopili – Jančura chce o kilo na kilometr míň, takže krade, kdežto ČD, který chtej o kilo na kilometr víc, krást nemůžou, protože – ééé – no prostě proto.

  • Doufam ze od pristiho roku bude platit nejaky normalni statni tarif. Platim si rocne in100, abych se pri pravidelnych cestach po cele cr nemusel zdrzovat nakupem jizdenek. Uz ted je dost neprijemne cekat na spoje jen cd na hlavnich trasach a na vedlejsich dokupovat listky. Pokud bude statni rocni sitovka za 20tis, tak at si to provozuje, kdo chce.

  • pánové od čd, jestli budete vzdorovat, tak na vás pošlu armádu……Ale jste pěkně nabubřelí tady v diskuzích, ani se nedivým, nebot požadovat po kraji o stovku více je lumpárna první třídy a tuším, že už se vezete, nebot mezi krajama se to rozkřikne, vlastně už se stalo. Co stěma prachama děláte? Vlaky musí nakupovat kraje aby vůbec ste mohli jezdit. Za kolik jezdíte s pendolínem, tohle nás zajímá co nemáte dělat.

    • To Vám ještě nikdo nezablokoval přístup na tento web? Vaše příspěvky jsou vždycky z toho slabšího soudku u čehokoliv.

      • To je velmi protekční dopisovatel,ten může urážet kohokoli,stojí na „správné straně barikády“.Snad to není zaměstnanec tohoto webu,ale jen jeho vášnivý čtenář,jinak dostanu blokaci…

      • ale pravdivý coo? Můžeme si tykat, líbí se mně tvůj příspěvek, nemá vlastně nic co by se dalo nazvat odpověd na můj příspěvek.

    • Já si říkal, jestli je ještě něco nižšího, než někomu vyhrožovat násilím po internetu. Škoda že ty Valachy jsou na tento typ lidí tak bohaté, jinak je to docela pěkný kraj.

      • ale musíš uznat, že vyhrožování armádou není z mojí hlavy a tuším, že to zaznělo jak řidiči autobusů chtěli stávkovat a brát za rukojmí cestující. I tady na diskuzí psali od čd něco o stávce, pohledej to.

    • Nevim tedy kolik byla ta nabidka, ale rozdil 100Kc/vlkm je zrejme nejaky ulet. Hledal jsem jake jsou kde ceny a nasel jsem zde clanek z konce lonskeho roku:
      https://zdopravy.cz/primy-vlakovy-spoj-budejovice-viden-se-odklada-nejmene-o-rok-1290/
      Jihocesky kraj platil prumernou cenu 115Kc/vlkm a predpokladam, ze v Usteckem kraji to bude obdobne. Jak jsem psal v uvodu, neznam konkretni nabidku, ale i kdyby byla nad prumerem, tak jit o 100Kc dolu znamena, ze nas tu nekdo taha za fusekli. To by asi byla nizsi castka, nez kolik se plati za autobusy a z toho se logicky neda zaplatit provoz pokladen, cekaren a ani porizeni novych vlaku za 2 roky od zahajeni provozu…

      • Dokážu si představit, že ČD nabídly cenu někde u 160 Kč/km a RJ 60 Kč/km. Nicméně i z toho by těžko zaplatil odpisy. Tedy pokud v zadání nenašel nějakou díru, nebo to nehodlá jen nějak mediálně zužitkovat.

        • a8n: podle informaci z medií Regiojet nabidl 150 Kč/km. Na druhem miste nabidl nekdo cca 200 Kč/km. CD asi tak 250 Kč/km.

