lot
Cestovní ruch Letectví Železnice

Primátorka Barcelony navrhuje zákaz letů do Madridu. Kvůli ochraně klimatu stačí vlaky, tvrdí

Starší vysokorychlostní jednotka španělských železnic na stanici Barcelona na nádraží Estació de França. Foto: Jan Sůra
Starší vysokorychlostní jednotka španělských železnic na stanici Barcelona na nádraží Estació de França. Foto: Jan Sůra

S nápadem, který vzbudil velmi rozporuplné reakce, přišla primátorka Barcelony Ada Colau. Podle ní by mělo dojít k zákazu letů mezi katalánskou metropolí a španělským hlavním městem Madridem. Podle ní stačí, aby lidé mezi oběma městy jezdily po vysokorychlostní železnici.

Počet letů mezi Barcelonou a Madridem v poslední době sice po startu vysokorychlostních vlaků výrazně klesl, stále ale mezi oběma městy velká část lidí používá letadlo a denně mezi oběma městy létalo v roce 2018 kolem 50 spojů denně, letos je to kolem 30 letů za den . Kdysi bylo spojení Barcelona – Madrid nejvytíženější leteckou trasou na světě.

O plánu informovala španělská média, například El País. Poprvé o něm primátorka mluvila pro místní televizi BTV. Návrh primátorky je ještě radikálnější než jen omezení letů do Madridu: podle ní by měly být zakázány všechny lety do měst, která mají přímé spojení s Barcelonou po železnici. Vysvětluje to tím, že cesta vlakem produkuje méně emisí skleníkových plynů než letadlem.

Řada cestujících zatím využívá mezi oběma městy letadlo zejména kvůli ceně. Španělský železniční dopravce Renfe má na trase monopol, tomu odpovídají i ceny a počty spojů. I to by se ale mělo změnit, španělský správce železnic Adif soutěží provoz dopravce na této trase, Renfe navíc chystá svoji nízkonákladovou společnost, která má přinést na trasu nižší ceny.

Vlakům z centra do centra trvá cesta 2,5 hodiny. Let trvá sice jen hodinu, ale do doby na cestě je potřeba zahrnout i dobu cesty na letiště a z letiště.

Sdružení letecké dopravy ve Španělsku (Asetra) označilo návrh primátorky za přímý útok na cestovní ruch. V některých zemích se mluví o regulaci letů na velmi krátké vzdálenosti.

Barcelona tento týden vyhlásila stav takzvané klimatické nouze, kterým chce navrhnout řadu opatření, jak snížit vliv na životní prostředí. Od ledna ve městě platí například jedna z největších nízkoemisních zón v Evropě. Pokrývá plochu 95 kilometrů čtverečních. Nesmí do ní auta vyrobená před rokem 2000, v případě dieselů před rokem 2006. Do zóny ale nespadá přístav, kam připlouvají obří výletní lodě bez jakékoliv regulace emisí a zahlcují centrum města krátkodobými návštěvníky.

111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vítek

A tady… Tady zoufalci chtějí dotovat zbytečné linky z Brna, Ostravy a Pardubic. Všichni mluví o tom jak jsou regionální letiště pro něktrý lidi blízko, jak jsou pro lidi důležitý důležitý a nevím co ještě, ale v čem sou tak důležitý?? K čemu ty linky?? Ale že jsou blízko velké letiště to je vedlejší. Tam naopak by rušily to po čem tady všichni volaj a za co by platily do vykrvácení… Tady by pan Kolovratník a pan Babiš přikazovali kam má co lítat, tam by paní primátorka zakazovala. Teď všichni volají po linkách na regionální letiště, až tam něco bude… Číst vice »

Hanzi

Paní primátorka pohulila dobrý matroš s pouličními ,,umělci,,

liposh

Jakože nápad by to byl v globále dobrej, ale to by museli španělé vzít všechno zgruntu…a protože jsou to jižanští flákači, vznikl by z toho akorát prasopes.

