RegioJet čelí kritice za služby na R23. Za málo vozů i odmítání jízdních kol

RegioJet na lince R23. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegioJet na lince R23. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

RegioJet odmítá, že by vozy z rychlíků Ústí nad Labem - Kolín šly jako náhrady na komerční linky.

Ministerstvo dopravy udělilo společnosti RegioJet za první pololetí letošního roku sankce ve výši 260 tisíc korun za nedodržování standardů kvality na lince R23 Kolín – Ústí nad Labem. Stížnosti cestujících pokračují i během léta.

Cestující Pavel Nováček z Nymburka upozornil například na situaci z minulého týdne, když jel vlak 1308 jen dvouvozový. „Nefungovala klimatizace a již standardně docházelo k odmítání cestujících s jízdními koly. Průvodčí a strojvedoucí se tím ještě docela bavili. Mě odmítli v Nymburce,“ řekl Nováček. „Kde to jsme? Je to Balkán, nebo řádně vysoutěžená linka českým státem, kde má být poskytován určitý standard a kapacita, a to jak pro kola, tak pro cestující?!“ ptá se v dopise, který adresoval i ministerstvu dopravy. Podobné stížnosti dostává deník Zdopravy.cz v poslední době prakticky každý den.

Ministerstvo dopravy podle mluvčího Františka Jemelky situaci na lince „poměrně podrobně sleduje“. „Máme na to své zdroje a mechanismy. Již z více zdrojů máme informace, že v minulých dnech byly nasazovány kratší soupravy. Při čtvrtečních kontrolách ale naopak bylo vše v pořádku,“ uvedl Jemelka.

Podle zatím průběžných informací za letošní jízdní řád plnění dodržování řazení cca 97,8 %. „Tento ukazatel však bude v souladu se smlouvou vyhodnocován až za celé období platnosti jízdního řádu, tj. jednou za rok (jako obvykle). Je proto předčasné stanovit předpoklad výše sankce z důvodu neplnění tohoto ukazatele,“ dodal Jemelka. Podle něj může být nekvalita posledních dnů spíše dočasým výkyvem. Letos zatím ministerstvo dopravy vyměřilo RegioJetu pokutu na této lince ve výši 260 tisíc korun. Loni dostal za nesplnění nasazení ve smlouvě slibovaných vozidel pokutu ve výši 400 000 Kč.

Dále byla dopravci udělena pokuta ve výši 390 000 Kč za kontroly plnění smlouvy přímo ve vlacích. Nejčastěji pokutovaným problémem byl chybějící vizuální informační systém. Dále byla dopravci uložena pokuta ve výši 160 000 Kč za neodevzdání přehledů podle uzavřené smlouvy.

Máme větší kapacitu na kola, než ministerstvo požaduje, tvrdí RegioJet

Podle mluvčí RegioJetu Alexandry Janoušek Kostřicové dopravce na lince R23 standardně umožňuje přepravu kol, a to až do maximální výše 18 kusů na jednom spoji. Přeprava probíhá ve speciálním voze. „Samozřejmě se může stát, že tento vůz nemůže být nasazen z technických důvodů a pak je kapacita snížena. Stále je však možná přeprava určitého počtu kol a je to na uvážení vlakvedoucího, který musí posoudit, zda je taková přeprava bezpečná. Může se tedy stát, že cestujícího odmítne. Bez zakoupení jízdenky předem přes náš rezervační systém místo pro kolo nijak negarantujeme. Často se však stává, že zákazník přichází bez zakoupené doplňkové služby a kapacita spoje je přitom již vyčerpána,“ dodala. Aktuálně dopravce garantuje přepravu pěti jízdních kol na spoji. „Kvůli velké poptávce klientů jsme kapacitu spojů pro kola už nyní zvýšili nad úroveň požadovanou ministerstvem, abychom vyhověli poptávce zákazníků,“ tvrdí mluvčí.

V souvislosti s výpadky vozů se objevují spekulace, že vagony mizí na komerčních linkách dopravce. To ale mluvčí odmítá. „Na lince R23 se objevují náhradou vozy, které standardně jezdí na komerčních linkách dopravce. Vozy určené pro linku R23 se na expresních spojích nevyskytují téměř nikdy. Pokud jsou z provozu staženy, je to vždy z důvodu údržby nebo závady. Po jejich opětovném zprovoznění je téměř vždy ještě tentýž den odesíláme zpět do Ústí nad Labem,“ dodala.

Tagy Ministerstvo dopravy R23 RegioJet
346 komentářů