Správa železnic uzavřela smlouvy na projekční práce pro VRT Moravská brána

Vysokorychlostní jednotka Freciarossa 1000. Foto: HitachiVysokorychlostní jednotka Freciarossa 1000. Foto: Hitachi

Maximální rychlost souprav na VRT Moravská brána bude 320 km/h. Trať bude sloužit jen přepravě osob.

Správa železnic po více než roce od vypsání soutěže uzavřela smlouvy na zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí (DÚR) vysokorychlostních tratí Moravská brána I. a II., které spojí Prosenice s Ostravou. Po úseku Běchovice – Poříčany a Brno – Břeclav jde o třetí  vysokorychlostní trať, kde se začne připravovat dokumentace pro územní rozhodnutí. Zahájení výstavby předpokládá SŽ v roce 2025, první vlaky mají vyjet o čtyři roky později.

Zakázku na první část z Prosenic do Hranic na Moravě získalo sdružení firem AFRY CZ, ÅF-Infrastructure AB a Sagasta, které přišlo s cenou 139,5 milionu korun. Odhadovaná cena byla 195 milionů korun, cena je tak o 28 % nižší. U zakázky na projektování úseku z Hranic do Ostravy vyhrálo sdružení Moravia Consult Olomouc, Metroprojekt (oba Sudop Group) a Sudop Brno. Nabídlo 241,4 milionu korun, odhad byl 320 milionů korun. Zakázky se zadávaly metodou Best Value, kdy vedle ceny hrála velkou roli kvalita a samostatnost řešitelských týmů.

Plánovaná rychlá spojení. Pramen: Správa železnic

Plánovaná rychlá spojení. Pramen: Správa železnic

Projektanti připraví také podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Dokumentace určí přesné vedení tratí, technologii výstavby nebo opatření na ochranu obyvatel a životního prostředí v blízkosti VRT. Umožní také přípravu pro majetkoprávní vypořádání.

Na prvním, zhruba dvacetikilometrovém úseku vznikne trakční napájecí stanice v Prosenicích, která zajistí dodávku elektrické energie pro provoz vlaků. Realizován bude také sjezd na stávající železniční síť ve stanici Hranice na Moravě. Dodavatelé rovněž připraví DÚR pro modernizaci této stanice.
Projektanti úseku VRT Moravská brána II. připraví kromě DÚR samotné trati také sjezd na současnou infrastrukturu ve směru do železniční stanice Ostrava-Vítkovice. V jejím obvodu vznikne údržbová základna, která bude sloužit k servisu obou úseků vysokorychlostní železnice. Délka druhé části trati bude přibližně 45 km.

Maximální rychlost souprav na VRT Moravská brána bude 320 km/h. Nová trať bude sloužit pouze vlakům s přepravou cestujících.

Přehled přípravy jednotlivých úseků českých VRT přinesl deník Zdopravy.cz začátkem prosince.

Tagy Správa železnic VRT Moravská Brána
58 komentářů