První „autonomní“ mezinárodní vlak. Na Slovensku ujela souprava bez strojvedoucího omylem až do Maďarska

Nákladní vlak. Ilustrační foto: Zdopravy.czNákladní vlak. Ilustrační foto: Zdopravy.cz

Vlak nezastavily ani nastavené zarážky, ujel 25 kilometrů.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladki

Je me tak napadlo. Nemělo by takovéhle jízdě zabránit tlačítko bdelosti (zivak)?

dopravopat

Ešteže to nebol taký spád ako si užil Taurus ÖBB ktorý sa sám rútil do Talianska samospádom takou rýchlosťou, že vyletel v oblúku a išiel do lesa na hríby. Nechcem si predstaviť ako by tam dopadol vlak o hmotnosti 1800 ton.

Mig

A strojvedoucí nebudou mít co žrát.

tarten

To potrvá ještě dost dlouho, než budeme mít „robotického“ fíru jako u J. M. Trosky.

Ondřej

To zní dost maďarsko-slovensky.
🤣

Dave

Vidět „konce“ svého vlaku – noční můra strojvůdcova.

Klabavátor

Výraz „ujel mi vlak“ zde nabývá lehce odlišný význam 🙂

Tomáš679.2

Ale hodilo by se na to “ lítá jako utržený vagón po seřadišti“.

thegrid

Z této ekologické jizdy by mela EU radost. Opravdu 0g vyprodukovaneho CO2.

Tomáš679.2

To by měli. Také naprosto zbytečná jízda. Navíc náklad jel zcela jiným směrem než měl namířeno.

Tondap

To určitě zavinil Maňás z Policejní akademie od Zdeňka Izera 🤣

Václav

Existuje nějaká evidence podobných událostí? Já jenom, jestli to není na zápis do knihy rekordů.

Gargy

Zarážky..to jsou amatéři.. neviděli asi film nezastavitelný

Nexak

Na konci vlaku bol 742.610 a nie brejlovec.

Mates

Tiež by ma zaujímalo kde média vzali tú 750.

Nexak

Na iho.hu spomínajú „Búvár“, čo je po maďarsky okuliarnik – brejlovec. Doslova to znamená potápač.

Mates

Aha, tak už vieme odkiaľ vietor fúka. Ono totiž v Maďarsku je pojazdný jeden jediný Brejlovec, ktorý je aktuálne v oprave a naši súkromníkom ich neprenajímajú. Toto bol vlak Petrolspedu na maďarskom území a tí majú len 742jky a nie 75x. Preto sa tam Okulár ani nemal ako objaviť.

Nexak

Iho.hu napísal „búvár“ 754, zdopravy.cz to prepísala na „brejlovec“ 750 a v reále tam bola 742. 🙂

Pavel

Ještě,že to nebyl osobní vlak. To by bylo emigrantů. A do Maďarska.

Mates

Pre veľký úspech sa už plánujú koľajové brzdy pred hraničnou čiarou od Barce a vlaky do Maďarska sa budú posielať samospádom 🙂

Alex. D

Tak nás Slováci předběhli. U nás se teprv zkouší na regionální trati s výhledem zahájení provozu do dvou let a Slováci už nezdí mezinárodně.

Miroslav Zikmund

Nic nového pod sluncem, v Brně – v době „brejlovcové“ – před lety ujel osobní vlak. Strojvedoucí zajistil lokomotivu přímočinnou brzdou, nechal navolenou automatiku na rychlost 30 jíž přijel z odstavného, vlivem vibrací spalovacího motoru se rukověť brzdiče DAKO BP přestavila do polohy odbrzděno a automatika vlak uvedla do pohybu …

Bram

Brzdič DAKO BP má rukojeť, nikoliv rukověť. Rukojeť má proto, protože tato slouží k ovládání brzdiče pomocí ruky. Kdežto rukověť může být klidně i SR 15 (V), což také souvisí s brzdami, ale trochu jinak:-):-):-).

Pája

A vezl tehdy tuším jednu cestující? Když tak mně prosím opravte.

Pavel

Je to tak. Slečna nastoupila hodně brzo a pak pobíhala po prázdném vlaku. Ale za záchranou brzdu nezatáhla, bála se. Jízda, myslím, skončila v Adamově či v Blansku na zarážedle.

Jiří Kocurek

Jo, bála se, že dostane pokutu. A bála se, ikdyž ten vlak projel několik zastávek.
Poděkujte ožralým sparťanům, že zneužili záchrannou brzdu cestou na Baník. Chtěli se pobavit zastavením rychlíku.