Majkl

Katalánsko má ze zemí Španělska nejlepší ekonomiku a ráno tam už všechno maká a cvrliká, tak si nejsem jist s tím jestli v Barceloně jsou lidi flákači. To spíše v Andalusii je to takový bohémský.

Pozorovatel

A paní primátorka jde příkladem? Vzdá se služebního auta a všude pojede pouze veřejnou dopravou?

Pavel

To snad nikdo soudný nebere vážně, co ta sluníčkářka pouští do novin. Jí se vůbec nejedná o ochranu klimatu, ale o získání dalších politických bodů u těch, kdo smýšlejí podobně, jako ona. Ale věcně. Vlaky jsou ve špičce vyprodané i měsíc dopředu, další se na trať už nevejdou a ani Renfe nemá volné soupravy. Atocha v Madridu nepojme už ani jediný vlak navíc bez brutálních zásahů do infrastruktury, Sants v Barceloně je na tom výrazně lépe, ale je to v tomto případě úplně jedno, když nějaký volný slot pro Madrid nevyužije. V BCN je speciální fast track pro cestující s… Číst vice »

Radek Janata

Jak je možný, že je kapacita tratě vyčerpána, když těch spojů jezdí mnohem méně, než po francouzských nebo německých VRT?

Pavel

Trať je v pohodě. Nádraží v Madridu je na hraně limitu.

Richmond

Měli by srovnat podmínky pro letadla a vlaky, to je první věc. Pak totiž to letadlo nevyjde tak levně a lidi ten vlak třeba začnou využívat, ale nejde to lidem přikázat. Jen prostě srovnat ty podmínky a uvidí se.

Panda

Přesně tak a fakt netuším za co máte ty mínusy. Vždyť už jen rozdíl v daních je markantní – spotřebka/podpora OZE, DPH …

Y.K.

To je relativní. Kolik se naleje zpět na dotacích? A kolik do vzdušného spojení. Pokud by podmínky měly být skutečně a doslova rovné, bylo by to dóst zajímavé.

videosen

Naprostý souhlas!

Y.K.

Po srovnání podmínek se bude divit především RENFE. Aerolinky operují na neregulovaném trhu, což je věc, která železnici teprve čeká a dovedu si představit, že zrovna ve Španělsku konkurence zájem mít bude.

videosen

Při stanovení podmínek nejdříve musíme zvážit jak to je, a co chceme a taky kdo co chce. Tedy vypočítat o co je letadlo na cestujícího horší k ŽP, než vlak a obecně, jak zatěžuje ovzduší. Potom zvážit, jestli pro následující generace budeme vůbec něco hmatatelného dělat, nemyslím jen tak naoko, jako je třeba současná podpora elektromobility. Řešit něco zákazem, to bych udělal až po vyčerpání ostatních možností, raději bych se pustil do ekonomické regulace. Neregulovat? Jasně, trh všechno zreguluje sám. Všechno bude levné, ale jde o to, jak dlouho. Počet lidí roste, nároky každého rostou, planeta neroste, opravdu není nafukovací.… Číst vice »

Jiří Šrámek

Zkusmo jsem mrknul na ceny jízdenek vs ceny letenek (cestu na a z letiště + odbavení protentokrát zanedbávám) a nedivím se těm, kteří létají. Zpáteční vlakem AVE začíná na 170,- Euro za osobu a zpáteční letenka stojí v průměru 80,- Euro za osobu. A to je sakra velký rozdíl. (Nehledal jsem akční či jinak zvýhodněné jízdenky / letenky. Prostě muset – kliknout – koupit – nastoupit – cestovat)

