Provoz na Masarykově nádraží opět stál, dva vlaky jely proti sobě

Stanice Praha - Masarykovo nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Praha - Masarykovo nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Strojvedoucí zvládli oba vlaky včas zabrzdit.

154 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DuDr.

Pane Sůro, termín „dopravní závada“ není ničím oficiálním jak píšete. Je to pouze termín který dopravce ČD uvádí na svých stránkách o mimořádnostech v provozu. Tyto stránky mají hlavně řešit opatření a informace dopravce a ne jak se mimořádná událost přesně jmenuje dle názvosloví SŽ, to stejně cestující nezajímá. Zajímá je co se děje a na to je termín „dopravní závada“ doplněný opatřením dostačující.

Dispečer

Přesně tak to je , cestujícímu je to jedno, pro něj jsou důležitá opatření, která dopravce udělá . Zajímalo by mě, za co Vám dali mínusy, i když mě to vlastně nepřekvapuje, chronických ,,mínusovačů,, je zde dostatek.

Leinad

Ve skutečnosti někdy lze z příčiny odhadnout více, než z ostatních informací.
Vlak sejmul auto na přejezdu, bude mít zpoždění 5 minut.

Vbb

Pokud to dopravce na svých oficiálních stránkách opakovaně uvádí, navíc vždy ve stejné situaci, pak to oficiální termín je. Nakonec i vaše poslední věta to potvrzuje.

Jenisej

DI se poslední dobou nechce šetřit. Nedávno ani nešetřila srážku s člověkem, protože to přežil bez následků.

medical_examiner

A jak se mu to podařilo, přežít srážku s vlakem?
To ten vlak stál?

Ondřej

Ten vlak to přežil bez následků.

medical_examiner

Už chápu…

Petr Šimral

Závěrečné zprávy dělané metodou Ctrl C – Ctrl V pouze odčerpávají možnosti Drážní inspekce. Není třeba miliónkrát vyšetřovat DI ČR stále stejnou nehodu na přejezdech atd. Úkol DI ČR je řešit nehody závažné a systémově pochybné či zcela nestandardní…

Leinad

Ale neuškodí upozornit na to, co se dá na přejezdech změnit.
Sekvenční sklápění by řešilo panikáře (Studénka, Uhříněves). v některých státech jsou vysouvací hroty. Někde nedochází k zamávání závorami (ale před predzvanecim oddílem je přihlašovací).
Taky by bylo možné překážku na přejezdu detekovat – tedy kdyby v Česku bylo listí stejné jako v jiných státech – a neměli bychom ty speciální stromy ze kterých padají listy vypadající jako auta..

Jaaaa

Holt když to neumí AŽD, tak to nejde, no…

Gwann

azd by uměla vselicos. stačilo by kdyby sz chtěla…jakože nechce.

Leinad

A to tak, že by SŽ začala jednat i s jinými výrobci.

Fyzikář

…výrobci palubních elektrošoků…. jedeš na červenou na přejezd!….trrrrr

Fyzikář

Nemám důvod obhajovat monopol AŽD, ale ten není příčinou takovýchto nehod

Leinad

Já taky o něm nemluvím jako o viníkovi.
Je věcí správců silnice a železnice aby snížili riziko nehody.

Petr Šimral

Na co se dá upozornit již v takových případech DI ČR upozornila.

Fyzikář

Je potřeba důsledně detekovat debily, co jedou na přejezd na červenou….a máte po 99 ℅ problémů…

Leinad

Myslíte třeba školku která přechází trať v Řeporyjích, nebezpečně před stojícím vlakem?

Gwann

víte kolik nešťastníků se nechá ročně přejet vlakem? a to mají šetřit všechny včetně MHD a salin? vždyť by jich muselo být třikrát vic

None

On dneska že stejného směru asi nedojel další vlak. Někde na trati Všetaty – Neratovice došlo k nehodě. Vždycky si dělám legraci, že jakmile jedu vlakem, něco se stane. A dneska se zadařilo 2x.

Miroslav Zikmund

Ale kdyby na české železnici všechno fungovalo tak „jak“ má, tak by to byla neuvěřitelná NUDA …o čem by se psalo na zdejším serveru, na jiných serverech, o čem by se vedla učená disputace …. ?
O tom, že vlak měl minutu zpoždění nebo, že ve vlaku nefungovalo jedno WC, nešly otevřít dveře, nefungovala klima ?

