Dodávky získávají spojence. Města objevují kurýry na kolech

Cyklokurýr v barvách DPD. Foto: DPDCyklokurýr v barvách DPD. Foto: DPD

Vývoj v městské logistice nahrává v posledních letech nákladním kolům.

Přes 500 měst po celém světě již začalo regulovat, jaká auta se v jejich ulicích smějí pohybovat a kdy. Zejména přepravní společnosti, které zásobují obchody, firmy i domácnosti, další vývoj bedlivě sledují a připravují se na budoucnost. Poroste podíl elektrických dodávek i nákladních kol v nejrůznějším provedení. Potvrdila to i konference Cargobike.live, kterou v Centru architektury a městského plánování (CAMP) pražského Institutu plánování a rozvoje pořádala společnost ekolo.cz.

Bílé dodávky s dieselovými motory, to je celosvětově symbol balíkových a kurýrních služeb a nic na tom nezměnila ani barevná loga na jejich karosériích. S pokračujícím přesunem nákupů do on-line prostředí přitom množství dodávek a frekvence jízd v ulicích měst neustále roste. Skutečně chytrá města začínají provoz regulovat, protože ucpané ulice, špinavý vzduch a všudypřítomný hluk otravují život jak voličům, tak i firmám.

„Jakmile jednotlivá města jasně popíší, jak hodlají přistupovat k udržitelné dopravě a začnou ji vyžadovat, jsme připraveni naše nákladní elektrokola, elektrické dodávky i doručování pěšími kurýry nasadit v mnohem větší míře,“ říká Miloš Malaník ze společnosti DPD.

Pařížská starostka Anne Hidalgo dokonce na jaře jen napůl v žertu pohrozila, že metropole brzy zavede pro kurýrní společnosti speciální daň odstupňovanou podle toho, jak moc jejich vozidla budou město zatěžovat. Ať už emisemi, hlukem a nebo prostou velikostí, kvůli které se nedá ulicemi projíždět. Bratislava si své centrum od dodávek vyčistila elegantně: na příjezdové cesty instaloval magistrát zasouvací sloupky, vjezd dodávkám povoluje výjimečně a pokud už, tak za roční poplatek 4 000 eur. Peníze jsou nakonec ta nejrychlejší motivace k hledání jiných možností, jak dál efektivně centrum města zásobovat.

Radnice v České republice jsou k problémům v ulicích zatím většinou netečné a nechávají věcem volný průběh. Největší přepravní společnosti se přesto chystají na budoucnost.

Když čas jsou peníze

To všechno nahrává do karet mimo jiné také nákladním kolům; projedou všude, jezdí jen na baterie a stravu pilotů. Nosnost může být přitom více než 300 kilogramů a modelů, ze kterých přepravní společnosti mohou vybírat, stále přibývá. Podle studie evropského sdružení Cyclelogistics by se v Evropě mohlo v roce 2030 prodávat každoročně 1 milion nákladních kol určených přepravním společnostem a další 1 milion cargokol rodinám.

Zejména ve městech, která mají ulice přeplněné auty a přepravní společnosti řeší, jak zajistit dodávky včas a bez neustálého porušování předpisů například nepovoleným parkováním na chodnících a v odstavných pruzích, jsou už dnes nákladní kola výrazně efektivnější; podle studie University of Southampton dokáží být kurýři na kolech v Londýně až o 50 % rychlejší než jejich kolegové v dodávkách, v Amsterdamu potom studie zadaná přímo radnicí uvádí, že oproti 12 minutám, které v průměru potřebuje na naložení a vyložení zásilky dodávka, zvládnou totéž kurýři na kolech za tři minuty.

V logistice více než kde jinde potom platí: čas jsou peníze. Nákladní kola jsou zároveň elegantní cestou, jak v ulicích měst radikálně snížit emise, hluk i prach. „Až 25 % veškerého zboží a 50 % všech lehkých zásilek je možné začít doručovat po městech na elektrických cargokolech,“ uvádí i studie Evropské komise z roku 2019.

