Problém se zabezpečením koridoru. Do soutěže na projektovou přípravu ETCS u Brna se nikdo nepřihlásil

Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhyRailjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy

Nezájem firem o instalaci ETCS zatím trápil hlavně dopravce, teď se do soutěže nepřihlásil ani žádný projektant.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

proč pořádají výběrové řízení a nevyškolí si vlastní personál? vždyť to podle harmonogramu budou dělat více jak deset let a dělat na vše výběrové řízení je blbost….takhle to nebude ani za 50 let

Miroslav Zikmund

Pokud ETCS vyžaduje EK (v Bruselu), měla by se o všechno postarat = jak implementace na tratě, tak na hnací vozidla (+EJ, MJ) EK, včetně zaplacení …. ve všech zemích EU ….

Y.K.

Ono teda ERTMS vzniklo z popudu železnice, resp sdružujících organizací UIC, ERRI, ERA, UNIFE. Obrys specifikací byl v roce 2000 odhlasován jednotlivými státy. EK jen prosazuje dohodnutý cíl, není to politický vynález.

Cit: In 2005 was inked a Memorandum of Understanding on ERTMS by members of the European Commission, national railways and supplying industries in Brussels. According to this declaration ETCS was to be introduced in 10 to 12 years on a named part of the Trans-European Networks. Following up was in April 2006 a conference in Budapest for the introduction of ERTMS, attended by 700 people.

JIří Kocurek

A pokud zákon vyžaduje zimní pneu, tak by je měla policie dodat a nasadit na vozidlo. To by byla věc!

Dan

A pokud se vyžaduje ošacení ve veřejných prostorách, mělo by být každému poskytnuto oblečení v adekvátním množství a kvalitě…

Jan1203

Obrázek s implementací ETCS si ukládám, uvidíme za pár let. Podobně s plánem na konverzi na 25 kV.

JIří Kocurek

Vždycky je jednodušší se posmívat těm, kterým se něco nedaří, než dělat něco sám… a poslouchat ty kecy chytráků okolo.

Jaaaa

Sami buzerují ostatní, ale zamést si před vlastním prahem neumí. Nezaslouží si posměch, ale nakopat.

zdeněk

Mapka naopak potvrzuje jejich umanutost cpát ETCS na „Bílovce“ do 810 ky jezdící tam a zpět na zcela samostatnou kolej do Studenky.. Kde to bude úplně k ničemu.

zdeněk

Ten implementační plán je k smíchu na jednokolejných tratích. Takhle to rozhodně nebude. Ještě pár nehod a možná pak velmi rychle objeví PZB, L1, GPS a podobně.

zdeněk

Opravdu si někdo myslí že 2037 se udělá etcs do Opavy? A do té doby tam nic nebude?
Ne.. Jednou si tam někdo šeredně nabije h. A pak se to ejhle rázně vyřeší..

Jenisej

Opava- Svinov je přehledná trať, kde strojvedoucí svoji chybu vidí a když ne on, tak ten druhý určitě. Než ETCS by raději měli vyčistit okolí trati. Není měsíc, aby tam něco nespadlo do kolejí.

zdeněk

Přehledná trať? Myslíte ty zarostlé oblouky a stromy u Děhylova, Jilešovic atd? A 100 kmh..

Lol Phirae

„když ne on, tak ten druhý určitě.“ – To je úžasná úvaha. A před tím, co chybu nevidí (protože to s ním třeba šlehlo), bude akčně couvat.

Y.K.

To jsou nějaké humory?

medical_examiner

Trať 310 bude mít ETCS až 2034-2037.
Tak to ano, do té doby seženou ČD něco příhodného…

Jenisej

Bych byl klidný. Nějaké zabezpečení tratí nikoho v SŽ netrápí. Když před léty se v Paskově střetly dva osobní vlaky (jako přes kopírák u Domažlic), akorát nikdo naštěstí nezemřel, tak jsem slyšel milión slibů, že se s tím v ramci modernizace udělá konec, ale jak to bývá, voda v Ostravici teče a sliby odplynuly do pryč.

Mirvald

Věděl by tu někdo, zda je již stanovena metodika pro výpočty propustnosti tratí, případně propustnosti staničních zhlaví po nasazení ETCS? A pokud ano, jak vychází porovnání propustnosti současné s propustností po nasazení ETCS?

medical_examiner

Což je velmi důležité!
Zvlášť z Prahy do Kolína…

Jakluk

Já si myslím že to tak horký nebude. Všichni se bojí pomalého dojíždění ke konci oprávnění k jízdě (většinou to bude 20 km/h, s těžkým nákladním vlakem za zadkem mi to připadá akorát), na druhou stranu bude možné dát oprávnění k vjezdovému návěstidlu z opačné strany, tedy začít se rozjíždět dříve.