Jaaa

Plány do budoucna. Rozvoj sítě. Nové vlaky. 🙂

Zrzek

To mám dojem, že by byla jiná zábava. Kdyby opravdu všichni dodržovali všechny předpisy do puntíku, vlaky by měly takové zpoždění, o kterém se nám ani nezdá.

M19

Nikoliv, průvodčí měl nedostatečně vyžehlený límeček… 😉

PeDu

V Neratovicích byla posunovací lokomotiva na zemi.

Bram

Na kolejích. To by jeden neřekl, že ano.

Zrzek

No o 14m to není tolik, ale s tím jaký je bordel s osvětlením v okolí tratí i silnic, je docela možné, že v určitém okamžiku, v určitém úhlu může být vidět signál, který ani návěštěn není. Stačí se podívat a přečíst si strojvedoucí.com. Stačí jedno blbě umístěné světlo na pozemku u dráhy a jedna prasklá žárovka a nebo cokoliv co návěstidlo z určitého úhlu stíní a je vymalováno. Nesmí se zapomenout, že jinak je vidět z 814, 810, brejlovce 954 a jinak je vidět při chůzi po trati.

Zrzek

Škoda, že DI má tak málo lidí, protože už ze záznamů, které si někteří strojvedoucí pořizují by bylo ledasco vidět a SŽ by asi měla dost problémů.

Jiří Kocurek

Tam není přenos kódu? Když už teda nic jiného… Ikdyž jestli to byla 810/814, tak není proč se ptát.

Zrzek

Ten taky všechny návěsti neumí přenést a v konečném stádiu záleží co je na klacku.

PeDu

750,7 má sice MIREL, ale u předmětného projetého návěstidla už není přenos kódu.

medical_examiner

Stačí jen rozdíl mezi 843 a 854…

Seika

Vlaková cesta k peronu Mas.nádraží ve směru od Balabenky je návěštěna 3 návěstidly pro jízdu vlaku(posun). Vjezdovými návěstidly, cestovými návěstidly Lc20x a cestovými návěstidly Lc10x. Kód VZ se přenáší jen k návěstidlům LC20x, dál již ne. Velmi často mají návěstidla LC10x pro vjíždějící vlak k nástupišti návěst stůj. Návěstidla jsou umístěna na lávce a v mírném oblouku. Při jízdě po 102 koleji chvilkově návěstidlo není vidět přes stožár TV. Dávám si při jízdě na výstrahu vjezdového návěstidla velký pozor na obě cestová návěstidla, i když je nejvýše dovolený rychlost 50km/h.

PeDu

A není od Lc10x do dvorany nejvyšší dovolená rychlost 40 km/hod?

Seika

Omezena rychlost je pri jízdě ze 103 na 2-5 SK. Velmi často je navestena i jizda podle rozhledu (jizda na obsazenou kolej). Na tyto cestaky je třeba si dávat pozor. Provoz na Masarycce je velký.

Van Houten

Stávalo se, stává se, bude se stávat. Lidé nejsou bezchybní, technika také občas zradí. Říká se že dokud není hromada, dopadlo to dobře.

libor

to koukal do telefonu nebo co?

Já, kdo jiný

Toliko k ETCS, jenž je zavedeno například mezi Prahou a Břeclaví a kromě Metransu s tím nikdo nejezdí a nepřipravuje se.

Asdfg

Ale chystají se i jiní… CDC osazuje 363.0 ETCS, už jich jezdí několik. Na traktory běží soutěž nebo už je vybrán dodavatel ETCS do traktorů. Jezdi tu spousta vectronu,… Asi bych úplně netvrdil že to řeší jen MTR. Rozhodně to má MTR pořešené nejvíc.

Leinad

SŽ by mohla na trati s ETCS zavést třeba princip, vybavené vlaky jedou za sebou na blok, ostatní po jednom na telefoniku. A kdo ho nemá, ať si čeká.

Petr Šimral

Super, to nás výrazně zrychlí 🙂

Miroslav Zikmund

Nechtěl byste se vrátit do doby superbezpečného zařízení na železnici – žezla. Na jednokolejce levnější než ETCS a zajistí, že na trati do sousední stanice pojede jen jeden vlak.

medical_examiner

Na některých tratích (172) se opravdu praktikuje to, že je na trati v jeden okamžik jen jeden vlak…

Y.K.

