Letecké společnosti Letectví

Flotilu ČSA opustil ke šrotaci další A319. Zůstaly už jen dva airbusy

Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Letoun zamířil na britské letiště, kde většinou dochází ke šrotaci letadel. Dvanáct let létal jen u ČSA.

Zmenšování flotily Českých aerolinií pokračuje. Z Prahy dnes odletěl Airbus A319 registrace OK-NEO, který ČSA používaly dvanáct let.

Ukončení pronájmu a vrácení majiteli potvrdila mluvčí skupiny Smartwings Group Vladimíra Dufková. Letadlo odletělo na britské letiště St. Athan, kde skončila už jiná letadla ČSA a začala jejich postupná šrotace. Průběh letu je na Flightradar24.

Majitelem letadla je podle leteckého rejstříku společnost ACS Aero 2 Omega, původně patřil společnosti B. Aircraft založené při vzniku Českého aeroholdingu jako způsob záchrany tehdy státních aerolinek.

Po dnešním odletu zůstávají ve flotile ČSA už jen dva airbusy: A319 OK-REQ, který ČSA vlastní a A320 registrace OK-HEU, který mají ČSA pronajatý. Kromě toho je ve flotile ještě jeden Boeing 737-800 a pět letounů ATR 72, pravidelně létají poslední měsíce jen dva. V říjnu opustil flotilu ČSA také Airbus A330.

Vývoj počtu airbusů ve flotile ČSA za poslední rok zaznamenal velké zvraty. Původně měla většina strojů pronajatých ještě loni od společnosti B. Aircraft odletět už loni, pak ale kvůli nedostatku letadel způsobeném uzemněním Boeingů 737 MAX ČSA svůj plán přehodnotily a nově ještě letos zařadily do flotily i Airbus A320 registrace OK-HEU. „Leasing jsme dál neprodloužili kvůli situaci s koronavirem,“ potvrdila v říjnu mluvčí skupiny Smartwings Group Vladimíra Dufková.

Podle původních plánů se měla flotila airbusů letos na podzim naopak rozrůstat o nové airbusy A220, jejich dodávka byla ale kvůli současné situaci odsunuta.

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kanafasik

tumáte Bélo a hrejte! Bude to taková pěkná tečka za tím naším případem. Opakuji. Bude to taková pěkná tečka za tím naším případem.

Adam

Tak tomu se říká strategická firma, 3 nejstarší aerolinka na světe, SW a jejich rozkvět značky ČSA v plné kráse . X managerů s miliony v kapsách a aerolinka se kterou jsme se dříve dostali do všech koutů světa a která byla světová extratřída v prd—- a nalinku Praha ostrova lítá se na každý let doplací 20 000 na Poláka—dovedete si představit, jakou z nás tam musejí mít prd..l

Adam

omlouvám se za překlepy

Matej

Prostě krachujou

Zdenek

Ano. Aneb kterak Travelservice Smartwings konkurenci zlikvidovaly:-(

Adolf

Jestli si opravdu někdo myslí, že SWG zkrachuje, tak je blázen.

Jenda

Smutné, že takto našeho „národního dopravce“ nahrazuje flotila Boeingů s polepem společnosti, kterou proslavují „úsporné“ lety a proklatě krátké ranveje. Je potřeba vzít v potaz, ze v létě už se bude moci létat s MAXi a je pro nadcházející sezónu plnou otazníků už jsou tyto letadla nepotřebná.

kulhán

Říka se, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou.
Ale v tomto případě ne! ČSA není žádný národní dopravce!

RHood

je to bohužel, distribuční „kanál“

ukulele

V dnešní době je třeba srazit náklady na minimum. Udržovat co nejméně letadel a držet si piloty. Jakmile se to rozběhne, letadel bude na prodej plno.

Jirka B

Jako soucasnou situaci chapu, ale 12 let je sakra malo na srotaci 🤔

Petr

Bohužel, až na OK-REQ žádné z jiných letadel nebylo v majetku ČSA, ale patřilo leasingovým společnostem. Těm byly stroje prodány státní společností B aircraft již před současnou situací. ČSA si je měly znovu pronajmout, a flotila se měla letos dokonce rozrůstat dokonce o 3-4 A320 (registrace OK-HEU, REV, REW a možná TEX), ale bohužel kolo dějin se otočilo jiným směrem a jsme tam, kde jsme.

