Proměna pardubického uzlu je v polovině. Má nové eskalátory, staví se páté nástupiště i lávka
Nové eskalátory v Pardubicích. Foto: Správa železnic
Omezení mají skončit do příštího prosince.
Omezení mají skončit do příštího prosince.
Pár čísel: Běžících investic SŽDC je za 275 miliard (bez VRT). Průměrná výše investičních dotací v 2014-2020 pro SŽDC byla 21 miliard. Letošních 40 investičních miliard je rekordních a je na dluh, který splácíme a splácet budou naše děti = a krom cca 5 miliard od německých, holandských, švédských daňových poplatníků, kteří nás dotují přes EU. Čili když do baráku (nikoliv do nádražního kolejiště, eskalátorů atp.) pardubického nádraží jde 5x víc investic než do baráku brněnského nádraží, tak je ultra plýtvání peněz, i na státní poměry. Měl by nastoupit NKÚ a odpovědní platit škodu. Báchorky, že cestující či nákladní dopravci… Číst vice »
Zdroj o těch běžících investicích za 275 miliard SŽDC (bez VRT) na které řadu let není a nebude dost peněz, ani v když letos vláda prakticky zdvojnásobila investiční rozpočet SŽDC
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50157876/Pl%C3%A1n+investi%C4%8Dn%C3%AD+v%C3%BDstavby_2022_3.zm%C4%9Bna.pdf/29ce4a8a-5303-4c70-8dec-a638382ed7bc
Jsem zvědav jak si SŽDC vydělá na provoz obrovsky předdimenzovaného pardubického nádraží, jehož součástí byl hotel, kino, lázně, pivovar atd. Celková obestavěná plocha budovy pardubického nádraží, do které jde investice 1,7 miliardy činí 100 tisíc m3
Poplatek pro SŽDC od dopravců za tzv. ošlapné za použití nádraží cestujícími, loni byl zhruba 0,17 miliardy Kč.
Loňské náklady SŽDC byly zhruba 32 miliard Kč (a od dopravců za koleje a kapacitu a ošlapné SŽDC utržila celkem zhruba 4 miliardy).
Nevydělá.
SŽ není firma určená k podnikání ale ke správě státního majetku.
Jsem zvědavej, kdy to pochopíte?
Hurá „výkřiky do tmy“ nezaplatí faktury, mzdy a splátky dluhů.
Když je to prodělečné, tak je nesmysl s tím podnikat. V tramvajích už taky dávno nejezdí průvodčí. A parní lokomotivy už jsou leda v muzeu.
Nepochopil…
Tak ono to prodělečné být nemusí. A SŽ z principu nepodniká. Ano i já očekávám nějakou ekonomickou rozvahu, jenže do infrastruktury se promítá i nějaký společenský užitek.
Předpokládám, že bydlíte v nájmu, protože investice do vlastního bydlení by byla drahá a nevyplatilo by se do oprav dávat peníze a jenom by jste konzervoval.
Žádný pivovar tam nikdy nebyl, původně to byl bufet. „Minipidipivovar“ tam vznikl až po zrušení bufetu. Rovněž nevím nic o lázních (možná nějaká vana nebo sprcha pro cestující, nevím). Kino Čas s nepřetržitým promítáním dlouhé smyčky tam pro cestující bylo, hotel také. Ale to snad není nic proti ničemu. Svého času taková kina byla na řadě větších nádraží. Nevím, o jaké předimenzovanosti mluvíte.
Památková péče v České verzi je tragická. Zakládáme si na původních obkladech, ale to že je to pak polepeno všemožnejma cedulkama a cedulema je nám uplně jedno. Celkový dojem z té úvodní fotky je naprosto tragický. Údržba takto zrekonstruovaného nádraží také bude docela mastná. Pro srovnání: Švýcarská nádraží jsou materiály mnohem levnější, eskalátory používají jen pro nadchody, výtahy jsou obvykle nahrazeny (či výjimečně doplňují) rampami(y), které mají mnohem větší kapacitu pro odbavení cestujících, co nemohou použít schody, a nástupiště jsou až na výjimky asfaltová. A přitom si jejich výpravní budovy zachovávají historickou hodnotu ale nelpí na věcech, co by komplikovali… Číst vice »
Rekonstrukce budovy pardubického nádraží za 1,7 miliardy se týká cca 1,25% prostoru všech nádražních budov SŽDC po celé republice.
Kdyby podobně měly být zainvestovány i všechny ostatní nádražní budovy SŽDC, tak by to stálo asi 140 miliard. Připomínám, že dlouhodobý roční průměr investičních dotací pro SŽDC 2014-2020 byl 21 miliard.
Na tyto dotace si naše republika půjčuje. V éře 7,5% úroku se dluh zdvojnásobí za 14 let.
Zdůrazňuji, že 1,7 miliardy je investice jen a pouze do baráku pardubického nádraží. Investice 6,4 miliardy do pardubického nádraží se týká kolejiště, nástupišť, eskalátorů,…
Za necelých 10 let. Tolik jen k Vaší matematice, která asi nebude Vaší silnou stránkou.
Promiňte, ale jsem realista. Většina lidí je tak akorát schopna zapracovat prosté úročení do svého rozhodování = čili pochopí, že 14 roků x 7,5% ročního úroku = 105% částky úroku
Samozřejmě Vám dávám zapravdu, ale nuance složeného úročení nemám ambici vysvětlovat.