No… Bezpečnější jen do té doby, než si někdo zapomene převzít žezlo. Stejně jako se zapomene ohlásit dirigujícmu na D3 z důvodu krátkodobé časoprostorové dezorientace.

Jaaaa

To žezlo by zároveň měla být klika ke kontroléru. Pak už by to tak lehce nešlo. 🙂

Gwann

dá se pořídit náhradní. jak asi měl ten výpravčí v nymburce klíče od rele domku, i když ty origo před ním schovali

Vbb

A co technicky zabránilo strojvedoucímu odjet bez žezla? NIC!
Pokud je to tak super, tak proč se to opustilo?
Představte si, že by vlak z Prahy do Brna zastavoval v každé stanici a čekal, až přijede protijedoucí vlak, jeho fíra odevzdá žezlo výpravčímu a ten ho služebním krokem přenese třeba 500 metrů k vaší lokomotivě. To byste do toho Brna jel celý den.

Pepík

Ono to ETCS na druhou stranu zase ubere na kapacitě trati. Až bude povinně zavedeno, tak se tolik vlaků na trať nevejde. Ve Švýcarsku údajně na jedné trati, kde se zavedl ( zkušebně ? ) povinně ETCS, klesla kapacita trati o cca 30%

Y.K.

A tuhle kravinu psali kde? Ve Švýcarsku jsou mnohem dále než u jedné trati a zkušebního provozu, už mají pod ETCS přes 3000 km tratí.

Ze Švýceraska: ERTMS has, without compromising the great safety record of Switzerland, —> significantly helped to increase traffic capacity headways between trains have been reduced to 110 seconds whilst train speeds have been increased to 200 km/h!

medical_examiner

Pochopitelně. Co jste čekal?

Mirek

14 metrů – nedobrzdil, asi nebyl zastaven.
Zastaven byl možná druhý vlak.

Negattor

Hm, tak asi je to tam nějaké divné a nepřehledné, když řidiči takto chybují. Ale třeba to půjde vylepšit a zpřehlednit.

ABC

drasticky zvednout pokuty, při druhém pochybení zabavit noty na doživotí!

Karuz

Taky to tak máte v práci?

Facepalm

Člověče, vy se pokoušíte o ironii na území šotomamlasů, co vás to napadlo?

Negattor

Šotomamlas. To je dobrý, to si musím pamatovat😀👍.

Mirek

Řídil jste někdy vlak?
Docela by mě zajímalo jak by jste jezdil autem kdyby jste měl v něm elektronický rychloměr. Drobný ťukanec, překročená rychlost o 2 km, a pojišťovna krátí plňení…, a řidičák do čistírny.

666

To je již ve služebních vozidlech běžné. Plus postihy od zaměstnavatele.

medical_examiner

Jak u koho. Pokud máte šéfa debila, tak tam žádnou krabičku nemáte. A můžete si přes vesnici jet 70 km/h a nikdo si toho nevšimne…

666

Neříkám, že to mají všichni, ale to velmi běžné. Hlavně kvůli monitoringu tankování a spotřeby..

Mirek

Který zaměstnavatel vám vezme řidičák?

666

Běžné je snížení nenárokové složky mzdy…

Hsnsm

Vlak se neřídí vlak se vede

Negattor

Bejvávalo.

Asdfg

Dokud je licence strojVEDOUCÍHO, a ve smlouvě je ze sem strojVEDOUCÍ vlak se VEDE.

Negattor

Můžete si to zvýraznit ještě většími písmeny, ale lepšího řidiče to z vás stejně neudělá.

Jaaa

Jj, a řidičák byl za první republiky „vůdčí list“.

To vedení všude se jaksi zrušilo po válce kvůli překladu do němčiny. I ze strojvůdce byl najednou strojveduoucí.

Frantisek

A teď se kvůli tomu tak ošklivě přepisuje a čte „lídr“, „lídři“ – úplně to dře uši. Aspoň vedoucí by mohli používat.

Miroslav Zikmund

A když místo strojvedoucího – výraz z II. světové války nahrazující výraz strojVŮDCE, protože ve Třetí říší a Protektorátu Č & M mohl být pouze jeden VŮDCE bude opatě strojvůdce, tak se bude vlak VÚDCOVAT ?
Strojvedoucí obsluhuje a řídí hnací vozidlo (dálkově z řídícího vozu, vysílačkou).

