umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Příští rok bude potřeba 27 tisíc nových pilotů, tvrdí výrobce simulátorů. Nezačínejte teď s výcvikem, varují odboráři

Kokpit CRJ-550. Foto: United Airlines
Kokpit CRJ-550. Foto: United Airlines
Podle výrobce simulátorů bude už v roce 2022 potřeba tolik pilotů jako v roce 2019.

Velmi rozdílné představy o oživení letecké dopravy mají někteří hráči v oboru. Největší výrobce leteckých simulátorů CAE tento týden představil novou studii, podle které bude potřeba jen příští rok 27 tisíc nových pilotů. Britské odborové sdružení dopravních pilotů naopak zejména mladé lidi varuje, aby teď s pilotním výcvikem nezačínali.

CAE ve svém desetiletém odhadu počítá s tím, že do roku 2030 vznikne poptávka po 260 tisících nových pilotech. „I když poptávka po pilotech v letošním roce prudce poklesla, očekáváme návrat na původní stavy do roku 2022,“ uvedla firma v analýze. Podle ní i kvůli odchodu části pilotů do důchodu bude do konce příštího roku potřeba 27 tisíc nových pilotů. Podle CAE není důvod očekávat, že po konci pandemie letecká doprava neporoste.

Výhled výrobce simulátorů přišel jen čtyři dny poté, co britské sdružení dopravních pilotů (BALPA) varovalo všechny, kteří přemýšlí o zahájení pilotního kurzu. Podle sdružení mohou po úspěšném výcviku zjistit, že pro ně není práce.

Jen v Evropě je nyní kolem deseti tisíc pilotů bez práce. Mnoho pilotů pracuje na poloviční úvazek nebo s výrazně redukovanou mzdou. Jen u easyJetu je ve výcviku 200 lidí, u kterých není jasné, zda se vůbec dostanou k licenci, natož k práci,“ řekla Wendy Pursey z BALPA.

„V oboru bude méně práce, piloti budou bojovat o pozice i poté, co pandemie skončí. V této situaci by bylo neodpovědné, abychom zájemce o tuto práci nevarovali předem a nedoporučili jim jejich rozhodnutí začít výcvik odložit,“ dodala. Zájemcům o tuto práci doporučila, aby zatím získali zkušenosti a dovednosti v jiné profesi.

 

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Typičtí špatně informovaní optimisti, možná tak za 5 – 10 let.

GPGP

Totální nesmysl, lidi schudnou, tzn. jejich bohatství se vrátí do roku 2015, tzn. budou i méně létat a spíše peníze šetřit.
Tuto studii má dělat tespektovaná agentura a né výrobce který si tím přihřívá polívčičku….
Možná bude potřeba 27.000 pilotů, ale staronových, ale v průběhu cca. 5 let.
Nikdo se teď nebude zadlužovat, aby si udělal zkoušku….

poletucha15

Naprostou drtivou vetsinu tech „potrebnych“ pilotu pokryje v podstate jen EU trh kde jsou doslova desetitisice nezamestnanejch pilotu.

noerf

Například v Číně se vnitrostátní lety vracejí vcelku rychle k normálu.
Obecně věřím tomu, že v Asii, Africe a jižní Americe budou během dvou let více pilotů než dosud. V Evropě to bude výrazně méně, což bude dáno jednak ekonomických stavem dopravců a jejich krachy či redukcí, vliv ekologických hnutí a do budoucna možné propojení VRT tratí jednotlivých států v evropě, které umožní v řádu hodin přesuny po evropě.

Apex

VRT sice možná umožní přesuny v rámci hodin tam (i když velmi pochybuji, že kdy umožní, abych se v řádu 4-5 hodin dostal z jednoho konce Evropy na druhý), kde povedou přímé tratě/koridory, ale nikdy nebudou mít flexibilitu letecké dopravy ve schopnosti přímo propojit jiná sídla než významné metropole… Příklad: teoreticky asi bude jednou možné jet VTR z Prahy do Paříže, ale když budu potřebovat třeba do Toulouse, tak to nejspíš nikdy přímo nepůjde… A v tomto je letecká doprava prostě mnohem praktičtější a rychlejší se svojí možností propojení i menších sídel a regionů.

Já, kdo jiný

Zase propagace předraženého nesmyslu?

Apex

Nevím, o propagaci čeho píšete. Jak vlaky, tak letadla mají své místo a rámci systému dopravy, ale myslet si, že vlaky vše spasí je prostě naivní.

