Doprava ve městě Elektromobilita Reportáže Tramvaje Železnice Železniční průmysl Zprávy

První obrazy z Innotransu: Nástup Číňanů a jednotka Škody pro DB Regio

Innotrans 2018, turecké exponáty, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Innotrans 2018, turecké exponáty, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Berlínský Innotrans pokaždé překonává sám sebe. Až se zítra otevřou brány výstaviště, 12. ročník železničního veletrhu nabídne 146 světových premiér, rekordní počet 3062 vystavovatelů z 61 zemí, nebo třeba 400 dopravních inovací. Pravidelný návštěvník pak nenechá bez povšimnutí aktuální trendy a proměny, kterých akce od minulého ročníku doznala.

Ačkoliv si pořadatelé pokaždé zoufají, že berlínské výstaviště už přestává počtu exponátů stačit, letos se představí nejen kolejová vozidla, ale také elektrobusy. Během čtvrtka proběhne také Mezinárodní autobusové fórum a během týdne bude možné vyzkoušet elektrobusy také na testovacích jízdách.

Vývojové cykly se prodlužují a výrobci se snaží více vytěžit z každého projektu. Příkladem všeho je platforma Vectron, kterou uvidíte už popáté. Tentokrát 500. lokomotivu Siemens pro rakouské dráhy ÖBB a pak nabídku Smartron – fixní konfiguraci za fixní cenu uzpůsobenou provozu v Německu.

Více regionálních vozidel – rozdíl mezi dálkovými a regionálními vozidly se stírá. Slovenské ŽOS Vrútky do vystaveného vozu Bmpz pro slovenské ZSSK instalují sedačky Borcad Genio určené pro krátké cesty regionálními spoji, zatímco vůz nasadí na dálkové rychlíky či Intercity. NIM Express pro bavorské DB Regio spojí Mnichov s Norimberkem za necelé dvě hodiny. Jednotky podobného určení zde vystaví Newag, Stadler, Siemens nebo Hitachi.

Klasické soupravy jsou stále vzácnější a zůstávají realitou především ve východní půlce Evropy. H. Cegielsky vystaví totální rekonstrukci vagonu ze 70. let. ŽOS Vrútky se reprezentuje další iterací svých InterCity vozů a maďarské dráhy MÁV-START představí víceúčelovou variantu vozu pro vlaky EuroCity s nízkopodlažním nástupem, kterou v budoucnu uvidíte na spoji Budapešť – Praha – Berlín – Hamburk.

Čína se posunula z pozorovatele do pozice vystavovatele. V uplynulých ročnících jsme pravidelně vídali mnoho pozorovatelů z Asie pečlivě studujících jednotlivá vozidla. Letos se prezentují hned dva exponáty od CRRC Corporation – hybridní posunovací lokomotiva pro DB a koncept metra.

Innotrans 2018, Banner CRRC Corporation, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Innotrans 2018, Banner CRRC Corporation, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Česko zanechá i letos na veletrhu znatelnou stopu – CZ LOKO vystavuje 1000. vyrobenou lokomotivu, kterou dodá italskému dopravci Mercitalia. Škoda Transportation na druhý pokus vystavuje jednotku NIM Express pro DB Regio Bayern a také tramvaj ForCity Classic pro saský Chemnitz. Českou stopu má také Talent 3 pro ÖBB, který Bombardier vyrábí v závodě Česká Lípa.

Fotografy kromě množství exponátů překvapí i další novinka – nově postavená hala 27 spolehlivě zastínila prominentní první řadu exponátů – pohled, který se stal přímo ikonickým v předchozích ročnících. Stejně tak už není k dispozici ani vyhlídková plošina. Návštěvníci mohou expozici navštívit od úterý 18. do pátku 21. září. O víkendu 22. – 23. 9. pak zájemci mohou shlédnout venkovní exponáty, pokud je stánky vystavovatelů nezajímají.

Štítky

31 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • jal lze koupit vstupenku na vikend na volnou plochu Vystaviste ? nikde ji na webu nevidim ? Kolik stoji vikendova vstupenka ? Dekuji za zpravu.

  • Mimochodem v CZ Loko už skutečně vyrobili 1000 lokomotiv? Ty brďo, to jsem netušil, myslel jsem, že se zatím pohybují jen v pár stovkách.

    • No spíš, než vyrobili bych se přiklonil k názvu „opravili“ nebo „částečně zmodernizovali“, navíc do tohoto počtu jsou započítány i vozidla typů MUV XX (např. 74, 74M, nebo 75)a zřejmě i slavná série WŽB 10 pro DP Praha

    • Spíše móda – ten „mor“ je až jedním z jejích důsledků …

      • T.en „mor “ nepotřebuje posunovací lokomotivy,posunovače,vozmistry.Je to takový malý motoráček :-))

  • Přál bych Škodovce, aby zase vylétla na hvězdnou oblohu….bude to ještě hodně bolet, ale věřím že to zmákne….ikdyž je tenhle projekt (NIM_EX) tím zatím zřejmě nejprůserovějším projektem v novodobé historii.