Facepalm

A zatáčka je oblouk a semafor je návěstidlo!

Jaaa

I auto projíždí zatáčku obloukem a silniční semafor návěstí. 😉

Jakub

Kdo to na fakultě popletl ten pak měl velké problémy získat zápočet.

masla

odborne aj semafor pre auta je navestidlo

Vbb

odborně to je SSZ – světelné signalizační zařízení

Asdfg

Moderní stanice… Les cestovych navestidel. Tu na krakorci, tu pod peronem, tu na trpasliku, tu na stožáru a firo snaž se..

Negattor

Proto můj příspěvek o nepřehlednosti. Vím, že to nemají jednoduché, ale šli to dělat dobrovolně.

Frantisek

Správně, taky by nemuselo jezdit nic. Tedy po kolejích.

medical_examiner

No…na autonomní vlaky si ještě počkáme…

vlado

nooo…. v Rakovniku uz autonomni vlaky odzkouseli… byl to cervenec myslim 2018…

medical_examiner

Kdo se v tom má vyznat…
Pokud nemá přenos na vozidlo – tak babo raď…

Bram

Takže správný stav by bylo bylo jedno skupinové mechanické návěstidlo někde na zhlaví. Pane bože, s jakými pošahanými kolegy jezdím na síti Správy železnic. Takže aby bylo jasno, tak já jsem za ten les cesťáků velice vděčný.

Jan

Já tomu jako laik fakt nerozumim. Proč kvůli tomu musí stát celé nádraží?

Leinad

Fírové udělají Jé. Vystoupí štíplístci a udělají „jé, mašinky.“ Přijde výpravčí a udělá „jé, mašinky.“ Přijdou hasiči a udělají „jé, vagónek bez perónu.“ Přijde policajt a řekne „jé mašinky.“ Přijde vyšetřovatel a řekne „jé.“
Nekažme jim radost a fotky.

medical_examiner

A pocit že jsou potřební…

Jiří Kocurek

Protože v tu chvíli se neví, co kde je průjezdné, motá se tam hromada lidí. Kontrola, jestli nejsou poškozené výhybky, zabezpečovačka, cokoliv co se mohlo přimotat.
A co se Prahy týká, tak ukončit v Libni, Holešovicích apod. není žádná extrémní komplikace, Metro jezdí pořád. Jinde je to horší.

medical_examiner

A tramvaje jezdí hned před budovou…(Masa-rykova postradatelného nádraží)

Miroslav Zikmund

Kvalifikovanou odpověď na hlavičkovém papíře vám poskytne „jižní“ část budovy „na nábřeží“ ….

medical_examiner

Ta severní se bude jen koukat?

Vašek

Musí se vše náležitě vyšetřit, zdokumentovat, aby náhodou viník nevyklouzl.

Marana_CZE

Možná jestli chyba není ve strojvedoucím/dopravci a nebo v tom co někdo brzo vytáhne, ale v systému, když se to děje a jestli by nestálo za zvážení upravit ten systém, aby k těm chybám nedocházelo…

Fíra ČD

Už na jeho úpravách pracují. Strojvedoucím se zvýší pokuty.

Potulný wechtr

Vlakový zabezpečovač 21. Století. POKUTA 1.0 🙂

Jiří Kocurek

Na silnici se věří tomu, že tohle funguje. Stačí vysoké pokuty a lidi přestanou dělat chyby. Proč tedy je na schodech zábradlí? 🙁

Dominik

Srovnávat silnici s železnicí, to je jako srovnávat strojvedoucího s pilotem.

medical_examiner

Přestanou je dělat úmyslně…
Pirát silnic s 40 000,-Kč/měsíčně by si to snad příště rozmyslel, jezdit po dálnici 208 km/h, když by mu hrozila pokuta 24 000,-Kč a doživotní zákaz řízení…

Bram

Jenže na železnici je téměř nulový počet strojvedoucích, kteří se chovají jak piráti. To je rozdíl oproti silnicícím, kde jsem se včera s několika piráty setkal. Jeden mne včera předjel u křižovatky vpravo bus pruhem, kde navíc byl přikázaný směr vpravo a chtěl se vecpat přede mne do levého pruhu a jet rovně. Padly z jeho strany nadávky, ještě si mne fotil a vyhrožoval mi udáním na policii. A dalším byl rumunský kamion, který mne na dálnici vytlačoval z prostředního pruhu do pruhu levého, naštěstí bylo kam uhnout. A další řidič si myslel, že ho bez blinkru pustím před sebe… Číst vice »

Leinad

Na silnici hodně chyb následuje po předchozím úmyslném přestupku.
Málokterý řidič chce zavinit nehodu, ale hodně viníků nehod třeba chtělo ušetřit čas (to stihnu na červenou/před ním/…).

