Zprávy

Průvan u „hlídačů“ Českých drah. Pět z devíti lidí končí, dozorčí radu povede Moos

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

Na hospodaření Českých drah začnou mnohem více dohlížet zástupci akademické sféry. Řídící výbor firmy, složený ze zástupců několika ministerstev, dnes vyměnil pět z devíti členů dozorčí rady. Jejím předsedou se má stát někdejší ministr dopravy a děkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.

Změny dnes schválil řídící výbor Českých drah, jména má oznámit na tiskové konferenci ministr dopravy Dan Ťok. Ten od dozorčí rady očekává, že vypíše výběrové řízení na představenstvo firmy. „Není to tak, že chceme odstranit současné vedení. Všichni stávající členové se budou moci zúčastnit. Chceme dostat novou kvalitu do vedení Českých drah,“ řekl Ťok. Výběrové řízení podle něj potrvá jeden až dva měsíce.

Řídící výbor odvolal Milana Ferance, Antonína Tesaříka, Jana Harta, Milana Kuchaříka a Tomáše Révésze. Kromě trojice odborářů, které čekají na podzim volby mezi zaměstnanci, uhájil své místo jediný člen: Vojtěch Kocourek, člen ČSSD a bývalý náměstek ministra dopravy.

Novými členy jsou tak tři zástupci ČVUT: kromě Moose Lukáš Týfa (Fakulta dopravní) a Josef Kolář (Fakulta strojní). V dozorčí radě nově zasedne i bývalý ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. I když jde o částečné odpolitizování dozorčí rady, i nadále budou minimálně dva členové spojeni s politickými stranami.

Kromě Kocourka z ČSSD jde o Jana Štrofa. Někdejší sociální demokrat je nyní podle médií pravou rukou předsedy Sněmovny Radka Ondráčka, vede oblastní buňku ANO v Kroměříži, v minulosti působil například v dozorčí radě PPF Banky nebo řadě pražských městských firem.

Ťok stávající management pochválil, že se mu podařilo zvýšit počty cestujících. Nelíbí se mu ale jejich přístup k otevírání železnice konkurenci. „Říkají nám jen to, jak to nejde. České dráhy například dlouhodobě blokují dohodu o společném jízdném, musel do toho vstoupit stát,“ dodal Ťok.

Moosův příchod do čela dozorčí rady je přitom zajímavý i vzhledem k vývoji jeho vztahů s Ťokem. Ministr dopravy ho dříve jmenoval do řídícího výboru pro mýtnou soutěž, Moos ale začal kroky ministerstva kritizovat a Ťok přestal řídící výbor svolávat. Moos aktuálně působí i v Krajské nemocnici v Liberci jako náměstek pro přípravu stavby nových pavilonů. „Je to člověk, který má velké zkušenosti a celý život se zabývá dopravou. Mohl by pomoci novému vedení Českých drah, aby se připravila na nové výzvy,“ řekl Ťok. Ten odmítl i obavy zaznívající zejména ze strany odborářů, že výměna vedení může ohrozit rating Českých drah.

Ťokovy kroky vyvolaly ostrý nesouhlas u šéfa KSČM a bývalým spolupracovníkem StB Vojtěchem Filipem. Bude usilovat o to, aby Ťok skončil kvůli výměně členů dozorčí rady ve funkci.

64 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nazývejme to pravými jmény!

    Pan ministr udělal někomu radost a podepsal ortel státnímu dopravci. On neví, kolik ČD dluží??

    Jeho výrok lze přeložit takto: chci, aby stát platil méně za služby v železniční dopravě. Soukromý sektor to zařídí.

    Proč nejdříve nezavrčel na vedení ČD – koukejte makat, nebo Vás odvolám. Nebo místo Vás bude jezdit jiný dopravce!

    Když pošle jiný dopravce svůj vlak poblíž času „dotovaného“ vlaku – tak zvyšuje ztrátu tohoto spoje a tudíž objednavatel bude mít větší ztrátu! = větší požadavek na státní nebo krajský rozpočet !!!!!!

    Ostatně v ČT na ČT 24 dne 17.7.2018 po 20:30 hod. to bylo vidět“ jak se těší na nový kšeft“.

    Chápu pana Jančuru a Novotného – chtějí stálého objednavatele jejich služeb. Porovnejme jejich výroční zprávy s tou od ČD. Kolik mají zisku neboo ztráty?