Andrej

Tak paní primátorka na to nemá žiadne rozhodovacie právomoci, takže je to (zatiaľ) len ekologický virtue-signalling. Čo sa týka samotnej veci, vzhľadom na to, že Španielsko produkuje väčšinu elektrickej energie z fosílnych palív a vzhľadom na to, že spotreba energie rýchlovlaku je vzhľadom na vysoký odpor pomerne veľká, ta úspora emisií na prepravenú osobu síce bude pomerne výrazná, ale zrejme ani zďaleka nie až tak veľká, ako si paní primátorka myslí. Ďalší problém je, že v celej enviromentálnej debate úplne a kompletne dominuje CO2 a klíma, a všetky ostatné problémy, akými sú napríklad lokálne znečistenia inými látkami, vrátane karcinogenov, sú… Číst vice »

Carlos

kdyby radši nejezdili kamiony že Španělska plné zelených jahod a rajčat a další zeleniny

Ondra

Stačí začít regulovat obří lodě a nebude potřeba jakýkoliv jiný ekoterorismus v této formě, ale to by nebylo pro nikoho zajímavé

pozorovatel

„nebude potřeba jakýkoliv jiný ekoterorismus v této formě“
Tady asi nejde ani tolik o nějaký „ekoterorismus“ – já v tom vidím spíše politickou záležitost = jako přilití oleje do ohně vztahů mezi Katalánci a Španěly se takový „zákaz“ určitě docela hodí …

Jiří Kocurek

Takže jízdena na vlak je drahá. Výrazně dražší než letadlo. Když se lidem zakáže letadlo, tak je _samozřejmé_ že si mnohem dražší jízdenku budou moci dovolit. Nebo ne a je to jedno z přání, aby jedli koláče, když není mouka na chleba?

PS: Španělsko vyrábí 58 % elektřiny z fosilních zdrojů. S tím se asi vládě nepodařilo nic udělat, tak to odnesou lidi.

Jiří Kocurek

Ještě mě napadlo, že let z Barcelony do Brodeaux a z Bordeaux do Madridu vyjde možná levně než ten vlak. Což bude krásná ukázka toho, jak takový zákaz (ne)funguje. Andorra nemá vhodné letiště.

Petr

Vzhledem k tomu, že tam pravidelně zajíždějí obří zaoceanské lodě,kterým se nevyrovná ani součet všech letadel snad za rok,je to jen určitá hra a pokus zase se zviditelnit,až to bude myslet vážně,at zakáže nejdříve ty lodě

Jiří Kocurek

Ano, bylo několikrát novináři spočítáno, že zaoceánská loď má takovou spotřebu, že aby přeplula atlantik, tak spálí více paliva než sama váží. (totiž k tomuto poznatku vede tvrzení, která novináři rádi vytahují).
Až bude vaše auto jezdit za 2 deci na 100 kilometrů, tak si kritizujte. Zhruba tolik paliva ta loď spotřebuje na 1 tunu a 100 kilometrů při plné rychlosti 25 uzlů. S poloviční rychlostí pak 8x méně.

jozka

To bude asi za predpokladu, ze zaoceanske lode budou mit stejne palivo jako ta auta.

nowas

To v podstatě má.

jozka

No to nema ani nahodou. Nelejte to do osobaku a s bidou odjedete z benzinky.

Vbb

Jen 4x méně.

Původní Pražák

Zdá se, že pořád ještě většina, alespoň zde, dává přednost právu na levné letenky a nevidí riziko, že už brzy za to zaplatíme, v lepším případě pouze, drahou vodou a potravinami. Netvrdím, že úplný zákaz je ideální řešení, ale dává mi smysl se po žárovkách, vysavačích a autech konečně zaměřit i na letadla.

MildaIV

Možná si někteří nemyslí, že cesta vlakem má menší dopad na planetu než cesta letadlem. To že se z toho nekouří, moc neříká o tom, jakou to má uhlíkovou stopu. Ale to prúměrný ekoterorista nikdy nepochopí.

videosen

Uhlíkovou stopu mají všechny dopravní prostředky, jde o to jak je u kterého velká.

Hen ten oný

Nevymyslela to Greta Carbon?

