lot
Letecké společnosti Letectví

První airbusy po ČSA skončily ve šrotu na náhradní díly. Nečekaně brzy

Airbus A319 OK-MEL s polepem SK Slavia Praha. Foto: archiv ČSA
Airbus A319 OK-MEL s polepem SK Slavia Praha. Foto: archiv ČSA

Ještě před dvěma měsíci ho polepili do barev fotbalového klubu Slavia Praha kvůli zápasu Evropské ligy v Genku. Dvanáct let starý Airbus A319 registrace OK-MEL ukončil nakonec svůj provoz ještě dříve než Slavie v evropských soutěžích. Je mezi trojicí devět až dvanáct let starých letadel, která létala pro ČSA a končí nečekaně brzy ve šrotu.

Jde konkrétně o Airbusy A319 registrací OK-PET, OK-MEK a OK-MEL. Všechny tři už během dubna přeletěly na letiště St. Athan u velšského Cardiffu. Letiště slouží jako odstavné a pro šrotaci. Kromě údajů na Flightradar24.com o letu na „hřbitov letadel“ to potvrzují i data ze serveru Airfleets.com  i zdroje deníku Zdopravy.cz

Na náhradní díly skončila letadla nezvykle nízkého věku: OK-PET ČSA převzaly v březnu 2010, OK-MEL a OK-MEK na jaře 2007. Běžně se letadla šrotují až po dvaceti letech. Rozebrání přichází navíc v době, kdy je na trhu kvůli uzemnění Boiengů 737 MAX 8 nedostatek volných letadel. Letadla OK-PET a OK-MEK jsou už na velšském letišti, OK-MEK tam poletí v přístích dnech.

ČSA nebyly v poslední době majiteli ani jednoho ze strojů. OK-PET patřilo Bank of China, letadlo mělo původně zamířit po ukončení leasingu u ČSA k německé společnosti Germania, která zkrachovala. Novou nabídku od majitele už ČSA odmítly. Dvoji OK-MEL a OK-MEK patří společnosti B.Aircraft, kterou založilo v roce 2012 účelově Letiště Praha kvůli záchraně Českých aerolinií. Letadla si od ČSA nově založená firma koupila a stroje pronajímaly ČSA. B.Aircraft letadla prodal, nezveřejnil ale komu.

Pro cestující tak může být šrotace nepochopitelná: Smartwings / ČSA na lety nasazují často i přes patnáct let staré stroje, o polovinu mladší letadla skončila rozebraná. Na trhu použitých letadel ale aktuálně o A319 není takový zájem, jako o větší A320/321. Velmi také záleží i na tom, kolik hodin nebo cyklů zbývá u motorů do generální opravy, pak může být často levnější poslat letadlo do šrotu. K podobnému kroku přistoupila například leasingová firma u prvních Airbusů A380 po deseti letech provozu.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

OK-MEL stoji stale odstaveny v Praze… stoji na draze 04/22 vedle Maxu… I podle vaseho zdroje z airfleets jeste neni na srotisti

Tango Sierra

Nekdy jiste,aktualne exMEL znovu (po ceste kolem Evropy) v Praze.

Ondra

Nicméně stále mají tuším 2-3 letadla v Kanadě. Ty se budou na leto vracet?

Adam

Na léto se vrátí všechno

Adam

Zítra by se měly vrátit mašiny OK-TSD/TSE z wet-leasu u Air Transat a OK-TSO z wet-leasu od Sunwingu a měly by být rovnou nasazeny na linky OK.

Zbývá, aby se vrátily OK-TSU (Wet-lease, Sunwings), TVG + TVH (Dry-lease Sunwing), TVL (Dry-lease Air Transat) to už čeká na entry into service), TVM (ještě Dry-lease u Air Transat), TVR + TVS (Dry-lease Sunwing), TVU + TVV + TVY (Dry-lease Sunwing).

Ondra

Jaké stroje u SW/TVS jsou starší 20 let jak je zmíněno v článku ? Vím jen o 1kusu co měli na 1-3 dny.

