Na váhu, prosím. Finnair bude provádět dobrovolné vážení cestujících, chce mít přehled

Odstavené Airbusy A320 Family společnosti Finnair v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comOdstavené Airbusy A320 Family společnosti Finnair v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Lepší povědomí o průměrné váze lidí na palubě má pomoci při nastavování efektivnějšího vyvážení letu.

Pokud poletíte v následujících měsících přes finské Helsinky, můžete být při odbavení požádání, zda by vám nevadilo stoupnout si na váhu.

V únoru a následně v dubnu a květnu bude totiž Finnair na svém domovském letišti shromažďovat údaje o průměrné hmotnosti cestujících a jejich příručních zavazadel. Data chce v budoucnu využít pro přesnější výpočty rovnováhy letadel.

Dobrovolné vážení bude probíhat u odletové brány. Aerolinka ubezpečuje, že bude anonymní a data budou použita pouze k optimalizaci provozních výpočtů vyvážení letadel.

Každé letadlo má stanovenou maximální hmotnost pro zajištění bezpečného vzletu, kterou nelze překročit. Hmotnost letadla zahrnuje kromě samotného stroje i palivo, odbavená zavazadla a náklad, palubní catering, vodní nádrže a samozřejmě cestující.

Zatímco u všech ostatních zmíněných položek se váha přesně sleduje a zapisuje, u cestujících a příručních zavazadel se pouze odhaduje pomocí průměrných hmotností uváděných Úřadem pro civilní letectví.

Alternativní možností je pro letecké společnosti buď použít vlastní měření a potvrzení jejich výsledků úřadem, nebo použít standardní váhy definované Evropským úřadem pro bezpečnost letectví EASA.

Data se musejí aktualizovat

Finnair uvádí, že od roku 2018 používá průměrné váhy stanovené na základě vlastních měření. Úřady však vyžadují, aby se tyto údaje aktualizovaly každých pět let.

„Údaje o vážení nejsou žádným způsobem spojeny s osobními údaji zákazníka,“ ujišťuje vedoucí pozemního handlingu Finnair Satu Munnukka. Dodává, že pracovník za přepážkou se nebude ptát na jméno ani na číslo rezervace.

Data se odevzdají během léta finskému dopravnímu regulátorovi a pro vlastní výpočty se po schválení nasadí až v letech 2025–2030.

Vážení bude v Helsinkách probíhat jen na některých vybraných odletových branách bez ohledu na destinace. Lidé budou stát na váze i se svými zavazadly.

Do databáze se následně zapíše i věk cestujícího, pohlaví a cestovní třída. Zákazníka však nebude možné zpětně identifikovat.

„Při předchozích měřeních před pěti lety se vážení chtěl zúčastnit velký počet dobrovolníků a doufáme, že i tentokrát budeme mít dobrý vzorek,“ uzavírá Munnukka.

Ostrov obézních

Web One mile at a time v této souvislosti připomíná, že kalkulace s váhovým průměrem nemusejí být vždy zcela směrodatné. V roce 2016 havajské Hawaiian Airlines řešily záhadu, proč je spotřeba paliva na jedné z linek vyšší než na ostatních.

Jednalo se o spojení Honolulu s metropolí Americké Samoy Pago Pago. Na ostrovech tohoto zámořského území USA sice žije sice jen 65 tisíc obyvatel, 94 procent z nich je však podle statistik obézních.

Aerolinka si následně pro tuto linku udělal vlastní váhový průzkum a ve výpočtech začala používat odlišná data než u ostatních destinací. Zrušila se také možnost vlastního výběru sedadla na palubě a cestující dostávají své místo přidělené, aby bylo možné co nejefektivněji rozložit váhu v celém letadle.

Tagy check-in Finnair Helsinky povolená váha zavazadla vážení cestujících
24 komentářů