První obrazy z Innotransu: Nástup Číňanů a jednotka Škody pro DB Regio

Innotrans 2018, turecké exponáty, zdroj: Zdopravy.cz/Josef PetrákInnotrans 2018, turecké exponáty, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Berlínský Innotrans pokaždé překonává sám sebe. Až se zítra otevřou brány výstaviště, 12. ročník železničního veletrhu nabídne 146 světových premiér,

Berlínský Innotrans pokaždé překonává sám sebe. Až se zítra otevřou brány výstaviště, 12. ročník železničního veletrhu nabídne 146 světových premiér, rekordní počet 3062 vystavovatelů z 61 zemí, nebo třeba 400 dopravních inovací. Pravidelný návštěvník pak nenechá bez povšimnutí aktuální trendy a proměny, kterých akce od minulého ročníku doznala.

Ačkoliv si pořadatelé pokaždé zoufají, že berlínské výstaviště už přestává počtu exponátů stačit, letos se představí nejen kolejová vozidla, ale také elektrobusy. Během čtvrtka proběhne také Mezinárodní autobusové fórum a během týdne bude možné vyzkoušet elektrobusy také na testovacích jízdách.

Vývojové cykly se prodlužují a výrobci se snaží více vytěžit z každého projektu. Příkladem všeho je platforma Vectron, kterou uvidíte už popáté. Tentokrát 500. lokomotivu Siemens pro rakouské dráhy ÖBB a pak nabídku Smartron – fixní konfiguraci za fixní cenu uzpůsobenou provozu v Německu.

Více regionálních vozidel – rozdíl mezi dálkovými a regionálními vozidly se stírá. Slovenské ŽOS Vrútky do vystaveného vozu Bmpz pro slovenské ZSSK instalují sedačky Borcad Genio určené pro krátké cesty regionálními spoji, zatímco vůz nasadí na dálkové rychlíky či Intercity. NIM Express pro bavorské DB Regio spojí Mnichov s Norimberkem za necelé dvě hodiny. Jednotky podobného určení zde vystaví Newag, Stadler, Siemens nebo Hitachi.

Klasické soupravy jsou stále vzácnější a zůstávají realitou především ve východní půlce Evropy. H. Cegielsky vystaví totální rekonstrukci vagonu ze 70. let. ŽOS Vrútky se reprezentuje další iterací svých InterCity vozů a maďarské dráhy MÁV-START představí víceúčelovou variantu vozu pro vlaky EuroCity s nízkopodlažním nástupem, kterou v budoucnu uvidíte na spoji Budapešť – Praha – Berlín – Hamburk.

Innotrans 2018, vagon Bmpz ŽOS Vrútky, zdroj: Zdopravy.cz/Josef PetrákInnotrans 2018, vůz Bdmpz MÁV-START, zdroj: Zdopravy.cz/Josef PetrákInnotrans 2018, vůz B od H. Cegielsky, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Čína se posunula z pozorovatele do pozice vystavovatele. V uplynulých ročnících jsme pravidelně vídali mnoho pozorovatelů z Asie pečlivě studujících jednotlivá vozidla. Letos se prezentují hned dva exponáty od CRRC Corporation – hybridní posunovací lokomotiva pro DB a koncept metra.

Innotrans 2018, Banner CRRC Corporation, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Innotrans 2018, Banner CRRC Corporation, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Česko zanechá i letos na veletrhu znatelnou stopu – CZ LOKO vystavuje 1000. vyrobenou lokomotivu, kterou dodá italskému dopravci Mercitalia. Škoda Transportation na druhý pokus vystavuje jednotku NIM Express pro DB Regio Bayern a také tramvaj ForCity Classic pro saský Chemnitz. Českou stopu má také Talent 3 pro ÖBB, který Bombardier vyrábí v závodě Česká Lípa.

Innotrans 2018, tramvaj ForCity Classic pro Chemnitz, zdroj: Zdopravy.cz/Josef PetrákInnotrans 2018, NIM Express od Škoda Transportation, zdroj: ŽelPage/Juraj KováčInnotrans 2018, CZLOKO Effishunter 1000 pro Mercitalia, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Fotografy kromě množství exponátů překvapí i další novinka – nově postavená hala 27 spolehlivě zastínila prominentní první řadu exponátů – pohled, který se stal přímo ikonickým v předchozích ročnících. Stejně tak už není k dispozici ani vyhlídková plošina. Návštěvníci mohou expozici navštívit od úterý 18. do pátku 21. září. O víkendu 22. – 23. 9. pak zájemci mohou shlédnout venkovní exponáty, pokud je stánky vystavovatelů nezajímají.

Tagy Innotrans
31 komentářů