Anonymous

Je to smutné

Y.K.

Tak to je věc leasingovek, jestli jsou schopni najít pronájem a je pro ně uplatinitelný. A319 přestal být zajímavý model, jako doplněk do flotily kvůli synergii A320 budiž, ale na A220 nemá. Jestli mají na krku D-check, tak může být (finančně) lepší je kanibalizovat a sešrotovat.

Je vidět, jak moc se za posledních 10-15 let změnily potřeby aerolinek.

Petr

No pro některé společnosti pořád může být model A319 zajímavý, ale pro poměrně úzký okruh. V Evropě mě momentálně napadá jen easyJet, jehož flotila stojí na A320 family, ceo či neo. Ten by si možná ještě A319neo koupil, ale jen nový stroj a ne letadlo po 12 letech služby a pravděpodobně před D-checkem.

Ale jinak s Vámi souhlasím.

alian

To je naprosto zoufalá vizitka dříve jedné z nejobdivovanějších a kdysi i snad nejlepších aerolinií ve střední Evropě.po nástupu vedení Tvrdíka, totálních výproejích supermága Dvořáka s konečným převodem na duo Vik- Śimáně s China boys.
Na ČSA byli všichni zaměstnanci kdysi opravdu hrdí – zbylo pouze tragikomické torzo v podobě jakéhosi aeroklubu na úrovni air Zimbabwe.

Původní Pražák

Nevím, jak moc byli všichni zaměstnanci na ČSA hrdí, ale pamatuju si, jak za Tvrdíka piloti hrozili stávkou ne kvůli tomu, že to rozkrádá, ale kvůli platům. Takže z mého pohledu mají na výsledku svůj velký podíl.

alian

Tak je napsáno..po nástupu Tvrdíka, tam se to všechno zvrhlo. Ten tomu nasadil začátek konce. Superman.

Pája

Ta sestupná trajektorie začala již dlouho před Tvrdíkem. A to počátkem 90-tých let, kdy se rozhodovalo o začlenění se do vznikajících aliančních skupin. Samotné ČSA neměly nikdy šanci dlouhodobě přežít. Nejprve proběhl totálně nepovedený pokus o privatizaci s Air France, ze kterého je musel stát vykoupit zpět. A pak tento sebezničující trend potvrdil Kůla, když zavedl ČSA znovu do aliance s Air France, vstupem do Skyteamu. Daleko ekonomicky smysluplnější partnerství s Lufthansou (se kterou měly v té době ČSA rozsáhlou codesharovou spolupráci) zavrhl s argumentem, že Němci by měli tendenci o nás rozhodovat, zatímco Francouzi nás nechají si dělat věci… Číst vice »

Tomas

osudem malych aerolinek v aliancich je byt nosicem vody a profitovat na tom.

pokud by csa vstoupila do *A , takmby jeji osud – nosic vody – byl uplne stejny. ale to je smysl alianci – velkym spolecnostem pridat feedery, malym spolecnostem pak feederem byt.

vstup do skyteamu se spucasnym stavem nesouvisi

Jirka B.

S Vaším příspěvkem souhlasím, až na poslední větu. Dle mého názoru byl vstup do Sky Teamu špatnou volbou. Když se podívám na to, jak fungují LOT, Autrian, Swiss, Brussels airlines v rámci Star Alliance, tak mi přijde, že se alespoň LH snaží využít jejich potenciál, což ve Sky teamu nevidím ani omylem. Tam si na evrtropském písečku hraje na sebe Air France-KLM a nic jiného.

Hojakar

Pocitam dobre že CSA ma celých 8 letadel a z toho ještě 5 strasnych ATR se kterýma nikdo normální nechce letet? To pomalu každý druhý aeroklub má více letadel než csa….👎😞

Miroslav

Tak já bych se tím proletěl rád, nikdy jsem to nezkusil…

Hojakar

Neni o co stát…velký hluk,málo místa,letadlo dost pomalé…

Daniel

Za mě příjemný zážitek v nízké letové hladině. Takové „opravdovější“ létání než pohodlíčko jetu.