    A v Praze na nábřeží místo aby se báli o křesla jsou v klidu. Kdyby věděli, že příští rok už nemusí mít práci, tak by se chovali jinak!

  • To se dalo čekat. Dobře oblečený protřelý týpek, jenž sbírá u věrchušky levné body. Jako Kefalín s „guĺou“. Rušit svede každý moula. Jedinou kvalifikací musí být pouhá tvrdost k obyvatelům venkova, kteří v zájmu snadného výdělku karierního likvidátora železnic přichází o další službu. http://pernerscontacts.upce.cz/31_2013/Javorik.pdf

  • Budou vykládat, jak „konkurence“ zlepšila vlaky. Především ti, co jimi nejezdí. Do Ovy, možná, dejme tomu. Ale příklad t. zv. „liberalisace“ jiný, mnohem horší, masivnější, fatální a proto nezmiňovaný – zničení vlakové dopravy a vůbec veřejné dopravy v kolébce železničně dopravních švindlů – jižních Čechách. To je ukázka k čemu neuvážené kroky podmazaného Ťoka směřují a co v celorepublikovém měřítku čeká regionální dopravu po instalaci přežitých a hloupých „týčrovských“ britských modelů – prosazovaných senilním joudou z Jindřichova Hradce. V JČ zlikvidovali za posledních 15 let 20% spojů, snížili využití veřejné dopravy na nejhorší čísla z celé ČR (viz. regionální busy a jejich průměrné obsazení). Za „ušetřené“ pak začal jezdit GWT na Šumavě. Tomu říkám vývar, pak hladce zbývá na chatky, blondýny a stovky hektarů pozemků u N.Bystřice.

  • tohle už dávno mělo nastat, čd se starají jen a jen o ty tratě kde by mohli jezdit soukromníci a další uzemí je jim lhostejné. Doufám, že stáhnou pendolíno, ty soupravy si čd nekoupilo z vlastního a mezi soukromníky nemá tedy co jezdit.

    • Petře Petře, Vaše komentáře mě vždycky dokážou dostat pod jakýmkoliv článkem.

      Traxxy má Jančura taky na úvěr, tudíž by měl vrátit také, soudě podle Vaší logiky…

      • uvěr a leasing je něco jiného a proč sem pletete co si dělá soukromník, vy ho platíte z daní?(jestli si na ně vyděláte) V vůbec, ale vůbec nechápete co jsem napsal a už vůbec jak to chodí u soukromníka.

  • Já začínám být přesvědčen o tom , že stát chce ČD zlikvidovat. Že chce docílit stavu , kdy tento národní dopravce zbankrotuje a vzápětí se vynoří někdo jiný , kdo zakázky ČD převezme.
    Protože… pokud by stát chtěl , aby ČD prosperovaly , měl by k tomu tuto firmu vést a vytvářet jí podmínky proto , aby v konkurenci dokázaly obstát. Pokud mají ČD obstát v konkurenci , musí mít vytvořeny úplně stejné podmínky , jako konkurenti ČD. Tudíž například žádný zákon o veřejných zakázkách . Management musí mít volné ruce k realizaci své strategie zhruba stejně , jako u svých konkurentů. Ale hlavně…vlastník musí vědět co chce a čeho chce docílit. A pokud bude vlastníka zastupovat jelito jako pan Ťok , pak přijde doba , kdy ČD budou muset skončit , protože je ostatní dopravci převálcují…

    • Nestačí, že jsou již ČD vykrádány (tunelovány) přes střediska služeb, která téměř zadarmo mohou využívat dopravní firmy vybrané krajskými mafiány. Je potřeba pro ČD reinkarnovat klauzovská léta – zvýšit efektivitu rozkradení peněz na obslužnost, nikoli zlepšit obslužnost samotnou. Rozdíl vidím jen ve vohozu majitelů sosajících prachy ve shodě s politiky – už z olbřímích SUV nevylézají v šusťákách, či fialových sakách ověšeni řetězy ze zlata, jak nějací světští.