Za lávku jsem hodně rád! Jen ten návrh mi přijde nešťastný. Od železnice se emitují málé části železa, které ulpívají na okolních površích. Sklo, ač se to nezdá, je pórovité a tyto části bude zachytávat. Tím, že se bude jednat o uzavřený skleněný tubus, nikdo ho nebude zvenku čistit a za chvíli tedy bude sklo neprůhledné a ušmudlané. To, že se použije ohýbané sklo, které je velmi drahé, tomu nasadilo korunu.
Kromě toho jsem však za tolik potřebnou rekonstrukci velmi rád.
Jo, ta lávka už má docela dlouho nasazený dva díly, jsem zvědav, kdy tam přibude aspoň jeden další. Do konce roku už asi ne a bůhví kdy bude otevřená….
Tady to vypadá, že kusy lávky budou osazovat v momentě, kdy pod tím konkrétním kusem bude vyloučen provoz.
Mám nepříjemnej pocit, že v tom bude ještě něco jinýho než potřeba vyloučení provozu. Od nasazených dílů ve směru na Duklu by to neměl bejt takovej problém, tam nevedou hlavní koleje, a už cca měsíc nic dalšího nepřibylo. Ve směru k nádražní budově je to, pravda, horší.
Taky se po hlavních kolejích furt nějak jezdí. Očekávám, až bude zprovozněno 5. nástupiště tak se na nějakou dobu zavře celé 4. a přidá se další díl lávky. A asi něco podobného se stane při zavření 3. nástupiště.
mě by spíš zajímalo, jak se má člověk dostat do Jevíčka okres Svitavy, když ani neví, kdy přijede?
natož o víkendu
Do Jevíčka autobusem, zkusil jste IDOS?
trochu použít hlavu a pak IDOS
např. dnes z Pardubic
Celkový čas 2 hod 10 min, vzdálenost 116 km
rychlík
R 875 Svitava
18:57 – Pardubice hl.n.
19:57 – Svitavy
Přesun asi 3 min
místní autobus
Bus 680800 109
20:09 – Svitavy,,žel.st.
21:07 – Jevíčko,,nám
A těch 12 minut na přestup opravdu stačí nebo autobus čeká?
Na rozdíl od Pardubic uzel Žilina v polovině zdaleka není (stavba na 4 roky) nicméně kdo se chce kochat z výšky – nové záběry den staré:
https://www.youtube.com/watch?v=w5dIfl2vFFM
Osobně mi ta investice zejm. do administrativní budovy a do prostor odbavovací haly připadá nevhodná.
Netvrdím, že stavbaři predrazili tu zakázku oproti jiným zakázkám, i když ty necelé 2 miliardy budí otazník.
Tvrdím, že tato investice
– se jeví předdimenzovaná (podzemní parking)
– je nevhodné zaměřená (konverze účelu budovy, která je památkově chráněná)
– neřeší potřeby cestujících vlak/taxi
– není prioritní, na rozdíl od elektrifikace
– není návratná vzhledem k blízkým obchodňákum
A je to investice nebo oprava? Opravit to vhodné je.
Drahé je to kvůli památkové ochraně. To si stěžujte na Ministerstvu kultury, že nutí SŽ vydávat peníze navíc.
Vzhledem k účelu parkování bych něco o naddimenzování netvrdil.
A co teda by mělo být jiného v tom bývalém hotelu?
Taxíky stojí u cyklostojanů.
Vzhledem ke stavu budovy bylo vhodné s ní něco udělat.
Nevím proč furt chcete něco vracet a už v souvislosti s obchoďákem? To si lidi budou chodit kupovat věci při přestupu do obchoďáku? Bude i v Obchoďáku čekárna, ideálně s informačním zařízením?
Jaký užitek je za 1,7 miliardy? A netvrďte mi prosím, že při přestupu na Hradec a Liberec je potřeba něco zásadního neboť vlaky tím směrem jedou 2x či 3x do hodiny.
A netvrďte že se zrychlí či zpohodlní cestování, protože do nádraží se investuje dalších 6,4 miliardy krom oněch 1,7 do vyprávění budovy.
Připomínám, že SŽDC dostává dotace aby koleje fungovaly, nikoliv aby provozovala muzealní budovy
Vaše uvažování se skutečně nedá pochopit a o lidech a jejich potřebách a zájmech nemáte ani ponětí. A představte si,, že lidé ty obchody na nádražích využívají, i chtějí. Viděl jste někdy právě v těch Pardubicích, jak jsou využívány ty prodejny občerstvení, knih, perníku apod.? Ano, na nádraží patří i ty samoobsluhy jako třeba Billa na \Hlavním v Praze, která je neustále přecpaná a jsou tam fronty. Asi proto, že tam nikdo nechodí ????
Tak si shrňme – od 2017 klesly tržby (ne zisk, ale tržby) SŽDC za pronájem. – Každoročně SŽDC v průměru investuje do nádražních budov 2,5 násobek toho co utrží na nájmu. Závěr: zvelebování nádražních budov dotují daňoví poplatníci. A špatné výsledky v podnikání s nemovitostmi SŽDC zatáhnou daňoví poplatníci. Není div, neboť vymyslet co a jak zbudovat na pronájem na pronájem je úplně jiná disciplína než provozovat/budovat koleje. O to divnější je, že SŽDC v 2018 zrušila svoji část specializovanou na správu/pronájem majetku = dneska pronájem řeší stejný odbor SŽDC který řeší provozuschopnost kolejjí. Nepřipadalo by Vám divné, kdyby Lidl… Číst vice »
Daňoví poplatníci toho dotují. Berte to tak, že stát si udržuje svůj majetek. A politici rozhodli, že ho udržovat bude. Přesvědčte velké množství lidí, ať zvolíte jiné politiky a ti určítě zařídí, že stát svůj majetek rozprodá a nebude lidem poskytovat služby.