          • Ze kterych medii ? Ja zatim nejvyssi castku za vlkm videl tech 180 na tom odkazu co jsem dal vyse a pak myslim 195 na nejake rychlikove trati, kde se o tom mluvilo jako o rekordni castce, ale to byl nejaky clanek z doby, kdy Honza Sura byl jeste na iDnesu. Proto se mi to moc nezda…

            • Za loňský rok jsou nad ztrátou 200 Kč / vlkm hned tři linky. Přehled bude už brzo:-)

            • Dobrý den,
              třeba přímo na tomto serveru v článku, který je i dnes na titulní stránce a dokonce na něho upoutává největší fotografie:

              „RegioJet má získat od prosince 2019 smlouvu na deset let. V poptávkovém řízení nabídl za 1,005 milionu kilometrů ročně 149 milionů korun.“
              Zdroj:

              Ve stejném článku o odstavec dříve je i odkaz na úřední desku Ústeckého kraje, kde se pro změnu dočtete:

              1 005 000 km, 149 343 000 Kč.

              Vypočítat si z těchto údajů cenu na jeden kilometr snad umíte.

              Mějte se.

              • Ja se ptal na tu informaci o nabidce na druhem a tretim miste… Ze kterych to je medii ? Protoze informaci o castce nad 200Kc jsem nezachytil.

                • Oficiálně ji kraj neřekl, podle mých zdrojů byla Arriva a LE zhruba na 200 Kč.

                • No, právě: to, že Sůra jen (údajně) cituje Komárka, ještě neznamená, že „nemlží“ právě Komárek, nebo že někde dokonce vznikla řádová chyba a ten rozdíl ve skutečnosti je třeba jen 10 Kč/vlkm místo 100 Kč/vlkm – a to lze bez dalších podkladů jen těžko vyhodnotit.
                  Jestliže ovšem ČD do té sazby rozpočítaly i kompletní náklady na nákup a odpis nových vozidel za nějakou krátkou dobu, tak to asi klidně i na ten rozdíl 100 Kč/vlkm vystoupat mohlo.

                • Pardon: Komínek, ne Komárek – omlouvám se …

  • Takze z Prahy do Zatce bude stale jeden listek ? A pujde z Zatce koupit listek do Prahy ?

  • Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda.
    A co když budu chtít jet ze Všetat do Děčína ty mudrlante… také pojedu na jednu jízdenku ČD…

    • Stačí jet 2 zastávky ze Štětí do Mělníka a už jste v ……..

  • „Bude platit náš krajský tarif DÚK, cestujícím bude jedno, s jakým dopravcem pojedou. Platí to o cestování v rámci kraje. Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda“

    A že mezi ČT a Ústím jezdí spoustu dopravců, že? Slovy jeden (pokud samozřejmě nepočítáme ČT – Pha). A v ČT určitě také platí DÚK, že? Raději to nebudu komentovat.

    „Platí to o cestování v rámci kraje“ – A proto tedy mluvíme o rychlících mezi ČT a Ústím. ČT se zrovna nenachází nejblíže k Ústeckému kraji… Pan Komínek by si mohl ještě procvičit zeměpis.

    • No ČT do prahy s Leo, protože mi to časově vyhovuje, z Prahy do Roudnice s ČD a z Roudnice na jízdenku DÚK Užijte si to.

    • komunisty nemám v lásce, ale myslím, že hlasovali aji jiní pro levnější dopravu.

  • Pánové, je to jen politika. I kdyby se ukázalo, že to byl špatný výběr, tak to nikdo přece nepřizná. A jako občan se už nikdy nedozvíte kdy a kde se přisypalo kolik peněz. A konečný výsledek ???? Nikoho už nezajímá. A máte pravdu, divím se ČD, že na dvouleté smlouvy přistoupí.

    • A co by jako ta partička tragédů měla dělat jiného? Poslat vozový park do šrotu a přihlásit se na pracák?

  • Jak to bude s tarifem? Už teď se ozývá kritika, že si lidé budou muset kupovat více jízdenek…
    Bude platit náš krajský tarif DÚK, cestujícím bude jedno, s jakým dopravcem pojedou. Platí to o cestování v rámci kraje. Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda.