    • Nebo se chytá nějaká transformace, to je také možné. Kdosi v nějaké diskusi kolem SNCF navrhoval že má Macron nechat udělat novou SNCF, bez většiny balastu a tu starou prostě nechat i se zadlužením a všemi problémy padnout. Možná se tu chystá něco podobného. Železniční, státní, společnosti byly v celé Evropě a jsou mnohdy, největší konzervativní silou, to se asi současné vládě ne zcela hodí, nezapadá to nějak do toho jak se snaží vypadat, co dělat, jestli něco může zavařit vládě, tak to jsou drážní odbory, protože jejich stávka by rozhněvala velmi mnoho lidí, to není asi zájem vlády, která se tváří jak jí všechno funguje.

      Myslím že s Jančurou to nemá co společného, spíš by ta změna zapadala do pokusu o řízení státu jako firmy, kdy se pokouší o dosazení co nejvíce „odborníků“ do vedení kdečeho.

  • Tak dle převážné většiny diskutujících i mého, je ta výměna motivována zřejmě nějakými zákulisními čachry… Neb je fakt, že ČD jsou v černých číslech, navyšují počty cestujících (i když konkurence pomalu sílí – viz Šumava), dále nakupují nové vozy (nebo velmi slušné ojeté vozy z Rakouska) a celkově se zdá, že ČD mají opravdu po dlouhé době koncepci.

    Ty čachry se ale potvrdí až potom, co se odvolaný ředitel nepřihlásí do nového výběrového řízení na ředitele, případně jej nevyhraje.

  • Psal jsem to dávno,Jančura se dožaduje splacení dluhu,ta podpora ve volbách nebyla zadarmo.Ať to poplatníky stojí cokoliv, Jančura musí posílit,sám nemůže,je předlužený a tak musí dostat dárečky…Je to nejlepší vedení jaké ČD měly,proto musí pryč…

  • ČD jako beznadějně stále více se předlužující moloch (pravda po pár dodatečných injekcích, jako finta s nádraží, pozemky, apod. se na chvíli tempo zadlužování zastavilo) je stále větší problém. Někde k 2020 to bude cca 50 mld., to je slušný ranec na v evropském měřítku maličkou společnost se zastaralým vozovým parkem. Ono už je to stejně tak, daleko, že to nakonec bude privatizovat sdružení věřitelů za korunu a budou mít hodně práce z toho udělat výdělečný podnik.
    Navíc je tu i politické hledisko, Babiš přece nepotřebuje peníze lít do černé díry, potřebuje koncentrovat peníze v ruce..

    • Veřejná doprava je ztrátová všude,i ve Švýcarsku,tak se nechovejte jako vojín Jasánek v modrém.

      • Veřejná STÁTEM obsluhovaná doprava je ztrátová všude,i ve Švýcarsku – měl jste tam drobnou chybku.
        Ono nejen veřejná, že.

        • Jestli pak víte,že nejvíce dotovaná je letecká doprava.Nemusí platit daň o kterou jsou navýšeny PHM.U kerosinu je to odpuštěno,a stát tak dotuje cestující klientelu,která peníze evidentně má…

          • Zajímavé, že se u kerosinu neplatí daň a to ještě nevíme, jak moc letecká doprava znečišťuje ovzduší, protože létá vysoko a tak to veřejnost nezajímá, jak moc „čoudí“…

          • Mohl bych poprosit zdroj, nebo v jakém režimu je kerosen osvobozen? Přijde mi že když jsem srovnával cenu minerálního a potenciálního syntetického (vyroben jako e-fuel), tak tam daň byla když jsem se díval na nějaké menší letiště. Ovšem pokud je osvobozen, je to špatně a unikají tak velké prostředky, složitě se vymýšlí uhlíkové daně na letadla a přitom je tu klasický nástroj spotřební daně.

          • Jiříku, nevím na co narážíte slovem evidentě má, vy si jako myslíte, že letadlem lítají boháči?