Jestli nevidíte rozdíl mezi Lidlem a SŽ, tak je to s váma velmi špatné.
Nikoliv. Politici rozhodli, že přesunou nákladní dopravu na železnici. A proto se bude za velké peníze dávat do pořádku trať na pravém břehu.
O utrácení velkých miliard za nevyužité/předdimenzované nádraží současní politici nerozhodli. To je dílo Faltýnek/Havlíček/Schillerová.
Snad se podaří rozmařilý rozjetý plán SŽDC přesměrovat na smysluplné investování.
Asi jste myslel předimenzovaný, ne?
Pokud byste ovšem trval na pouřitá dvou písmen „dd“ ve slově, tak příště raději použjte „naddimezovaný“.
Ale pardubické nádraží není předimenzované a nevyužité, to si s něčím pletete, asi s Varnsdorfem.
Pan vtvt asi nikdy na pardubickém nádraží nebyl. To ho tak trochu omlouvá.
Občas mám pochybnosti, jestli vůbec někde byl. Asi jen dlí ve svém zakonzervovaném příbytku, aby nemusel nic udržovat, co kdyby se to nevyplatilo.
Užitek za 1,7 mld je takový, že vám to nespadne v příštích letech na hlavu. Cena je ovlivněna ochranou.
Přestupuje se i od Chrudimi.
Co se týče kolejiště, tak bylo taky nutné ho opravit/modernizovat, protože od roku cca 1957 se s ním nic zásadního nedělalo. Upravuje se konfigurace kolejiště, nové mosty, nástupiště a zabezpečovací zařízeni.
SŽ musí provozovat muzeální budovu, protože ji nikdo nedovolil zbourat. A vzhledem k budově Pardubického nádraží je správné, že ji nikdo nedovolil zbourat, budova slouží dobře, byla postavena nadčasově a je prostě potřeba jen opravit.
1. K Vašemu … SŽ musí provozovat muzeální budovu … ne, nemusí. Prostory pro cestující a dopravce a provoz nádraží tvoří zhruba 1/3 nádražní budovy v Pardubicích. U zbývajících 2/3 stačí opravit zastřešení a zakonzervovat, tak jako ve Varnsdorfu. Jak může budova pardubického nádraží sloužit dobře, když větší část není řádně využitá? K čemu taky kino na nádraží, v době on-line streamu? Není div, že je z dosavadních investic do konkrétních nádraží je pardubické nádraží investičně zhruba stejně náročné jako Praha hl. nádraží. A investovaných 1,7 miliardy do budovy pardubického nádraží je zhruba 5x vyšší než investice do Brno-hlavní nádraží… Číst vice »
Můžete prosím uvést zdroj vaší „informace“ o tom, že v Pardubicích bude na nádraží po rekonstrukci provozováno kino?
1) Musí, protože konzervace z hlediska ochrany asi neprošla. Co se týče využití, řekl bych, že je využita budova (hlavně hala) pro cestující celá. Hotel ne, pak tam jsou i kanceláře po ČD a další. A na základě čeho jste vy určil, že konzervace stačí? Někdo jiný právě určil, že konzervace v Pardubicích nestačí na rozdíl od Varnsdorfu. Co jsem slyšel, tak SŽ si udělá z kina přednáškový a školící sál. Do Brna hlavního nádraží ČD neinvestují, ten barák maximálně opravují a počítají s přesunem celého nádraží na Dolní. Proto ten rozdíl. 2) Psal jste něco o zrychlení, a z… Číst vice »
… A na základě čeho jste vy určil, že konzervace stačí?… Na základě dostupnosti peněz. Železnice si na sebe nevydělá a od daňových poplatník dostává víc než je její dopravní význam. Takže objem financí bude klesat. Proto je potřeba určit priority. Prioritou je, že zhruba 1/3 železniční sítě dělá 95% nákladní dopravy a podstatnou část osobní dopravy. Ze zbývajících 2/3 je třeba vytipovat tu část vedlejších tratí která je perspektivní, např. trať od Letohradu přes HK do Velký Osek. Druhou prioritou je elektrifikovat část perspektivních vedlejších tratí, v ceně cca 15 mil Kč/km tratě, nikoliv komplexně opravovat/mírně modernizovat v ceně… Číst vice »
Já jsem neurčoval, že konzervace stačí, já jsem jen zkonstatoval, že řešení v podobě konzervace neprošlo. Železnice nemá dopravní takový význam, protože je léta (z dob socialismu a nějaké doby po revoluci) podfinancovaná a teď je snaha to dohnat. Priorita z důvodu ekologie je v železnici. Ano i na železniční síti je třeba vytipovat prioritu jednotlivých tratí. Nádražní budovy je třeba opravit, zvýší se tím kultura cestování. Pardubice jako krajské město má mít v podstatě takovéto nádraží a jeho redukce by byla zbytečná. Autobusák Florenc je děs a hrůza nato, že je to autobusák pro mezistátní linky. Bál bych se… Číst vice »
Železniční infrastruktura na tomto železničním uzlu je v havarijním stavu,výhybky,kříže ještě z dob krále klacka.Bylo načase to všechno vyměnit.Most přes ul.17 listopadu ve špatném stavu nahradil most nový.Byly postaveny nové měnírny,přípravy na změnu trakčního napětí z 3kv dc.na 25kv ac.Taktéž nádražní budova je v havarijním stavu,viděl jste jak vypadá po těch letech hotel,bývalé kino Sirius?Hrůza ,děs.Podle vás by bylo nejlépe nechat to celé spadnout co?