Janina

Levné letenky jsou výsledkem tvrdého tlaku na náklady. Nejběžnější nová letadla typu Airbus 320neo a Boeing 373max mají průměrnou spotřebu paliva okolo 2,2 až 2,4 litru na 100km a sedadlo. Pokud vezmete třeba delší A321 neo a dáte do něj maximální počet sedaček v jedné třídě a s malou roztečí (jako to dělají nízkonákladovky), tak se asi můžete dostat pod 2 litry na 100km a pasažéra. Ukažte mi běžné osobní auto se spalovacím motorem, co tohle je schopné dát a navíc jede skoro po přímce mezi dvěma body. Z pohledu klimatu a spotřeby paliva se auto na delší cesty po… Číst vice »

Expat

Tak zaprvé A321 Neo je na střední a dálkové lety, kde dosahuje slušné efektivity, to se určitě letu z Barcy do madridu netýká. Spotřebu jakou uvádíte jsou letadla schopna dosáhnou pokud – budou plná, a pokud bude vzdálenost třeba 4000 km, letadlo spálí nejvíce paliva při startu, proto se mluví o tom, že let z Barcelony do Madridu je neekologický ne, že se nedá letět se slušnou spotřebou 4000 km. Je to míchání příkladů, které se hodí do argumentace, které ale nejsou srovnatelné. Navíc do těchto dat se často nezapočítává pojíždění, nebo kroužení, které průměr pak samozřejmě zvedá. Důležité je,… Číst vice »

Nekdo

Takze vsechny vlaky z Barcelony budou projizdet pres a zastavovat na Madridskem letisti kvuli prestupu na dalkove linky a letenky se budou dat koupit s vlakem na jednom dokumentu, kvuli mimoradnostem a batozina odbavit na nadrazi v Barcelone? Jinak to lety BCN-MAD nenahrazuje…

dopravák

A proč by to tak nešlo? Udělal už vůbec někdy někdo třeba kvalifikovanou studii na nějaké takové řešení, aby bylo nad čím opravu relevantním se bavit?
Já vím – jistě namítnete jako první obavy z terorismu a návaznou nutnost vozit ty už ve městě (na nádraží) odbavené cestující i jejich zavazadla i po zemi zcela separátně a stylem „jako basisty z basy na pracoviště a zpět“ …

Nekdo

nenamítám, naopak fandím – ať se udělá pořádná studie a něco rozumného navrhne. časem by se to určitě rozšířilo po celé Evropě. vždyť by to byla paráda, třeba v Brně se odbavit s tím, že nemusím řešit přestup ve Vídni a hlídat, zda to vlak stihne včas, nebo nikoli, a s kufrem se shledám až v New Yorku!

MiKi

Že vy jste četla Alenku z planety Země a odtama čerpala informace ? Přemýšlejte, kdyby jenom 10 % těch co denně cestuje auty a vlaky mělo začít létat, jak by to dopadlo ?

jozka

Zajimave, ja mam zcela bezne, dokonce ani ne nove auto a dostanu se ve stejnem udaji na mene nez polovinu vasi hodnoty.

Janina

Co tedy vlastníte za typ?

jozka

Bezne MPV, sedm sedacek, spotreba dlouhodoba 6,75. Spotrebu na sedacku a 100km necht si spocte kazdy sam.

Janina

To jako denně vozíte 6 spolucestujících, nebo spíš vozíte vzduch případně +1?

Dopravní letadla mají obvyklou vytíženost 80%, Ryanair asi 96%. Takže teoreticky na sedačku vycházíte líp vy, v reálném životě je letadlo na 1 přepraveného pasažéra ekologičtější.

