Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Rakušané investují desítky miliard do tratí směrem do českých zemí

České laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz
České laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz
Z Vídně na Břeclav budou vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h.

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a ministerstvo pro klima, životní prostředí, energetiku a mobilitu představily před týdnem velkorysé investice do železniční infrastruktury na příštích několik let. Nechybí ani tratě mířící na sever do českých zemí, ačkoliv na ně dojde až ke konci plánovacího období. Významného vylepšení se dočká především Nordbahn, která vede z Vídně na Břeclav. Rakušané zde plánují zvýšení rychlosti až na 200 km/h (místo dosavadních 120 až 140 km/h).

Deník Zdopravy.cz požádal o krátký komentář ke třem tratím Radka Čecha, ředitele Odboru mezinárodních vztahů Správy železnic.

Plán investic ÖBB na léta 2021 až 2026. Pramen: ÖBB
Plán investic ÖBB na léta 2021 až 2026. Pramen: ÖBB

Nordbahn (směr z Vídně na Břeclav), plánované investice 1,023 mld. eur (27,88 mld. Kč), dokončení stavby 2032.

RČ: Trať je součástí osy Berlín – Praha – Vídeň včetně budoucího vysokorychlostního spojení. Původní plán Rakouska byl zvýšit rychlost jen na 160 km/h, nově plánované zvýšení na 200 km/h je výsledek jednání ministerstva dopravy a Správy železnic s rakouským ministerstvem a ÖBB. Díky vylepšení na rakouské straně může být celá osa Berlín – Praha – Vídeň zařazena do režimu vysokorychlostního z pohledu EU, což zvyšuje šanci na spolufinancování české části z fondů EU. Přímým benefitem je zkrácení jízdní doby a tím dosažení větší stability při přestupech v uzlu Vídeň.

Franz-Josefs-Bahn (směr Vídeň – České Velenice), plánované investice 127 mil. eur (3,46 mld. Kč), dokončení stavby 2027. Plánuje se zdvoukolejnění některých úseků.

RČ: V Rakousku dojde k výraznému zkrácení jízdní doby a zvýšení frekvence spojů. Tím se vytvoří významné regionální spojení mezi jižními Čechami a Dolními Rakousy. Stejně tak bude trať schopna opětovně plnit i účel, ke kterému byla postavena – rychlé spojení Vídně s Plzeňskem a lázeňským trojúhelníkem. Smysl pak může dávat prodloužení rychlíků od Prahy, ale rozhodně ne jako náhrada spojení přes Brno, spíše jako doplněk pro Benešovsko, Jindřichohradecko či Táborsko.

Linec – Summerau – Horní Dvořiště, zde zatím Rakušané zásadní vylepšení nechystají.

RČ: Správa železnic to určitě bude chtít změnit. Chceme z toho udělat velké téma budoucí spolupráce. Správa železnic chce iniciovat možnost prověření zlepšení parametrů v Rakousku v rámci programu Bahn 2040. V tomto ohledu chceme započít jednání s rakouskými partnery. Smysl pak může dávat přímé spojení z Prahy přes Linec do Štýrského Hradce či se může výrazně zrychlit, byť s přestupem, spojení do Salcburska, Tyrol či Itálie. Spojení do Lince tak může být bránou do jihovýchodní Evropy v osobní i nákladní dopravě.

(Pozn. red.: K možnému vylepšení tratě na české straně vydal deník Zdopravy.cz článek začátkem října. Za prioritu to označil šéf Správy železnic Jiří Svoboda i nová koalice v čele Jihočeského kraje.)

