Komínek: ČD byly o stokorunu na kilometr dražší než RegioJet. Chystáme další tendr

Osobní vlak z Děčína do Ústí nad Labem - Střekova (vlevo) a rychlík z Liberce do Děčína ve stanici Děčín - východ. By Phil Richards from London, UK (11.05.14 Děčín východ 814.126 & 854.212) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia CommonsOsobní vlak z Děčína do Ústí nad Labem - Střekova (vlevo) a rychlík z Liberce do Děčína ve stanici Děčín - východ. By Phil Richards from London, UK (11.05.14 Děčín východ 814.126 & 854.212) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons

Ústecký kraj připravuje další poptávkové řízení na dopravce na tratě, kde objednává regionální vlaky. Náměstek hejtmana Jaroslav Komínek (KSČM) v

Ústecký kraj připravuje další poptávkové řízení na dopravce na tratě, kde objednává regionální vlaky. Náměstek hejtmana Jaroslav Komínek (KSČM) v rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětluje, proč zakázku nezískají České dráhy a proč dopravce nemusí mít od prosince 2019 nové vlaky.

Jak jste dospěli k myšlence vypsat poptávkové řízení na železničního dopravce?

Příští rok nám končí smlouva s Českými drahami a museli jsme to řešit. Měli jsme původně v plánu mít úplně vlastní vlaky a vysoutěžit jen provozovatele, tento plán ale nakonec neprošel. Rozhodli jsme se, že hlavní část výkonů zůstane zatím  u Českých drah a zbytek zkusíme soutěžit. Administrativně jednodušší než poptávkové řízení podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících je přímé zadání s předchozím průzkumem trhu, pro které jsme se rozhodli.  Zaměřili jsme se v prvním souboru na méně vytížené tratě, avšak elektrifikované, celkem budou čtyři balíčky podobných soutěží.

Jaké budou další?

Pro motorové vlaky, celkem ve třech různých oblastech, jde o soubory tratí, které na sebe logicky navazují buď geograficky, nebo velikostí a typem vozidla, nebo oběhově. První soutěž vypustíme během několika týdnů, další připravujeme.  Půjde hlavně o linky U11 a L2, tedy tratě Česká Lípa – Lovosice – Postoloprty a Děčín – Liberec.

Jaký bude teď postup s RegioJetem?

Na radě jsme schválili záměr uzavřít s nimi smlouvu, ten jsme vyvěsili na úřední desku. Teď budou probíhat jednání, kdy budeme chtít od RegioJetu právní a technické záruky, že skutečně dodrží a že stihnou realizovat to, co nabídli. Také bude potřeba dojednat, jaké z jimi nabídnutých vozidel je pro kraj v konečném důsledku výhodnější.

Když to RegioJet nesplní, co bude dál?

Tak by to znamenalo nedohodu na uzavření smlouvy a museli bychom jednat s někým dalším.

Je reálné, aby RegioJet získal nové vlaky do prosince příštího roku, kdy má smlouva začít platit?

Chtěli jsme v soutěži nové vlaky, nebo renovované vlaky (nové čalounění, lakování atd.), ale ne hned od začátku smlouvy. Dva roky mohou jezdit se staršími dieselovými soupravami, pak bude podmínka elektrických vlaků s klimatizací, které budou nízkopodlažní a plně odpovídat našim požadavkům. Víme, jak dlouhé jsou termíny na dodání vlaků. Někteří dopravci v některých nabídkách však nabídli, že stihnou nový vlak v cílové kvalitě již v prosinci 2019.

Když jste soutěžili provoz autobusů, vyhrála velkou část zakázek společnost Busline s nejnižší cenou. Teď hrozí, že její autobusy ani dál nebudou jezdit. Nebojíte se, že podobný vývoj může nastat i u vlaků?

Busline byl jeden ze čtyř dopravců, všechny soutěže byly na cenu a u jiných dopravců problém není. Nic jiného, než soutěžit na cenu a splnění námi zadaných podmínek nám nezbylo. Těžko bych mohl vysvětlit, že zadáváme výkony Českým drahám, když nabídly o stokorunu vyšší cenu než RegioJet. Sice jde o přímé zadání, ale musíme se chovat jako řádný hospodář a spolehlivost nám musí hlídat dobře připravená smlouva s dostatkem záruk.

Jak to bude s tarifem? Už teď se ozývá kritika, že si lidé budou muset kupovat více jízdenek…
Bude platit náš krajský tarif DÚK, cestujícím bude jedno, s jakým dopravcem pojedou. Platí to o cestování v rámci kraje. Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda.

Jaroslav Komínek, náměstek pro dopravu v Ústeckém kraji. Foto: KSČM

Jaroslav Komínek, náměstek pro dopravu v Ústeckém kraji. Foto: KSČM

Tagy České dráhy Jaroslav Komínek RegioJet Ústecký kraj
175 komentářů