Mícháte do sebe 2 věci. 6,4 miliardy do kolejí v Pardubickém nádraží. To nezpochybňuji. Diskuze je o 1,7 miliardy do budovy pardubického nádraží. V Českých Budějovicích stála oprava nádražní budovy 0,8 miliardy. Brno-hlavní nádraží zhruba 0,3 miliardy (to je soukromá investice). 100tisícový Zlín-Otrokovice je ještě mnohem levnější. A to celé proto, že pardubická nádražní budova je dožilá, a zvětší části nevyužitelná svému původnímu účelu. Prostory pro cestující, dopravce a obsluhu nádraží zahrnují tak zhruba 1/4 plochy pardubického nádraží. Proč u zbývajících 3/4 nestačí opravit střechu a nechat nevyužité? Vždyť je to památkově chráněné, takže jakkákoliv konverze prostor/modernizace prostor je ultra… Číst vice »
Cokoliv necháte nevyužité, chátrá a tím maže výsledek předchozí opravy.
Copak jsem proti, aby si ten nádražní hotel zrenovoval hoteliér, který by jej používal jako hotel?
Památkově chráněnou budovu konvertovat k jinému účelu je extrémně nákladné.
To je taková pitomost, která ani ve státním nemá obdoby, než leda u SŽDC, která si takhle rozmazluje stavební firmy specializované na železniční stavby, že pak mají na sponzorování výstavky vlaku TGV.
Byl jste tam někdy?
Obávám se, že nějaký normální hotel s toho neuděláte, maximálně ubytovnu, doba se nám za těch 60 let od postavení změnila.
SŽ nerozmazluje, stížnosti posílejte na památkáře/vlastníka designu. Zbourat to nejde.
Lze to zakonzervovat, resp. přenechat specialistům, aby rekonstrukci udělali dle svých potřeb, za své a pro své potřeby
Když hoteliér zvládne se ziskem udělat hotel z památkově chráněné kláštera, tak oprava bývalého hotelu na současný hotel by měla být jednodušší.
A když by to žádný specialista nechtěl?
Vzhledem ke konfiguraci přístupu k hotelu pochybuji o nějakém extra hotelu. Mrňavá recepce vedle odbavovací haly. V minulosti třeba nahoře byli kanceláře policajtů a ČD.
Jenže zakonzervování stojí také peníze a dost a nic to neřeší.Zakonzervovat můžete stroj,stejně jako to dělala armáda ale budovu?Zakonzervováním na budovu stále působí povětrnostní vlivy a objekt chátrá.Který hotelier by strkal peníze do něčeho co mu neříká pane,do projektu prodělečného,protože tento bývalý hotel už provozovat jako hotel nelze.Koho by jste tam chtěl ubytovat když v pardubicích je ubytovacích zařízení víc než dost
Hotel na pardubickkém nádraží si hoteliér, tedy SŽ, zrekonstruoval pro své potřeby na školicí středisko. Protože je SŽ státná firma, tak je to za státní prachy. Pokud chcete vědět více podrobností k této akci, můžete se s důvěrou obrátit na pardubického rodáka, odborníka na dopravu a elektronická média, člena správní rady SŽ zde: poslanec@martinkolovratnik.cz. Jistě vám bude rád nápomocen při vytváření si správného názoru na rekonstrukci ŽU Pardubice.
Odbavovací halu už je třeba opravit.co mají obchodní centra společného s nádražím ?
1.Odbavovací hala tvoří zhruba 1/4 budovy pardubického nádraží. Problém je v tom, že nákladně zvelebují zbytek. Proto je investice 1,7 milirdy do budovy pardubického nádraží suverenné nejdražší nádražní investicí SŽDC. https://zdopravy.cz/prehledne-nadrazni-budovy-urcene-k-oprave-nejdrazsi-budou-pardubice-a-plzen-36504/ Zdůrazňuji – nemluvím o prostorech pardubického nádraží, kde se přestupuje = toho se týká jiná investice 6,4 miliardy. 2. Souvislost obchodňáků s pardubickým nádražím (jedno OC je vzdáleno 250 m, druhé 900 m) je v tom, že není třeba budovat obchodní prostory, které by byly určeny také pro zákazníky kteří jedou na nádraží si nakoupit, tj. nechtějí odjet vlakem. Tento model – obchody i pro nevlakové Pražáky – je… Číst vice »
ad 2) Tam se ale žádné nové obchodní prostory nebudujou, tam se jen současné opravujou.
Vznikne spousta konvertovaných prostor. Např. po lázních/kadeřnictví, po pivovaru. Jejich ziskové využití jsem nenašel.
https://pardubicky.denik.cz/zpravy_region/pardubice-pivovar-bahno-nadrazi-oprava-20200309.html
Ten „pivovar“ byl původně obyčejnej bufet.
Ale to není nový obchodní prostor. Prostě jen jiné využití.
Jste asi v Pardubicích už dlouho nebyl co.
– ne není předimenzovaná, ale moderně řešená.
– investice do budoucna s možností dalšího využití (zdroj příjmů)
– přestup na taxu je tam už dávno vedle východu z budovy.
– pokud není prioritní něco co vám může spadnout na hlavu tak ok.
– tohle nebudu raději komentovat
Ještě doplním, že k těm obchoďákům není až tak rychlý přístup a hlavně ne pohodlný.