Leinad

Jak ti s tím souvisí?
Já bych řekl, že to je hlavně mediální obraz dráhy, jenom „netahej za to, dostaneš pokutu.“ Ještě jsem neslyšel (co občas říkají fízlové) „radši volat zbytečně než aby se stal průser. „

Jiří Kocurek

Spoluvytvářeli ten mediální obraz.

vladimír

Jenom doplním,vlak bez strojvedoucího ujel na jaře v roce 1998 a skončil na výkolejce ve Skalici nad Svitavou.

czhunter

Jednou taky když do Brna v 63′ přijel osobní autonomní vlak, tak zakončil cestu odpočinkem na kolejích od šaliny.

Bram

Nadpis mne pobavil, ale jinak to byl velký průser s dobrým koncem. Naštěstí…

Tukan

Toto mě fakt pobavilo 😂

Martin Liška

Snad mě tu bratia nerozcupují na kusy, ale… z pohledu Maďarů to asi mezinárodní vlak nebyl 😉

Jakub

Ale mají zdarma železnou rudu.

PeterC.

Konecne sme boli v niecom prvi!!!! 🙂 Prvy „autonomny“ nakladny vlak. Tu popisane pribehy napr. z Brna je celkom zaujimavy. „Autonomny“ vlak iduci z Brna v cele s Okuliarnikom… 🙂

Martin

Za nadpis velke plus 😀

Tomáš679.2

JJ, omylem. kdyby měli postavenou cestu do ocelárny, tak měli i vyloženo. Ale dost legrace. Jistě se to stát může kdykoliv a kdekoliv. Důležité je, že se nic vážného nestalo a na té jednokolejné trati nepotkal jiný vlak.

Dan Žatecký

Ještě bych doplnil, že bylo velkým štěstím, že na trati v tu dobu nenacházel žádný vlak scestujícími. Jinak by to skončilo další tragédií ala Krouna 24.6.1995.

Daniel Jablonecký

„Nejde o příliš využívanou trať“, akorát tam jezdí celý den obousměrně ve dvouhodinovém taktu vlaky EuroCity Košice – Budapešť. 😉

none

Na trati bola od 21:30 do 23:40 prerušená doprava z dôvodu kontroly traťovej koľaje.

Eda

Tak „to bola taková skúška prevádzkou, no“ 😀

Tomáš679.2

Jen jestli to nebyl Maňas !

Tomáš679.2

Maňas- ‚“Já sem dělal hlídače na nádraží.“

„Jo? A bavilo tě to? co?“

Právě že docela jóóó. Nejdřív mi zmizelo osmdesát vagónu v Kroměříži a pak mi ujel rychlík bez strojvůdce.“

„Jak se může rozjet zabržděnej rychlík bez strojvůdce!?“

„No když vodešel tak sem jim chtěl ukázat, že to taky umim.Na tom nic neni. Já jezdim doma vláčkama vodmalička.“
🙂

Mates

No to ale práve kvôli tejto udalosti. Kontrolovali ju lebo v Čani dali na trať 10 zarážok, ktoré vlak vyhádzal a nezastavilo ho to. Udalosť sa stala niekde okolo 21. hodiny kedy trať bola normálne v prevádzke. V Hidasnémeti museli pozdržať EC ktoré malo ísť proti tomu vlaku.

Mates

Len pre doplnenie. HDV nezávislej trakcie bolo na konci vlaku, v čele vlaku bol Vectron 193, ktorý robil úvrať v Barci smerom do Hanisky. Po odvesení Vectrona z čela vlaku sa vlak pohol s HDV nezávislej trakcie samovoľne. Bol to ložený vlak rudou do USSteel, váha vlaku niečo cez 1800 ton. A to že trať nie je využívaná je celkom nepresné. Po trati jazdia osobné vlaky a rovnako EC na Budapešť ktoré mimochodom museli podržať v Hidaši práve skrz informáciu o samovoľnom pohybe vlaku smerom na Maďarsko. Tak isto je značne využívaná nákladnou dopravou.

Tomáš679.2

Děkuji. Rovněž jsem si pokládal otázku, zda byl naložený či prázdný.

Tomáš679.2

Rovněž přemýšlím o tom, proč se po odpojení Vectrona dal vlak do pohybu. Napadá mě snad jen nezabrzdění soupravy pomocí druhého hnacího vozidla a nebo nezabrzdění třeba z důsledku závady. Takový mráz a kondenzát může udělat paseku.

