Quick Bus se vrací s linkou ze Šluknovského výběžku do Prahy, po rozkladu má novou licenci
Dopravce začíná se čtyřmi páry spojů denně.
Po více než čtyřech měsících se vrátí společnost Quick Bus s autobusovou linkou z Rumburku a Varnsdorfu do Prahy. Spojení opustil dopravce poté, co Liberecký kraj ve stanovisku k nové licenci prakticky znemožnil fungování linky a komerční spoje nahradil dotovanou linkou.
Provoz začne 11. dubna, jízdní řád je již zveřejněnzveřejněn. Quick Bus začne se třemi páry spojů denně, v pátek bude jezdit se čtyřmi. „Začínáme pozvolně, uvidíme, jaká bude poptávka. Máme reakce od bývalých cestujících, že jim stávající spojení nevyhovuje,“ řekl Rostislav Bošek, šéf Quick Bus. Za jízdenku z Varnsdorfu do Prahy zaplatí lidé 160 Kč, z České Lípy 120 Kč. Na rozdíl od autobusů zavedených Libereckým krajem končících na Střížkově budou jezdit do Holešovic.
Dopravce má teď v ruce novou licenci, která je srovnatelná s původní verzí před zásahem libereckých úředníků a organizátorů dopravy. Ke změně došlo až poté, co se dopravce obrátil na ministerstvo dopravy. To označilo původní verdikt za nezákonný a přikázal Ústeckému kraji rozhodnout znovu. Liberecký kraj částečně ve svém stanovisku zamezil přepravě cestujících v rámci kraje. Po území kraje je vyloučena místní přeprava mezi zastávkami Svor, otočka až Dubá, aut. nádr., v rámci mezikrajského spojení jen z Varnsdorfu do Nového Boru.
Ministerstvo dopravy zrušilo stanovisko Krajského úřadu Libereckého kraje, kvůli kterému společnost Quick Bus opustila loni na konci listopadu spojení Šluknovského výběžku s Prahou. Rozhodnutí ministerstva může přitom ovlivnit i podobné spory mezi krajskými úředníky a provozovateli komerčních autobusových linek i v jiných částech republiky. Ukazuje také, že krajský organizátor dopravy umí poškodit na několik měsíců soukromého dopravce.
Kraj musí nově doplácet za linku, která ho dříve nic nestála
Podle textu rozhodnutí ministerstva dopravy krajský úřad dostatečně neodůvodnil, proč by komerční linka neměla relevantní benefity pro cestující ve srovnání s negativními dopady na dopravu provozovanou v závazku veřejné služby. Krajský úřad ve svém původním stanovisku vyloučil přepravu na území celého Libereckého kraje celotýdenně od 4 do 22 hodin. Dále stanovil časové omezení spočívající ve vyloučení přepravy mezi zastávkami na území Libereckého kraje a Prahy 30 minut před a po odjezdu spojů dalších linek, což fakticky znamenalo zrušení provozu soukromého dopravce.
Quick Bus jezdil na lince od roku 2005, částečně musel omezit provoz během pandemie. Právě to bylo pro dopravní organizátory z Libereckého kraje záminkou k tomu, jak začít dopravu z jiného kraje do České Lípy řešit po svém a bez komerční dopravy. Komerční linka se uživila bez peněz daňových poplatníků, pouze stát v posledních letech kompenzoval jím nařízené slevy. Po integraci linek dopravců ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec musí kraje za provoz linky nově platit několik milionů korun ročně.
Ministerstvo se také pozastavilo nad argumentací Libereckého kraje a krajského koordinátora veřejné dopravy. Podle rozhodnutí ministerstva není možné porovnávat dálkovou linku, která jede z Libereckého kraje už bez zastávky až do Prahy, se spojením, které má ještě z posledního místa v Libereckém kraji cestou do hlavního města jedenáct dalších zastávek.
„Pokud je po většinu dne jedinou alternativou cesty do Prahy takovýto zastávkový autobus, nelze vyloučit, že naopak značná část potenciálních cestujících zvolí individuální dopravu, protože výrazně déle jedoucí méně komfortní příměstský autobus není pro takové cestující dostatečně atraktivní alternativou. Ve výsledku tak poklesne počet cestujících ve veřejné dopravě jako celku a cestující, kteří absolvují svoji cestu autem, pojedou autem i zpět, místo toho, aby případně využili k jedné z cest například závazkovou dopravu,“ napsalo ministerstvo do vysvětlení.