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Tak Čech je zrovna ten pravej, který by měl komentovat rozvojové záměry našich sousedů. Ani pod jeho několikaletým vedením odboru strategie se DSŽ nedopracovala k aspoň zjednodušené koncepci rozvoje železniční sítě ČR, natožpak nějaké promyšlené vizi. I ŘSD je v tomto směru na tom výrazně lépe než DSŽ – po I. fázi dálniční sítě v podobě pavouka loni představila II. fázi rozvoje dálniční sítě v podobě okružní dálnice. Jiná věc samozřejmě je, zda II. fáze dálniční sítě je vůbec potřeba a není příliš utopická, ale je rozhodně chvályhodné, že ŘSD jakožto hospodář s financemi daňových poplatníků a EU má nějakou… Číst vice »

Vojtěch

Skvěle popsána velmi smutná realita. A brzy na hlavní trati díky stavbě projede jen 0,5 páru nákladních vlaků za hodinu. Možnosti jediné objízdné trasy jsou velmi diskutabilní…

Pav44

„do Českých zemí“…

Navrhuji změnit tuto část titulku na „sever Rakouska-Uherska“ … nebo „západ Velkomoravské říše“. 😏

Vlk

Rakušané investují, jenom češi na všechno serou………
Třicet let po revoluci a nikde nic………..

franzJosej

jo do Chorvatska za 500czk to byla dovolena. v starym vlaku po starejch tratich. hlavne hihihi hahahah blby kecy a chlast. na co moderni vlaky?

Jiří Kocurek

A těch 40 let před revolucí se … plánovalo Nové Spojení v Praze. Mnozí s nostalgií vzpomínají na to, když na Hlavní nádraží v Praze vedly 2 jednokolejky. A jak byla Hrabovka super s 30 km/h.

Luděk S.

Tohle nemůžeme potřebovat. A vůbec, co si to ti rakušáci dovolují. Se mstí za rozbití monarchie?

franzJosej

za zradu 🙄 ruska gubernie od 1918. Ostmarka aCesi to jsou paralelni svety.

pkajetan

Připravují novou – jmenuje se Trojmoří

Jiří Kocurek

S tím ale přišli Poláci a Chorvati.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Iniciativa_Trojmo%C5%99%C3%AD

Démon

Tedy 30 mld. do roku 2032. Hmmm, to není tedy moc

Tomáš Gottschalk

Nesmíte zapomenout, že se kopou tři úpatní tunely – Semmering, Koralm a Brenner a ty spolykají lovů víc než dost.

Miky

Tak snad to budou stíhat pak na čáře ubrzdit.

Krušky-Středohoří

To je smutný, že taková ekoteroristická země a železnice ku českým hranicím se mají modrnizovat až Bůh ví kdy. Hlavně že dálnice A5 už postupuje na dohled Mikulovu a S10 na dohled Dolnímu Dvořišti.

Vladimír Bílý

V Rakousku, na rozdíl od nás, se prioritně řeší ekologická zátěž týkající životního prostředí … lidí!!!:-) Proto ten tlak ekologů na rychlou dostavbu A5.

Alf

Dost dlouho mi trvalo, než jsem pochopil, kterou ekoteroristickou zemi máte na mysli.

Nekdo

Nebyla to nahodou vláda Milose Zemana, ktera jim oznamila ze cechistanska dzamahirije na zeleznici pece a mame zajem pouze o dalnice?

ušatá

Nejen ona. ODS v tom měla podstatně větší vliv a platí to dodnes.

Jan

Na Nordbahn se bude jezdit 200km/h ale jen na úseku od Angern po státní hranici. Zbytek jen 160km/h, protože je tam a) moc ostrý oblouk a b) po Gänserndorf moc hustá příměstská doprava.

Alibaba

Furt lepší než 160 v celém úseku. Je to z Břeclavi cca 40 km na 200.

Nigdo

“ z Prahy přes Linec do Štýrského Hradce”..?
Zamýšlím se nad tím zas a znovu a nejak jsem nepochopil, kdo by jezdil do Grazu přes Linec, zvlášť když se kope tunel ‘pod’ semmeringem.

Matěj

Nemusí jít nutně jen o Štýrský Hradec ale o zastávky na trase.

Nigdo

Myslíte 4-tisícový Kirchdorf an der Krems, 25- tisícový Leoben a 16-tisicovy Bruck an der Mur?