    Nyní platí, když chci jet vlakem z Mostu do Chomutova a koupím si jízdenku českých drah, tak nesmím jet vlakem GWTRAIN, protože tam mi jízdenka neplatí. Bohužel je pro mne jízdenka DUK pro tento případ dražší, protože mám IN Kartu 25 ČD. Takže praxe je jiná, než popisujete. Asi jste vlakem nikdy nejel.

    • A co je za problém si koupit jízdenku z Mostu do Chomutova u GW Train? Buď s nimi pojedete, nebo ne. Nevidím v tom problém.

    • To jste udeřil hřebíček na hlavičku. Rychlíky platí zase MD ČR, a není zrovna pravidlem, že jsou zaintegrované do krajských IDS.

      Komplikace s tarify akorát odradí příležitostné cestující. Nastudovat si všechny možnosti a vybrat tu cenově nejlepší je taková otrava, že ten kdo na to nemá buňky radši sedne do auta, bo je to rychlejší a mnohdy i levnější.

  • A když budu potřebovat jet do zastávky, kde jezdí jen RegioJet? V téhle republice není jen Ústecký kraj, pane Komínku… Zdravý rozume, kde jsi? Následující roky tě asi budeme hodně potřebovat…

    • A když budu potřebovat jet z Prahy, Brna nebo Ostravy do Ovesné Lhoty (našel jsem první obec na mapě)? Tam vlak nejezdí! No přece udělají to samé jako mnoho dalších lidí (snad s výjimkou Jirky) a koupí si lístek na autobus při přestupu. Když pojedou zpět, tak si asi taky v Ovesné Lhotě nebudou stěžovat na to, že si nemůžou koupit lístek na ČD!!! Toliko o zdravém rozumu…

      • No asi vůbec nejlepší, pominu-li auto, by bylo jet Praha – Sázavka vlakem a ten zbytek dojít pěšky. 🙂

    • Tak si koupíte druhou jízdenku. Nebo jste takovou situaci ještě nezažil?
      Když dojedete rychlíkem ČD z Veselí nad Lužnicí do Práglu, platí vám ta jízdenka metrem na Zličín?

      Má tedy raději platit KU v Ústí ČD o 100 Kč na 1km víc?

      • Ano i ne.
        Existuje Skupinová víkendová jízdenka + MHD Praha za 829 Kč, ale platí jen v sobotu, resp. v neděli.

        Nicméně čím víc tarifu musí lidé po cestě nastudovat, tím hůře. Znám mladé lidi, kteří přijeli do Prahy a nebyli si jisti, zda jízdenka na metro platí i na tramvaj. Do toho si přidejte komplikace s tím, že každý IDS má svá pravidla a výjimky, a teď vlatně přemýšlíte, jak si máte tu jízdu rozdělit na jednotlivé jízdenky.
        Pokud mi to nějaký software najde a ideálně za mě vyřeší i nákup dokladů na celou trasu, tak jsme pokryli asi většinu případů cest a můžeme si oddychnout.

      • Tak jednoduše.. Přeshraniční tarif mezi kraji zajišťoval z podstaty síťovosti tarif ČD. To teď platit nebude a z toho plynou obavy. Ne každý se orientuje v problematice dopravních systémů a tarifů, ne všechny jízdenky jdou koupit online, aby mohl cestující cestovat s klidem, že na přestupu kromě vyhledání správného vlaku nemusí řešit shánění jízdenky.

        Obávám se, že stát nebude vyvíjet kvalitní aplikaci typu Můj vlak, pro celou síť.