Původní Pražák

Děkuji za věcnou odpověď, ale nemůžu úplně souhlasit. Přepočet spotřeby na sedačku a km je fajn, ale pomíjíte ty ujeté / nalítané kilometry. 1000 km do Paříže by se autem na víkendový pobyt trmácel málokdo, autem by nejspíš většina zvolila něco podstatně bližšího. Za druhé, ta neekologická pozemní infrastruktura je potřeba naprosto nezávisle na letadlech. Po Evropě a celém světě se lítá čím dál víc, ale na potřebu stavět dálnice to nemá vůbec žádný vliv, a když, tak jedině na potřebu stavět dálnice a koleje – k letištím. Což souvisí i s tím posledním bodem. Letiště Ruzyně si samo o… Číst vice »

Vladimír Bílý

To je tedy divoké srovnání. Platí v případě člověka, který bydlí na letišti a potřebuje se dostat na jiné letiště:-) Když započítáte cesty z/na letiště z místa, odkud to opravdu potřebujete, tak to zas tak vesele pro letadlo nevyjde. Čili, můžeme se bavit o tom, že nejmodernější letadla se mohou blížit ve spotřebě paliva na sedadlo a km automobilům, ale týká se to jen dálkových letů, resp. vzdáleností, které by autem tak jako tak nikdo neabsolvoval. Při zkoumání pravdivosti tohoto srovnání by se měla zkoumat také otázka samotného paliva, protože letadlo nelétá na naftu ani benzín.

Karel

A na co tedy litá letadlo? Na jádro či elektřinu?

Jiří Šrámek

Běžné auto se spotřebou 6l/100km má spotřebu na osobu a 100km 1,2l. Nějak Vám ty počty nesedí.

dopravák

Ano – je-li obsazené pěti cestujícími: pletete si spotřebu na osobu se spotřebou na sedadlo.

Janina

Obsazenost osobních aut na D1 je podle mého odhadu okolo 1,1 – 1,2 osoby na auto. Obsazenost běžného linkového letadla např. Lufthansy se pohybuje okolo 80-85%, u charterů a nízkonákladovek typu Ryanair překračuje 95%.

Navíc větší linková letadla vozí i nezanedbatelný náklad v podpalubí, čímž alespoň trošku snižují počet dálkových kamionů na našich silnicích.

Jakub W

takže je v ohrožení let z Prahy do Budějic?
(sorry jako ale to se fakt nabízí po článku z tohoto týdne)

Frantisek

Pokud to některý z primátorů pojme stejně. Ovšem, tady to je důsledky snad ještě horší než Barcelona – Madrid…

PetrN

Tak v tom případě doufám, že ta ekoteroristka bude lidem doplácet rozdíl v cěně jízdenky na předražené Renfe oproti letadlu 🙂 Jinak je to z její strany jen typický sprostý zelený socialismus, který se nijak neliší od toho, co bylo ve východní Evropě před 30 lety „My totiž víme nejlíp, co bys měl dělat, co si myslet a čím jezdit“ 🙂

Pražák

Každý nepřítel svobody si vždy určí nějaký cíl pro jeho naplnění je nutno omezit nějaký aspekt svobodného lidského chování či myšlení, jednou je to pracující třída, pak životní prostor, teď zase klima. A vždy to začíná drobnostmi, které se dají přejít. Tady to nebude jiné, začne to zákazy létání, pak se zakáže třeba hovězí maso a nakonec se zakáže myslet si a říkat něco jiného než co jistí lidé hlásají.

PetrN

Bohužel máte naprostou pravdu 🙂 Jediné řešení je při volbách přemýšlet a tyhle rádoby liberály v čele s píráty, kteří o něčem podobném taky nedávno mluvili, prostě nevolit 🙂

Pražák

Ano, nevolit jak staré (ANO, KSČM, SPD), tak novodobé (Piráti, Zelení…) totalitáře je to nejmenší co můžeme udělat.

pozorovatel

A pak bude při platnosti našich současných volebních zákonů stačit, aby k volbám přišlo pár třeba nějakých „nácků“ a vaše neodevzdané hlasy získají zadarmo oni …

mgr.pavel

S řadou vašich názorů v příspěvku lze souhlasit, ale ono „.. a pak se zakáže i myslet“, to už je argumentační klam šikmá plocha. Toto tvrzení z ničeho neplyne, naopak si troufám tvrdit že je absurdní a nepravdivé.

