Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Nejen Leo Express, vozidla v Číně poprvé objednala i Deutsche Bahn

Diesel-elektrická lokomotiva CRRC, ilustrační foto. Pramen: CRRC
Diesel-elektrická lokomotiva CRRC, ilustrační foto. Pramen: CRRC

Čínský výrobce kolejových vozidel CRRC slaví výrazný průlom na nejvýznamnějším eurounijním trhu. Vlaky si u něj poprvé objednala Deutsche Bahn. Konkrétně jde o čtyři posunovací lokomotivy s kombinací dieselového a elektrického pohonu. Informovala o tom německá agentura DPA s odkazem na čínskou agenturu Xinhua. DPA to navíc potvrdil německý dopravce.

Deutsche Bahn sáhla do Číny poté, co se do tendru vypsaného v létě 2017 nepřihlásil žádný evropský výrobce. Lokomotivy jsou určeny k přemísťování speciálních strojů, dodány mají být v roce 2021. Obě strany navíc uzavřely rámcovou dohodu, podle které mohou Němci odebrat v následujících letech až 16 dalších posunovacích lokomotiv. Neoficiálně se hovoří o ceně 2,5 milionu eur za kus (cca 65 milionů korun).

Není přitom jasné, jak hladce projde nový stroj německým schvalovacím procesem, který patří k nejnáročnějším v Evropě. Výrazné problémy s ním měla například i česká Škoda Transportation nebo polská Pesa. Pokud se obchod naplní, půjde pro CRRC o průlom, firma má dlouhodobé plány proniknout na unijní trhy. Zatím dodala své stroje na Balkán. Tři jednotky má u CRRC objednané i český Leo Express.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No,je to zajímavé,-kdo umí,ten umí-viz Čína.Před cca 30-ti léty sice ještě vyráběli parní lokomotivy,ale dnes jsou zřejmě jinde…

    • Za výrazné podpory západu ať už v poskytnutém know-how, či v jeho okopírování či ukradnutí. Další
      faktor představuje obrovské množství Číňanů studujících na amerických a evropských univerzitách a samozřejmě masivní podpora čínské vlády vědy a výzkumu.

  • Průlom by byl pokud by objednala jednotky pro provoz ICE, ale ne pár posunovacích lokomotiv, když je na trhu EU nemůže sehnat. Uvidíme jak to dopadne u Leoše až je někdy bude mít a budou tu moci lítat po kolejích. Ale cesta k tomuto cíli bude ještě dlouhá.

    • Otázka je, proč se do tendru nepřihlásil žádný evropský výrobce. Proč se třeba nepřihlásila CZ Loko?

        • To je fakt, to asi neumí. I když si nemyslím, že by to byl problém. Lokomotivy jsou Diesel-elektrické, takže stačí v podstatě jen přidat akumulátor.

          • Otázka jestli konstrukce, když ony jsou to většinou přestavby, by zvýšenou nápravovou hmotnost zvládly, bavíme se tu o minimálně 10t navíc, což by mohl už být problém, takto upravená bardotka by pak vážila již kolem 85t.

            Taky je otázka jestli se mělo jednat o kombinaci motor/baterie, nebo trolej/motor, v neposlední řadě je s otazníkem, jestli se mělo jednat o reko, nebo novostavbu, pokud o novostavbu, tak CZ Loko, které má většinu produkce jako kompletní přestavby, se možná nebylo schopné účastnit.

      • Otázkou také je, co DB chtěla, protože diesel-aku umí Alstom ve své Primě H3. Asi to nebylo žádné terno, protože speciální lokomotivy umí třeba Schalke, ta většnou vyzobává podobné kontrakty (loko pro metro atd.).

  • To zas bude průser. DB to nepoloží, zato pro Leoše jsou ty jednotky důležité. Jednou ten průlom CRRC do EU přijde, ale zas tak brzy to nebude, dopadne to stejně, jako v Estonsku – odstavené v kopřivách a nikdo se k tomu nebude hlásit.

      • V roce 2013 (+-) dodávka 2 posunovacích lokomotiv DF7G od tehdejšího CNR, nepodařilo se je schválit, plno technických problémů, motor neodpovídající zadávací dokumentaci (eko limity), spousta závad. Další lokomotivy už nepřipluly, kontrakt zrušen. To byla ve skutečnosti první dodávka železničeních vozidel z Číny do země EU a skončila totálním neúspěchem. Lokomotivy jsou odstavené kdesi v Estonsku, asi před rokem jsem četl zprávy, že se snaží o jejich zprovoznění jakýsi vlečkař (asi výhodná koupě).

          • Tak je nakonec asi zprovoznili, to nepopírám. Nicméně zůstalo pouze u 2 kusů, přitom objednaných bylo více, pokud mě paměť neklame, tak 8. Hlavním těžištěm neschválení bylo především neplnění emisních norem, což nejspíš vyřešeno nebylo, proto předpokládám provoz v nějakém „dočasném“ (nekonečném) zkušebním provozu.

            • Podle toho co jsem pak ještě dohledal to vypadá (Ale to jen tipují ze střípku informaci), že tam proběhla hned z kraje (Asi kvůli těm emisím jak říkáte, ale to jsem vysloveně nenašel) výměna motoru. Co se tyče neobjednání zbytku z 16 kusu – tam podle všeho bylo víc důvodu než jen toto (Včetně změny názorů ve vedení)

        • Cca v roce 2013 nechala čínská firma v ČR zkoušet tři nákladní vozy řady Eanos. Na statických pevnostních zkouškách vůz nevyšel, vozy nebyly přepraveny zpět do Číny, ale byly zde rovnou sešrotovány…

          To jen pro zajímavost, o tom se totiž tady téměř nic neví.

          • Mno sám si říkám, jestli budu mít vůbec odvahu se v těch Leošových čínských vlacích projet, pakliže nebudou taky nakonec sešrotovány… Ale předpokládám, že se zase za tu dobu posunuli dál.

            • O to bych strach neměl, CRRC umí vyrábět solidní kvalitu, však v Číně toho jezdí spoustu. Problém bude především schvalování a poté následný servis/náhradní díly.

              • No… Ty nové činské rychlovlaky CR400A/BF mají problemy jako hrom …

Newsletter

Partneři


Výběr editora