Anonymous

buď rád, že ČSA aspoň něco má.

Sitgestravel

Kdy se budem loucit s Vilem, Simanem a Veselym?

Nic

Stacil by jim Il 18 nebo TU 154.

Zizala Julie

Pro redakci: ČSA pořad má ve svém AOC i letadlo OK-YBA, které je zaparkované v Soulu, protože KoreanAir ho stále nepřevzal a tím pádem ani proces deregistrace není a hned tak nebude dokončen. Formálně tedy provozuje i letadlo A330, které aktuálně parkuje.

Anonymous

Jestli se nepletu, Korean air se zbavuje toho letadla.

Žížala Jůlie

Data v rejstříku jsou správná. Některá letadla, která byla provozována ČSA a odletěla na rozebrání, byla a jsou stále v AOC ČSA, protože komponenty musí být stále v řízeném prostředí, aby je bylo možno prodat. K výmazu z LR na Úřadě dojde až tehdy, kdy vlastník a provozovatel zcela dokončí proces redelivery, což není pouze to, že letadlo přeletí “na letiště, kde ho rozeberou,” ale naplní všechny podmínky redelivery procesu. Co se týče OK-YBA, tam je situace odlišná – vlastník letadlo nepřevzal, protože je rozpor mezi provozovatelem a vlastníkem na podmínkách vracení a letadlo zůstalo na českých registračních značkách zaparkované… Číst vice »

Tomáš

Teď jsem viděl fotku ze dneška 2.1 2021 že OK-YBA motory má a je stále v barvách ČSA tak nevím jestli pak půjde na srotaci či nikoliv.

Mike

ještě tam chybí OK-NEN

Petr

OK-NEN odletěl spolu s OK-MEL již v polovině března. Předtím měl ještě podstoupit revizi v Drážďanech.

Petr

Pardon, všiml jsem si nepřesnosti. OK-NEN odletěl ke šrotaci z Drážďan, kam původně přiletěl na revizi. Tak 🙂

Bob

K čemu potřebují 12 let staré letadlo? To je na ně moc nové, tak stejně ne své linky nasazují 18 let staré Boeingy od Smartwings. Navíc to 737 má větší kapacitu než A319, což se teď hodí. 🙂

Petr

No v dnešní době je mnohem snažší naplnit A319 než B737-800, kterých má jen tak mimochodem TVS nejvíce 😉

Myšpul

Tak nejvytíženější u Smartwings jsou teď obě 737-700 co mají, OK-SWT, OK-SWW se kterými létají i linky ČSA.

Petr

Souhlasím. A i proto se domnívám, že je škoda se A319 zbavovat. Zároveň chápu, že i TVS musí udržovat typovky svých pilotů a palubního personálu.

Y.K.

Jestli nebude problém v tom, že A319 má víceméně stejné provozní náklady jako A320/B737-700? Odhaduji, nevím. Takže A319 je sice plnější na procenta, ale nic z toho.

Petr

A víte vůbec proč si ČSA ta letadla půjčovala? Protože třeba vedení TVS, ve snaze unifikovat flotilu Boeingy 737 pronajala před uzeměním MAXů celou flotilu Eurowings 😉

Roman

V té době dokázalo CSA naplnit i tu kapacitu B737800. Na linky lde naopak nemeli takovou poptávku tak poslali ATR. Ekonomicky tedy vycházelo lépe pronajmout letadla která by kapacitně prodělávala za výhodnou cenu někomu dalšímu.

Petr

Netvrdím, že ne. Sám jsem se o tom osobně hodněkrát přesvědčil. Ale mnohem lépe vypadá, když let operuje letadlo v barvách ČSA.

Navíc každý druhý let byl díky spoléhání na flotilu TVS zpožděný. Nehledě na recenze zahraničních cestujících kdy, „let byl zpožděný o 3 hodiny a pak se na stojánce objeví nějakej „Smartwings“. Co to je?“

Za mě by bylo ideální, kdyby společnosti fungovaly vedle sebe – ČSA svoje linky na Airbusech, na které jsou posádky vyškoleny a TVS na charterech a pár linkách kam moc lidí nelétá.

