První „autonomní“ mezinárodní vlak. Na Slovensku ujela souprava bez strojvedoucího omylem až do Maďarska
Nákladní vlak. Ilustrační foto: Zdopravy.cz
Vlak nezastavily ani nastavené zarážky, ujel 25 kilometrů.
Vlak nezastavily ani nastavené zarážky, ujel 25 kilometrů.
Je me tak napadlo. Nemělo by takovéhle jízdě zabránit tlačítko bdelosti (zivak)?
Ešteže to nebol taký spád ako si užil Taurus ÖBB ktorý sa sám rútil do Talianska samospádom takou rýchlosťou, že vyletel v oblúku a išiel do lesa na hríby. Nechcem si predstaviť ako by tam dopadol vlak o hmotnosti 1800 ton.
A strojvedoucí nebudou mít co žrát.
To potrvá ještě dost dlouho, než budeme mít „robotického“ fíru jako u J. M. Trosky.
To zní dost maďarsko-slovensky.
🤣
Vidět „konce“ svého vlaku – noční můra strojvůdcova.
Výraz „ujel mi vlak“ zde nabývá lehce odlišný význam 🙂
Ale hodilo by se na to “ lítá jako utržený vagón po seřadišti“.
Z této ekologické jizdy by mela EU radost. Opravdu 0g vyprodukovaneho CO2.
To by měli. Také naprosto zbytečná jízda. Navíc náklad jel zcela jiným směrem než měl namířeno.
To určitě zavinil Maňás z Policejní akademie od Zdeňka Izera 🤣
Existuje nějaká evidence podobných událostí? Já jenom, jestli to není na zápis do knihy rekordů.
Zarážky..to jsou amatéři.. neviděli asi film nezastavitelný
Na konci vlaku bol 742.610 a nie brejlovec.
Tiež by ma zaujímalo kde média vzali tú 750.
Na iho.hu spomínajú „Búvár“, čo je po maďarsky okuliarnik – brejlovec. Doslova to znamená potápač.
Aha, tak už vieme odkiaľ vietor fúka. Ono totiž v Maďarsku je pojazdný jeden jediný Brejlovec, ktorý je aktuálne v oprave a naši súkromníkom ich neprenajímajú. Toto bol vlak Petrolspedu na maďarskom území a tí majú len 742jky a nie 75x. Preto sa tam Okulár ani nemal ako objaviť.
Iho.hu napísal „búvár“ 754, zdopravy.cz to prepísala na „brejlovec“ 750 a v reále tam bola 742. 🙂
Ještě,že to nebyl osobní vlak. To by bylo emigrantů. A do Maďarska.
Pre veľký úspech sa už plánujú koľajové brzdy pred hraničnou čiarou od Barce a vlaky do Maďarska sa budú posielať samospádom 🙂
Tak nás Slováci předběhli. U nás se teprv zkouší na regionální trati s výhledem zahájení provozu do dvou let a Slováci už nezdí mezinárodně.
Nic nového pod sluncem, v Brně – v době „brejlovcové“ – před lety ujel osobní vlak. Strojvedoucí zajistil lokomotivu přímočinnou brzdou, nechal navolenou automatiku na rychlost 30 jíž přijel z odstavného, vlivem vibrací spalovacího motoru se rukověť brzdiče DAKO BP přestavila do polohy odbrzděno a automatika vlak uvedla do pohybu …
Brzdič DAKO BP má rukojeť, nikoliv rukověť. Rukojeť má proto, protože tato slouží k ovládání brzdiče pomocí ruky. Kdežto rukověť může být klidně i SR 15 (V), což také souvisí s brzdami, ale trochu jinak:-):-):-).
A vezl tehdy tuším jednu cestující? Když tak mně prosím opravte.
Je to tak. Slečna nastoupila hodně brzo a pak pobíhala po prázdném vlaku. Ale za záchranou brzdu nezatáhla, bála se. Jízda, myslím, skončila v Adamově či v Blansku na zarážedle.
Jo, bála se, že dostane pokutu. A bála se, ikdyž ten vlak projel několik zastávek.
Poděkujte ožralým sparťanům, že zneužili záchrannou brzdu cestou na Baník. Chtěli se pobavit zastavením rychlíku.