        • Re. Pibik
          Stát NEOBSLUHUJE. Stát potažmo st. celky, kraje, svazy či města si najímají dopravce k obsluze svého území. A jako takový mu hradí prokazatelnou ztrátovost.
          Prostě vítězí ten efektivmější.
          Ono efektivita je jedna vám důležitá věc.
          Dám příklad: poslední dodávané City Elefanty stály stejně jako Stadler Kiss. U WFB mají tyto jednotky provozní spolehlivost na 98 procentech. Kolik mají Elefanty, nevím. Regiopantery bych viděl tak někde na 25%.
          V Německu jednotlivé dopr. svazy nebo spolkové země mají v soutěžních podmínkách tuto spolehlivost zakomponovánu.
          Např. Baden Würtemberg 88 – 90%, Sachsen 85 – 88 % atd.
          Dalším neméně důležitým prvkem je provozuschopnost.
          Na rozdíl od zkostnatělých DB disponují menší dopravci modernímy nízkoenergetickýmy depy a také nonstop servisní či úklidovou službou.
          Třeba Abellio, které vyhrává teď v Německu jednu zakázku za druhou. V obratových nebo i ve větších stanicích mají své tzv. multifunkční lidi. Koupily od DB netz starší nádraží na venkově ale s dobrou dopravní dostupností. Opravily je a žijí tam Polští mechanici, elektrikáři resp. mechatronici, které si zaškolily. Když není normálně v práci v depu, tak je na telefonu, když má pohotovost. A manželky uklízí dané venkovské nádražíčko a vlaky. Samozřejmě že nájem neplatí. Ze své podstaty jej platí svou prací a flexibilitou. Dost často mají služební auto DB Netz, protože svou flexibilitou vyhovují i k opravám signálů, výhybek apod. Protože poruchy na signálech jsou častější než na vlacích.
          Prostě a jednoduše EFEKTIVITA.

          • Efektivita = odrbání zaměstnanců. Celý úspěch. Buzerovat směrem dolů umí každý. Napište, kolik Polákům a jejich manželkám platí. A kolik stejným pracovníkům pladí DB. Ať ta „efektivita“ ještě více vynikne.

    • Pibik
      50 mld. Je dluh, který SNCF udělá každej rok.
      Za druhé-v zahraničí neplatí drážní společnosti příplatek na Obnovitelné zdroje.
      Za třetí – Ano. V současnosti je vedení ČD, nebo aspoň Krtek manažer se zahraničnímy zkušenostmy, na svém místě. Střídání po tak krátké době se ani ve světě globalizované ekonomiky nedělá, protože je to sebedestruktivní.

  • Především jde o pomoc Jančurovi. Je ve finančních problémech. Tečka. Pro odvolání Krtka není sebemenšího důvodu.

  • Jasně že je nutné vyměnit vedení ČD protože to stávající odmítá vyklidit bez boje lukrativní tratě, on totiž nejmenovaný žlutý dopravce (samozřejmě že nikoli firma ale její majitel) který je jistě pouze náhodou největším sponzorem ANO se dožaduje plnění za své peníze. Ono totiž Babišovo jízdné se pro odpor krajů asi nepodaří zavést (co by umožnilo za čachry je na delší pojednání) a tak se musí zatlačit jinak aby si sponzor přišel na své.

    • Bojem se nazývá to velké a stále rostoucí zadlužení? No, nic – na hlavní trati Praha-Ostrava už jsou ČD, jen výplň mezi časy soukromých přepravců, nebyt prodloužené konjunktury zmizely by i ty jejich zbylé 4 vozové soupravy, kam je konkurence vytlačila.
      Trh je spravedlivý v dlouhém období, efektivnější nahrazuje méně efektivní, popř. neefektivní a je jedno, kterej Lojza to za ČD bačuje. S Jančurou to nemá co dělat.. Stát pouze už nemá na uspokojování spousty hladových krků, co křičí, ani při té masivní konjuktuře… A co bude,až ona nebude? To teprv bude na ČD blbý.

      • Ano,nacpali se na nejvýnosnější trať,SŽDC je nechává jezdit pár minut před ČD,podváděl s dotacemi na studenty apod….Když jste tak spravedlivý s tím trhem,doufám,že se radujete,že jej Flixbus také převálcuje.Proto se uplakánek musí prosadit na kolejích,ať to stojí cokoliv,Ťok jen plní slib daný za podporu hnutí ANO ve volbách-žluté autobusy byly oblepené dehonestujícími bilboardy politických soupeřů.

  • Nevím, nepříjde mi to jako pozitivní krok k čemukoliv – tyto výměny fungujícího. Ačkoliv to Ťok avizoval už kdysi. Ale je to Ťokova politická zodpovědnost – jak to dopadne.
    České dráhy přece neblokují dohodu o jízdném. Ta přece musí direktivně přijít od státu – tedy ministerstva dopravy a tedy i Ťoka.