Ondra

Jo tak to budou zase nějaké lahůdky. Plné doufám, ze si je nechají na ty kratší linky. Měli mít nějakých 15-17.MAXU do léta z toho cca 12 v Praze a teď to musí uletat s tím co mají a to včetně starších kousku

Petr

Z toho naděláte, Swiss má ve stále flotile několik letadel starších 20-ti let. Pokud je tedy během tohoto roku nevyřadil.

Jen tak

Strašná tragedie 🙂 ve svete jsou dvacetiletá letadla naprosto běžná, ale tady se z toho dělá pomalu konec světa.

Yellowhammer

On je rozdíl, jestli je to letadlo jednoho dopravce po celou dobu, kde mu věnují péči a údržbu a znají to letadlo, nebo je to jak auto z půjčovny, kde tím léta kde kdo..

Jindra

Nemá pod palcem ČSA a SW vedení ústeckého kraje?Podobnost čistě náhodná…………

Jen tak

V cem?

Alfons

Dekuji za informativni clanek jen tak dal. Mimochodem bylo by mozne napsat clanek ohledne rozvoje Polskych Aerolinii (LOT) napr. s ohledem na jejich novy letecky park (Embraery atd.).

Predem dekuji.
Alfons

kolohnat

Tak doufám, že Vás o víkendu Air Baltic v Rize pěkně pohostí, ať o nich napíšete jen hezký reklamní článek.

Jarda

Za chvíli letadla na jedno použití, jako katarská rodina.

v.h.

Díky za článek…
To, že o 319 není zájem je pravda, trh chce větší letadla a nebo ekonomičtější (320 a nebo nové 220). Otázkou, kterou by měly orgány činné v trestním řízení sledovat je spíše to, jak hospodařily B Aircraft. Ta letadla byla pořizována jiště ne na 9let provozu a někdo je do B.aircraft musel za cenu X koupit a nyní je za cenu x prodat. Ta cena x bude hodně nízká. A ten rozdíl kde za státem. Travel servis sice koupil levně ČSA, ale jimi provozovaná letadla jsou pro ně drahá……. dobré ne??

Jen tak

Prosim… teosku se zamyslete, nez vygenerujete tqkove lraviny.

Jaka trestni rizeni? Jaka letadla?

Jen tak

Csa mela letadla pronajata, smlouva letos na jare skoncila. Smartwings ji neprodlouzili.

Kde mate problem?

v.h.

Než budete vypisovat a urážet, tak si přečtete co píšu.
Jsou tam jasně popsány účelové finanční transakce do/z B.Aircraft spojené s nákupem letadel, jejich pronájmem do ČSA a následně levným odprodejem pryč. Ty velké rozdíly někdo musí zaplatit. Kdo asi? A to by mělo někoho zajímat, protože to nebyly standardní operace… Pokud jste to nepochopil, tak je chyba na vašem přijímaci

Jen tak

A co cekate? Ze ta letadla profate za cenu, za ktwrou jste je koupili?

Situace na trhu je takova, jaka je. Zvanit tady neco o trestnich stihanich muze uen nekdo, kdomo letadle vi, ze ma dva motory.

v.h.

Nechme to být. Popsal jsem to jasně (rozdíl mezi nákupem x prodejem + objem splátek je mi jasný, řešil jsem účelovost těch operací), ostatní to pochopí. Vám už to více vysvětlovat nebudu. Pravděpodobně jste buď bývalý kreslič čísel z ČSA a nebo ex B.Aircraft management.

P.K.

v.h. chce zjavne povedať, že celá transakcia slúžila ako skrytá dotácia ČSA, bola preto stratová, čo muselo byť managementu B.aircraft jasné už na začiatku, a preto by konanie manamagementu B.aircraft mohlo splniť skutkovú podstatu trestného činu podla paragafu §220, prípadne §221, trestného zákonníku.