Jak ti s tím souvisí?
Já bych řekl, že to je hlavně mediální obraz dráhy, jenom „netahej za to, dostaneš pokutu.“ Ještě jsem neslyšel (co občas říkají fízlové) „radši volat zbytečně než aby se stal průser. „
Spoluvytvářeli ten mediální obraz.
Jenom doplním,vlak bez strojvedoucího ujel na jaře v roce 1998 a skončil na výkolejce ve Skalici nad Svitavou.
Jednou taky když do Brna v 63′ přijel osobní autonomní vlak, tak zakončil cestu odpočinkem na kolejích od šaliny.
Nadpis mne pobavil, ale jinak to byl velký průser s dobrým koncem. Naštěstí…
Toto mě fakt pobavilo 😂
Snad mě tu bratia nerozcupují na kusy, ale… z pohledu Maďarů to asi mezinárodní vlak nebyl 😉
Ale mají zdarma železnou rudu.
Konecne sme boli v niecom prvi!!!! 🙂 Prvy „autonomny“ nakladny vlak. Tu popisane pribehy napr. z Brna je celkom zaujimavy. „Autonomny“ vlak iduci z Brna v cele s Okuliarnikom… 🙂
Za nadpis velke plus 😀
JJ, omylem. kdyby měli postavenou cestu do ocelárny, tak měli i vyloženo. Ale dost legrace. Jistě se to stát může kdykoliv a kdekoliv. Důležité je, že se nic vážného nestalo a na té jednokolejné trati nepotkal jiný vlak.
Ještě bych doplnil, že bylo velkým štěstím, že na trati v tu dobu nenacházel žádný vlak scestujícími. Jinak by to skončilo další tragédií ala Krouna 24.6.1995.
„Nejde o příliš využívanou trať“, akorát tam jezdí celý den obousměrně ve dvouhodinovém taktu vlaky EuroCity Košice – Budapešť. 😉
Na trati bola od 21:30 do 23:40 prerušená doprava z dôvodu kontroly traťovej koľaje.
Tak „to bola taková skúška prevádzkou, no“ 😀
Jen jestli to nebyl Maňas !
Maňas- ‚“Já sem dělal hlídače na nádraží.“
„Jo? A bavilo tě to? co?“
Právě že docela jóóó. Nejdřív mi zmizelo osmdesát vagónu v Kroměříži a pak mi ujel rychlík bez strojvůdce.“
„Jak se může rozjet zabržděnej rychlík bez strojvůdce!?“
„No když vodešel tak sem jim chtěl ukázat, že to taky umim.Na tom nic neni. Já jezdim doma vláčkama vodmalička.“
🙂
No to ale práve kvôli tejto udalosti. Kontrolovali ju lebo v Čani dali na trať 10 zarážok, ktoré vlak vyhádzal a nezastavilo ho to. Udalosť sa stala niekde okolo 21. hodiny kedy trať bola normálne v prevádzke. V Hidasnémeti museli pozdržať EC ktoré malo ísť proti tomu vlaku.
Len pre doplnenie. HDV nezávislej trakcie bolo na konci vlaku, v čele vlaku bol Vectron 193, ktorý robil úvrať v Barci smerom do Hanisky. Po odvesení Vectrona z čela vlaku sa vlak pohol s HDV nezávislej trakcie samovoľne. Bol to ložený vlak rudou do USSteel, váha vlaku niečo cez 1800 ton. A to že trať nie je využívaná je celkom nepresné. Po trati jazdia osobné vlaky a rovnako EC na Budapešť ktoré mimochodom museli podržať v Hidaši práve skrz informáciu o samovoľnom pohybe vlaku smerom na Maďarsko. Tak isto je značne využívaná nákladnou dopravou.
díky za doplnění.
Děkuji. Rovněž jsem si pokládal otázku, zda byl naložený či prázdný.
Rovněž přemýšlím o tom, proč se po odpojení Vectrona dal vlak do pohybu. Napadá mě snad jen nezabrzdění soupravy pomocí druhého hnacího vozidla a nebo nezabrzdění třeba z důsledku závady. Takový mráz a kondenzát může udělat paseku.