666

No a když se sčuchnou dva vlaky na trati, kde ŠŽ chtělo ušetřit peníze nebo přihrát kšefty kamarádům a nenainstalovalo tam skutečnou zabezpečovačku (ETCS), tak je to taky úmyslné neho nebo na železnici je to ok?:-)

https://zdopravy.cz/ve-zlinskem-kraji-osazuji-nove-oznacniky-zastavek-vevodi-jim-pismeno-z-82600/
https://zdopravy.cz/dalsi-srazka-u-ceskeho-brodu-se-srazil-osobni-a-nakladni-vlak-54127/

Vašek

Na rozdíl od železnice je na silnici pokutováno asi promile přestupků. Většina řidičů by se vybodovala za jednu cestu na chalupu.

666

Nejsou tak dlouho doby, kdy se klidně na železnici běžně jezdilo s otevřenýma dveřma a nikoho to netankovalo…

Miroslav Zikmund

Ten systém je analogický tomu, co se děje na silnici … zkuste upravit systém na silnici, aby se nejezdilo rychleji než na stanoveno, aby se riskantně nepředjíždělo. Na rozdíl od silnice se na železnici traťová rychlost dodržuje (výjimkou nehoda u Marienbad ohledně ne zcela jasného informování strojvedoucí Carga).

medical_examiner

Zpomalovací prahy a actibumpy?

Tonik

„Vzhledem k tomu, že již šetříme nedávnou velmi podrobnou mimořádnou událost na témže místě, dnešní incident šetřit nebudeme“
Takže ony se takové události nevyšetřují všechny?

Filip Jirsák

Taky to vyjádření nechápu. Pokud dojde k podobné události dvakrát během čtrnácti dnů, může to ukazovat na systémový problém, takže by se to mělo vyšetřit o to důkladněji a zaměřit se právě na to, zda nedochází k problémům, které sice možná jsou ještě v souladu s předpisy, ale nakonec vyústí v mimořádnou událost.
Místo toho se dozvíme, že když se to děje opakovaně, už se to ani nebude vyšetřovat a asi si máme zvyknout.

qěcy

Systémový problém se jmenuje 50 let absolutního nezájmu zavést opravdový vlakový zabezpečovač (primitivní, ale velmi účinný zavedla DB v roce 1954 (INDUSI 54)). My místo toho padesát let laborovali sice s liniovým, zato nezabezpečujícím přenosem návěstí na stanoviště fíry. Bohužel, takže teď už rovnou ETCS.

A vzhledem k nárůstu případů dojezdu ke stůj (za posledních dvacet let) stouplo o stovky procent riziko, že fíra projede stůj. To je celé. Disciplína fírů se nijak nezhoršila.

Kubrt

Zajímavý postřeh ve druhém odstavci. Věřím, že za minulých 20 let vzrostl počet dojezdů ke stůj. Jak to ale bylo v dobách 70.-80. let, kdy jezdilo mnohem více nákladních vlaků a intenzita nákladního posunu, obsluh vleček atd. byla násobně vyšší, než dnes? To přeci těch situací, kdy bylo třeba zastavit „nečekaně“ vlak (posun), muselo být výrazně více, ne? Byl jsem tehdy dítě, takže jsem vnímal ty vlaky a posunovače, ten zbytek samozřejmě ne. Umím si přestavit, že tehdy se situace jako ta dnešní, „vyřešila na místě“ aniž se dostala „do hlášení“. Nebo??

Kkarel

Pokud se nic nestalo tak výpravčí dostal flašku a jezdilo se dál.

Pete

Nebyly chytré telefony.