        • Můj vlak byl už při spuštění aplikace velmi průměrná – používám ji pořád na tu samou trasu a jelikož ji vymyslel nějaký trouba, procházím pokaždé 10 kroky, musím čekat než se dotočí kolečko a že mu to trvá…

          Největší inovace od spuštění bylo zapamatování platební karty a za tu nemůžou nábřežníci. ale ČSOB… jinak bychom dodnes opisovali čísla z kreditky jako pitomci, protože §1…

  • „Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda.“
    ——————————————————————————————————————————————————–
    To nechce nikdo, protože to nelze 😀

  • „Bude platit náš krajský tarif DÚK, cestujícím bude jedno, s jakým dopravcem pojedou. Platí to o cestování v rámci kraje. Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda.“

    To je přesně ono… když se zeptáte nějakého odborníka na dopravu, uvede Vám příklad, že pojedete rychlíkem z České Třebové do Ústí… páč jiný zastávky nezná. A co když pane odborníku pojedu dejme tomu z Nové Pece do Dolních Zálezel? To si tedy budu kupovat 3 jízdenky… nevím, co z toho ty lidi dělají za vědu.

    • Kupte si třeba 6 jízdenek.
      Kolik vás takto jezdí? 452lidí denně , nebo ani vy ne?

      • Jak nereálné se Vám zdá, že by někdo jel třeba z Karlových Varů do Kadaně?

        • Nezdá se mi to nereálné a dokonce jsem pro nějaké rozumné řešní.
          Ale nevidím důvod kvůli tomu všechno hodit na dalších „100let“ ČD „až se to vyřeší“.
          Přičemž, že by byla snaha ze strany Molochu všechno oddalovat do nekonečna, o tom nepochybuju.

          • Klidně ať jezdí všude RJ, ale ať si nemusím při každém přestupu kupovat novou jízdenku, o to tady jde, chápete?

      • Jj, přece od počátku liberalizace železniční dopravy je jasné, že lidi, co pravidelně cestují s přestupem, jsou odpad. Zapomeňte na nějaké traťové nebo síťové jízdenky. Akorát komplikují tarif, ve kterém se pak nikdo nevyzná. Však jednorázové jízdenky na jednotlivé vlaky si samozřejmě lidi budou moci kupovat i nadále, tak nevím, co z toho dělají za vědu. A navíc se cestujícím razantně omezí veškerá zpoždění, neboť vlaky již na sebe nebudou muset zbytečně čekat.

        • Určitě by bylo lepší, kdyby existovala možnost si koupit jízdenku až do cíle. České dráhy, samozvaný národní dopravce, si to nepřejí, tak to není.

          Takže přestaňte skuhrat a buďte rád, že se železnice otvírá konkurenci.

          • A to, ze si to nepreji rika kdo ? Nekdo seriozni, nebo jen bulvarni tisk ?
            On totiz u takove jizdenky musi byt nekdo, kdo vybranou castku rozdeli a kazdemu dopravci odesle jeho spravedlivy podil. To je asi kazdemu jasne. Jenze provoz takoveho clearingoveho centra neco stoji a soukromnici se odmitaji podilet na techto nakladech… tam je zakopany pes. Nechce se mi hledat presnou castku, ale urednici z ministerstva to snad odhadli na neco pres 250 mega, pokud si to dobre pamatuju. Nelze se pak divit CD, ze nechteji nest cele naklady a dotovat tak konkurenci. 😛

            • soukromnici se odmitaji podilet na techto nakladech

              a to říká kdo, někdo seriózní nebo jen bulvární tisk? 🙂

            • Tak tuhle pohádku jsem se nedočetl ani v Modrém Světě, tak by mě zajímalo, kde jste k ní přišel.

              ČD měly s různými soukromými dopravci smlouvy jak o provizním prodeji jízdenek, tak o prodeji lomeného jízdného (za Šatavy existovala lepenková jízdenka JHMD do Prahy a dalších míst – s lomeným tarifem JHMD/ČD).