Tak že vezieš napríklad na závese vlaku proti predpisu neobsadený činný rušeň a BS2 necháš na ňom v polohe jazdy? A čo Vectron vyfúkne pri odvesení to diesel dofúkne a jede se.
To je blbost ne? To jako ten diesel běžel, nebyl zabržděný , nikdo tam nebyl a současně s tím se odpojovala druhá a celé se to dalo do pohybu?
Když necháš mašinu v závěsu s brzdičem v jízdní poloze, tak to bude hodně blbě brzdit už při jízdě tou druhou mašinou v čele, neboť jí to ten závěs bude pořád doplňovat na 5 barů. Dost o hubu…
Bylo by dobré vědět, zda byla nastartovaná či nikoliv. Pokud ne, tak není co řešit Bez motoru v chodu by těžko mohla doplnit vzduch do brzd a při odpojení druhé by se to zabrzdilo. Pokud ale k zabrždění nedošlo tak klidně proto, že se tlak neměl možnost jednoduše se vypustit díky zmrzlému kondenzátu a nějaké zátce.
Osobní vlaky z Košic do Čane ? Jak jste na to přišel ? Podívejte se do kursbuchové tabulky ŽSR číslo 169 ….
EC vlaky jezdí na Budapešť – to je nějaký nový druh trakce ?
EC na Budapešť jazdia. Na maďarskom úseku vedené ako IC, na čo majú nádražáci určite nejaký super logický dôvod.
Os jazdia cez Barcu do Moldavy, a z Hidásnémeti ďalej do Maďarska oboma smermi
Tak skúsil si, nevyšlo pane Zikmunde.
Os vlaky zase jezdí na Kladno. A na Petřín lanovka.
Pokrok se nedá zastavit…
Nadpis po ránu fakt zlepšil náladu 😀
Díky redakce. Čekal jsem, kdy se tady o tom objeví zmínka. Jen jsem nečekal, že nadpis bude takový 🙂
Ale ano, přesně to bylo to, co mě při přečtení článku o této události včera napadlo.
Zajímalo by mě, zda se jednalo o vlak rozjetý vinou nezabrzdění a tedy o jízdu setrvačností a nebo zda si strojvedoucí odskočil jako ve filmu Nezastavitelný také přehodit výhybku a vlak jel na výkon. Rovněž by mě zajímala rychlost soupravy, ale pokud projela výhybkou a ni výkolejka nezabrala nemohla se ta souprava asi jen tak šinout.
Úsek ale pěkný. Z Barca z kopce k Valaliky a pak přes Geča do Čaňa rovina. A ano. Před Tornyosnémeti je stoupání a to pokračuje až do Hidasnémeti. Tedy je pravděpodobné, že vlak jedoucí setrvačností tam rychlost ztratil a následně prudký oblouk a stoupání k Zsujta již práci dokončil. Takže DOBRÁ PRÁCE!
Zarážka není výkolejka, může při najetí vlaku vyskočit, a i pokud by se chytla a brzdila pod jedním kolem, tak to trvá, než ubrzdí celý rozjetý vlak.
Omlouvám se, popletl jsem to.
Vykolejkou by se to povedlo ale vypravčí použil zarážky, osobně jsem viděl na Vršovickém ranžiru jak zarážka vyskočila z pod vozu který se pohyboval rychlostí pomalého běhu. Jestli to jelo brejlovcem napřed tak tam ji odhodí pískovaci hadice.
Tohle je úplně normální zvlášť když jsou zarážky namrzlé.
Na Vršovickém ranžíru s při posunu k zastavení / snížení rychlosti spouštěných vozů používaly zarážky jako základní způsob práce … zarážky běžně odskakovaly, proto bylo v Op 16 uvedeno, že zaměstnanec musí stát v bezpeční vzdálenosti … podle zákona schválnosti totiž zarážka odskočila vně koleje …
Na ranžíru pod hrbem ,když nebyly kolejové brzdy, se běžně chytalo na dvě zarážky, když jedna vyletí většinou to ubrzdí druhá.
Na širé trati a dopravních kolejích jsou výkolejky ?
Už jsem se omluvil 😉