Mirvald

Tak nevím. Znamená to tedy, že metodika už je nebo že dosud není? Pokud je, vyšlo v porovnání snad něco takového, čeho by bylo třeba se bát? Případně jestli vyšlo porovnání ve prospěch ETCS, proč nějaké obavy?

Leinad

Já o takové metodice nevím. A na poslední otázku – protože to prostě bude jiné. Pomalejší dojezdy ke stůj.

Dáda

A kdo se diví? krátká doba na zpracování nabídky a brutální zadávací podmínky, kterým v podstatě žádná jednotlivá firma nevyhoví.

Jan Neruda

Pane Sůro, nějak vám vypadl úsek Votice – Praha-Uhříněves. Tam už je ETCS po funkčních zkouškách od jara

Unido

Už aby něco konečně bylo. Dnes pro změnu prosvištěl stůj LE. :-/

Milda

Však nemusíte mít ETCS, někde je nasazení VNPN (Častolovice, Rychnov ) to po nedovoleném projetí vypustí brzdy a vlaky stojí. Daleko levnější, funkční lze nasadit skoro všude.

Ondra

Nehodě u Domažlic by zabránilo?

medical_examiner

Nejspíš ne.
Ale následky by nebyly tak hrozné.

Petr Šimral

Určitě ne.
Následky by byly stejné.
Za ty dvě vteřiny by opravdu GS nestihl vůbec zareagovat…

Miroslav Zikmund

Dle informace v dnešním Právu „Rychlík před srážkou zřejmě brzdil“ – zdroj DI …

Unido

Právě proto jsem psal „něco“ a ne přímo ETCS.

asdfsfgdhjfghng

ETCS zajišťuje aby nedošlo k projetí stuj, nikoli jen minimalizaci škod po projetí stůj.

medical_examiner

A jak?
Napíše na monitor: „Brzdi ignorante!“?

Jarda Š.

Vpodstatě ano. ETCS pozná, že strojvedoucí adekvátně nereaguje na návěst nebo rychlostník a dá mu výstražný signál. Kdyby ho ignoroval, vlak zastaví.

Cestující

ETCS jen upozorní signálem a když strojvedoucí nereaguje vlak zastaví? Vážně? AVV neupozorňuje a samo bez zásahu strojvedoucího plynule vlak zastaví v bezpečné vzdálenosti před návěstidlem. To samé dělá i před rychlostníkem snižujícím traťovou rychlost. Strojvedoucí na to nemusí ani sáhnout. U Domažlic, kdyby byl vlak vybaveny ETCS i kdyby se strojvedoucímu udělalo špatně a byl v bezvědomí by ten rychlík plynule zastavil u toho návěstidla se stůj. Cestující by ani nepoznali že se něco děje.

Cestující

Pardon u Domažlic mělo být samozřejmě uvedeno AVV ne ETCS.

Leinad

Ano, ETCS je „jen“ zabezpečovačka, v případě průšvihu prudce brzdí.

Petr Šimral

To bude tím, že ETCS je zabezpečovač a AVV je automatizační pomůcka. Propojením těchto dvou zařízení vznikne automatické bezpečné vedení vlaku, tedy ABVV, v současnosti se tomu říká ATO over ETCS a usilovně se na něm pracuje.

K.S.

Myslím že ABVV zní líp než ATOoETCS, ještě tomu najít co to bude znamenat anglicky.

Cestující

Líbí se mi ty mínusy co jsem dostal, budou zřejmě od lidí kteří vůbec nevědí co AVV je. Ano samozřejmě to není zabezpečovací zařízení v pravém slova smyslu, ale doplněním stávajícího zabezpečovacího zařízení ( LS 90, LS 6, Mirel ) které již je na drtivé většině vozidel vznikne něco, co dalece předčí tím co tato kombinace umí ETCS. A to zřejmě za podstatně nižší cenu. Prostě za méně peněz opravdu mnohem víc muziky.

asdfsfgdhjfghng

počítá brzdnou křivku a pokud ji strojvedoucí překročí tak to vizualizuje a pípá, pokud ji překračuje výrazně, tak zastaví vlak. Křivka je počítána tak, aby v každém momentě se vlak podařilo zastavit před návěstidlem.

Leinad

Záleží na konfiguraci.
Za návěstidlem může být prokluzová vzdálenost. Když tam je, tak se povolí nějaká rychlost těsně před návěstidlem (a projíždění s brzdou).