Mates

Tak že vezieš napríklad na závese vlaku proti predpisu neobsadený činný rušeň a BS2 necháš na ňom v polohe jazdy? A čo Vectron vyfúkne pri odvesení to diesel dofúkne a jede se.

Tomáš679.2

To je blbost ne? To jako ten diesel běžel, nebyl zabržděný , nikdo tam nebyl a současně s tím se odpojovala druhá a celé se to dalo do pohybu?

Vbb

Když necháš mašinu v závěsu s brzdičem v jízdní poloze, tak to bude hodně blbě brzdit už při jízdě tou druhou mašinou v čele, neboť jí to ten závěs bude pořád doplňovat na 5 barů. Dost o hubu…

Tomáš679.2

Bylo by dobré vědět, zda byla nastartovaná či nikoliv. Pokud ne, tak není co řešit Bez motoru v chodu by těžko mohla doplnit vzduch do brzd a při odpojení druhé by se to zabrzdilo. Pokud ale k zabrždění nedošlo tak klidně proto, že se tlak neměl možnost jednoduše se vypustit díky zmrzlému kondenzátu a nějaké zátce.

Miroslav Zikmund

Osobní vlaky z Košic do Čane ? Jak jste na to přišel ? Podívejte se do kursbuchové tabulky ŽSR číslo 169 ….
EC vlaky jezdí na Budapešť – to je nějaký nový druh trakce ?

rn42

EC na Budapešť jazdia. Na maďarskom úseku vedené ako IC, na čo majú nádražáci určite nejaký super logický dôvod.

Os jazdia cez Barcu do Moldavy, a z Hidásnémeti ďalej do Maďarska oboma smermi

Mates

Tak skúsil si, nevyšlo pane Zikmunde.

Jiří Kocurek

Os vlaky zase jezdí na Kladno. A na Petřín lanovka.

Herold

Pokrok se nedá zastavit…

Maršál

Nadpis po ránu fakt zlepšil náladu 😀

Tomáš679.2

Díky redakce. Čekal jsem, kdy se tady o tom objeví zmínka. Jen jsem nečekal, že nadpis bude takový 🙂
Ale ano, přesně to bylo to, co mě při přečtení článku o této události včera napadlo.
Zajímalo by mě, zda se jednalo o vlak rozjetý vinou nezabrzdění a tedy o jízdu setrvačností a nebo zda si strojvedoucí odskočil jako ve filmu Nezastavitelný také přehodit výhybku a vlak jel na výkon. Rovněž by mě zajímala rychlost soupravy, ale pokud projela výhybkou a ni výkolejka nezabrala nemohla se ta souprava asi jen tak šinout.

Tomáš679.2

Úsek ale pěkný. Z Barca z kopce k Valaliky a pak přes Geča do Čaňa rovina. A ano. Před Tornyosnémeti je stoupání a to pokračuje až do Hidasnémeti. Tedy je pravděpodobné, že vlak jedoucí setrvačností tam rychlost ztratil a následně prudký oblouk a stoupání k Zsujta již práci dokončil. Takže DOBRÁ PRÁCE!

Vít Jůza

Zarážka není výkolejka, může při najetí vlaku vyskočit, a i pokud by se chytla a brzdila pod jedním kolem, tak to trvá, než ubrzdí celý rozjetý vlak.

Tomáš679.2

Omlouvám se, popletl jsem to.

Rudolf Tuček

Vykolejkou by se to povedlo ale vypravčí použil zarážky, osobně jsem viděl na Vršovickém ranžiru jak zarážka vyskočila z pod vozu který se pohyboval rychlostí pomalého běhu. Jestli to jelo brejlovcem napřed tak tam ji odhodí pískovaci hadice.

roman

Tohle je úplně normální zvlášť když jsou zarážky namrzlé.

Miroslav Zikmund

Na Vršovickém ranžíru s při posunu k zastavení / snížení rychlosti spouštěných vozů používaly zarážky jako základní způsob práce … zarážky běžně odskakovaly, proto bylo v Op 16 uvedeno, že zaměstnanec musí stát v bezpeční vzdálenosti … podle zákona schválnosti totiž zarážka odskočila vně koleje …

Ondřej Bača

Na ranžíru pod hrbem ,když nebyly kolejové brzdy, se běžně chytalo na dvě zarážky, když jedna vyletí většinou to ubrzdí druhá.

Miroslav Zikmund

Na širé trati a dopravních kolejích jsou výkolejky ?

Tomáš679.2

Už jsem se omluvil 😉