cargo

Rady bez soutěže. Stát nechal řídit projekt elektronických známek firmu, manželka majitele pracuje na SFDI

Vladimír Kremlík představuje elektronickou dálniční známku. I na jejím provozu by se měl Cendis podílet. Foto: twitterový účet Vladimíra KremlíkaVladimír Kremlík představuje elektronickou dálniční známku. I na jejím provozu by se měl Cendis podílet. Foto: twitterový účet Vladimíra Kremlíka

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) z velké části rezignoval na to, řídit si projekt elektronických dálničních známek sám. Na projektové

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) z velké části rezignoval na to, řídit si projekt elektronických dálničních známek sám. Na projektové řízení si najal bez jakékoliv soutěže společnost Sapphire Advise. Firma je personálně propojena se SFDI: manželka jednatele a spoluvlastníka Martina Šebka Helena Šebková vede ve fondu oddělení IT.

SFDI si najal Sapphire Advise loni v únoru na projektové řízení zavedení elektronické dálniční známky. V té době finišoval státní podnik Cendis se svojí koncepcí na elektronické viněty, nakonec se ale ministerstvo dopravy z neznámých důvodů rozhodlo zakázku zadat externím firmám. Ministerstvo sice tvrdí, že se se zakázkou pro Cendis nepočítalo, redakce má ale z několika zdrojů ověřeno, že celý projekt měl být svěřen právě Cendisu. Stát navíc stále tají cenovou kalkulaci na celý projekt, který zpracoval Cendis. Jednatel a společník Sapphire Advise Martin Šebek s Cendisem do té doby spolupracoval. Podle údajů v registru smluv má zakázka hodnotu 2 miliony korun bez DPH, přesně na limitu, kdy je možné ji zadat přímo.

„Smlouva uzavřená se společností Sapphire Advise je do 2 milionů korun, společnost byla vybrána na základě referencí a předchozích zkušeností s realizací obdobných projektů, kdy kromě technického řešení, se kterým nám pomáhá, realizuje také činnosti projektového řízení,“ uvedl ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Firma vznikla na podzim roku 2017.

SFDI podle svých slov neměl nijak zjištěno, zda například Šebek nemá užší vazby na Asseco Central Europe, tedy firmu, která nakonec získala velkou zakázku od SFDI za 401 milionů korun na celý systém dálničních známek. „Nemáme žádné informace o tom, že by pan Šebek měl vazby na Asseco,“ uvedl Hořelica. Podle něj není ani střetem zájmů skutečnost, že jeho manželka pracuje v SFDI v manažerské funkci. „Společnost zahájila spolupráci s SFDI na projektu v rámci dodávek Cendisu několik měsíců před nástupem vedoucí IT na SFDI, která byla vybrána v řádném výběrovém řízení,“ dodal Hořelica. Smlouvu ale SFDI se Šebkovou firmou podepsal v době, kdy už několik měsíců pro fond pracovala. Hořelica uvedl, že se oddělení IT nepodílí na rozhodování, zadávání úkolů ani přejímání od Sapphire Advise. Helena Šebková je uvedena jako kontaktní osoba ve smlouvě s Assecem.

Jednatel Sapphire Advise Martin Šebek odkázal s dotazem na možný střet zájmů na SFDI. Jeho firma podle něj s firmou Asseco nespolupracovala. „V průběhu dodávky služeb společnosti Sapphire Advise zákazníkům došlo u některých zákazníků k situaci, že Asseco pracovalo pro stejného zákazníka nebo na stejném projektu, například realizace projektu Rozvolnění místní příslušnosti agendy řidičů pro ministerstvo dopravy,“ řekl Šebek.

Nejde zdaleka o jedinou zakázku zadanou bez soutěže v projektu elektronických dálničních známek. Jejich přehled sestavil Hlídač státu. Jednou ze zakázek je smlouva na dodávku prototypu elektronické dálniční známky se společností Asseco, pozdějším vítězem kritizované zakázky na 401 milionů korun. Loni v létě získala objemově podstatně menší zakázku: za čtvrt milionu korun.

„SFDI oslovil společnost Asseco ve věci přípravy prototypu napřímo. Jednalo se o zakázku malého rozsahu. Asseco bylo vybráno na základě zkušeností v rámci realizace Portálu občana a zároveň referencí na další portálová řešení,“ uvedla Lucie Bartáková z SFDI.

 

Tagy elektronické dálniční známky SFDI Státní fond dopravní infrastruktury Top
52 komentářů