Výkolejka

Kde? Dik za info

PeMič

Pokud něco bylo,tak jediná indície ze včera je u LE 1250 Sadská – Poříčany jízda 1,5hodiny.Ale důvod neznám.

Lol Phirae

Ještě pobavilo:

Datum zahájení: 08.06.2021
Nabídku podat do: 12.07.2021 09:30

Tedy, i pokud by se našel nějaký blázen, co by to za ty peníze snad chtěl dělat, tak v dané lhůtě je nabídka prakticky nezpracovatelná.

Petr Tříska

a z toho ještě první týden v červenci mají prakticky všichni dovolenou…

Sporak

ETCS v Česku nechceme!

J.K.

Tak si příště sedněte vy do osobáku jehož čelem projede lokomotiva…

Jouda

To je holt riziko dopravy. Nedělejte z toho každodenní záležitost. Média se tomu věnují stejně hodně debilně, jako Covidu. Holt mrtvola na kolejích není totéž, co na silnici. Vůči železnici to není fér. Nebo nemá vyhaslý život v autě takovou cenu ? Že je týdne několik lidí po smrti a nikdo to nerozebírá ?

Y.K.

Ne, to je riziko, které lze technicky téměř zcela vyloučit. Není tedy jediný důvod jej trpět.

Jouda

Kecate nesmysly. Většinu z potenciálních „druhů“ nehod ETCS nepostihne. A všechno má svoji cenu. Kdyby i jen třetina peněz na ETCS se věnovala na vylepšení přechodů, svodidel, úpravy nebezpečných křižovatek atd, tak to bude daleko užitečnější, než tohle. Jde jen o přepočet vložených peněz proti tomu, co tím zachráníte. A proto říkám, že ne za tuhle cenu. A za tím si stojím.

Y.K.

Si stojíte špatně. Investice do železnice řeší železnici, investice do zdravotnictví, zdravotnictví, nevím proč do toho motáte svodidla. Vlakový zabezpečovač je standard. To že u nás není je chyba, nad kterou nejde zavírat oči a ukazovat že jinde je to ještě horší. Kolik mrtvých je dost? Když se nezadaří, můžou být i stovky což se ve světě několikrát stalo. ETCS řeší interoperabilitu, řeší zastaralý způsob přenosu informací od zabezpečovaček ke strojvedoucímu, řeší chyby strojvedocích stran vnímání návěstí, řeší značně uplatnitelnost vozidel a second hand market, má potenciál přinést úspory energie i lepší využití infra (i když zrovna implementace v podobě… Číst vice »

medical_examiner

To ano.
Decimací (akorát obráceně) dálkové dopravy klesne i riziko případné nehody.

Víte jak bude ŽESNAD jásat z té uvolněné kapacity?

Y.K.

2. lidé v autě snesou daleko větší riziko kvůli iluzi, že to mají pod kontrolou. Sice nemají, ale na myšlenkovém pohodlí to nic nemění.

Podívejte se kolik lidí se bojí létat, přitom proti autu je to fantasticky bezpečný způsob dopravy.

NeodrážetNespouštět

Vůbec se nedivím, že se nikdo nepřihlásí. Kvalifikace jsou nastaveny dost zvláštně. Na co je potřeba autorizovaný specialista na životní prostředí, nebo mosty s 5 lety praxe, když je ta zakázka na instalaci zabezpečení trati. Zahraniční odborníky to taky neumožňuje a v ČR jich je málo. To s tím ETCS budou stavět mosty a dělat dokumentace EIA?

Lol Phirae

„Součástí zakázky je i zajištění posouzení vlivu záměru na životní prostředí ve smyslu zák. č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů.“

+ veškerý neskutečný právní voser kolem územních souhlasů atd. atd., viz https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_10064.html

Tady se někdo zbláznil. Proč na tohle není SŽ personálně vybavená sama?

Leinad

Protože by Spržel musela něco dělat, ne jen obviňovat dopravce a rozdávat peníze.

Lol Phirae

Známý si chtěl pronajmout kus nevyužitého pozemku od SŽ, aby tam parkoval kamiony. Po půl roce jsme to vzdali, nebyli jsme schopni se dopátrat ani na osobu, která by to mohla někam věcně posunout k někomu kompetentnímu. Za 6 měsíců. Nekonečný pingpong mezi nej(h)různějšími ředitelstvími, odbory, náměstky a já nevím kým vším.

