Letecké společnosti Letectví

Prodat a pronajmout si zpět. Finnair získal hotovost prodejem A350, propustí další lidi

Finnair a jeho Airbus A350-900. Foto: Finnair
Finnair a jeho Airbus A350-900. Foto: Finnair
Prodej letadel a jejich zpětný leasing je u aerolinek čím dál častějším způsobem, jak získat hotovost na přežití.

Letecká společnost Finnair je další, která posílá svoji finanční pozici na přežití krize v letecké dopravě prodejem svých letadel. Za jeden ze svých 15 nových Airbusů A350-900 firma získala sto milionů eur. Finnair současně oznámil další propouštění.

Letadlo zůstane dál ve flotile. Finnair ho prodal společnostem Nomura Babcock & Brown Co., Ltd. (“NBB”) a BBAM Aircraft Management LP. Jde o nejnovější letadlo dodané v únoru letošního roku. Finnair si ho pronajme na leasing na dvanáct let. „Transakce má okamžitý efekt na cash flow v podobě více než 100 milionů eur,“ uvedl Finnair ve zprávě pro investory. Finnair má objednáno celkem devatenáct letadel A350-900, patnáct jich už převzal. K podobnému kroku přistoupily nedávno další letecké společnosti, například Qantas.

Finský dopravce současně oznámil, že plánuje zrušit až tisíc pracovních míst, zhruba 15 % současného stavu. Důvodem je oslabená poptávka po cestování po pandemii koronaviru.

Podle šéfa Finnairu Topiho Mannera je zeštíhlení jedinou cestou, jak přežít. „COVID-19 znamená pro letectví jeho největší krizi. V provozu máme jen velmi malou část flotily, tržby nám výrazně klesly,“ řekl Manner.

Finnair je z více než poloviny státní. Kvůli přežití firma spustí další úsporné programy, které mají ušetřit nejméně 100 milionů eur.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Avlaky

Něco jak Leoexpresu, akorát ten to udělal už před krizi

Janina

Jedna zajímavá drobnost ohledně čínských investic v evropském letectví. Zatímco regule EU říkají, že žádná EU aerolinka nemůže mít více než 49,9% vlastníků z mimo-eu států (toto je obdoba pravidla, co je v USA, že žádná jejich aerolinka nemůže mít mezi vlastníky méně než 50% Američanů), tohle pravidlo neplatí pro leasingové firmy v EU. Proto Číňani většinou neinvestují do aerolinek (mimo Smartwings a pár dalších, kde jsou ale vždy minoritním vlastníkem), ale zaměřují se na leasingovky. Většina už jim patří. Tím získávají nezanedbatelný vliv.

Peeetr

Tak to je další jasný důkaz, že do ČSA investovali především ze soucitu 🙂

Jinak celé letectví a zvláště v EU je neskutečně předotované odvětví, přitom hlavním důvodem je jen to, aby většina evropských hlavních měst měla pár stovek přeplácených pilotů i na svém území, jenže ty poCovidové státní dotace ukazují, že se to nevyplácí. Státům teda ani náhodou, možná tak těm upírským „liberálním“ hlavním městům, ale vymírající venkov a drastický úpadek porodnosti původní populace je za to doslova genocidní cena.

posluchač rádia

Rozumím tomu správně, že drastický úpadek porodnosti souvisí s tím, že lidé létají letadlem, místo aby létali doma?