Jiří Kocurek

A v dobách kdy nebyly za to mohl Vlk a Zajíc. Protože vždycky se to dá shodit na něco nového, aby se nemusela řešit skutečná příčina.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/%D0%AD%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%98%D0%9C_02.jpg

medical_examiner

Ony nebyly žádné telefony…natož ty „chytré“.
No a televize by se mu do kabiny nevešla…

Asdfg

Dokud to nebyla hromada nebo velká škoda, tak se to ututlalo, dala se flaška a život šel dál.

Petr Šimral

Není to pravda. Tehdy nákladní vlaky spíše dobře stály, než aby nějak rychle jezdily. U osobních to sice jakžtakž jezdilo, ale bylo jich výrazně méně, zdaleka nebylo ve stanicích tolik návěstidel a jak pode mnou píše KKarel –> dokud nelítaly nárazníky nebo ve vlaku nebyla zrovna kontrola, tak se to až tak neřešilo.
Bezpečnostní úroveň železnice v osmdesátých letech byla několikařádově horší než je dnes…

Kubrt

No dobře, nákladní vlaky většinu času stály, ale mezi tím musely vždycky chvíli jet – a pak někde zastavit. Myslím, že nejsme ve sporu. Ten můj „předpoklad“, že oficiální počet MU byl výrazně nižší jen proto, že „se nikam nehlásilo“ to, co se dnes neutají (a vyšetřuje), byl myslím potvrzen z více stran. O míře bezpečnosti tehdy a dnes si nedělám iluze, ostatně i nám nepamětníkům tu „železniční praxi“ dobře přibližují knížky pana Gulíka o železničních nehodách na Slovensku..

Asdfg

Ale náklady měly max 65km/h a ne všechny. Dnes se běžně jezdí 100km/h.

Petr Šimral

No, ale tím tu Masaryčku nevysvětlíte 🙂

Petr Šimral

Ale já přece nepíši nic jiného…

Kubrt

Asi mě zmátlo to, že začínáte „není to pravda“ 🙂

qěcy

Možná byl ve vosumdesátkách stejný počet vlaků, jako dnes, jenže jezdily mnohem míň. Zkrátka je třeba hledat statistiky počtu vlaků (průjezdy za časový úsek), nikoliv kolik jich v daný okamžik bylo na daném území.

A ještě jsem nezmínil, že se dalo tutlat podstatně lépe, protože prakticky žádné ZZ nemělo černou skříňku (resp. její obdoby).

Fyzikář

Máte pravdu….spíš to stálo než jelo….o to více to však neslo styl jízdy „od klacku ke klacku“

Miroslav Zikmund

Občas měl máslo na hlavě výpravčí … a protože spoluzaměstnanci nebyli udavači, tak to neběželi vyžvanit … Revizor bezpečnosti při sepisování protokolu bezpečně věděl, že lžu, tvrdím-li, že jsem nic neviděl – protože čelo vlaku zastavilo před návěstí stůj (výpravčí to shodil) – a měl jsem to za „padáka“ … tím spíše, že nás „peronista“ znovu vypravil. Ale nemohl to dokázat. Pochopitelně jsem věděl, co bylo příčinou „padáku“.

Dušan

Počet projetí Stůj na 1 vlkm je v každé zemi stejný, protože tam fyzikálně sedí ten samý člověk, takže počet projetí je přímo závislý na počtu odjetých vlkm a to je zase závislé nějakým způsobem na rozsahu dopravní sítě.
ČR má přes 9 000 km tratí a pokud z toho uděláte max. 1/2 nebo 1/3, tak počet projetí Stůj významně klesne = jedna možnost, třeba v Albánii se Andoře se Stůj prakticky neprojíždí:-)).

medical_examiner

Takže to LZB a PZB i se zbytečně komplikovaným ETCS toho zas tak moc neřeší?
V Andoře toho moc neprojedou. Nevím o tom, že by tam byly nějaké koleje…

Bram

Není to pravda. V Japonsku mají systém šisa kanko, což je systém, sice jednoduchý a závislý na ochotě strojvedoucích ho praktikovat, ale plně funkční. V Japonsku si nedovolí to, co by si řekl normální český strojvedoucí: Na to já se tak leda z vysoka vyseru, to dělat prostě nebudu, protože mi stejně nikdo z těch pitomců tam nahoře nedokáže, že jsem to nedělal.