Mezitím na pozemku roste třímetrový plevel a lidi si stěžují městu, že to nikdo neudržuje.

kakov

hlavně by musel nějaký úředník za to nést odpovědnost, takhle se řekne, že za to může „externista“

František

11 let sem cekal na vyjadreni SZ(DC) ke koupi byvaleho nadrazi. Tenkrat bylo jeste jak takz, ale k oprave. Po 11ti letech prisel od nich dopis, zda je jeste zajem. Stavba je uz ale k demolici.
Hospodarime, hospodarime …

Horsi jak vojaci.

medical_examiner

Trať 310 nebo na ní navazující?

Adamgolias

Lepší plevel než nákladní auta. Co tam bude až si prosadite svou? Asfalt , olej smrad pneumatiky. Teď? Druhové rozmanitá flora ( kterou vy nevidíte neb máte jiné ( logické) zájmy )) , a v ní jak to bývá domov pro mnoho hmyzích druhů , na něž je navázáno zejména zpěvné ptactvo. V tomto případě SŽ za jedna . I když je mi jasné že většinový názor upřednostni další beton v zemi . A řeči o nutné biodiverzitě a schopnosti zadržet vodu v krajině , která se při vedru pomalu odpařuje se budou vést jen až bude opět tři měsíce… Číst vice »

Staňa

Vy znáte tento konkrétní případ, že přinášíte podrobný rozbor ?

Lol Phirae

Ano, druhově rozmanitá flóra se skládá z nejrůznějších druhů plevelů a náletových dřevin, jelikož to nikdo neseče, tak zasírají celé okolí. Jinak je tam zavážka ze zbořené stavby, o kterou rovněž „pečovala“ SŽ(DC), až pro samou péči spadla. Postupně tam v tom bordelu samozřejmě vzniká černá skládka.

Žádný beton, asfalt ani nic podobného tam nikdo nechtěl, na parkování prázdných kamionů/tahačů by úplně stačilo to srovnat a zasypat nějakým štěrkem.

SŽ za jedna.

NeodrážetNespouštět

Ok EIA ale na zabezpecovačku. Vždyť to bude rýha podle kolejí a pár BTS. Kuli tomu není potřeba 5 let praxe. Stačí autorizace, aby bylo jasné, že to ten dodavatel dokáže zajistit.

Lol Phirae

Hele na rovinu, netuším. Podle nějakého mezinárodního výzkumu je Česko co do „jednoduchosti“ stavebního řízení na úrovni Pobřeží Slonoviny apod. velmocí. https://demagog.cz/vyrok/18891

Ale tohle jsou prostě věcí, které, pokud si je nezajišťuju sám, tak ři tom, jakou činností se SŽ zabývá, tak každoročně lítají stamiliony až miliardy z okna. Tohle prostě nemůžu dělat komplet externě, při tom počtu kancelářských krys včetně armády právníků, co tam sedí.

JIří Kocurek

ANO
Je potřeba častěji měnit Stavební zákon, 2x do roka je málo.
MAKÁME!

Lol Phirae

Veliké překvapení. V době, kdy projektová dokumentace k rodinnému baráku stojí nějakých 120+kKč, překvapivě nikdo nechce dělat projekt jako kráva za 12M. Fakt divné.

JIří Kocurek

A kde jsou ty desítky lidí, kteří by to zvládli za desetinu ceny? Mají možnost se přihlásit… a ticho po pěšině.

PS: Ty požadavky jsou fakt praštěné a špatně trefené.

Pavel Bláha

Holt projekční firmy zjistily, že lze stát snadno prostřednictvím drážních zakázek legálně podojit, tak toho bohatě využívají. Každý km provozované dráhy daňový poplatník krvavě zaplatí s návratností v nekonečnu.

Lol Phirae

Ta cena je naprosto neadekvátní. A samozřejmě že by se ušetřilo spousta peněz, kdyby se především žádná koridorová modernizace nesměla samostatně soutěžit bez toho, aby ETCS bylo automaticky součástí projektu. Teď to tady bude někdo zkoušet dodatečně doflikovat na poslední chvíli a diví se, že se zájemci nehrnou a opět se to nestihne. Naprosto nepochopitelné.

Jaaaa

Protože se SUDOP nedomluvil s AŽD, tak to holt „nejde“.

O kvalitě příslušných úředníků na SŽ to prostě vypovídá vše. Ale Havlíček je v poho.

Jenda-71

Zřejmě chce nejmenovaná firma, která tu soutěž v dalším kole vyhraje navýšit cenu.

Dresden

Začíná ta firma na A, končí na D a uprostřed je Ž?