Plus vedle vlakového nádraží vznikne (vzniká) i autobusové.
Tak do toho investujte sám těch 1,7 miliardy, když podle Vás je to zisková investice.
Čím to, že opravit jiné velké nádražní budovy stálo mnohem, mnohem méně?
Č. Budějovice 0,8 miliardy
Plzeň 0,7 miliardy
Brno – hl. nádraží 0,3 miliardy (to je soukromá investice)
Hradec Králové – pár desítek milionů
100 tisícový Zlín+Otrokovice také levně
https://zdopravy.cz/prehledne-nadrazni-budovy-urcene-k-oprave-nejdrazsi-budou-pardubice-a-plzen-36504/
P.S: Zdůrazňuji, že nemluvím o eskalátorech, nástupištích, kolejích pardubického nádraží, které řeší JINÁ investice (za 6,4 miliardy). Těch 1,7 miliardy se týká pardubického nádražního kina atp.
Která z těch vámi uváděných nádražních budov je architektonicky tak hodnotná jako ta pardubická? Asi žádná. Žádné nádražní kino tam nefunguje už desítky let a fungovat nebude. Má se z něj myslím stát jídelna školicího střediska ČD, na které bude rekonstruován bývalý hotel.
Jste zaujatý a mluvíte o něčem, o čem nic nevíte. Vaše slova o tom, že pardubické nádraží je předimenzované, svědčí o tom, že jste tam nikdy nebyl.
Snad ty peníze nejdou ze SFDI. Pak se nedivme, že je nam tom ŘSD mnohem lépe, když se nezabývá záchranou starých brabizen napříč republikou
SŽDC od dopravců ročně inkasuje za koleje zhruba 3,5 miliardy, což zdaleka nezaplatí ani provoz (proto SŽDC dostává ze SFDI provozní dotace v desítkách miliard).
Loňských investičních 30 miliard pro SŽDC ze SFDI se spotřebuje mj. právě na opravě budovy pardubického nádraží za 1,7 miliardy a kolejí/nástupišť/eskalátorů pardubického nádraží za 6,4 miliardy.
A?
Stát si prostě udržuje svojí infrastrukturu. Peníze pro SŽ jsou z více zdrojů. Jak z fondů tak za výběr poplatku za dopravní cestu.
Reagoval jsem na předřečníka, který se ptal na původ peněz ze kterých investuje do pardubického nádraží. Od dopravců do pardubického nádraží nejde ani koruna, neboť poplatky/tržby od dopravců neuživí ani provozní potřeby SŽDC.
Předdimenzovaná investice do budovy pardubického nádraží je na dluh, který budem splácet my, daňoví poplatníci a naše děti.
Neboť na investice si naše republika půjčuje, jelikož vybrané daně/poplatky nestačí ani na provozní výdaje státu.
Od dopravců nějaká ta koruna jde v podobě poplatků za dopravní cestu, z toho by se klidně částečně mohla financovat oprava nádražních budov.
A chystá se (Chystalo se a nevím jak to dopadlo?) tzv. „ošlapné“.
Půjčujeme si na mnoho věcí, takže jak jste psal jinde bude třeba škrtat. Takže na dluh je v podstatě všechno, ne jen Pardubické nádraží. Že to budeme splácet my jako daňový poplatníci vím, ale zrovna u tohodle nádraží mi to vůbec nevadí, podle mě se staví jiné zbytečné věci a proplácejí jiné výdaje.
tím že SŽ likviduje nakladací místa , manipilační koleje a hází klacky dopravcum pod kola si na sebe nikdy nevydělá .. je to nejhorší podnik v ČR .. chce změnu vedení
Souvislost s halou nádraží v Pardubicích???
Co je to za modu, ze vsude jsou jen eskalatory? To uz vazne neumime chodit? Kdyby to melo 50 metru, tak to chapu, ale kousek se snad da vyjit. At je cast pro kufry a kus pro pesi.
Však jsou to stále schody, jen se hýbou. Pokud je chcete vyběhnout, máte tu možnost. Přitom ale mají možnost se pohodlně dostat nahoru i hůř pohybliví spoluobčané.
Pokud budou fungovat tak jako v Olomouci, tak to s tím pohodlím hůře pohyblivých nebude tak žhavé.
vemte si jake mirne schody tam byly doted. mel byt nechany jeden nahoru a zbytek ty schody, nejsme v metru.
Však píšu že kufry na eskalátory, chůze po schodech. Je to rychlejší než čekat až se dostanu k jízdě. Ale chápu, že všude není tolik místa. Když jedu do Ládví metrem, už jsem venku kdy lidí ještě čekají pod eskalátorem. A to má pár metrů.
Už jste zdolával ty schody na nástupiště a z nich s taškami, kufry apod.? Kdekoliv, nejen v PA.
Prostě nám tu stále chybí ty teleporty 😀
U těch eskalátorů v tomto počtu lze předpokládat, že se v dopravní špičce bude tvořit fronta v jednom směru nadávajících cestujících.
U jednoho se treba bude prepinat smer podle potreby.
Podle Wiki jsou v Pardubicích mezi halou a perony celkem 4 tunely: – odjezdový, – příjezdový, – pro vozíčkáře, – služební.
V případě poruchy nějakého eskalátoru by se zejména nárazová příjezdová zátěž „od vlaku do haly“ mohla rozptýlit mezi oba dva hlavní tunely.