    Ta firma, značka a většina lidí, těch správných „srdcařů“ v ní nemůžu za to, kam to bývalí majitelé dohnali

    • Bohužel ve škodovce už není nikdo, kdo umí vyrábět pořádný lokomotivy. A to, že je projekt NIM docela povedený (i když čas ukáže) je jen díky tomu, že jim Němci stáli téměř nonstop za zadnicema (a i tak byly problémy). Tak co dodat?

        • Samozřejmě že technici a odborníci od DB. Kdyby to nechali jen na Škodě, mají stejné zmetky jak my.

          • Nebýt DB System technik, tak to dopadlo jako naše 380 s panterama dohromady. Immervére se něco sra.o.

      • Dodat lze jen to, že pár LOKOMOTIVÁŘů se ve Škodovce ještě najde, zase bych to neviděl tak pesimisticky

  • Asi chápu,že hodně lidí je rozčarováno z kvality lokomotiv Škoda,ale na jejich obhajobu,dnes prostě neexistuje zkušební verze,která jezdí 2 roky a vychytávají se mouchy.Toď výhoda té Německé jednotky,kde už mají škodováci zpětnou vazbu a lze udělat zlepšení.Přeji Škodovce,aby vyjela i loko nákladní verze a aby se jí dařilo.

    • To, že neexistovala „zkušební verze“, ale rovnou zkušební 20ks série 109E, není obhajoba Škody, ale spíš obžaloba. Na druhou stranu, když jim to je tolerováno, co by utráceli za neadresné prototypy…

      • Jenze v tom fofru se prototypy nedelaji nikde.Jakmile si nekdo dovolí ten luxus a udělá prototyp a dva roky ho zkouší,konkorunce ho rozseká.Dnes je jiná doba než před 40 lety,kde bylo daný,že plzeňáci dodaji 2000 lokomotiv do RVHP!!!!

        • To není pravda. Když Siemens začínal z Vectronem, postavili několik zkušebních kusů a sériová výroba se rozjela až o cca tři roky později. Nebo MaK (nyní snad stále ještě Vossloh Kiel) – když začali vyrábět současnou generaci, taky postavili od každého typu nejprve kus pro zkoušky, schvalování, zápujčky potenciálním uživatelům. A to jsou firmy s kontinuitou výroby lokomotiv mnoho desítek let. Škoda má v té kontinuitě vývoje a výroby dost hluboký zářez a tím spíš by neměla to prototypové stadium vývoje přeskakovat. Newag, Softronic, CZloko – ty taky nemají dlouhou tradici a asi ani takové finanční zázemí, jako Škoda, ale ty prototypy si stavějí…

          • Hmm – a jak se tady na mě před časem někteří „sesypali“, když jsem připomínal, že v dávnější minulosti měli výrobci odborníky, kteří uměli odhadnout, co by zákazníci mohli potřebovat, a sami se to snažili vyvíjet a potenciálním zákazníkům nabízet (aniž by čekali na objednávky či „výběrová řízení“) …

          • To je to o čem mluvím. Vectron i Taurus měli své „předskokany“ na testování a sériové až po doladění. A i tak se musely doladit drobnosti. Škoda udělala rovnou 20 kusů a všechny stejně na ho. Byl sem v Parsu, měl sem tu čest kouknout na 380 rozebranou a takové dílenské zfušované zpracování sem dlouho neviděl. Mno a Panter na tom není o moc lépe….

            • Opravdu? Já byl v 380 uvnitř ve strojovně, docela podrobně jsem ji studoval, ale že bych si všiml nějaké viditělné fušeřiny, to tedy ne. Mimochodem chvilku před tím jsem by ve stojovně Traxxu, takže jsem mohl porovnávat.

  • Musím říct, že ten NIM Epress vypadá opravdu dobře a design se povedl. To je první jednotka od Škody, která se mi skutečně líbí a dovolím si tvrdit, že se jedná i jednu z nejhezčích patrových jednotku současnosti vedle Stadleru Kiss200.

    A ta tramvaj pro Chemnitz patří taky k těm povedenějším. Je vidět, že si Škoda na německém trhu dává záležet aspoň co do designu. Doufám, že si dají i záležet co do dílenského zpracování a celkové kvality.

  • Co se týče patrové soupravy od ŠKODY,tak by mě zajímalo v čem se liší od běžných jednotek v podobném hávu,které jezdí například do Draždan z Bad Schandau?? 🙂 Tím nechci říct,že vypadá špatně a vůbec by nevadilo,kdyby to jezdilo i u nás 🙂

Newsletter

Partneři


Výběr editora