Vzhledem k délce trasy to nevypada moc perspektivně

Kajman

Třeba někdo z jižních Čech?

eda

Byl bych moc zvědavý jak vychází přepravní prognóza pro relaci jižní čechy – Graz.
Můj osobní tip jest, ze počet cestujících by nenaplnil ani mikrobus.

Paja

No kdo ví, třeba se do Alp začne jezdit vlakem. K Jadranu se to celkem osvědčilo.

Martin V.

Nejen jižní, ale i západní (Plzeň, * Lázně, Karlovy Vary). Odtud to přes Brno není to pravé. Ale je fakt, že Pyhrnbahn je dnes taková nic moc jednokolejka.

Jiří Kocurek

A teď si představte, že jezdí rychlík Olmouc – Přerov – Břeclav – Brno.

Paja

Taky jezdil Plzeň – ČB – Jihlava – Brno – Bohumín.

eda

Na této relaci leží několik měst.
Ale proč byste se na cestě z Lince do Grazu chtěl vyhnout Vídni to by mě opravdu zajímalo. Jestli je na obtíž nová trať, 2 miliónová aglomerace nebo trať která se staví za Novým Městem dolu na Graz…?
Časově je to konkurenceschopné již teď ( oproti trase přes Leoben), až bude hotov tunel obchazejici Semmering tak už vůbec není o čem.
No a pokud jezdíte vlakem z Prahy do Vídně, tak proč byste jej pro krista tahal přes Linec? Jakože je výhodné vynechat Brněnskou a vychodoceskou aglomeraci?

a8n

Což je technicky R Olomouc-Břeclav a Sp Hodonín-Brno spojené dohromady.

FRX

Když jsem jel 1988 do Vídně vlakem po dràze FJ byla na české straně trať alektrifikovanà a přímější než na rakouské. I Nàdraží FJ bylo špinavější než pražské….
Možnà by doprmini mělo udělat zàjezd do Vídně aby soudruzi spatřili jak mà vypadat nàdraží v evropské metropoli…..

Alibaba

Elektrifikovaná byla jen do Veselí, a brejlovci jezdily bez přepřahu až někam k Sigmundsherbergu, kde začínala Rakouská elektrika. Rakušáci měli elektriku v Gmündu dřív než my.

Petr Šimral

A trať byla stejná, protože byla stavěná jednou společností podle jednotných normálií. Ale je fakt, že terén v úseku Gmünd – Tábor přímému vedení trati hodně pomohl (až na tu Soběslav).
Brejlovci v Sigmundherbergu byla záležitost porevoluční, tuším rok 1993, kdy se právě elektrizoval úsek Sig – Gmünd a považoval jsem to za velice osvícené řešení, na tu dobu naprosto nečekané a jak z jiného světa.

Lech Malý

Na rakouské straně bývala dvoukolejka v celé trase nebo jenom úseky?

Alibaba

Podle historických papírů byla trať dvojkolejná až do Velenic, po 2.s.v. byla 2. kolej snášena (do Absdorf-Hippersdorf), po jakých úsecích nevím.

Martin V.

Tady to máte popsané: https://de.wikipedia.org/wiki/Franz-Josefs-Bahn_(%C3%96sterreich) klíčové slovo zweigleisig, ve schématu je různě podbarvená kilometráž podle roku rušení druhé koleje.

Jiří Šrámek

Od nás z Liberce by se také šikla významná investice do tratí směrem do českých zemí

Démon

Při pohledu na investice do silniční a železniční sítě v LBC kraji se mi chce brečet. A elektrizace trati ještě není ani na papíře. D35 není ani v plánech ro doku 2030. Půto, zaber !!!

Radim Cenek

Kdybyste jako provincie Deutschböhmen před sto lety byli přesvědčili konferenci ve Versailles, že vás mají připojit k Rakousku, mohli jste dnes mít elektrifikovanou dvojkolejku aspoň ke státní hranici u Sychrova 😀

Struhadlo Spravedlnosti

No podle fotky máte IQ na 0. Náhodou Liberecko je super. Nejhorší je Olomouc.