Pokud ovšem bude SŽ nadále uplatňovat svojí zavedenou praxi oznamování nástupišť těsně před příjezdem vlaku, může být zajímavý i pohled na pravidelné dostihy u odjezdových eskalátorů.
„Pravidelné dostihy“
Tuhle narážkou na pardubickou kulturní akci jste u mě zabodoval 😀
Já občas něco plácnu, to je zkrátka kouzlo nechtěného. Na Taxis jsem ani nevzdechnul.
Jen se mi vybavily davy cestujících, co hypnotisují odjezdové tabule v Praze na hlavním a představil jsem si, jak by tam mohlo vypadat při úprku k právě oznámenému nástupišti, pokud by tam v cestě stály eskalátory v plné šířce tunelu.
Naštěstí je tam hala i podchod v jedné rovině.
Už se Pardubice centrum staly součástí akce, nebo blbost v tomto případě i dále světem vládne…?
Jestli myslíte novou zastávku, tak ta se staví. Je hotové odbočení ze starého podchodu a pak částečně jedna kolej po které se v době stavby podjezdu na 17.11. jezdilo.
Myslím jestli výsledkem bude nová funkční zastávka, nebo jen “příprava”.
Tak co jsem pochopil, tak zastávka má být funkční, vlaky od Rosic (HK+CR) mají na ní končit (jestli všechny nebo jen některé linky nevím). Přece jenom, už je tam definitivní most v jedné koleji, tak by bylo docela na pytel, kdyby se následně vůbec nepoužíval. Když byla výluka traťových kolejí kvůli podjezdu, tak se po něm jezdilo a druhá kolej měla provizorium.
V původních plánech ale bylo, že se ta zastávka „skoro postaví, ale ne úplně, abychom podobnými myšlenkami nenakazili ostatní města“.
Tak zase původní plány neznám, takže už dál nevím.
Já to tam osobně neznám, ale ty prostory pro cestující a eskalátory už je jako stav po rekonstrukci???? 🙂
Odbavovací hala na svou rekonstrukci teprve čeká. Všechno nové je od eskalátoru směrem dál do podchodu.
Ne, ale v zásadě vyhrožovali, že to nádraží zůstane vizuálně stejný, takže bych od toho žádný zázraky nečekal.
„Lávka bude měřit 37 metrů“ – SŽ.
„Na stavbu lávky se naváží jednotlivé díly lávky s délkou 27 – 35 metrů“ – Pardubický deník.
Někde je chyba…
Těch 37 metrů je nějak málo, když se na to tak dívám. Hrubým odměřením z mapy k poslednímu pilíři od výtahu je to 200 metrů.
https://pardubicky.denik.cz/zpravy_region/video-lavka-nad-pardubickym-kolejistem-uz-roste-zkrati-cestu-na-duklu-20220826.html
Uzasne… Roku jsem tam nebyl, ale na pr ni pohled ty same obklady jako pred 40 lety, kdy jsem they jezdil… A vrchol modernizace 3 move 20m eskaltory… To me fakt vysme h…
Ano, obklady jsou přesnou kopií původních. Proto je rekonstrukce nádraží tak pekelně drahá, všechno musí být přesně jako v původní stavbě, jenže skoro nic z původních prvků se už dávno nevyrábí. Proto je tahle stavba jedna velká zakázková výroba – od dveřních klik a zásuvek až po obklady celé budovy. Jinak to udělat nešlo, současný majitel autorských práv si postavil hlavu, že chce kopii původní stavby a s tím nic nenaděláte (leda budovu zbourat a postavit novou, ale do toho by při vzpomínce na mediální hysterii kolem Ústí n. O. těžko někdo šel).
U těch eskalátorů snad kromě pár podlahových kachliček na nic jiného zatím nesáhli. Hala na opravu teprve čeká.
A na tu „přesnou“ kopii původních obkladů v těch částech nádraží, co už opravené jsou, se jděte podívat zblízka. V mnoha případech je to spíš „volná inspirace“ původním provedením, ale spousta původních řešení a původních detailů mizí.
Pak si člověk říká, na co teda ty astronomické peníze padnou, když ne ani na ty přesné kopie…
Horší je když někdo nechápe co znamená rekonstrukce do památkově chráněného objektu do původního stavu.
1,72 miliardy korun včetně bývalého kina.
Doufám, že podobně drahé „investice“ se už nebudou opakovat, když teď jsou tak strašně drahé úroky.
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-taji-za-co-na-nadrazi-v-pardubicich-utrati-temer-dve-miliardy-zacne-zachody-49378/
Má-li pravdu pan Borecký, který odhadoval, že elektrifikace 700 km tratí v StČKraji by stála 10 miliard čili 15 milionů za 1 km tratě, tož radši vytipovat perspektivní vedlejší tratě a o106 elektrifikovat = maximálně vytížit kapacity projektantů, realizátorů a náhradních busových dopravců.
Proč různě do světa posílat zhruba 17 Kč/ropy ze které se vyrobí 1 litr benzínu, když si za to třeba koupí zbraně (pravil pan Pohl na semináři ŽESNADu)
Vyzdvihujete tady investice do perspektivních tratích a zároveň odsuzujete investici do jednoho z největších osobních nádraží v ČR. Pardubice potřebovali rekonstrukci, tak ji nakonec dostávají a že stojí 3/4 druhé miliardy se vzhledem k rozsahu prací dá očekávat. Osobně doufám i ve stavbu Ostřešanské spojky, pro kterou je modernizace taktéž uzpůsobená.