Pilotní projekt mikrodepa, kde se budou zásilky překládat z dodávek na cargokola, začne už v listopadu fungovat v centru Prahy a Jakub Ditrich, který jeho vznik z pověření magistrátu koordinuje, na konferenci Cargobike.live tento týden potvrdil, že zájem mít v depu vlastní kontejner a začít používat vlastní nákladní kola mají všichni velcí hráči na poli doručování zásilek, jako jsou Messenger, DPD, PPL i Dachser: „Poslední kilometry k zákazníkovi se dají nákladními elektrokoly řešit elegantně, zkušenosti ze světa to jen potvrzují.“

Cargokola chystají i startupy

Pražský Powerhub, který evropské síti EIT Urban Mobility zajišťuje rozvojové programy pro startupy z oblasti městské mobility, má aktuálně v akcelerátoru mj. dánský startup Laplandar a jeho stejnojmenné nákladní kolo určené právě pro intenzivní provozy, jako mají přepravní společnosti. Před pár týdny ocenil projekt Laplandar grantem ve výši 50 000 € i dánský inovační fond.

Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro dopravu, pilotní program mikrodepa pro cargokola vítá a podporuje: „Vše jsme naplánovali tak, abychom stíhali hlavní vánoční sezónu. První kurýři tak začnou už od listopadu odlehčovat centru Prahy od zbytečné dopravy. Méně aut v centru při zachování kvality doručování zboží je výhra pro všechny.

Například Dachser už od roku 2018 ve Stuttgartu, pravidelně sužovaného špinavým vzduchem, dobrovolně obsluhuje část města výhradně bezemisními vozidly v kombinaci eTruck a nákladní elektrické kolo. Od června podobný pilotní program rozjel v Oslu a připravuje se i v dalších městech Evropy. „Planetu máme jen jednu, jsme si vědomi, že i my můžeme přispět k tomu, aby byla města o něco čistší, tišší a klidnější,“ konstatoval Jan Pihar ze společnosti Dachser Czech Republic.

Velcí hráči už investují

Nákladní elektrokola v kombinaci s dodávkami, z nichž se zboží překládá v tzv. City hubech, používá v různých zemích také největší kurýrní společnost na světě DHL. V České republice doručuje už od roku 2016 nákladním bicyklem expresní zásilky v Českých Budějovicích, od loňského roku je potom speciální elektrické cargokolo armadillo od švédské značky Velove v barvách DHL k vidění na pražském Chodově a letos v létě začal další pilot v Olomouci. Výsledky? „Výnosy jsou zatím zhruba o 15 % nižší než srovnatelná logistika dodávkami, provoz je však od začátku v černých číslech,“ potvrdil na konferenci Michal Pošíval z DHL Express.

Největší flotilu cargokol používá zatím konkurenční DPD, jednička na trhu soukromých balíkových služeb v ČR; v Praze, Brně, Plzni a Ostravě používá celkem 5 elektrokol AGOGS s přívěsným vozíkem, v centru Prahy navíc ještě trojkolku. Využívat bude také nově připravované mikrodepo pod pražskou magistrálou.

Generální ředitel DPD Česká republika Miloš Malaník vidí budoucnost jednoznačně: „Cílem celé naší mezinárodní skupiny je razantně snížit emise z našeho provozu, už dnes máme ve flotile 5 000 nízkoemisních vozidel a s inovacemi dále pokračujeme. Jakmile jednotlivá města jasně popíší, jak hodlají přistupovat k udržitelné dopravě a začnou ji vyžadovat, jsme připraveni naše nákladní elektrokola, elektrické dodávky i doručování pěšími kurýry nasadit v mnohem větší míře.“

Roman Meliška
Autor se dlouhodobě věnuje trendům v městské mobilitě, mj. v rámci EIT Urban Mobility mentoruje startupy v pražském Powerhubu.

Tagy cargo bike citylogistika nákladní elektrokola nákladní kola praha
44 komentářů