Nákladní kola v centru i rezervace parkování přes mobil. Praha chce změnit logistiku

Nákladní kola využívá už několik let například DHL. Pramen: DHL ExpressNákladní kola využívá už několik let například DHL. Pramen: DHL Express

Pražští radní dnes schválili studii, která navrhuje výraznou proměnu zásobování ve městě. Studie nové podoby takzvané city logistiky, kterou zpracoval

Pražští radní dnes schválili studii, která navrhuje výraznou proměnu zásobování ve městě. Studie nové podoby takzvané city logistiky, kterou zpracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), zahrnuje například vznik městských dep, využití nákladních kol nebo změnu parkování pro zásobovací auta. Doporučení budou nyní rozpracovávat odbory magistrátu a městské firmy. Podle výsledků studie má město fungovat několik příštích let.

„Funkční město potřebuje nejen kvalitní veřejná prostranství, ale i moderní systém zásobování. Díky studii city logistiky nyní máme šanci zásobování ve městě značně ovlivnit a zlepšit tak podmínky nejen pro obyvatele, ale i pro samotné zásobovací společnosti,“ uvedl náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

Studie se snaží najít řešení problémů spojených se zásobováním. Například komplikace s parkováním zásobovacích aut by mohly řešit proměnlivé jízdní pruhy. Tyto pruhy by určitou část dne sloužily výhradně pro zásobování a v ostatních částech dne by byly vyhrazeny pro parkování místních obyvatel. Ještě větší efektivitu si město slibuje od mobilní aplikace, skrze kterou by bylo možné rezervovat parkovací místa na určitý čas.

„S ohledem na plány a strategie, které v budoucnu počítají se snižováním aut ve městě, je tato studie naprosto klíčová. Například v historickém centru města by se mělo zásobování auty částečně vyměnit za více ekologickou variantu, jako jsou elektrické dodávky. Zároveň je potřeba hledat možnosti rozvoje zásobování po vodě a kolejích,“ doplnil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Jako příklad dal chystané stavby nové filharmonie a městského okruhu, během kterých se má stavební materiál vozit po vodě. To platí i pro rekonstrukci Barrandovského mostu.

Do centra města by podle studie měli mít povolen vjezd jen rezidenti a zásobování. Toto doporučení by mohlo být dále doplněno zpoplatněním vjezdu. Jako možná alternativa nákladního auta je ve studii zmíněno nákladní kolo. S tím souvisí i vznik takzvaných mikrodep, což mají být prostory, kde se zboží překládá z nákladních vozů do skladovacích kontejnerů a následně na nákladní kola. Jako vhodné místo se městu jeví například parkoviště na Těšnově nebo u křižovatky Bulhar. Město chce k zásobování více využívat i vodní dopravu.

Studie také doporučuje podpořit instalaci balíkomatů a zachovat území pro stavbu logistických center v Malešicích a na Smíchově. V Malešicích chce magistrát vybudovat železniční vlečku určenou k přepravě komunálního odpadu do spalovny. Napojení na železnici by podle studie mělo město podporovat i v případě budování nových logistických a výrobních areálů.

Základní doporučení studie jsou ke stažení zde.

Tagy citylogistika Hlavní město Praha
27 komentářů