Josef Nový

Omyl. Ta to bude dělat i když to vyhraje kdokoliv. Těm je to jedno. Bez nich se NESMÍ na releovku nikdo ani podívat. Stejně jako GSM- R .To je úděl předraženého monopolu. Apropo jestli pak víte že zabezpečení jednokolejného přejezdu od nich nepořídíte pod 4 mil. A přitom Rakouský výrobce ho včetně montáže dodává za 1,2 miliónů. Se zárukou 5 let na montáž a 15 let na dodávky dílů, které má shodné (ty střeva) jako další dva jiní výrobci. Už u nás jeden takový je. Ale co je vhodné v Rakousku a Německu je proti těm našem asi plebs. Tomu… Číst vice »

medical_examiner

Tak to čekají AŽD ve vzdálenější budoucnosti krušné časy…

Kamui

ETCS je moloch, který proti jinému zabezpečovači bude mít pramalý užitek a i celá ta slavná interoperabilita bude za současného stavu věcí k prdu. Něco jiného by bylo, kdyby se stanovilo že do roku 2030 musí být na tratích TEN-T celoevropsky jednotné návěstění, jednotné technické normy na vozidla, jednotný služební jazyk, a vůbec žádné hraní si na národní písečky. Aby italský strojvedoucí mohl jet s vlakem z Německa do Rumunska bez dalších formalit, tak jako to může každý kamioňák. Jenže to se nestane.

Karek

A to je jenom dobře že se to nestane

David

Jo, a proto většina kamionaku nemají vůbec potuchy, jaké předpisy v těch zemích platí a dělají si co chtějí.

Leinad

Kolik silničních nehod je kvůli neznalosti místních předpisů? Značky jsou podobné, červená a zelená jsou podobné.

Lol Phirae

Tak můžeme začít třeba tím polským idiotem ve Studénce, když jsme u toho univerzálního chápání červené.

‚Míní, že když svítila červená, měly být závory dole. „Je to v rozporu. Zabezpečovací zařízení vysílala rozdílné informace,“ tvrdil obžalovaný. Prohlásil, že když byly závory nahoře, myslel si, že může jet.‘

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1673374-cerveneho-svetla-jsem-si-nevsiml-haji-se-ridic-jenz-zavinil-srazku-s-vlakem

Kamui

Ohledně přejezdů platí v Polsku pravidla identická jako u nás.

jiný Petr

Neplatí, třeba blikající bílou Poláci neznají.

Leinad

A to odpovídá Polskému zákonu, v Polsku se smí vjet na přejezd na červenou?

Adamgolias

Jo a dodatkové tabulky jsou v esperantu

medical_examiner

Třeba Studénka 2015…

Jouda

Plně s vámi souhlasím. Ale tady podporu pro rozházení peněz formou ETCS, tedy něčeho s tak pramalým užitkem jak píšete, nehledejte. Tady to každý bez znalosti věci plusuje, jako by vlastnil půl Kuvajtu , ať to stojí , co to stojí. Hlavně že to není z mého. Když je to celospolečenský prospěch, bych chtěl hrdiny vidět, kdyby každý občan musel na tuhle hovadinu přispět třeba jen pětistovkou. Kolik kolenovrtů by to nadále zde podporovalo !

Y.K.

A jak si myslíte, že se vydělá na letadlo (typy 737/A320) co kvůli bezpečnosti stojí jedno dvě miliardy korun. Překvapivě to cestující zvládají zaplatit.

Já tedy raději ETCS než Čapí hnízdo, linku na hnusný toustový chleba atd atd.

JIří Kocurek

Pramalý užitek?

Jen za letošek by to byly 3 lokomotivy, 1 motorák a nejméně 4 mrtví. Nepočítaně zraněných.

A ty lži o tom, že ETCS nedokáže zastavit vlak před červenou, to by se mělo postiihovat jako šíření poplašné zprávy.

Miroslav Zikmund

Ale to může … bude ovládat jazyky všech států, po nichž se bude pohybovat = musí složit předepsanou jazykovou zkoušku, dále musí složit „dopravní“ zkoušku z „národních železničních předpisů“ psaných v úředním (národním) jazyce, bude dodržovat dobu odpočinku mezi jednotlivými částmi podle „národních“ předpisů dané země (buď analogie zákoníku práce nebo zvláštního předpisu platného pro železniční dopravu(.
A v čem je tedy problém …
Nicméně pochybuji, že Ital snadno složí jazykovou zkoušku z češtiny a když se mu to povede, zda pochopí (ne)logiku předpisu D1 a dalších …

Kamui

Hruě jste nepochopil co mám na mysli. Řidič auta žádné jazykové zkoušky skládat nemusí a pravidla jsou v jádru všude stejná. A pilot letadla ví, že ať přiletí kamkoli na světě, všude s ním budou mluvit standartní leteckou angličtinou. Jen dráha si hraje na národní písečky.