MildaIV

Kéž bych s Vámi mohl souhlasit. Historie je ale jednoznačně proti Vám.

Jiří Kocurek

Že nikdo nezakáže myslet? Tak proč byly zakázané knížky od Orwella? Miladu Horákovou popravili, protože myslela jinak než Strana a Vláda chtěla.

Frantisek

Já bych povolil i zabíjet na potkání, ne? Mně se nechce platit dražší a dražší léčbu kvůli něčí rozmařilosti. Spíše než zákaz bych ovšem volil účinnější daňovou politiku. Mimochodem, na trase se prý chystá u vlaků konkurence a zlevnění, tak snad aspoň to.

Pavel

A postaví nové nádraží v Madridu? Nebo budeme vystupovat v polích za první výhybkou před Madridem? Možná bude více barev dopravců, ale více vlaků nebude. Není je kam umístiti.

Jaaa

Slyšel jste někdy tezi o socializaci ztrát? O hodnotě externalit, které uživatel služby neplatí, ale zatěžují všechny? To je terorismus, pane!

noerf

Kdyby blbost nadnášela, … Když trh nereaguje podle přání, tak to musíme zdanit či pokutovat a naše řešení dotovat či jinak podporovat.
V ekonomii máme pojem socialismus, se kterým má část střední a východní Evropy, ci Asie své zkušenosti.
Bohužel současným politikům nejde ani o budoucnost, jako o zničení lidského vývoje a návrat o několik století zpět.

Frantisek

A máme ty důsledky něčího jednání snad platit všichni? Trh reaguje podle nálad, což ovšem s racionalitou leckdy vůbec nesouvisí.

Dušan

A není ten vlak drahý proto, že ho prostě lidi málo využívají ? V jedné zemi to tak bylo totiž s daty a teď už se tam datuje „za hubičku“ jak to lidi začli víc využívat:-)))).

Radek Janata

Ano, tak to samozřejmě je. Těch spojů po jinak výborné VRT španělské síti jezdí poměrně málo a to vede k vysokým nákladům na oskm.

Jenže Renfe zřejmě stav vyhovuje. Není tam ani konkurence, ani tlak státu, aby spojů zavedli víc.

Jedine vlaky

A nedopadne to nakonec takto i v Česku? Vlaky budou o hodně rychlejší díky VRT, ale budou o to dražší. Železnice pak opět ztratí svůj zvýšující se význam v osobní dopravě, kterou v posledních letech získala. Nevím, jestli RJ nebo LE začnou najednou kupovat vysokorychlostní vlaky! Z čeho chce na to stát vzít peníze?

Frantisek

Ona ho nezískala. Podíl se mění jen velmi nepatrně, výrazně rostou celkové objemy dopravy. Což je ovšem také špatně.

Petr

Ať si lidi vyberou sami. Co bude levnější, bezpečnější, komfortnější a rychlejší, si svoje zákazníky najde samo

Kamui

To je hezká teorie, ale v praxi si lidé mnohdy nevyberou optimální řešení.

Pražák

Takže to za ně uděláte Vy? Nebo nějaký „osvícený“ úředník či aktivista? K svobodě neodmyslitelně patří i svoboda vybrat si špatně.

pozorovatel

K svobodě sice neodmyslitelně patří i svoboda vybrat si špatně, ale jedině špatně pro toho, kdo si vybírá, ale rozhodně ne svoboda škodit svým výběrem mnoha či většině ostatních lidí.

videosen

Tak povolme pálit PETky, jsou přece zadarmo. To, co píšete, to by mělo platit až po srovnání podmínek a po nastavení pravidel.

xyz

Předkládáte nesmyslné přirovnání – a to ve věci ekologické zátěže pálení PET lahví (oproti např. jejich recyklaci), kde jejich pálení (jakož i pálení dalších věcí) způsobuje bezprostřední zatížení pro ovzduší těsně nad zemským povrchem; a ekologické zátěže v přepočtu na sedadlo u letadel (letících několik km vysoko a nijak bezprostředně nezamořujících vzduch, který dýchají lidé na zemském povrchu) vs. u vysokorychlostních vlaků (kde mimochodem ani u vlaků ta zátěž není zdaleka nulová).

videosen

Asi jako s elektromobilem, ten přece bezprostředně taky neškodí. Co?

xyz

„ten přece bezprostředně taky neškodí“
Výrobou elektrické energie může (a nemusí škodit). Výrobou akumulátoru (resp. získáním surovin pro jeho výrobu) škodí již bezprostředně.