Anonymus

Takhle to nefunguje, když se spojí dvě firmy v jednu. Nikdo nebere ohled na to, jaký lakováni letadlo má nebo jakou uniformu má letuška na daném letu. To je úplne nepodstatný.

Jaaa

Asi jak pro koho…

Anonymus

Z ekonomickeho hlediska je to uplne jedno a o penize jde majitelum Snartwings Group predevsim.

Petr

Zkuste schválně hádat, jak stará jsou letadla ve flotilách renomovaných leteckých společností. Byl byste překvapen, že třeba i u Swissu, Lufthansy či Austrian je možné letět v letadle starém 20 let 😉 Nicméně, pokud je letadlo v dobrém stavu a je pravidelně servisováno dle pokynů výrobce, tak i 20 let starý stroj je stejně bezpečný, jako nově dodaný.

Jiří Kokrhel

Někdo se loučí s A380 někdo s A319 :-))))

Rossec

A někdo s ČSA 🙁

Anonymus

S ČSA to vypadá velice zle.

Gajda

Nevypadá, on si pak tu značku koupí Ryanair

Anonymus

Jak koupí?

Jana

Normalne ji koupi. Co na tom zase nechapete?

Ota Z.

a proč by to FR dělal? 🙂

Y.K.

Proč?

Anonymous

K čemu by ČSA se hodili Ryanairu??

Jiří Kocurek

Tak to by si třeba Elon Musk mohl koupit značku Praga až bude vyrábět náklaďáky.

Anonymus

Vy si opravdu myslite, ze CSA si koupi zahranicni aerolinka? A co by si kupovala vlastne? Plus cessti zamestnanci by jim byli k cemu? CSA na konci roku 2021 velice pravdepodobne vubec nebudou existovat, neni zajem.

Lukas

Skoda lietadiel, to skor nech uz zosrotuju celu CSA, uz to nieje taka CSA ako kedysi ktoru bolo poznat po celom svete a to meno malo vahu.

JÁÁ

dnes nemá velice firem váhu jako dříve za ČSSR. KDO SE CHTĚL ROZDĚLIT???

petr 5

Rozdělit se chtěli především Klaus s Mečiarem. A s ČSA to nesouvisí.

Původní Pražák

Je ironie, pokud zrovna o letectví píše nékdo, komu zjevně chybí jakýkoliv rozhled a bývalé Československo považuje za celý svět…

vzpomínač dávných časů

Bylo by to hezké, souhlasím s vámi, ale mám takový pocit, že jestli mělo ČSA nějaké jméno, tak možná tak do roku 1960, pak už mu ujel vlak. V dobách, kdy celý svět létal se 707, Tristarem, 741, 747SP, DC10, Cometem, VC, A300, prvními 737, tak ČSA se svými pár malými letadly typu 62/154/134/14/410 rozhodně žádnou díru do světa nedělaly. Byly rády, že pokryjí RVHP a pár měst navíc, podobně jako donedávna. Bylo to romantické, ale rozhodně to nebylo vůbec důležité.

Petr

Ehm ehm. Vy jste asi usnul na hodině dějepisu, že? Nebo jste se k moderním dějinám ani nedostal. No v té době ani NEBYLO možné koupit letadlo od nikoho jiného, než ze SSSR. I pilotům, kteří obdivovali Boeingy, Carravelly a další západní stroje vedení říkalo, že: „Co můžeme za ruble koupit, to vám koupíme.“ Ale snaha a touha byla. Nejdále byl pronájem 2 letadel Vickers VC-10 na dálkové linky, dokonce tam snad došlo k podpisu smlouvy, a vybrané posádky zahájily kurzy angličtiny na výcvik v Británii. Historii však přepsala „bratrská výpomoc“ zemí Varšavské smlouvy (pro slabší v dějepise: Okupace Československa… Číst vice »

Původní Pražák

Ano, touha byla. To nic nemění na tom, kde byl v roce 89 svet a kde my. To, ze ČSA mely pekné letušky a občas možná uniformy nic nemění na tom, ze světové to byla vždycky malá společnost, která vynikala jen počtem nehod v 50. a 60 letech. Prý 2 VC-10. Máte představu, kolik jumb mely už tehdy KLM ze země ve své době počtem obyvatel srovnatelné s ČSSR? A chcete naznačit, že CSA s nimi byly kdykoliv v nějakém ohledu srovnatelné? Že Tu 134 a il 62 byly v roce 89 v něčem na špičce? Nebo že ty 2… Číst vice »

