Proraž mě! Správa železnic uvažuje o polepení vnitřní strany závor nezvyklou výzvou
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na úterní tiskové konferenci k dalšímu zabezpečování přejezdů představil zajímavý nápad. Správa železnic zvažuje
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na úterní tiskové konferenci k dalšímu zabezpečování přejezdů představil zajímavý nápad. Správa železnic zvažuje polepení vnitřních stran závor výzvou Proraž mě! Ta by měla přimět váhající řidiče uvízlé na zavřeném přejezdu, aby rychle z přejezdu unikli bez ohledu na poškození břeven. Takové váhání bylo mimo jiné u loňské zářijové nehody na přejezdu v Uhříněvsi, kdy se srbský řidič kamionu bál poškodit závory.
„Přemýšlíme o tom, jestli by to bylo vhodné a užitečné,“ uvedl Svoboda. Zavedení novinky prý konzultuje i s dopravními psychology. Panuje mimo jiné obava, aby nápis nepodněcoval k záměrné demolici závor a vandalismu. Podle Svobody jsou závory konstruovány tak, aby pro uvězněný automobil nepředstavovaly žádnou překážku, zvláště snadno prý se rozpadnou nově osazovaná plastová břevna s červenými diodami.
Správa železnic zároveň oznámila, že letos urychlí tempo zvyšování zabezpečení přejezdů. Zatímco loni šlo na tento účel 1,1 miliardy korun, letos to má být 1,36 miliardy a příští rok 1,5 miliardy korun. Letos má modernizací projít 142 úrovňových křížení (loni 130, příští rok 170).
Na české železniční síti, která čítá více než 9 000 kilometrů je 7 789 přejezdů. Podle Svobody jde o evropské prvenství, v řadě případů jsou přejezdy jen několik stovek metrů od sebe. Světelnou signalizaci má 4 138 přejezdů, 1 418 má i závory. I přes investice se nicméně tragická statistika dlouhodobě nemění. Každoročně dojde zhruba ke 160 střetům, při nichž zahyne téměř padesát osob.
„Nejlepší přejezd je žádný přejezd,“ řekl Svoboda. Správa železnic proto pro období 2021 až 2027 plánuje náhradu přejezdů na koridorech nadjezdy či podjezdy. V přípravě je aktuálně 13 akcí s předpokládanými náklady 3,6 miliardy korun. Půjde například o náhradu stávajícího úrovňového křížení v Holické ulici v Olomouci na trati Olomouc – Přerov novým nadjezdem, který bude situován severně od současného přejezdu. Náklady jsou vyčísleny na 236 milionů, předpokládaný termín realizace je od prosince příštího roku do prosince 2023.
Má dojít i na dlouho slibovaný podjezd ve Studénce. Přesně před pěti lety se na zdejším přejezdu srazilo pendolino s kamionem; zemřeli tři lidé. Od té doby se podjezd připravuje, kopne se ale nejspíš až v roce 2022.
Nové varovné video Správy železnic
https://www.facebook.com/Spravazeleznic/videos/407627283529793/
Letošní zvyšování bezpečnosti na přejezdech:
• V 52 případech se doplní závory tam, kde bylo světelné výstražné zařízení bez závor.
• V 70 případech dojde k zřízení světelného přejezdového zařízení namísto výstražných křížů.
• Ve 49 případech dojde k instalaci LED osvětlení závor.
• Ve 14 případech budou doplněny inteligentní kamery pro zaznamenávání přestupků.
Příklady:
Doplnění výstražných světel závorami
P687 Světelné PZZ => PZZ se závorami trať Domažlice – Planá u M. Lázní, silnice I. třídy
P2885 Světelné PZZ => PZZ se závorami trať Frýdlant v Č. – Jindřichovice p. Smrkem, silnice I. třídy
P1348 Světelné PZZ => PZZ se závorami trať Březnice – Strakonice, silnice I. třídy
P3148 Světelné PZZ => PZZ se závorami trať Hradec Králové – Turnov, silnice I. třídy
P5440 Světelné PZZ => PZZ se závorami trať Jaroměř – Trutnov hl. n., silnice II. třídy
P7140 Světelné PZZ => PZZ se závorami trať Zaječí – Hodonín, silnice II. třídy
P558 Světelné PZZ => PZZ se závorami trať Zdice – Protivín, silnice III. třídy
P5535 Světelné PZZ => PZZ se závorami trať Liberec – Tanvald, silnice III. třídy
Doplnění přejezdů s kříži výstražných světel a závorami
P1800 Výstražné kříže => PZZ se závorami trať Rakovník – Bečov nad Teplou, silnice II. třídy
P5909 Výstražné kříže => PZZ se závorami trať Kolín – Ledečko přejezd P5909, silnice III. třídy
P1801 Výstražné kříže => PZZ se závorami trať Rakovník – Bečov nad Teplou, silnice III. třídy
P5381 Výstražné kříže => PZZ se závorami trať Hradec Králové – Jičín, silnice III. třídy
P5399 Výstražné kříže => PZZ se závorami trať Hradec Králové – Turnov, silnice III. třídy
P4867 Výstražné kříže => PZZ se závorami trať Choceň – Týniště nad Orlicí, silnice III. třídy
P5735 Výstražné kříže => PZZ se závorami trať Vrané n. Vltavou – Dobříš, místní komunikace
P6931 Výstražné kříže => PZZ se závorami trať Svitavy – Žďárec u Skutče, místní komunikace
Příklady přejezdů, kde budou břevna s LED diodami (jde především o křížení s komunikacemi I., II. a III. třídy):
3 přejezdy (P1348, P1360, P1367) na železniční trati Blatná – Strakonice se silnicí I/20
4 železniční přejezdy v Praze – např. na křížení pražské Bubenské ulice s tratí do Kladna
Přejezd P6382 trať Horní Cerekev – Tábor, silnice I. třídy
Přejezd P6865 trať Svitavy – Žďárec u Skutče, silnice I. třídy
Přejezd P8053 trať Hranice n. M. – Vsetín, silnice I. třídy
Přejezd P4246 trať Šternberk – Hanušovice, silnice I. třídy
Pramen: Správa železnic