Jen tak

ja samozrejme vim,ze tahle operace byla dotace ČSA 🙂

jen v puvodním textu VH bylo vše trošku pomotané a zpřeházené, že to nedávalo vůbec smysl 🙂

Tango Sierra

Pak jiste i vite ze se o B. acft zalimala i police CR 😉

Alfons

Bohuzel, konec CSA se nenavratne blizi. Ze kdysi relativne proslule aerolinky letajici na 4 kontinenty se pomalu, ale jiste stava aeroklub. Podle https://www.airfleets.net/flottecie/CSA.htm ma dnes CSA pouhych 10 letadel. Pamatuji se, ze jako hornik na Kladne jsem na pocatku 80. let dostal poukazku na dovolenou do Jakarty. To jsem byl zcela unesen jak daleko a spolehlive CSA (tehdy jeste Ceskoslovenske Aerolinie) mohou letet. Nezapomenutelny zazitek. Jen pro lidi, co by me chteli napadnout z jisteho duvodu – v te dobe jsem nemel auto ani dum, ponevadz jsem investoval do cestovani v ramci moznosti a nemusel byt zahalen v rudem praporu… Číst vice »

Alfons

Obaval jsem se toho a bohuzel se to i naplnilo, co se palcu dolu tyka. A to jsem ani neprezentoval vyhraneni nazor, ale pouha fakta. Pral bych si alespon vedet duvod minusu.

Kdo mi neveri, at se podiva na Dokument OK 50 na Youtube ci precte knihu Dálkovky – Zlatá éra ČSA od Milose Kvapila.

S diky, Alfons

Jen tak

Csa nikdy zadna vehlsna aerolinka nebyly. Jen my si to tu malujeme.

Alfons

Prave z toho duvodu jsem zminil „relativne“, ponevadz jsem predevsim odkazoval na jeji progresivni proudove stroje z let padesatych ci jeji rust v letech dvacatych a tricatych. V te dobe byla jednou z prvnich.

Ale mate pravdu, ze neni nutnou nadsazovat jeji hodnotu – o coz jsem se ani nesnazil ve svem prispevku. Je vsak dobre reflektovat na minulost (at byla jaka byla – to uz nezmenime) a srovnat ji se soucasnym a ponekud krecovitym stavem.

eLKá

Dovolím si nesouhlasit. Kolem druhé poloviny devadesátek (za ředitelů Jakubše a Kůly) šlo sice o poměrně malé, ale prosperující aerolinky, neboť historicky měly nasmlouvané velmi lukrativní sloty v nejdůležitějších časech a na zajímavých letištích, měly výborný park a vynikající palubní servis, pro který se dost cestujících do Prahy snažila využít code-share kapacit. Firma pod Kůlovým vedením přestála v zisku i pokles letecké dopravy po 9/11.
A pak přišel Luftjarda…

Jen tak

Tim letistem se sloty byl Londyn. A JFK… jinak v podstate nic.

Bohuzel, i tehdy to byly okrajove aerolinky, v dobe bez lowcostu

Jarda je pohrbil definitivne, nicmene bez nej by to nebylo o moc jine. Porad by to byla regionalni aerolinka feedujici partnery.

Jen tak

Mimochodem, Z ceho usizujete, ze se konec csa blizi?

Adam

Kdyby management Smartwings neměl plány s ČSA tak je nekoupí. Někteří zdejší diskutéři ovšem nechápou, že A319 je nevhodné letadlo pro rotaci ve flotile SW, zároveň rotace posádek (pilotů) i servis v tak malém počtu nebude úplně ekonomická při tak malém zastoupení tohoto typu ve flotile.

Že má SW plány ukazuje už to, že jednají o nákupu A321LR a podobně. I ten jeden 737 v barvách ČSA jim zvýší kapacitu na linkách. A319 je nesmyslně malé letadlo a nedivím se, že o něj není na trhu zájem.

Standa

Další uspesny česko(slovenský) státní podnik, jenž kapitalisté nejprve rozporcovali a potom zničili.
Stejný scénář čeká českou postu a bohužel i ČD.

Jen tak

Strasne nesmysly.

