Přechod k elektromobilitě dusí nezájem automobilek. Nenabízejí masové modely, řeší jen marži

Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda AutoSériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto

Téměř 28 procent prodaných elektrovozů patří do luxusního segmentu.

Pouze 17 procent elektromobilů prodávaných v Evropě tvoří menší auta ze segmentu B. U spalovacích motorů přitom tato levnější skupina tvoří 37 procent. Ukázala to analýza organizace Transport & Enviroment, která propaguje udržitelnou dopravu.

Výrobci tak upřednostňují větší a dražší elektromobily, což se podepisuje na jejich pomalém prosazování na evropském trhu.

Analýza ukazuje, že mezi roky 2018 a 2023 bylo v segmentech A a B představeno pouze 40 nových modelů elektroaut, zatímco v luxusních kategoriích D a E to bylo 66.

Loňské evropské prodeje přitom ukazují, že v luxusním segmentu D už má elektromobilita navrch. Patřilo do něj 28 procent prodaných elektrovozů, u spalovacích motorů je podíl luxusní kategorie pouze 13procentní.

Disproporční zaměření na dražší bateriová auta s vyšší marží ukazuje i průměrná cena elektromobilů. Ta se v Evropě od roku 2015 zvýšila o 18 tisíc eur (39 procent), zatímco třeba v Číně klesla téměř na polovinu.

„Evropští výrobci tak dusí masové rozšiřování elektromobility. Nepřicházejí dost rychle s dostupnými modely a disproporční zaměření na velká SUV vede k tomu, že je v nabídce příliš málo ‚lidových‘ aut a jsou příliš drahá,“ uvedla jedna z autorek analýzy Anna Krajinská.

V kategorii aut do 25 tisíc eur (640 tisíc korun) se letos v Evropě prodá jen 42 tisíc kusů elektromobilů. Tržní podíl elektromobility by měl v EU podle analýzy dosáhnout 14,6 procenta.

Elektromobilitu tak stále více popohání zejména firemní flotily, kde už je podíl bateriových vozů 22procentní. A právě na tuto část trhu se má podle organizace Transport & Enviroment zaměřit úsilí EU o rychlejší elektrifikaci automobilové dopravy. V současnosti se zvažuje regulace, která by leasingovým společnostem a firmám nařídila plný přechod na elektromobily nejpozději do roku 2030.

Česko zaostává

V Česku loni produkce elektromobilů meziročně stoupla o 34 % na 180 887 vozidel. Jejich podíl na celkové výrobě je tak výrazně vyšší než podíl na registracích nových aut v Česku. Auta vyrobená v Česku totiž končí hlavně v cizině, loni za hranice zamířilo 92,4 % vyrobených vozidel.

Podíl bateriových elektrických vozů registrovaných v roce 2023 v Česku sice vzrostl o 50 %, zvýšil se však jen ze dvou na tři procenta. Představovalo to 6 640 nových elektromobilů.

Škoda přišla o post nejprodávanější značky elektromobilů v Česku

Celkové registrace nových osobních aut přitom dosáhly loni v Česku 221 422 kusů. Celkem 40 804 z nich mělo hybridní pohonnou jednotkou. Z pohledu paliv drží mezi osobní automobily prim benzín (66,24 procenta), z pohledu obchodních tříd první místo i nadále okupují SUV (45,04 procenta).

Státy EU schválily pravidla k ukončení prodeje aut na benzín a naftu v roce 2035. Veškeré emise CO₂ ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny.

Tagy elektromobilita prodeje elektromobilů
114 komentářů