Petr

O tom jsem já nic neříkal. Vy jste taky na dějepis nechodil, nebo jste jej prospal. Přečtěte si ten můj přispěvek prosím znovu a zkuste se nad tím zamyslet. KLM obsluhovalo se svými 747kami jednak lety do svých bývalých kolonií (které jsme my nikdy neměli). Navíc díky Marschallově plánu a obnově západní Evropy se tamní podniky rychle znovu postavily na nohy a komunisté se tam neuchytili. Kupní síla obyvatelstva byla je a ještě dlouho bude vyšší, než v ČR, takže se ta 747 dokázala naplnit. A ano. Dovolím si říct, že ČSA byla s touto a jinými společnostmi plně srovnatelná.… Číst vice »

Petr

Ještě si dovolím doplnit pár informací: AMS, základna KLM se stal velkým přestupním hubem. I proto se ty 747 dokázaly naplnit. Praha je v drtivé většině případů jen konečnou destinací, přestupních cestujících je minimum. Ne, že by nebyli, ale oproti jiným letištím (LHR, AMS, FRA) je to minimum. Původní Pražák: V 50. i 60. letech měla spousta zahraničních leteckých společností nehody a často i úplně zbytečné, například Boeingy 707 havarovali, protože si piloti chtěli vyzkoušet co nová trysková hračka dokáže. To se u ČSA nikdy s TU-104 nestalo. 😉 Více zde: https://www.idnes.cz/technet/technika/zacatek-proudova-era-letouny.A190208_110130_tec_technika_mla 2 letadla VC10 sice není ohromné číslo, ale… Číst vice »

Původní Pražák

Ano, nehody se nevyhýbaly nikomu, ale ztratit pří nehodách třetinu letadel jednoho typu jako právě u Tu-104 ČSA, a to samé u IL18, to je první světový unikát této společnosti, a je celkem jedno, co za ty nehody mohlo. Druhý unkát je, že to přežily, jak finančně, tak hlavně obchodně. Ale i to je specifikum toho, co tu bylo po válce.

Petr

Ano, ČSA ztratily 3 Tu-104 ze 7 dodaných. V jednom případě se jednalo o tzv. CFIT v Libyi. 13 lidí zahynulo. Jedno letadlo bylo zničeno při plnění v Bombaji. Další sjelo při opouštění dráhy na Kypru, kde jeho trosky leží dodnes. Při 2 posledních nehodách nikdo nepřišel o život, což je nejdůležitější. Il-18. Ztráta 4 letadel z 12 dodaných. Zřícení po vzletu v Ganderu, rozpad nad Norimbekem, katastrofa při přistání v Bratislavě a pak další zřícení při pokusu o průlet v Maroku. To specifikum po válce bylo, že společnost má hlavně reprezentovat svůj stát a být národním dopravce. A na… Číst vice »

Jirka

A zapomněl si rok 1975 v Damašku, Il 62, ono se o tom moc neví….

Petr

Vím o tom. Nejhorší katastrofa v dějinách ČSA, ale uživatel výše psal jen o Tu-104 a Il-18. Jinak by byl sezam samozřejmě delší.

Původní Pražák

Na to, abych si pamatoval 80. léta, nepotrebuju dějepis. Debata je o tom, jestli ČSA byly světová společnost, která „měla váhu“, ne o tom, jestli by se jí mohly stát, kdybychom se po roce 45 stali součástí Západu. Nebo snad budete tvrdit, ze s ohledem na okolnosti byla škodovka světová automobilka nebo že seznam.cz je světový vyhledávač? Což neznamená, že to je ostuda nebo ze je nemůžu mít rád. Nemám rád akorat ty bolševické slzy nad vylhanou představou, že jsme byli do revoluce mistri světa.

