Automobily Elektromobilita

Prodeje elektromobilů v Česku stouply dvojnásobně, tržní podíl je mikroskopický

Volksagen e-Golf ve flotile Car4Way. Foto: Car4Way
Volksagen e-Golf ve flotile Car4Way. Foto: Car4Way

Jeden z nejslabších měsíců v prodejích automobilů přinesl v Česku několik zajímavých trendů. Registrace stouply v meziročním porovnání po měsících poklesů o desetinu. I díky tomu čeští prodejci aut zaznamenali nejúspěšnější červenec v historii. Ukazují to statistiky o registracích zveřejněné Svazem dovozců automobilů.

Za červenec se u nás registrovalo 21 638 vozidel, o 10,12 % více, než před rokem. Prodeje v letních měsících ale přitom ovlivňují nejen dovolené zákazníků, ale i výrobců. I proto například Škoda Auto v červenci zaznamenala kvůli celozávodní dovolené tržní podíl jen 26 %, zatímco celý rok se pohybuje nad třiceti procenty.

Druhý zůstává Volkswagen, třetí Hyundai zaznamenal meziročně velký skok o 41 % a to i přes to, že od června přišel o další část svých prodejců. Model i30 se dostal v červenci na čtvrté místo nejprodávanějších aut. Na páté místo už pronikl Peugeot, který odsunul na šestou pozici Ford.

Čísla vypovídají o celkovém růstu trhu. I my jsme v rámci skupiny v červenci zaznamenali letos zatím nejvyšší měsíční prodeje přes 7400 vozů. Vysoký objem registrací nových vozů je navíc předpokladem pro další růst trhu ojetých vozů během dalších měsíců. Každý nový vůz se nejpozději během půl roku stane ojetinou,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

K zajímavému vývoji dochází ve struktuře typu motorů, na která nová auta jezdí. Diesely dosáhly rekordně nízké úrovně 26,86 %, což je i díky každoročně slabším registracím firemních zákazníků v letních měsících.

V případě alternativních pohonů dochází v posledních měsících k urychlení prodejů elektromobilů. Prodeje aut jen s baterií (340) už předstihly prodeje aut čistě na CNG (252). Většina aut na plyn se ale prodává i s nádrží na benzín či naftu, v součtu s nimi ještě vozy na zemní plyn mají převahu. Za červenec byl ale rozdíl zatím mezi těmito pohony nejmenší v historii.

Aut čistě s elektrickým pohonem na českých silnicích rychle přibývá. Za prvních sedm měsíců se prodalo 340 elektromobilů, což je přesně dvojnásobek stejného období loňského roku. Prodeji dominují tři značky: Volkswagen tvoří téměř polovinu všech prodejů, následovaný Nissanem a BMW. Letos prodeje ukazují velkou dynamiku: ještě v lednu se za měsíc prodalo 18 elektromobilů, v červenci už 73. I tak jsou ale prodeje víceméně na celkovém objemu mikroskopické: tvoří 0,21 % všech registrací. Menší dynamiku ukazují letos prodeje hybridů, za sedm měsíců se jich prodalo 1991 kus, meziročně o čtvrtinu více. V nich u nás kraluje Toyota. Česko je v prodejích aut na alternativní pohon výrazně po evropským průměrem, který přesáhl letos už 4 %.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Problém EV je prozatím cena, ale to se jak s rostoucí produkcí, tak objevením se ojeti bude zlepšovat. Baterie 25-40kWh pro většinu běžného nájezdu budou stačit.

    Možná by tohoto trendu mohly využít u SŽDC a umístit „destination chargery“ a několik parkovacích míst u každé větší stanice.

    • Naopak, elektroojetiny budou prakticky neprodejné, protože ta nejdražší součást – akumulátor, bude na odpis. Elektroauta jsou zatím hodně drahými hračkami, nejen při pořízení, ale hlavně náklady vlastnictví jsou enormní.

      • Záleží na výrobci, u Tesly není problém najet 500 tisíc na jednu baterií a mít degradaci pod 10% kapacity baterie (tedy zbývající kapacity >90%). Dnes už ty baterie vydrží celou životnost vozidla, pokud mají aspoň nějaký tepelný management, a i potom se dávají na stacionární využití, kde nejdou tak náročné špičkové odběry.

        Elektroauta mají vysokou počáteční investici, ale při častém využití se vyplácí díky nízké spotřebě energie a menším nákladům na údržbu. Problém je, že u nás s malými platy je ohcoten málokdo zaplatit právě tu počáteční investici. Nezbývá nám než čekat, až movitější cestující ze západu zaplatí ty dražší počáteční modely a jejich vývoj.

        • Pořád je to zhruba desetina na kilo baterie, v porovnání s kilem benálu, kde je nějakých 7 kWh.. Což je hlavní argument odpůrců elektromobilů.

Newsletter

Partneři


Výběr editora