Alfons

Pane Stanislave, souhlasim s Vami do urcite miry ohledne CD/CDC. CD nyni proziva pomerne uspesne obdobi po stagnaci v 90. letech a mezi lety 2000 az 2010. CD rychle obnovuje svuj vozovy park, ktery byl radne podinvestovany po dobu cirka 20 let. Kde s Vami mohu souhlasit je CDC (Cargo), ponevadz vozovy park neodpovida potrebe doby (vezmeme-li v potaz hlavni tazne kone typu rad 122, 123, 130, 230 ci 240 , ktere stale citaji minimalne 100 lokomotiv). Nove stroje lze spocitat na prstech dvou ruk (Bombardier a Siemens dohromady). Zde se obavam stagnace a mozneho prevzeti jinymi firmami jako napr.… Číst vice »

Panelák

Proč by měl někdo přebírat bordel na kolečkách se zpovykanými odbory a muzejními stroji? Řekl bych, že ten Metrans se udělal jako dopravce sám pro sebe právě proto, aby s ČDC nemusel mít nic společného…

Jan Pytela

Úspěšný státní podnik ≠ podnik úspěšný na volném trhu, dokonce to předpokládá spíše opačný stav vzhledem k tomu, jak rozdílné byly podmínky v plánovaném hospodářství 😉 Zničili to komunisti.

Alfons

Pane Jane, mate pravdu, ale na druhe strane tento argument neni na miste 30 let po semisovem pochodu Prahou. Jiste byla zastaralost znat po roce 89. Mezitim vsak plynuly investice do CSA a nasledne do kasicky pane Von Luftjarda a spol. Komunisti jiste meli co docineni s hrubou ekonomickou nekazni, ale bavime se o generaci clenu Porevolucnich Rudych Bratri a dalsich pratel sdruzenych socialistickych organizaci.

Alfons

eLKá

No, dokud to vedli lidé, kteří rozumněli řemeslu a stát jim do vedení nijak nekecal (Jakubše, Kala), ČSA prosperovaly. Jakmile ČSSD dosadila svou politickou figuru, šly ČSA velmi rychle do kopru.

Jiří Kocurek

A jelikož ČSSD ani Lufjardu nelze považovat za kapitalisty, tak nevím, kde Standa na ty kapitalisty přišel.
Leda že by to bylo tak, že každý problém v kapitalismu je zapříčiněn kapitalismem. A to i v případě, že stát pokazí vlastní legislativu.

Panelák

Co má Jarda Tvrdík z ČSSD společného s kapitalisty?

Nicky

Ta letadla může pořád ještě někdo koupit. Jsou jak dělaná pro regionální dopravu, kde jsou problémy s obsazeností větších letadel. Možná vznikne nějaký lowcost s touto specializací – prostor na regionálních letištích na to je.

Alex

Letadla by musela do vyrobcem predepsaneho tzv. D-CHECKu tzn. tezka dekadova udrzba, kdy se letadlo cele rozebere, zkontroluje, vymeni se nevyhovujici dily, atd atd, tato udrzba trva 4-6 tydnu a cena se muze vysplhat na 950000,-€ v zavislosti na provedenych pracech. Obecne plati ze Airbusy jsou levnejsi na porizeni, ale nasledny servis a opravy jsou drazsi nez u Boeingu. Takze sezente kupce ktery bude ochoten toto podstoupit a hlavne zaplatit a letadla do srotu nepujdou.

Jen tak

Ty jsi temi regionalnimi letisti uplne pomanuta 🙂

MartinS.

Další 2 A319 (jedna v barvách Germania a druhá v barvách ČSA) ještě stojí na Ruzyni, na konci 04/22 u „radaru“ v Hostivici. Stojí tam spolu se 4 MAXy Smartwings.

Adam

OK-PET i OK-MEK jsou ve Walesu na vrakáči, OK-MEL čeká na odlet. Nic ex-ČSA v barvách Germánky tam nestojí, pokud teda nemáš na mysli před rokem vyřazenou OK-OER, nyní D-ASTG.

Martin

Jel jsem okolo v týdnu a dva airbusy tam určitě stojí, ale nevím registrace.

Martin

a jeden v barvách Germania

...

Zjevně ani uzemnění MAXů není dost silným důvodem k tomu, aby je udrželi v provozu. Že raději neposílají do šrotu ta příšerná ATR.

Jen tak

a čím by jste ta ATR 42 nahradil?

všechno je to otázka peněz – jediné, kdy tato poučka neplatí, je „státní“. to už ale naštěstí čsa nejsou.

vypláznout pár desítek mega za revizi letadla, jen aby mohlo tři měsíce lítat… jo, dovedu si představit, že ze eráru by k tomu klidně došlo.

