lot
Doprava ve městě Infrastruktura Logistika Nákladní doprava Silniční nákladní doprava

První pražské depo nákladních elektrokol vznikne v říjnu na Těšnově

Nákladní kola využívá už několik let například DHL. Pramen: DHL Express
Nákladní kola využívá už několik let například DHL. Pramen: DHL Express
Už v listopadu začnou Prahu zásobovat i elektrická kola. Základnu budou mít pod magistrálou.

Praha začne v příštích týdnech naplňovat nový koncept městské logistiky, který byl schválen letos na jaře. Jedním z prvních počinů bude vznik malého depa pro překlad zboží z nákladních aut na nákladní elektrická kola. Mikrodepo vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou.

Příprava depa začne v říjnu, první nákladní elektrokola by měla vyjet v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen. Oznámil to dnes pražský Institut plánování a rozvoje.

Umístění nového mikrodepa na Těšnově. Vizualizace IPR Praha
Umístění nového mikrodepa na Těšnově. Vizualizace IPR Praha

V praxi bude projekt fungovat tak, že dopravní společnost doveze nákladním vozem balíčky do těšnovského mikrodepa, kde budou přeloženy do skladovacích kontejnerů. Z nich pak budou nakládány na dopravní elektrokola a rozváženy ke koncovým zákazníkům.

„Lokalita je dopravně dobře dostupná, jelikož se nachází pod pražskou magistrálou, má velké kapacity i skvělé napojení přímo do centra města. Dnes je plocha v pronájmu, který bude koncem měsíce končit,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Podobných dep má být v budoucnu více, jako vhodnou lokalitu vytipovalo město například i křižovatku U Bulhara.

Studie městské logistiky obsahuje i řadu dalších změn. Například komplikace s parkováním zásobovacích aut by mohly řešit proměnlivé jízdní pruhy. Tyto pruhy by určitou část dne sloužily výhradně pro zásobování a v ostatních částech dne by byly vyhrazeny pro parkování místních obyvatel. Ještě větší efektivitu si město slibuje od mobilní aplikace, skrze kterou by bylo možné rezervovat parkovací místa na určitý čas. Město chce k zásobování více využívat i vodní dopravu.

Základní doporučení studie jsou ke stažení zde.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

V článku se píše „nákladní elektrokolo“, víte někdo do jaké legislativní kategorie tento vehikl spadá? Nedávno jsem testoval trekové elektrokolo a byl to super zážitek. Je to formálně kolo, ale pohon smí pomáhat jen když šlapete a pouze do 25 km/h. Smí tohle na cyklostezky? Připadá mi to docela široké a vyhýbání s protijedoucím kolem v nepřehledném místě by mohlo být nebezpečné. Nápad je to zajímavý, jen aby to nezpůsobilo podobný poprask jako segwaye a elektrokoloběžky na chodnících.

Bob

Na cyklostezky smí i šlapací autobus o hmotnosti 20 tun a šířce 3 metry. Alespoň mám ten dojem, že na nemotorová vozidla se limity rozměrů a hmotnosti nevztahují.

Hara_Pes

Místo bývalého parkoviště? Vždyť to parkoviště je denně úplně plné. Bývalé bude teprve až ho zruší kvůli domu depu. Ale napsat, že kvůli tomu ruší parkoviště by asi nasralo moc řidičů.
Tím ale netvrdím, že zrušit to parkoviště je špatně.

Alf

Řídil jste to někdy někdo? Zajímaly by mě praktické zkušenosti, jako: Je tam vidět dozadu? A je snadné tu bednu položit na bok? Kolik to žere na 100 :-)? …

Radek

Dejme tomu šanci. Myslím, že si to svojí niku najde.

Bob

Zatím všechny projekty mikromobility, které se začaly rozmáhat, město horlivě potíralo. Není důvodu, proč tato forma by měla dopadnout jinak, pokud by se významněji uchytila.

Martin

Konečně smysluplné využití elektrokolo 🤔🤘😁

BND30

Milí Pražané…co jste si zvolili, to tam máte….
Ti z Karibiku byli komedie, tihle jsou tragedie….bohužel reálná

Martin S.

Jestli narážíte na Piráty, tak ti ani dopravu nevedou. 😉 Kromě toho jde o systém, který je velmi úspěšný na západě od nás, v skandinávských zemích ap. (v Oslu už před asi 4 lety stavěli depo pro cargo kola). Komedií bych to tedy nenazýval.

BND 30

Na pražskou dlažbu v centru, kopce na všechny strany a úzké uličky, je to jak dělané. No nic, užijte si to 😉

Ondřej

Díky, užijeme 😉

SaulGoodman

Druhá fáze bude zahrnovat psí spřežení, pro meziměstské spoje pak oslí povozy.

Ali AKbar

Vy ste to trefil! Někdo to bude nosit i na zádech trumbero.

Kalanis

A jako tažná síla politici a vysocí úředníci. Aspoň občas by někteří byli co k čemu.

Jiří Kocurek

A v horším případě řidiči nahnaní na nucené práce. To proto že s dodávkou zabírali lebensraum. Sice to spřežení zabere stejně místa a uveze polovinu, ale tohle už aktivisté neřeší. Lebensraum!