Jan Sova

No ony ty letecké terminály mimo centra taky nejsou dvakrát levně realizovatelné. Na ekologii tady skoro nikdo neslyší, ale přestaly nám létat „přelevněné“ lety nad hlavama a už i zapršelo….

Apex

Ale ty terminály v naprosté většině případů stojí a fungují již dnes. Ostatně, kolik se za posledních 30 let postavilo nových letišť? A hlavně, ve většině případů je jak výstavba, tak údržba financována z peněz uživatelů, nikoliv z daní.

beija

Hmm, myslíte i letiště v Evropě? A co předimenzování výstavby mnoha letišť takovém Španělsku vletech 2004-2008, kde třeba v takové Pampaloně létala jedna linka denně( jedna ATR z MAD) v roce 2014..Tam to rozhodně neutáhli uživatelé. 😉 Před koronou se provoz trochu zlepšil..Cca na úroveň Brna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pamplona_Airport
A jen pro zábavu pro ty, co umí španělsky – vylíčení předchozí krize ve Španělsku v souvislosti s výstavbou nevážnou formou:
https://www.youtube.com/watch?v=N7P2ExRF3GQ

Apex

Tak kdyby se ekonomika a bohatství lidí vratilo jen k roku 2015, tak to by bylo super… Tehdy se opravdu o moc méně nelétalo. Obávám se, že to bude mnohem horší.

Já, kdo jiný

A když má někdo lítání rád? Tak ať si aspoň udělá PPL a čeká, co dál. V Příbrami za to chtěli 135 tisíc.
Ať to dělá modulově a při zaměstnání. Nepotřebuje žádné ČVUT.

Koudy

Tak podle včera zveřejněné studie Eurocontrolu se podle data uvedení vakcíny počítá s návratem letectví na hodnoty roku 2019 až mezi lety 2024-2029. CAE provozuje dost komerčně agresivní letecké školy, takže tam by samozřejmě byli sami proti sobě, kdyby to přiznali.

Tomas

vsechny tyhle studie jsou jen … odhad. vesmes PR vydavaniciho, a cele je to postavene … na nicem.

tim bych v zasade vubec neargumentoval.

Martin

Veľmi správna pripomienka. Statfor, ktorý v Eurocontrole predikuje prevádzku sa za minimálne posledných 10 rokov ani raz netrafil. Je to len skupinka draho zaplatených bruselských úradnikov, ktorí nenesú za nič zodpovednoať a ich predpovede sú nepresné.

Jakub

„Britské odborové sdružení dopravních pilotů naopak zejména mladé lidi varuje, aby teď s pilotním výcvikem začínali.“ – vážně?

Kubrt

On je to vzkaz členům, že vedení na ne myslí. Skutečný obsah to nemá.

Tomas

cemu nerozumite?

Dominik

V tomto případě mi můj šestý smysl říká věřit spíše sdružení balpa. Návrat do normálu pravděpodobně pár let potrvá. Ale nejsem odborník a můj názor není podložen žádnou studií, jen můj pocit:-)

Tomas

pravda bude, jako vždy , někde mezi ..

prodejce simulátorů … ten je na jedné straně spektra (noví piloti = potřeba simulátorů)
odboráři … ti jsou na druhém konci (noví piloti = ohrožení práce současných pilotů)

Jiří Kocurek

odboráři … a pak brečí nad tím, že mladým se nechce dělat v oboru. Přitom oni sami je odháněli ode dveří.

Šejdr

Odboráři v čele s Dufkem by vám vysvětlili, že je to v pořádku, protože polovina pilotů za nic nestojí a měli by zkrachovat. Odboráři přece rozumí ekonomice lépe než ekonomové, mají totiž vystudovanou vysokou školu života, někteří i dvakrát.

Ondřej

Odboráři zase můžou mít motivaci, že když bude nedostatek pilotů, porostou mzdy. Snižují si konkurenci.

Jan Sova

Na co jim bude o to větší mzda, když budou muset létat od nevidim do nevidim… Leda by měly doma zlatokopky a půjčili jim gold kartu.

Apex

V letectví je tohle dobře regulováno a proto létaní od nevidím do nevidím není dost dobře možné. Ročně smí pilot nalétat max. 900 hodin, pokud se nepletu.

Ondřej

To je samožřejmě jen spekulace, ale z pohledu současných zaměstnanců je samožřejmě legitimní odradit co nejvíc potenciálních uchazečů už jen kvůli tom,u, že sami neví co bude a nepotřebují ještě další konkurenci.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast