Problém se zabezpečením koridoru. Do soutěže na projektovou přípravu ETCS u Brna se nikdo nepřihlásil

Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhyRailjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy

Nezájem firem o instalaci ETCS zatím trápil hlavně dopravce, teď se do soutěže nepřihlásil ani žádný projektant.

Plány Správy železnic na instalaci evropského zabezpečovače ETCS na I. koridor mezi Modřicemi a Adamovem nabírají zpoždění. Správa železnic musela zrušit tendr, v kterém hledala zhotovitele projektu. Do soutěže nepřišla žádná nabídka.

Zrušení vyplývá z písemné zprávy zadavatele. Do tendru nepřišla vůbec žádná nabídka. Nezájem firem dosud trápil hlavně dopravce, kteří soutěží dodávku mobilní části ETCS do svých lokomotiv a jednotek. V případě Správy železnic šlo dosud spíše o výjimku. Dopravci musí řadu zakázek na instalaci mobilní části soutěžit několikrát.

V zakázce s odhadovanou cenou 12,7 milionu korun hledala Správa železnic dodavatele dokumentace pro územní řízení pro úsek z Adamova do Modřic včetně průjezdu brněnským železničním uzlem. Pokud by se podařilo zakázku připravit včas, mohlo dojít k instalaci ETCS během roční výluky úseku z Adamova do Brna. Vlakový zabezpečovač na trati má být v úrovni L2 včetně automatických vstupů do oblastí ETCS z přilehlých tratí.

První ETCS v roce 2023

Zatím posledními úseky, kde má Správa železnic smlouvu na instalaci ETCS, je dvoumiliardový kontrakt pro koridorovou trať mezi Voticemi a Českými Budějovicemi a smlouva za 269 milionů korun pro úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov.

K 1. lednu 2025 má být výhradní provoz pod ETCS na koridorech Děčín – Břeclav, Břeclav – Bohumín a Přerov – Česká Třebová. Dokončuje se zabezpečení ETCS na trati z Uničova do Olomouce, na které bude zahájen výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS v roce 2023, jakožto na pilotním úseku.

Systémem ETCS je aktuálně pokryto celkem 569 kilometrů železničních tratí, 560 z nich je ve zkušebním provozu, a na dalších úsecích probíhá příprava. Realizace letos byla nebo bude zahájena v úsecích Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Votice – České Budějovice, Praha Uhříněves – Praha hl. n., Milovice – Praha hl. n. či Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna.

Plán implementace ETCS na české železniční síti, verze ke 4.8. 2021

Plán implementace ETCS na české železniční síti, verze ke 4.8. 2021

Tagy Adamov - Modřice ETCS Správa železnic
92 komentářů