Dušan

Je to vše plně doložitelné statistickými tabulkami nehod – akorát, že naši DI to vůbec samozřejmě nezajímá a radši bude stále dokola šetřit jedny a tytéž nehody se stále stejnou příčinou, aby pak vítězoslavně napsala do své závěrečné zprávy, že k obdobné nehodě došlo po 101-prvé ze stejné příčiny – je to totální maškaráda k ničemu !! Jen to platíme my = daňoví poplatníci.

Jan Kučera

To, že to nešetří Drážní inspekce, ještě neznamená, že se to nebude (nikým) vyšetřovat, a už vůbec ne, že se o opakování neví.
Jinak za bezpečnost na železnici odpovídá jiná instituce než Drážní inspekce, proto není fér konstatovat, že když tuto MU Drážní inspekce nešetří, tak si na to „máme zvyknout“.

Y.K.

Všichni vědí kde je systémový problém. Drážní inspekce by mohla už po sté appelovat na urychlené zavedení vhodného vlakového zabezpečovače. Na to aby strojvedoucímu vytkli techniku a potrestali jej že to před klackem neubrzdil, na to tam být nemusí. Výsledek vyšetřování = nic. Dávno víme kde je chyba a čekáme na ETCS.

medical_examiner

Čekáme na ETCS…to si ještě počkáte!

Miroslav Zikmund

Systémový problém není. Kdyby byl, ta se to stane několikrát denně / za hodinu … denně ČD zajišťují dopravu přes 7000 vlaků, za 14 dní je to 98 000 vlaků. U dvou z nich strojvedoucí projeli návěst zakazující jízdu …
Prostě nedávali pozor, přehlédli návěst výstraha na předvěsti (předchozím návěstidle) a pak je překvapila návěst zakazující jízdu a ani na rychločinné brzdění se mu nepodařilo zastavit ….

Jan Kučera

S tímto nesouhlasím – je to systémový problém, nemůže se stávat, že vlaky před návěstidlem zakazující jízdu nezastaví, i dva denně je špatně, červená má být zeď. Takže je potřeba věc systémově řešit, což ovšem neznamená, že je nutné každé „projeté návěstidlo“ ze strany Drážní inspekce šetřit. Informací, co a proč se stalo, máme dost z toho, kde jsme prováděli vlastní šetření.
Úroveň bezpečnosti je třeba zvyšovat, ne rezignovat s postojem „to je život, to k tomu patří“.

Y.K.

Je to systémový problém, jen ho někteří nevidí (nechtějí vidět). Kdyby se to stalo jednou za 10 let, tak je to marginální problém, takto je stav pravidelně ohrožující životy lidí (i strojvedoucích) a též velmi drahou techniku.

Že lidi dělají chyby je normální, ale normální není rezignace či dokonce odpor proti technickým prostředků navrženým tyto chyby když ne eliminovat, tak minimalizovat.

Filip Jirsák

Třeba Maxy měly systémový problém, a nepadaly několikrát denně ani několikrát za hodinu, spadly dohromady „jen“ dva.
To, že je bezpečnost na železnici v roce 2021 založená na tom, že strojvedoucí vždy dává pozor, je systémový problém.

Fyzikář

A když v ten samý den polucie přijede ke 36.“ťukanci“ kvůli např nedodržení bezpečné vzdálenosti, přijede někdo z vyšší inspekce řešit zda se jedná o systémový problém? Nepřijede….konstatuje se že fůra řidičů jsou trdla…

Leinad

Ale v poslanecké sněmovně občas leží návrh na uzákonění rozestupu, v Německu jsou tabulky rychlost-rozestup.
A výrobci aut se snaží rizika omezit, city assist, adaptivní tempomat.

Fox

Všechny mimořádné události se vyšetřují. Všechny vyšetřuje příslušný odbor GŘ SZ.
GI si vybírá, které bude vyšetřovat

Ludva

Trochu vás opravím, všechny opravdu ne. Když je to projetí z důvodu náhlé změny návěstního znaků, většinou nějakou poruchou, pak i když dojde k projetí se většinou nic nevyšetřuje a strojvedoucí po svolení pokračuje v další jízdě.

Jan Kučera

Náhlá změna návěstního znaku není mimořádná událost (vlaková cesta je stále zabezpečena, jen není návěštěna, tedy nejde o ohrožení bezpečnosti).

Leinad

Takže si výpravčí může shazovat návěsti jak chce, není důvod aby se to vyšetřilo?
Ani na trati s telefonickým dorozumíváním není padáček problém?