JirkaA

ČSA už ATR-42 nemá. Jen pro informaci.

Adam

Spousta leteckých společností sahá pro tzv. „up-gauge“, takže pořizují delší/větší verze daný family, protože disponují lepšími parametry pro uplatňování úspor z rozsahu/nižších jednotkových nákladů na sedačku. Umožňuje jim to nacpat do letadla ještě víc cestujících, kterým nevadí málo místa na nohy. Zavedení provozovatelé A319 jako třeba EZY postupně přecházejí k A320, stejně tak Wizzair, Vueling a Aegean taky dělají up-gauge z A320 na A321. Navíc si A319 víceméně konkuruje s A220-100/300… A220 jsou technologicky mladší a vynikají lepší ekonomikou provozu (údajně, prozatím). Ukáže čas, jak se A220 bude dařit. Takže sekundární trh letadle není po A319 nijak zvlášť lačný. Kdyby… Číst vice »

Yellowhammer

Nevím, jaká je minimální hraniční doba pronájmu letadel, ale všude se píše (spíš se šíří poplašná zpráva), jak se čeští turisté bojí o své dovolené, protože není cca 16 letadel. To nešlo prodloužit leasing, byť jen o půl roku? Třeba ne, říkám, že neznám přesné podmínky, ale z článku vyplývá, že leasingová minimálně u jednoho prodloužení nabídla..

Jen tak

Jak uz tu zaznelo… tem letadlum konci “technicka” a ceka je d-check. Coz je investice desitek milionu.

A provozovani jednoho letadla ve flotile uplne jneho typu letadel je nesmysl.

Se zrusenim tech letu se naprimo nepoji zadne naklady, takze je nejspis vyhodnejsi to zrusit.

Jirka

Docela mě překvapilo, že Zemanovo-Tvrdíkovy čínskočeské Smartwings nezajímají tisíce nas.aných voličů v moravskoslezském kraji. Tato politická cena je daleko vyšší, než gen.oprava jednoho A319, který mohl dál létat pro ČSA, zatímco 737 mohl létat z OSR do Bulharska a Egypta. To jen tak …

Adam

Ale to není jen o generální opravě A319. Jestli leasingovky vyjednávaly s ČSA o prodloužení, tak to bylo v době, kdy Smartwings měl jiné záměry s ČSA, tj. conversion jejich pilotů na čistě Boeingovský fleet – to jsou poměrně strategická rozhodnutí dělaná dostatečně dopředu a variabilita/možnost změny je minimální nebo žádná. A tak to udělal. V tuhle chvíli už je spousta bývalých A319 pilotů přetypována na B737NG. A ČSA by se svými Airbus posádkami, které jsou omezené flight time limitations, a létají pro Germanwings/Brussels další letadla nebylo schopno ulétat. To jsou provozní a kapacitní omezení, které toto neumožňují.

Jen tak

Zeman a tvrdik nema se smartwingem nic moc do cineni. Jen v nich vlastni podil

Jen tak

Samozrejmw, podil v nich nevlastni ti dva… ale cinani (ale to asi je pochopitelne)

tomáš

Nepochopitelné to na jednu stranu je, ale ekonomické hledisko je neúprosné a prostě
vítězí výhodnější varianta.

Bpee

Jojo, určitě to dává i ekonomickou logiku prodat moderní stroje v době, kdy je akutní poptávka po jakýchkoliv letadlech…

MildaIV

Pokud letadla čekal nějaký dražší check, pak by se dělal jedině v případě delšího leasingu. Nikdo nečeká. že by 737MAX zústal uzeměň tak dlouho.

Filip

kdo je prodal komu?

Jen tak

No, jenže ta poptávka není po jakýchkoli letadlech. ta poptávka je po určitých druzích letadel.

A 319 je bohžuel jedním z těch, která (alespoň v současnosti) jsou nezajímavá a nikdo je nechce.

Thomas

Dekuji za pekny clanek. Podobnych je velka spousta, ale malo ktery uvadi to, ze slo o pronajate stroje. Podle toho vypadaly i diskuze pod tim… 🙂