Petr

Já opravdu nebrečím nad tím, že už není socialismus. Tu dobu si nedokážu představit a ani bych v ní žít nechtěl, raději. Škodovka světová automobilka nebyla, ale dnes na to náběh má (viz. výrobní závody nejen v ČR ale i v Asii). Seznam.cz rozhodně není světový vyhledávač. Ale ČSA se svými linkami do celého světa na to náběh rozhodně měla. Za tím si stojím. Ono v době budování lepších zítřků byla v dané zemi JEN jedna jediná letecká společnost, kde se ani tak nehledělo na ekonomiku provozu jako spíš na to, aby tu svoji danou zem reprezentovala. A stejně tak… Číst vice »

Závozník

Il-62 a Tu-154 byla malá letadla? Když se vysr.. pardon… rozbil Airbus A310-300 (teď nevím jestli WAA nebo WAB), tak místo něj letěla 62. Jasně později už to byla zastaralá letadla, dělala kravál a zanechávala za sebou stopu jak dieselová Ovce v čipu, ale nic jiné jsme si dovolit nemohli. Létalo se do USA, Kanady, na Kubu, blízký i dálný východ, nejen RVHP.

Y.K.

Do USA létalo letadlo, ale ne lidi (běžný obyvatel ČR)… To dost kazí „vlhnutí“ pamětníků nad IL-62 v New Yorku jakože důkaz, že se létalo i na západ. 🙁 V podstatě nebyla šance se tam podívat, pokud jeden nebyl vyvolený a prověřený. Při mezipřistáních v Kanadě při letech na Kubu to bylo opravu výživné.

Většinou se létalo tam kde: 1. vládl komunista, 2. nějaký revoluční magor, 3. tam kde byl finančně obchodní zájem a nebylo riziko útěku (Irák, Írán, Libye atp.)

Y.K.

Po celém světě, ehm. 99,9 % obyvatel téhle planety o ČSA v životě neslyšelo. ČSA měly světlé momenty, hlavně před válkou, ovládnutí komunisty po převratu a téměř likvidace provozovatelnosti a zkušených posádek, to bylo pro ČSA hodně smutné a skoro likvidační období, pak se tlačila „domácí propaganda a budování hrdosti (aby lidi moc nepočumovali za plot)“, ale pořád to byla jen východní aerolinka se sovětským parkem, orientovaná převážně na východ a s pěknou sbírkou leteckých katastrof. Po revoluci ekonomické vzepětí a pak Tvrdík a pád do hlubin. ČSA je prostě takové sparťanské mávání vlaječkou, láska ke klubu. Nic proti, ale… Číst vice »

Roman

Ono je to i dost dáno tím jakým směrem se ubíralo Československo po druhé světové válce.

Y.K.

Samozřejmě. Já to také nepíšu proto, že bych ČSA nějak nenáviděl nebo tak něco, prostě pohled na ČSA od domácích zápecistů 🙂 a odkudkoliv ze světa je diamtrálně odlišný. Když je někdo bere jako „malé ale naše“, OK, zahlédnout trsátko v Soulu bylo trochu „dojemné“, ale když slyším o „skoro nejstarších aerolinkách která hýbaly dějinami letecví a jejich služby byly vyhlášené“, tak to bohužel ne. To je pohádka na dobrou noc.

Mat

Smutné. Snad to ale zvládnou a A220 nakonec přijdou třeba ke stoletému výročí v roce 2023 🙂

Venca

Myslím že A-220 nepřijdou pod barvy ČSA. Jsem zvědav spíš komu budou ČSA na konci roku 2021 patřit, jestli budou vůbec existovat. Každopádně A-220 jsou super letadla k obnovení létání po světě a je hřích je neodebrat.

Jiří 24

No jasně, ale Smárt by si je nevzal, ten staví flotilu výhradně na Bulících 😀

Anonymus

Nebudou existovat.

Anonymus

Minusy za co? Za pravdu? O zachranu CSA neni zajem, neni to priorita dne.

Anonymous

A220 a A321XLR budou pod ČSA barvou.

Petr

Pokud si dobře vzpomínám, tak snad by měly přijít v roce 2022.

Y.K.

Mám dojem, že měli začít teď někdy. Ale to je mimo realitu v době korony.

Petr

Myslím, že původní plán takový byl. Na podzim 2020 měly přiletět první 2 kusy, ale nyní se zařazení odsunulo na rok 2022.

Y.K.

Aha, tak to mi uniklo (nebo jsem to zapomněl) , že už definitivně potvrdili odsunutí.