První jmenovaný bod pak platí i pro vlaky v závislé trakci (nejezdí „na vzduch“, ale „na elektřinu“).

Každopádně, zpět k meritu věci – přikládáte další přirovnání, které není přesné (byť je o něco přesnější než mimoběžné „spalování PETek) ve srovnání letadlo vs. vlak. Ostatně, je příznačné, že soukromé letecké společnosti nabízejí zjevně výhodnější podmínky pro cestování než jaké nabízí státní španělský národní železniční dopravce.

videosen

Já jsem jen chtěl nalpsat, že cena nemůže být tím jediným, co rozhoduje. Tedy bez správného nastavení podmínek může vypadat ledacos výhodné.

Nekdo

Nedavno psala nekde pani, jak to bude v Praze pekne, az tam bude vic elektrickych aut. Nekdo ji oponoval, za maji vyfuk v Prunerove nebo Tusimicich a zda se tam byla podivat?

Bespi

V Prunerove, naprosta pohoda. Vzduch lepsi nez v kdejakem meste a to i behem inverze. Zvlast napadne je to v zime, kdy lidi ve mestech topi vsim moznym.

petr766

Jaká pravidla a nerovné podmínky jsou v daném případě ve Španělsku?

videosen

Jak je zdaněné letecké palivo?

Martin V.

A jak je ve Španělsku zdaněná trakční elektřina?

videosen

Lepší by byla otázka, z čeho se ta elektřina vyrábí. Řekl bych, že převládá jádro.

Jiří Kocurek
Malé stydlivé prasátko

A nejsou ta data již zastaralá. Jiný zdroj informací hovoří zcela jinak…

https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=ES

Frantisek

Otázkou je, kolik z té ceny včetně následků jednání platí uživatel…

bkp

Nestačí zatím počkat, jak to bude vypadat po vstupu konkurence?

Martin V.

Případně v mezičase analyzovat, co cestující postrádají na VRT, když je stále létání na této trase pro ně atraktivní. No a ty nedostatky na železnici odstranit. Udělat z monopolu Renfe ještě větší monopol (než se železníční konkurence rozjede) zákazem letů mi nepřipadá jako cesta vpřed.

Milan

A zase je to tady
Nekdo jinej vi co je pro nas lepsi!!
To se opravdu nemuze kazdej rozhodnout podle toho co mu vyhovuje?

Speedy

Levičáci to tak dělají odjakživa. Ať už komunisti, Anofert a nebo Piráti a Zelení. Omezovat, zakazovat, nic jinýho to neumí.

Jaaa

Jj, mně vyhovuje postavit si zeď přímo před vaši bránu.

mgr.pavel

Podporovat ekologické druhy dopravy je v pořádku, ale toto..?

Co když budu v Barceloně nebo Madridu jen přestupovat? Pak by takový zákaz znamenal nutnost volby dražší a pomalejší dopravy. Dost user unfriendly.

Zakazovat se mají jen vyloženě nebezpečné věci. Let letadlem mezi 2 městy není tak nebezpečný. Mnohem smysluplnější je dát na takový let poplatek, klidně 50 či 100 eur na sedadlo, pokud chtějí být radikální. A z takto vybraných peněz platit projekty na ochranu klimatu či na řešení důsledků.

R2R2

Chapu dobre, ze u letadla je treba zahrnout i dobu cesty z letiste a na letiste, kdezto u vlaku se cestujici na nadrazi a z nadrazi teleportuji?