              O existenci clearingového centra v tehdejší době mi není nic známo, nebo to fungovalo i bez toho aby věděli, že ho potřebujou. 😀

              • Tak na proviznim prodeji neni co „rozuctovavat“, tam je dana provize ze smlouvy a podle te se jede (a to nejen u CD, ale vsude, kde se zprostredkovava prodej za provizi). Na to zadne clearingove centrum neni potreba.
                Nicmene treba u IDS, kde uz je v systemu vice dopravcu a cestujici muze vyuzit ruzne kombinace se bez toho obejit neda a clearing tam normalne probiha… jen s tim rozdilem, ze to je v rezii kraje.
                Jinak tenhle problem „nedohody“ se resil s Jancurou od zacatku, jeste v dobe, kdy Leos mozna nemel ani poneti, ze si bude hrat s vlacky. Iniciativa na vzajemne uznavani dokladu byla pritom prave od CD, jenze dohoda nebyla mozna, protoze Jancura z toho chtel jen co bylo vyhodne pro neho, ale spolupodilet se, to neee. Ale v mediich to sikovne obratil s tim, ze ty zle CD odmitli jeho (jednostranne vyhodny) navrh. A v podobnem duchu se to nejspis tahne dal, protoze soukromnici s dluhy jedou nadoraz a tak by se v systemu sice radi svezli, ale zadarmo.
                Ze se jedna o stale stejny problem potvrzuje i to, ze to nyni resi i MD, ktere vsak, jako jiz tradicne, odhad nakladu podcenilo. Viz treba tento clanek:
                https://ekonomika.idnes.cz/jednotna-jizdenka-uznavani-integrovany-system-vlaky-zeleznice-pws-/eko-doprava.aspx?c=A180703_211904_eko-doprava_mpl

    • A není to málo Antone Pavloviči?! Osm!!! Nerozumím tomu, proč se tu dělá taková věda z kupování jízdenek…

      • Tomu nerozumí nikdo, kdo nejezdí vlakem. Zajímalo jak často jezdí vlakem Komín. Spíš by se měli snažit aby se dal koupit jeden lístek i na ten bus. Nechápu takovej malej stát ale každý si musí hrát na sým písečku, ale stejně se všechno platí z jednoho a toho samýho státního rozpočtu….

    • Když pojedete autobusem z Kožlan do Žamberka, tak si koupíte jeden lístek Anexie z Kožlan do Rakovníka, druhý lístek Anexie z Rakovníka do Prahy, potom lístek na metro z Hradčanské na Florenc a lístek s Arrivou z Prahy do Žamberka. No a řeší to někdo? Neřeší, protože to jinak nejde.

      • Doporučuji jet někdy autobusem Poltár – Banská Bystrica. Je to sice jeden spoj, ale musíte mít dvě jízdenky: Poltár – České Brezovo a České Brezovo – Banská Bystrica. Aby toho nebylo málo, nejde to koupit najednou, musíte k řidiči dvakrát, protože neumí prodat jízdenku „dopředu“.
        To už je vrchol tarifní dezintegrace.
        Ale lidem to nevadí, zvykli si. Nejspíš by si zvykli, i kdyby museli peněženku vytahovat na každé zastávce.

        • No a u nás v Rathistanu je to nemlich stejný – lupen na ČD, pak druhej na dezintegrovanou středočeskou dopravu a i když ten samej autobus v kvazipřestupním tarifu SID hned pokračuje dalším spojem, tak se musí koupit druhej lístek. (Je na to life hack – když půjdete někam do prdele do Benešova a pořídíte si u ČSAD okýnka jako v roce 1985 do peněženky svoji 25. RFID kartičku, tak pak je ten druhej lístek levnější.)

          A taky si nejsem jistej, že to je munice na boj za ovládnutí ICOMu Českýma drahama, nebo cokoliv podobnýho.

          Samozřejmě by jedna jízdenka byla lepší, ale mnohem lepší je, když Krtek má sevřeno a musí se snažit – a nadto někdo dotáhne do republiky pár zánovních či nedejbože nových vozidel…

      • Vsak proto jedu radeji vlakem, abych podobnou opicarnu nemusel absolvovat. 😛

        • No dobrý, tak se potkáme u šukafonu do Výprachtic, drž mi místo u okýnka.

Newsletter

Partneři


Výběr editora