Jan Hojsák

Náhodou, já mám rád obě města, takže ticho! 😀

Jenda-71

Že by část monarchie?

Jerry

České země to je co?

Vojta

Zjednodušeně země koruny české – Čechy, Morava, příp. Slezsko (část)

Martin

No uplne presne to jsou Cechy, Morava, Slezsko a Luzice… a to v celych svych hranicich…

Lada

Jasně, a Braniborsko…

Oldřich Sládek

To je otřesný tahle nevzdělanost. 1000 let se naše území odjakživa skládalo ze tří zemí Koruny české – Království českého, Markrabství moravského a Slezského knížectví, než přišel v roce 1949 nějaký komunistický debil a zavedl kraje. No a dneska v těch 14 nesmyslných gubernií zdárně pokračujeme.

Ostravák

Současné dělení podle krajů je od roku 2000. V roce 1948 byly zavedeny první územní jednotky, které se označovaly jako kraje a v jejich čele stál krajský národní výbor. V roce 1960 po správní reformě se snížil počet krajů, které odpovídají dnešním územním krajům, které budou od 1.1. 2021 definitivně zrušeny.

Kubrt

Dnešní kraje ty z roku 1948 docela dobře kopírují, i na Slovensku 🙂

Jiří Šrámek

Ne, nekopírují.

Martin

I kdyz ne uplne presne, tak z velke casti ano, je to zrizeno podle kraju z r. 1948…

náhodný kolemjdoucí

Zruší se pouze územní dělení, nikoli však správní – je to jen administrativní záležitost, kterou možná většina občanů ani nepostřehne. 14 gubernií zůstává.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kraje_v_%C4%8Cesku#/media/Soubor:%C3%9Azemn%C3%AD_kraje.png

Herold

Kraje u nás existovaly už ve středověku.

Gwann

Ano, třeba jsme měli kraj Kourimsky (pod který spadal třeba i Karlín), Rakovnicky, Bydzovsky aj.

Tuhle středověkou šaškárnu snad nechcete obnovovat…

Paja

No šaškárnu se zemským zřízením tu někdo chce obnovovat často. Asi s vidinou toho, že by se zvýšila důležitost Brna. Což je legrační, když správním centrem Moravy byla historicky Olomouc.

aa22

Možná si o tom zkus nejdřív něco přečíst, pokud nechceš být za vola.

Oldřich Sládek

👍

K.S.

Nebo spíš protože 14 gubernií je na dvě věci? A nebo protože se neosvědčily ani úděly za Přemyslovců a zase Moravu zcelili? Brno a Olomouc se o to správní centrum přetahovali.

aa22

Ano, a nejpozději roku 1641 bylo přetahování konec, protože se v Brně natrvalo usídlil královský tribunál, zemský sněm, desky i soud.

Sídelním markraběcím hradem byl taky jen Špilberk. Lucemburkové před Václavem IV. odtud Moravě vládli a šlo tehdy o období největší autonomie Moravy za dobu celého markrabství.

Jinak Olomouc byla pochopitelně taky skvělé město. Měla biskupa se dvorem a univerzitu, do třicetileté války byla i větší, následně ovšem až šestkrát menší.

Vojta

Ovšem ne samosprávné a v rámci zemí.

