Rakušané investují desítky miliard do tratí směrem do českých zemí

České laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaČeské laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Z Vídně na Břeclav budou vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h.

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a ministerstvo pro klima, životní prostředí, energetiku a mobilitu představily před týdnem velkorysé investice do železniční infrastruktury na příštích několik let. Nechybí ani tratě mířící na sever do českých zemí, ačkoliv na ně dojde až ke konci plánovacího období. Významného vylepšení se dočká především Nordbahn, která vede z Vídně na Břeclav. Rakušané zde plánují zvýšení rychlosti až na 200 km/h (místo dosavadních 120 až 140 km/h).

Deník Zdopravy.cz požádal o krátký komentář ke třem tratím Radka Čecha, ředitele Odboru mezinárodních vztahů Správy železnic.

Plán investic ÖBB na léta 2021 až 2026. Pramen: ÖBB

Plán investic ÖBB na léta 2021 až 2026. Pramen: ÖBB

Nordbahn (směr z Vídně na Břeclav), plánované investice 1,023 mld. eur (27,88 mld. Kč), dokončení stavby 2032.

RČ: Trať je součástí osy Berlín – Praha – Vídeň včetně budoucího vysokorychlostního spojení. Původní plán Rakouska byl zvýšit rychlost jen na 160 km/h, nově plánované zvýšení na 200 km/h je výsledek jednání ministerstva dopravy a Správy železnic s rakouským ministerstvem a ÖBB. Díky vylepšení na rakouské straně může být celá osa Berlín – Praha – Vídeň zařazena do režimu vysokorychlostního z pohledu EU, což zvyšuje šanci na spolufinancování české části z fondů EU. Přímým benefitem je zkrácení jízdní doby a tím dosažení větší stability při přestupech v uzlu Vídeň.

Franz-Josefs-Bahn (směr Vídeň – České Velenice), plánované investice 127 mil. eur (3,46 mld. Kč), dokončení stavby 2027. Plánuje se zdvoukolejnění některých úseků.

RČ: V Rakousku dojde k výraznému zkrácení jízdní doby a zvýšení frekvence spojů. Tím se vytvoří významné regionální spojení mezi jižními Čechami a Dolními Rakousy. Stejně tak bude trať schopna opětovně plnit i účel, ke kterému byla postavena – rychlé spojení Vídně s Plzeňskem a lázeňským trojúhelníkem. Smysl pak může dávat prodloužení rychlíků od Prahy, ale rozhodně ne jako náhrada spojení přes Brno, spíše jako doplněk pro Benešovsko, Jindřichohradecko či Táborsko.

Linec – Summerau – Horní Dvořiště, zde zatím Rakušané zásadní vylepšení nechystají.

RČ: Správa železnic to určitě bude chtít změnit. Chceme z toho udělat velké téma budoucí spolupráce. Správa železnic chce iniciovat možnost prověření zlepšení parametrů v Rakousku v rámci programu Bahn 2040. V tomto ohledu chceme započít jednání s rakouskými partnery. Smysl pak může dávat přímé spojení z Prahy přes Linec do Štýrského Hradce či se může výrazně zrychlit, byť s přestupem, spojení do Salcburska, Tyrol či Itálie. Spojení do Lince tak může být bránou do jihovýchodní Evropy v osobní i nákladní dopravě.

(Pozn. red.: K možnému vylepšení tratě na české straně vydal deník Zdopravy.cz článek začátkem října. Za prioritu to označil šéf Správy železnic Jiří Svoboda i nová koalice v čele Jihočeského kraje.)

Tagy ÖBB-Infrastruktur Radek Čech Správa železnic Top železniční spojení Česko - Rakousko
89 komentářů