První VRT v Česku se má stavět z Brna na jih, její příprava jde nejrychleji

Nová vysokorychlostní trať z Ulmu do Wendlingenu. Foto: Jannik Walter / Deutsche BahnNová vysokorychlostní trať z Ulmu do Wendlingenu. Foto: Jannik Walter / Deutsche Bahn

Osamocený první čtyřicetikilometrový úsek by se měl stavět od roku 2026, hotov má být do roku 2030.

První česká vysokorychlostní trať se podle aktuálního vývoje v přípravě začne stavět na jižní Moravě. Při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz to řekl Martin Švehlík, který je na Správě železnic náměstkem ředitele stavební správy vysokorychlostních tratí.

„Máme za to, že to bude na Moravě, hlavním adeptem na zahájení výstavby v nejbližších letech je VRT Jižní Morava, to znamená spojení z Brna na Vídeň a Bratislavu. Je to zhruba 40 kilometrů. Začínáme v Brně-Modřicích, pak pokračujeme směrem na Šakvice a Rakvice. Je to novostavba s provozní rychlostí 320 kilometrů za hodinu. To bude asi skutečně ta první etapa,“ reagoval Švehlík na otázku, kdy a kde se po letech příprav vůbec poprvé kopne do země.

Na tento úsek z Brna do Rakvic se právě dopracovává dokumentace EIA, do konce roku ji Správa železnic bude předkládat. Osamocený první čtyřicetikilometrový úsek by se měl stavět od roku 2026, hotov má být do roku 2030. Ihned po uvedení do provozu převezme dálkovou dopravu na Slovensko a do Rakouska.

Plánovaná rychlá spojení. Pramen: Správa železnic

Plánovaná rychlá spojení. Pramen: Správa železnic

„Už tady jsou vlaky, které mají maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu, pendolino i railjet ale zatím jezdí jen 160 kilometrů za hodinu. Přinese to také velké posílení kapacity pro příměstskou dopravu ve směru od Brna na jih. Bude to ale teprve začátek,“ dodal při natáčení podcastu Švehlík s tím, že v podobné fázi přípravy je i VRT na severu Moravy, které se říká Moravská brána. Ta se už více než rok a půl projektuje (dokumentace pro územní rozhodnutí a EIA).

„Druhým adeptem na brzké zahájen stavby by mohl být úsek mezi Přerovem a Ostravou. V případě Moravské brány běží už i posouzení vlivu stavby na životní prostředí, tedy EIA, která bude naprosto klíčová. Technicky je stavba připravena stejně jako zmíněná Jižní Morava a blížíme se,“ dodal Švehlík.

Obě vysokorychlostní tratě by stát rád financoval formou partnerství soukromého a veřejného sektoru (projekt PPP). Správa železnic má teď od vlády úkol prověřit možnost financování formou PPP celého ramena moravských VRT od Břeclavi až po Bohumín včetně modernizace tratě Brno – Přerov a pořídit na tento způsob financování studii proveditelnosti.

Celý podcast s Martinem Švehlíkem vám přineseme v pátek v čase oběda.

Tagy Martin Švehlík podcast Cesty Zdopravy.cz Správa železnic VRT Jižní Morava VRT Moravská Brána Vysokorychlostní tratě v Česku
254 komentářů