S výjimkou osobních vlaků od Hradce a od Chrudimi a od ČT je pardubické nádraží průjezdné. a) Budováním velkorysých školících prostor v památkově chráněné budově se nějak vrátí investice? Není levnější si na školení najmout školící prostory v hotelovém salonku, jak to dělají tam, kde šetří? b) Osud vzniku obchodního domu naplacato v pražském hlavním nádraží se v Pardubicích nemůže zopakovat, neboť jedno obchodní centrum v Pardubicích je 250 metrů od nádraží, druhé 900 metrů. Čili jaký je užitek z těch 1,72 miliardy? Pro daňové poplatníky a cestující ten užitek je velmi chabý ve srovnání s obrovskou investovanou částku. Chápu… Číst vice »
Není levnější si na školení najmout školící prostory v hotelovém salonku, jak to dělají tam, kde šetří?
Hej? A kdo říká, že je nemůžou pronajímat jiným. Zrovna tohle mi přijde jako velmi rozumná investice, do té stavby se beztak sáhnout muselo, aby časem nespadla lidem na hlavu.
A bez výkazu výměr či přímo položkového rozpočtu tady mlátíme prázdnou slámu čímsi gumovým.
A co si vlastně si představujete, když elektro, vodo-topo, odpady, střecha musí být nové? Nemluví se o izolacích, za těch 60 let buď jsou výjimečné že vydrželi, nebo prostě jsou K.O. Zateplení nejde pořádně udělat bo památkáři. Dtto větrání/klima. A jak vyřešit odhlučnění vzhledem k blízkosti kolejí a seřadovacímu nádraží? Jak vyřešit částečně nevhodnou dispozici? Dodatečné zbudování suterénních garáží v patrové budově projektované před 75 lety, stavěné v éře kdy spoustu kvalitních stavebních materiálů spolka armáda, je fakt na hlavu. Poměr cena/užitná hodnota je prostě hodně špatný. Neřku-li, že tak obrovská plocha není potřeba. Čili nefixovat se na to, že… Číst vice »
Ex1, Ex2, Ex3 (ve své běžné trase), R14, R18, R19, SC Pendolino, RJ, LE, desítky osobních a spěšných vlaků. Pardubice rozhodně jejsou průjezdnou stanicí.
ad b) žádný obchoďák nebude, očekávám po opravě obchody v podobném složení jako dnes
Není lepší je si prostory pro školení vyrobit sám a ostatním je pronajímat.
Ta už měla být tak před 50 lety. Doufejme, že se to podaří, jen ta snaha není vidět. Zase to staré ,co stále píšu. Prostě se musí chtít a dělat to nejen schopní, ale i zapálení lidé.
Za dva roky by se měla začít dělat Česká Třebová a ta bude ještě dražší myslím 🙂
Nemluvím o nástupištích, kolejišti nebo eskalátorech. V Pardubicích to stojí 6,4 miliardy. O ČT pan Ing. Nejezchleb tvrdí, že je v horším stavu
Mluvím o baráku = výpravní budově, do které v Pardubicích vyplýtvají 1,7 miliardy.
Do baráku (výpravní budovy) v Č. Budějovicích to bylo 0,8 miliardy. V Plzni 0,7 miliardy. V Brně 0,3 miliardy (to je soukromá investice, nikoliv SŽDC). A Zlín/Otrokovice je mnohem levnější, stejně jako Hradec Králové.
Žádná změna kromě eskalátorů což mě nejvíc mrzí čekal jsem něco víc
Co víc byste čekal?
Chobotničky ze třetího patra..
za dvě miliardy? podstatně víc
Pokud jsem z fotek správně vyrozuměl, tak vstup z haly do podchodu a výstup z podchodu do haly je 100% možný pouze přes eskalátory bez varianty „klasické schody“.
Nezbývá tedy pardubickému správci objektu popřát plnou funkčnost eskalátorů za každých podmínek.
Z podchodu se dá vyjít do haly přes první nástupiště, je to tak o 15 kroků navíc oproti přímé cestě přes eskalátory. Jenže o tom málokdo ví.
Pokud se eskalatory zastavi, tak se daji pouzit jako „klasicke schody“. Neni to jako u vytahu.
To je samozřejmě proveditelné, ale stojící eskalátory nejsou (na rozdíl od klasických schodů) oficiálně určeny k „pěšímu“ provozu. Pokud by si někdo na stojícím eskalátoru, jako oficiální cestě v případě poruchy způsobil úraz, nese provozovatel odpovědnost. Jedním z důvodů je např. různá výška jednotlivých schodů na začátku a na konci.
To mate pravdu. A jak pise Granja nize, je takova chuze i nepohodlna. Myslel jsem to jako nouzove reseni, nez se eskalatory opravi. Ne jako trvaly stav.
Chůze po „eskalátorových schodech“ je velmi nepohodlná.
Je to podobné jako v Olomouci. Přínos sporný, ale provozní náklady vzrostly.
Tak to je v západní Evropě zcela běžné. To že u nás výtahy a eskalátory Správa železnic neumí pořádně udržovat je věc druhá…
V příjezdovém podchodu eskalátory nebudou.
Jak se liší průjezdový od odjezdového? V Pardubicích jsem byl párkrát ale nikdy si rozdílu dvou podchodů nevšiml
Neliší se vůbec nijak, je to jen historické pojmenování, které slouží k rozlišení podchodů (klidně by se to mohlo jmenovat východní a západní podchod, kolínský a choceňský apod.). Rozlišení podchodů ztratilo smysl někdy před půl stoletím, kdy byly zrušeny kontroly jízdenek a perónek při vstupu do podchodu a při výstupu z podchodu. Tehdy bylo třeba podchody rozlišovat, od té doby je to jedno.