Moza14

Ve vlacích ve Španělsku jsou bezpečnostní kontroly? Zavazadla tam také kontrolují? Také pak na ně čekáte frontu?

Petr

Ano, na Renfe se jde bezp. kontrolou.

Michal Štěpán

Kontroly sice jsou, ale rozhodně ne tak důkladné jako v letecké dopravě a jde to celkem rychle. Prakticky stačí být u odbavení 10 min před odjezdem vlaku. 2 minuty před odjezdem vlaku se uzavírá odbavení.

Speedy

Záleží, kolik je tam zrovna lidí. Pokud jedete v exponovaný čas, tak čekáte i při bezp. kontrole na vlak.

Radek Janata

Ano ve Španělsku kontroly na nádraží jsou. Od doby, co jim jednou bouchly bomby v příměstských vlacích, začali kontrolovat hlavně dálkové. Logiku v tom nehledejte.

Moza14

Vtipný, že lidi lajkujou i otázku..

Martin V.

Já taky občas lajkuju otázky. Nevím, proč to dělají jiní, ale u mě to znamená: TAK TOHLE BY MĚ TAKY ZAJÍMALO

sledovatel webu

„u mě to znamená: TAK TOHLE BY MĚ TAKY ZAJÍMALO“
No, jak kdy a jak u koho: v mém případě tím občas chci vyjádřit něco jako JAK SE VŮBEC MŮŽE NĚKDO PTÁT TAK HLOUPĚ?

Miriam

letiště nemůžete z jasných důvodů dát doprostřed husté zástavby… vždycky budete mít cestu, pokud nebudete mít bydliště přímo u letiště/nádraží. takže je spíše třeba srovnat jak dostupné má letiště/nádraží „populace“, což díky možnostech umístění nádraží a zastávek blíže sídlům vychází kladně pro nádraží

Jiří Kocurek

Jenom v jednom městě plánují přesun nádraží mimo uzel MHD, blízko k periferii města. A zastávku VRT půl hodiny daleko až za dálničním obchvatem. Teda plánují to v jiném městě, než ve kterém se to má takto stavět.

Jiří Kocurek

Na nádraží se z většiny města dostanete do půl hodiny. A stačí vám 5-15 minut rezervy. U letadla je to dvoj a trojnásobek.

Petr

On by s takovým luxusně rychlým spojením asi málokdo dobrovolně podstupoval letištní bezpečnostní prohlídky a dojíždění na letiště. Bohužel letadlo stojí většinou půlku až třetinu toho, co vlaková jízdenka, což z vlaku činí naprostý luxus, který si nemohou dovolit ani místní, ani většina turistů.

Tomáš Gottschalk

Za krátkou dobu to možná bude mezistátní let.

pozorovatel

No právě – já v pozadí vidím spíše „pomstu“ Katalánky za přístup Španělů k řešení katalánsko-španělských problémů. Buďme rádi, že to tam (aspoň zatím) nedopadá jako na pomezí Ukrajiny a Ruska.

ene bene

Mohlo by se to rozumněji nastavit samo od sebe, ale RENFE má monopol a drží nesmyslný tarif. Tedy musí nastoupit propagandistka a vyhlásit nesmyslnou regulaci. A přes všechny tyto, ale i mnohé další voloviny se svět nehroutí a nějak dál funguje.

Miriam

k nějaké samoregulaci by mohlo dojít leda po zrušení osvobození leteckého paliva od daní. Až se toto narovná, tak snad podobné „zákazy a příkazy“ nebudou potřeba.

Speedy

To je nesmysl. Vlaky budou stále stát pořád stejně a nezlevní. Tak to chodí, když máte monopol.

Martin V.

Ovšem ten monopol se má právě změnit (jak už tu psal Sůra v dubnu https://zdopravy.cz/spanelsko-otevre-rychlovlaky-konkurenci-monopol-statnich-drah-skonci-27379/ ).

dvojiteF

😀