    • Souhlasím! Je úkolem státu – v tomto případě ministerstva dopravy – zajistit jednotný tarif. To, že se vedení ČD brání seč může, by mu nemělo být vyčítáno, neboť je úkolem managementu co nejlépe hájit zájmy dané firmy. Navíc zrovna P. Krtek je celkem schopný a vzdělaný člověk, která má dlouhodobou strategii, se kterou můžeme či nemusíme souhlasit. Ne vždy tomu tak bylo…

  • Příprava na rozprodej ČD. Současný management dostal dráhy do černých čísel, mají se kupovat nové vozy atd, to se nelíbí soukromníkům. Nekalá konkurence, neboť axiom zní: státní je špatné, soukromé dobré. Odteď nehrozí, že by nějaké výběrko vyhrály ČD, postupně odumřou.

  • Hlavně by to chtělo pořádnej průvan na SŽDC, aby ve vedoucích a řídících funkcí nebyli lidi, co mají vystudovanou hnojárnu v Suchdole, jezdí zásadně služebními auty a do vlaku nevkročí…

    • Vláda taky musí jezdit soukromníkem, není to jenom o šetření? ČD ty vlaky mají pěkně drahý.

      • Vaše příspěvky jsou na úrovni žáka ZDŠ,hlavně že pořád okopáváte ČD.Berete za to plat?Pokud ano,tak si toho važte,za takové hlouposti se v tržní ekonomice neplatí….

        • jiříku, čím jela vláda na moravu?
          Co to je ZDŠ, ZÁKLADNÍ DEVÍTILETÁ ŠKOLA? Tam jsem nechodil, co máte dál jiříku, ale než něco napíšete, tak přemýšlejte.

        • čd se řídí tímto tarifem nebo musí, někde se kilometrově liší.

  • Na iDnes píší, že jsou pobouření Komunisté – a to se hezky čte.

  • No tak pokud nenominují Řebíčka, Slamečku, Bártu nebo Šimonovského, tak se jedná o personální „napůl“ výhru.
    Na druhou stranu experty lze sjednotit do jmenované komise, ta připraví podklady, které mohou být podvrženy představenstvu a dozorčí radě ČD. Pokud se pak budou dotyčné osoby cukat a nevykáží projevy politické poslušnosti, pak bych jako ministr měnil. Současný zákrok se jeví být poněkud „ANO“ istický, čili ode zdi ke zdi, jak jsme u staronového ministra Ťoka již mnohokráte byli svědky.

  • ťok kritizuje české dráhy, že něco nejde.

    ťok k jiným tématům.

    1/ sundáme bilboardy. vlastně nesundáme, nejde to.
    2/ uděláme nový mýto. vlastně neuděláme, nejde to.

    ťok by měl odvolat hlavně sebe

  • Týfa je dobrá zpráva. Moos nevím. K problémům stáří, jak známo, patří dvě vady komplementárně spojené. A sice neschopnost myšlenku udržet a naopak neschopnost myšlenku opustit.

    Ovšem jak je tak nějak všeobecně známo, problém železnice u nás není v ČD, ale v SŽDC. Limitujícím faktorem jakéhokoliv rozvoje je právě infrastruktura, která je v katastrofálním stavu. Tam je ale vše zabetonované a změna není na obzoru.

    • Prezivani pana Kocourka v DR CD exponenta tzv. ceskeho zeleznicniho prumyslu, podporovatele odsunu a AZD je spatna zprava. Tady jde o tendry na mobilky etcs, vozidla. Budou-li cd nakupovat pomaly srot, bude to vyuzivano jako záminka proti VRT…

      • Snad nikdo neočekává, že už dnes budou ČD kupovat vozidla na 300 a víc km/h jen proto, že za 20 let v ideálním případě bude první VRT…

        • Za 10-15 let rozhodne vrt byt muze.

          Ale jde o to ted kupovat vozidla na 250, ktera jednak budou moci vydelavat kevy venku a az budou vrt tak budou jezdit na nizsim segmentu.

          Zive si pamatuji odpor proti railjetum jejichz druhou varku zabila socansko-zemanova klika…

            • Jiri Tyr „Budou-li cd nakupovat pomaly srot, bude to vyuzivano jako záminka proti VRT…“

              SŽDC přece „nestaví“ tratě jen pro ČD, ne? Máme tu i jiné dopravce. Nehledě na to, že ČD mají i vozy na 200 km/h, RJ také a je snad někde u nás taková rychlost? Není… Takže ve vozovém parku bych záminku tedy doopravdy nehledal.