Vladimír Bílý

Naše území se skládá ze tří zemí? Što éto takoje „území“?:-) Náš stát se aktuálně skládá ze tří zemí. Před tím se skládal ze čtyř zemí, před tím z pěti. Ovšem s tím, že ČSR sloučila správně Moravu a Slezsko do jedné země, čili z tohoto pohledu uvedená čísla minus jedna:-)

Tomáš Záruba

Nevím teda, jestli by úplně souhlasili třeba ve Valticích, Velenicích, Hlučíně a možná i Chebu. 🙂

Petr Šimral

V jedné „fantasy“ knize je popisováno, že poté, co jsme v roce 1939 vyhráli válku s hitlerovským Německem (a současně pomohli očistit Německo od nacismu, protože konečně na Hitlera spáchali sami Němci úspěšný atentát), tak v roce 1940 došlo k výměně státních území pro zajištění lepší obrany obou zemí na společné hranici.
My předali Němcům Cheb a celý Ašský výběžek a oni nám historicky naše Kladsko 🙂

Nekdo

Mohl bych poprosit nazev, vypada to zajimave… Dekuji.

Petr Šimral

Žáby v mlíku, autor Jan Drnek.

Paja

A není to málo Antone Pavloviči … 🙂

Oldřich Sládek

Tak tak Petře, Chebsko je relativně novějším územím Českého království, zatímco Kladsko, to bolí 😂😂😂

RG_KV

Ono s tím Chebskem je to takové složité. Původně bylo slovanské, nicméně postupem času začala být používana Němčina (stejně jako téměř všude na západě Čech). Později město tak moc zbohatlo (těžilo ze své polohy na pomezí Bavorska, Saska a Čech) a získalo tak moc, že si mohlo dovolit obrovskou míru autonomie. Neznamenalo to však, že by nepatřilo do zemí Koruny české. Již od dob Přemysla Otakara II. bylo na Čechách a bezpečnostních garancích od českého krále bytostně závislé a za dob Karla IV. se Chebsko a Čechy staly téměř nerozlučnou dvojkou, přičemž to už vydrželo téměř navěky (vyjma let 1938-1945).

Oldřich Sládek

A jakou mají tyhle občas diskutabilní území souvislost s obnoveným zemským zřízením? 😉

Zdendik

Trochu bych přidal, k zemím Koruny české taky patřila Lužice a Kladsko. Lužice byla odtržena v 30leté válce a o Kladsko se se střídavými úspěchy přetahovala Marie Terezie a Prusko.

Martin

Luzice ano je to zeme, Kladsko je cast Cech…

Lada

Není a nebylo, Kladsko bylo samostatné hrabství

kreketuse

fyzicky tenkrat odtrzena byla ale papirove zustala soucasti ceskych zemi, jeste v zastave, takze rakousky cisar jakozto cesky kral tam mel jiste pravomoce dbal na prava obyvatel,k porto tam vydrzeli katolici v luteranskem mori. zastava byla platna i po napoleonskych valkach a prestalo se k ni prihlizet az po prvni svetove valce.

Lech Malý

No a jak byste chtěl aplikovat Slezské knížectví na současné uspořádání? Že by Ostravanům vládli z Vratislavi, nebo Vratislavanům z Ostravy? (Zhruba 9/10 historického Slezska leží na území dnešního Polska.)

aa22

Kdyžtak už Opavanům a z Opavy.

K.S.

No a nebo z Opavy?
Ale ono nemá z jistého důvodu moc smysl řešit Moravu a Slezsko odděleně, ono by to bylo pak trochu komplikované pro historickou hranici.

Oldřich Sládek

Úplně stejně jako po ztrátě území Marií Terezií. To, že je Slezsko po obou stranách hranic je prostě už několik století faktem.

Mě strašně vadí dnešní gubernie. Krajské uspořádání, co nerespektuje ani historii, ani po staletí vytvářené vazby, je to celé evidentně umělé a mrňavé a stojí nás to všechny strašlivé peníze.

Stačí tři země + zvláštní status Prahy

K.S.

A není na to Slezsko malé? mapy. cz/s/hanutohodo

Nekdo

Nic ve zlym, ale proc by mela mit obydlena zatacka smerem na Berlin nejaky zvlastni status?

aa22

A ještě tak buransky a nekulturně, že se ani nerespektují zemské hranice. Třeba kraj Vysočina je obecně veřejností vnímán jako ryze český, přitom jej z poloviny tvoří Morava. Největší paráda ale je, že Morava zasahuje do Jihočeského kraje. Prostě co chtít od vykořeněného národa, který nerespektuje a mnohdy ani nezná svou historii. Korouhvička ve větru.

Oldřich Sládek

Mluvíte mi z duše.

Alibaba

Jako půlka města Jihlavy bude v jedné zemi a druhá bude v druhé? A navíc takovýhlech obcí se najde i více. Co nechápu v těhlech končinách je, že Slavonicko spadá pod Budějice a ne pod Jihlavu. Tak nějak vzdálenost do jihlavy beru jako trochu bližší. Prý o tom rozhodlo to, že by kraj Vysočina musel mít zahraniční odbor, a to se prý v Praze nelíbilo, protože by pak jediný středočeský kraj neměl tento pašalík. 🙂 Co si mám představit k tomu respektu historie? Já třeba vím, kde probíhala Česko-Moravská hranice (dětem třeba ukazuji, kudy v terénu probíhala v Pardubickém kraji),… Číst vice »

aa22

No tak Jihlava je z větší část moravská a ani v minulosti jí nedělalo problém existovat ve dvou zemích, hraniční sloupy nechala zřídit už Marie Terezie. Spíš je to pro to město plus, určitá rarita, turistický tahák. A kdyby to bylo z nějakých důvodů vyloženě nepraktické, tak se dá vždycky vymyslet řešení. Ale tady jde opravdu o celou půlku kraje. Ten respekt je v tomto případě snad právě v tom, že se ctí hranice zemí v rámci správního členění. Já nevím o žádné kulturní západní zemi, která by do toho takto barbarsky od stolu řízla. Třeba v Rakousku si to… Číst vice »

Alibaba

Vezmu-li to od konce, tak třeba poznámka „Moravskou Třebovou v českém kraji“ je pro mě nesmyslná. Já vůbec neřeším, jestli kraj má být český, moravský nebo slezský. Proč? Jaký to má v současnosti smysl? Zřídit zemský sněm při tom, že máme 2 komorový parlament už nemá smysl. Nebo by se měly zrušit krajská zastupitelství? Pro mě je důležitější, aby kraje měli smysl ve svých pravomocích a byla nějaká logická spádovost a velikost k obsloužení. A to se týká jak dopravy, tak třeba soudnictví, zdravotnictví, aj. Jak to dělaj v Rakousku můžu vědět, jestli jim to vyhovuje a funguje nevím. Nemyslím… Číst vice »

aa22

Tak ano, kraje a krajská zastupitelstva by se v rámci obnovy zemského zřízení pochopitelně zrušila. Kraje jsou drahé, zbytečné, nejsou tradiční, jejich zřízení, zvlášť v této podobě, byl prostě absolutní nesmysl. A jako třešničku na dortu pak v rámci NUTS2 kraje stejně spojujeme. Hranice historických zemí se nijak nepřežily, stále existují, jsou součástí našeho kulturního dědictví. Že přijde buranskej bolševik, kterej stejně jako každej jinej progresivista v rámci své potřeby ovládat pochopitelně nesnáší tradice, a začne v rámci svých zájmů tvořit nový svět a nová pravidla, neznamená, že to původní přestane existovat. Je to spíš na zamyšlení pro lidi, kteří… Číst vice »

Alibaba

Je to na dlouhou debatu, a nevím, jestli na tomhle serveru.
To že se kraje musí spojovat do NUTS2 beru jako šikanu ze strany EU, že nerespektuje naše správní rozdělení.
Zemský sněm je podle mě od krajských (a místních) problémů vzdálen daleko, skoro jako parlament (kde bych zrušil senát a nahradil ho krajským zastoupením).
Kulturní dědictví nespravuje tento stát.
Kdyby se zrušily Vánoce a bylo to nahrazeno po vzoru SSSR Silvestrem, tak bych si toho asi jako malé dítě nevšiml a bylo by mě to jedno.