U příjezdového nejsou odjezdové tabule. Jinak dneska už nijaký zásadní rozdíl není. V minulosti když se vybíraly jízdenky vás do haly odjezdovým nepustily.
Je tam další podchod.
Na jiných nádražích se to řeší prodloužením podchodu na druhou stranu kolejiště, ale v Pardubicích je za nástupišti dost velký ranžír, proto se přechod na druhou stranu řeší lávkou přes zhlaví.
Dnes jsem zkoušel, jinak největší „blbost“ hlavně ekonomická je ten nadchod, měli prodloužit podchod ještě od pátého nástupiště. Mohli tam dát kamery, když se někdo bál o bezpečnost. Ten nadchod bude dobrý na focení vlaků, tedy dokud ho neposperují a nezreziví jako na ostatních nádražích, protože na údržbu se kašle. Budou tam další výtahy a eskalátory … 🙁 a bude tam chybět krytí mezi tím a nástupištěm na poslední nástupiště se stejně bude muset přes podchod. Je to takové polovičaté řešení, i když tam bude Busový terminál jestli se tomu tak dá říkat a na druhé straně snad parkovací dům.
Na fotkách je vidět nastavení eskalátorů v prvních dnech provozu – dva směrem do pochodu, jeden z podchodu. Výsledkem samozřejmě byly neuvěřitelné tlačenice po příjezdu vlaků, sportovně založení cestující vybíhali střední eskalátor v protisměru. Nyní už jezdí jeden dolů a dva nahoru, nicméně ve špičce je tam stále strkanice, ono pokaždé se najde pár nešťastníků, kterým za minutu odjíždí před nádražím přípoj. Až se zase někdo na Dobré správě zamyslí, možná ho napadne dát do podchodu velkou ceduli se šipkou doprava a textem „Schodiště pro výstup do nádražní haly“.
Hlavně nechápu proč jsou tam třikrát úzké, a ne dvakrát širší – méně hluchého místa…
To je kolorit SŽ.
V Olomouci udělali úplně to samé – tři úzké eskalátory.
Tuzemské dopravní plánování si na lichých počtech zakládá. Různé plány na tříkolejky budiž toho důkazem.
V případě poruchy a následné opravy jednoho eskalátoru…. si se dvěma kusy celkem moc nevím rady.
Z fotky mi přijde, že eskalátory nejsou „úzké“, ale standardní šířky 1,0 m. Oproti původním pevným schodům je to i tak samozřejmě zúžení.
Pokud nešel prostor rozšířit, dal bych přednost jednomu eskalátoru pro směr nahoru a ve zbylé šířce ponechání pevného schodiště… pro výškový rozdíl cca 4,5 m eskalátory opravdu nejsou nutné.
Pevné schody by využili zejména opozdili spěchající k vlaku při husté frekvenci na eskalátorech.
50 let po zprovoznění metra v Praze dostávají své eskalátory i krajská města. To bude sláva….
Na tohle mám zážitek z tehdejšího Gottwaldova. Tlupa soudruhů – účastníků zájezdu ze zájezdového autobusu SovTransAvto se dokázala místního občana, známého jako Harry Ventil, kudy se dostat do Otrokovic. Ukázal rukou k eskalátorům podchodu se slovy „to musíte do metra, třetí zastávka“ . 😆😆😆
Ta Kotaslávka mě fakt mrzí
Zrovna v Pardubicích na vzhledu lávky fakt nezáleží, důležité je, že bude. První sliby o výstavbě lávky Dukla-nádraží se totiž objevily už na konci 50. let, krátce po otevření nového nádraží. Následovala hromada dalších slibů, pak nikdy nedokončená výstavba první lávky a teď to poprvé vypadá opravdu nadějně.
V územním plánu bylo i řešení v podobě podjezdu pod celým nádražím z ulice Macanova.
Původní plány rozvoje pardubické dopravní sítě byly hodně velkorysé, ale peníze se na ně nikdy nenašly. Jak by se dneska městu hodilo, kdyby křižovatka Hlaváčova-Palackého byla mimoúrovňová, rychlodráha procházela pod Palackého podjezdem a byla dokončená aspoň k Hradubické.
Ony se za Východočeského kraje peníze pro Pardubice nenacházely na mnoho dalších věcí.Výstavba plaveckého stadionu se zastavila, Pernštejský zámek se rozpadal, doprava se prakticky neřešila. Co se nepostavilo od války do roku 1960, to se nepostavilo vůbec.
Diky bohu ze k MUK Hlavacova-Palackeho nedoslo. Pardubice uz nemaji skoro zadny Z-V tranzit , po dostavbe D35 do Casu razantne ubylo kamionu okolo nadrazi a na rychlodraze. Rekonstrukce Palackeho tridy z ni snad nekdy udela dustojnou pristupovou osu do mesta, no kdyby tam byla MUK, tak je cela ta oblast uplne mrtva a lidi z obytnych bloku na Palackeho to budou mit hned pod okny. MUK patri na dalnici nebo na mista, kde je to fakt nutnost.
Já hlavně doufám, že se co nejdříve vrátí provoz na Brno. Platí polovina roku 2023, nebo není jasné, kdy a jestli se tak stane?
Nejen podle výrazu rozesmáté slečny na fotce tipuju možnost B.
http://www.humorshop.eu/detail/3936470/humorna-cedule-kdy-ze-to-musi-byt-hotove