Dopravci Železnice

Španělsko otevře rychlovlaky konkurenci, monopol státních drah skončí

Rychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFE
Rychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFE

Španělský správce železnice Adif chce na svých vysokorychlostních tratích umožnit provoz více dopravců než dosud jen jediného. Důvodem je čtvrtý železniční balíček. Adif už zveřejnil plán, jak chce postupně otevírat tratě konkurenci.

Adif představil projekt otevření trhu na svých stránkách v tiskové zprávě.  Podle plánu by mělo počet spojů na vysokorychlostních tratích stoupnout o šedesát procent ze 119 ma 189 denně. Otevřít se má zhruba 70 % současných výkonů.

Provoz na tratích chce nabízet postupně ve třech balíčcích: v prvním bude zhruba stejný rozsah, jako dosud, v druhém se navýší o třicet procent. Ve třetím dojde ke zvýšení provozu až o 60 % proti celkovému stavu dnes, bude mířit hlavně na nízkonákladové společnosti.

Dopravci mají získat garanci přístupu na deset let. První balíček má začít platit od příštího prosince.

Jaké tratě bude nabízet Adif pro provoz:
1. Madrid – Barcelona – francouzská hranice a Valencia – Barcelona: 48 vlaků denně, postupně navýšení až na 69

2. Madrid – Valencia/Alicante: postupné navýšení z 32 spojů denně na 52 spojů denně

3. Madrid – Toledo/Seville/Malaga: navýšení z 39 na 68 vlaků denně

Zájem o provoz ve Španělsku už dříve oznámily některé státní železnice, například SNCF. Před rokem a půl projevily zájem o rychlé vlaky také aerolinky Air Nostrum.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dominik
Host
Dominik

Aspoň zvolili rozumný způsob, když jim to holt onen železniční balíček nařizuje.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nevím sice, co je na tom způsobu rozumného, ale na separatizované síti několika tratí je to asi stejně jedno, protože to není komplikovaná hustá síť frekventované „klasické“ železnice s velkým množstvím tarifních bodů na hustě osídleném území, ale spíše jen jakási specializovaná nadstavba sloužící převážně jen jednomu typu přeprav = dálkových na velké vzdálenosti.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

To vypadá spíš na cosi jako „koncesní model“ než klasický open-access. A zrovna v zemi, která by to potřebovala jako prase drbání, přičemž by prakticky nehrozily obvyklé problémy s tím spojené (kapacity je tam „nekonečno“, tarifní džungle s povinnými rezervacemi je už dnes a o nějakém organizovaném propojeném systému nelze ani vzdáleně hovořit). Skoro jako kdyby za každou cenu chtěli zachovat LAV jako příklad úžasných staveb, totálně znehodnocených způsobem jejich využití. 🙁
Nebo jsem jen něco blbě pochopil? Tak trochu v to doufám.

F. K.
Host
F. K.

Nekonečno možná na tratích, otázka je, jak je to ve skutečnosti s kapacitou stanic (hran schopných odbavit požadované spoje (včetně kontrol apod.) a složitých zhlaví. Raději jsem to nezkoumal detailněji, už stávající „monopolní“ stav je dostatečně odrazují.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Možná snad nějaká depa, to nevím. Ale přímo stanice jsou předimenzované vzhledem k provozu asi tak pětinásobně. Hodně to připomíná některá naše starší autobusová nádraží „vzor fotbalové hřiště“, která pak po rekonstrukci mohou být podstatně redukována.

Martin V.
Host
Martin V.

Depa snad nemusí řešit vůbec, ta nejsou součástí trati, nebo v případě VRT snad ano? Ale z toho článku jsem nepochopil, jestli uvedené počty vlaků jsou nějaká státní objednávka, nebo jestli bude jezdit každý jak bude sám chtít a řešit se bude jen kapacita a koordinace JŘ.