Petr Šimral

Všechny MU se šetří, ale jen některé v rozsahu Závěrečné zprávy DI ČR, jak zde napsal pan Kučera.
Ani na trati s telefonickým dorozumíváním není padáček problém, problémem by samozřejmě bylo sjetí vlaků v jednom úseku.

Leinad

Takže „problém“ by byl, kdyby si strojvedoucí nevšiml že se mu změnila návěst, nebo kdyby dobrzdil „až ve špatném úseku“.
Ok, rád bych hlavně věřil, že se dělá něco více než čekání na plnokrevné etcs na lokálkách 🙂

Petr Šimral

Problém by nebyl, že si strojvedoucí nevšiml změny návěsti. Strojvedoucí není otrok návěstidel a nemá žádnou povinost koukat na návěstidlo nepřetržitě dokud jej nemine.

Leinad

Mno nemluvím o tom kdo bude označen za viníka, ale o rozdílu vedoucím k vyšetření či nevysetovnani DI.

Jan Kučera

Když výpravčí shodí návěstidlo, tak to není náhlá změna návěstního znaku.

gramofon

Hlavně bychom od tebe čekali jasný a odsuzující komentář k této MÚ!

On.

Inspekce nemusí vyšetřovat všechny MU. Jezdí k závažným, podezřelým dle rozhodnutí inspektora. Vyšetřování provede SŽ a dopravce, v případě rozporů se spis postoupí inspekci.

Jan Kučera

Drážní inspekce šetří cca 50 mimořádných událostí ročně, všech 4,5 tisíce jich opravdu při 38 lidech šetřit nezvládneme. Každou mimořádnou událost ale šetří vždy provozovatel dráhy a dopravce.

Petr Šimral

Dobrý den. Přesto by ale měla mít DI nějaký časový limit na vydání Závěrečné zprávy nebo by měla vydávat v pravidelných intervalech Předběžnou zprávu o tom, co již ví a na co čeká, aby to mohla uzavřít. Dnes jsme v situaci, že některé Závěrečná zpráva vyjde za půl roku a jiná za dva roky.
A mám takový nenápadný postřeh. Zdá se to jenom mě, že tam, kde jde cítit podíl Správy železnic to trvá nějak dlouho???
Viz. teprve asi před třemi týdny zvěřejněný Nymburk 14.12.2018… http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Nymburk_181214.pdf

Jan Kučera

Ono záleží nejen na to, jak je který případ složitý a jak dlouho trvá samotné šetření, ale také do toho vstupuje i časová náročnost projednávání zprávy a další, na to navazující procesy. Někdy je samotné vypořádání připomínek delší (jak časově, tak rozsahem) než sepsání závěrečné zprávy, které vypořádání týká.

Pepík

Když ono se při šetření taky často zjišťují věci, které s MU přímo nesouvisí. Strojvedoucí projede stůj a zjišťuje se , jestli byla na posledním voze správná návěst „Konec vlaku“. (-: (-: (-:

Jan Kučera

Protože se „šetří příčiny A OKOLNOSTI vzniku“. Přece mi nechcete říct, že když zaznamenáme, že vlak nebyl správně označen návěstmi, tak to do zprávy nenapíšeme. Počet zjištění mimo příčinnou souvislost v poslední době roste, což není dobře (resp. je to dobře, že tato drobná nedodržení předpisů nezpůsobila mimořádnou událost, ale je potřeba zajistit, aby ta porušení prostě nebyla vůbec).

Gwann

ono v tom nymburce i ten detail s chybějícím klíčem dost ukazuje, co tam tehdy sloužilo za dobráka…a proč skončila mašina na prazcich bez kolehnic

Y.K.

Na tom ale není nic k smíchu. Řetězce malých porušení vedou k velkým průšvihům. Pokud je vše OK a přesto došlo k MU vrhá na provoz jiné světlo, než když kvůli MU vypadá ze skříně spousta kostlivců.

mauriicio

„Vzhledem k tomu, že už zde něco děláme, nemusíme vyvíjet žádnou extra činnost. Navíc nikdo nezemřel, takže oko médií a jejich čtenářů se brzo odvrátí k jiným ‚hořícím pařezům‘ “
překlad (c) já

Facepalm

Chudáci áleje, ty si dneska užijou.