Přípravu projektu podjezdu pod tratí ve Studénce komplikuje výkup pozemků
Stávající přejezd je považován za velmi nebezpečný. O jeho nahrazení podjezdem se hovoří od tragické nehody pendolina v roce 2015.
Stavba podjezdu, který má ve Studénce nahradit nebezpečný železniční přejezd, by měla začít na jaře roku 2023. Její přípravu však stále komplikují výkupy pozemků. Se dvěma vlastníky se Správa železnic (SŽ) zatím nedohodla. Pokud jednání nepokročí, je možné, že pozemky stát vyvlastní ve veřejném zájmu. ČTK to řekla mluvčí SŽ Nela Friebová. Náklady na projekt se odhadují na 750 milionů korun. Na přejezdu se v roce 2015 srazil vlak s kamionem a tři lidé zemřeli, Správa železnic od té doby podjezd slibuje.
Jeden z vlastníků nemovitostí potřebných pro uskutečnění stavby požaduje finanční vyrovnání. „Správa železnic proto nechala zpracovat dva znalecké posudky včetně právního rozboru a revizního posudku na požadovanou výši finanční kompenzace dotčeného vlastníka. Na základě těchto nových dokumentů proběhlo začátkem prosince nové projednání ve věci výkupu nemovitostí, ale zatím nedošlo ke vzájemné dohodě,“ uvedla mluvčí.
Dodala, že druhý účastník řízení podmiňuje souhlas s výkupem dotčeného pozemku souhlasem prvního vlastníka. „V případě, že nedojde ke vzájemné dohodě, budeme následně postupovat dle platné legislativy. Tedy podle zákona o urychlení výstavby stavby ve veřejném zájmu. Případný proces vyvlastnění není možné vyloučit. Upřednostňujeme ale dohodu s vlastníkem nemovitosti,“ dodala.
Předpokládaný termín zahájení stavby je podle SŽ na jaře roku 2023. Stavět by se měla nová komunikace. V roce 2024 se pak začne stavět samotný podjezd. „Tyto termíny jsou ale podmíněny získáním pravomocného stavebního povolení a ukončením majetkoprávního vypořádání se všemi dotčenými vlastníky. Ukončení stavby předpokládáme na konci roku 2024,“ doplnila mluvčí SŽ.
Termín zahájení stavby se tak neustále odkládá. Před rokem, když Správa železnic zadala zpracování dokumentace pro stavební povolení, se hovořilo o roce 2022. Předloni na podzim zastupitelé Studénky schválili změnu územního plánu, která stavbu umožní. Podjezd bude jen pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisty a pěší. Kamionová tranzitní doprava bude z centra Studénky zcela vyloučena.
Přejezd je považován za velmi nebezpečný. Řidiči jej často přejíždějí na červenou. V roce 2015 tam závory postupně uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvízl polský řidič, který vezl těžké plechy. Do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.
Loni v březnu Správa železnic přejezd vylepšila, když jej osadila novými závorami s červenými světly.