Správa železnic soutěží pokrytí dalšího úseku ETCS, u Olomouce zabezpečovač dočasně vypnula

Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽBalíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ

U Olomouce dochází na koridoru k občasným rozpadům spojení GSM-R, probíhá proto výluka ETCS.

Další část české železnice čeká pokrytí evropským zabezpečovačem ETCS. Správa železnic vypsala minulý týden soutěž na projekt instalace ETCS pro úsek mezi Adamovem a Modřicemi. Současně ale řeší na první trati několikatýdenní vypnutí ETCS.

Jde již o druhý pokus najít projektanta pro tento úsek. Předchozí v roce 2021 skončil zrušením soutěže, když se do ní nikdo nepřihlásil.  Pro úsek přes Brno zatím Správa železnic hledá projektanta, který zpracuje dokumentaci pro územní rozhodnutí a pro stavební povolení. Hodnota zakázky je 40 milionů korun. Poprvé byla odhadovaná hodnota zakázky 12,7 milionů korun, nyní ale došlo k částečnému rozšíření plnění.

Výhradní provoz pod ETCS na hlavních koridorových tratích má začít za necelé dva roky. K 1. lednu 2025 má být výhradní provoz pod ETCS na koridorech Děčín – Břeclav, Břeclav – Bohumín a Přerov – Česká Třebová. Výhradní provoz je na trati z Olomouce do Uničova.

Mínus 231 kilometrů proti plánu

Správa železnic letos chystá vypsat soutěže na instalaci ETCS pro úseky Pardubice – Hradec Králové, Brno – Zastávka u Brna nebo Praha – Milovice. Instalace ETCS přitom nabírá zpoždění. Vládou schválený Plán moderního zabezpečení české železnice uvádí, že v roce 2022 bude ETCS na 1029 kilometrech tratí, aktuálně je ale na 798 kilometrech.

Na jednom z úseků už musela Správa železnic v prosinci ETCS dočasně vypnout. Jde o část koridorové trati mezi Štěpánovem a Olomoucí. K výluce došlo v prosinci. „Po zahájení rutinních jízd pod dohledem systému ETCS na koridoru se zjistilo, že v této lokalitě dochází k občasným rozpadům spojení GSM-R, ačkoliv jsou splněna všechna kritéria pro úroveň a kvalitu signálu,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Proto se Správa železnic podle něj rozhodla optimalizovat signál GSM-R nad rámec povinných specifikací. „Po dobu této optimalizace musí být v úseku Olomouc – Štěpánov zavedena výluka ETCS. Její ukončení se předpokládá 12. ledna,“ řekl Gavenda. Se zahájením výhradního provozu ETCS na trati Olomouc – Uničov podle něj výluka nesouvisí.

Tagy Adamov - Modřice ETCS Správa železnic
22 komentářů