              • Kdyby jen 200, ale Pendolina i RailJety jsou na 230. Tudíž dalece za současné maximum české žel. sítě.

              • Kolik soukromníků v Evropě provozuje nebo vlastní vysokorychlostní jednotky? Myslím, že pokud tu někdy v daleké budoucnosti bude VRT, tak tam budou rychle jezdit ČD (eventuelně DB a další sousedé). A to, že si Jančura koupil nové lokomotivy na 160 km/h taky o něčem vypovídá.

          • Pendolina jsou na 230, ty ČD koupily už před hodně léty. RailJety také. Mezi 230 a 250 je už řekl bych minimální rozdíl. U ČD bych v tomto případě chybu opravdu nehledal.

          • Jestli stavět VRT, tak bych to viděl tak že po opravě Přerovky je třeba udělat prostřední část VRT z Benešova po Jihlavu a pak buď minimálně drát přes Třebíč do Brna jako zálohu, nebo postavit až někam po Křižanov. V první řadě je třeba se dostat na jízdní dobu na této trase podobnou, +-10 minut, jako na současné.

            • Re. KS
              Zdtavím.
              To nejde vrt takhle flikovat. Hlavně ne u velkých měst. Prostě to navyjezdíte. Kapacitně to s narůstajícím příměstem a cargem koliduje až moc.
              Když salámová metoda, tak primárně výpadovky z větších měst a uzlů.

              • Někde s tou VRT musíme začít a neměli bychom zapomínat na to že koridor kolem Labe je a bude přetíženy bez zásadnější naděje na rozšíření v kritickém úseku, maximální varianta tomu moc nepomůže pokud budou jen dvě koleje mezi Třebovou a Ústím. Výjezdy by nám moc nepomohly, sice by uvolnily kapacitu pro příměsto, které by si ale mělo začít stavět vlastní koleje, ale výrazně to jízdní dobu nezkrátí, takže by se stejně nepodařilo dostat vlaky z přetíženého koridoru.

                S jakou nákladkou bude kolidovat vedení vlaků na Benešov a následně přes Třebíč? Pokud se pamatuji dobře, tak je to přes Třebíč taková nic moc nákladní trasa, takže by tam snad místo mělo být. napojit trať do Heršpic dvojkolejně by snad také neměl být nepřekonatelný problém.

                • Třebíč? To myslíte vážně? Dyť tam se jezdí i 60, křižování tam stojí za starou bačkoru a z Brna přes Havl.Brod jste v Jihlavě rychleji i s úvraťovým přehazováním mašiny…

                  Vy mi taky přijdete jako takovej ten dobrej brouk pytlík…

      • No bohužel. Ale jak píšu, ČD nejsou až takový problém. SŽDC je větší průšvih. Cokoliv, co je propojené se SUDOPy, AŽD, betonovými stěnami (a jistě se najdou další šíbři) je prostě špatně. Ale to bychom museli rozprášit úplně všechny. A rozprášení není to, co Ťok chce.

        • Nikoliv SŽDC. Ale MD ČR, konkrétně pan Luděk Sosna. Skutečný ministr dopravy a skutečný „brzdič“ rozvoje infrastruktury. Je to prostě tak.

          • Tak o tom žádná. Ale to už jsem tu psal tolikrát, že mi přišlo žinantní to sem psát.

          • Re. Brzdič zániku
            Tak to máte pravdu. Pokud tam tato osoba bude, se železnicí jako takovou se můžeme rozloučit.
            On je největší škodná na České železnici.

    • Zjevně narážíte na chyby (vady charakteru nyní opomíjím) jeho předchůdce a kolegy z J. Hradce. Ten měl v kapse kapesník s jedním uzlem – zrušit tratě. Nic jiného ten doveda totiž neuměl. Snad tihle použijí mozku poněkud více. I když…

      • No snad tušíte, že ČD a SŽDC jsou dva různé podniky. Pochopitelně kdyby došlo na redukci lokálek do stavu: svátky a prázdniny si šotouši jezdí 810, tak nebudu proti.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora