Přesun provozu na Osoblažce na obce se odkládá o rok, na trať se vrací po modernizaci další vůz

Osobní vůz Btu 901 po návratu na Osoblažku. Foto: Michal Jeřábek / České dráhyOsobní vůz Btu 901 po návratu na Osoblažku. Foto: Michal Jeřábek / České dráhy

K přesunu má dojít po opravě druhé lokomotivy.

Plánovaný převod provozu na trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha pod obce v regionu se odkládá o jeden rok. Důvodem je zpoždění s opravou jedné ze dvou lokomotiv, které je zde nasazována. Po provozně tristním roce 2022, kdy přes půl roku místo vlaků jezdily autobusy, se situace na unikátní trati začíná lepšit. České dráhy v posledních dnech vrátily na Osoblažku i druhý modernizovaný vůz. Zatím ale nejezdí.

Zájem o převzetí provozu projevily obce loni poté, co v červnu kvůli nedostatku vozidel přestaly na trati jezdit pravidelné vlaky. Původní termín na přesun provozu byl nový grafikon, který začne platit letos v prosinci. Nakonec dojde k posunu o jeden rok. „Druhá opravená lokomotiva měla být v červenci, ale došlo k dalšímu posunu. Proto jsme se dohodli, že k převzetí by mělo dojít až v příštím roce,“ uvedl David Chovančík z Osoblažské úzkorozchodné dráhy. Právě pod obecně prospěšnou společnost založenou obcemi podél trati by měl provoz vlaků přejít, dosud mají na starosti nostalgické spoje a nádražní budovy okolo trati.

České dráhy včera vydaly tiskovou zprávu, ve které informují o návratu jednoho z vozů po modernizaci. „Máme velký zájem zachovat provoz na Osoblažce, která představuje jedinečnou úzkorozchodnou dráhu v naší republice a přispívá k rozvoji turistiky a celého regionu,“ uvedl ve zprávě člen představenstva Českých drah a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Znamená to, že se provozu vzdát nechtějí?

České dráhy zajistí provoz na Osoblažce po celou dobu, po kterou ji u ČD Moravskoslezský kraj objedná. Počítají se zajištěním dopravy také v roce 2024. Zároveň jsou připraveny předat provoz jinému dopravci, pokud se Moravskoslezský kraj rozhodne zadat provoz novému dopravci, a jednat s ním o zajištění vozidel, jejich provozu a údržbě,“ odpověděl na dotaz deníku Zdopravy.cz mluvčí Petr Šťáhlavský.

Druhá lokomotiva s dvouletým zpožděním

Obce začaly řešit převod provozu na sebe loni, kdy více než půl roku nejezdily žádné pravidelné vlaky. ČD uvedly, že do revizí a obnov vozidel na v současnosti jediné provozované úzkorozchodné dráze v České republice investovaly už více než 10 milionů korun. Na začátku roku vrátily do provozu po nutné revizi vyššího stupně jednu lokomotivu a vůz. V uplynulém týdnu se do Třemešné vrátil po velmi rozsáhlé revizi a opravě také druhý osobní vůz.

„Uskutečnili jsme komplexní obnovu stupně R2 na voze číslo 901. Obnovu provedla dceřiná společnost Českých drah DPOV ve svém závodě v Nymburce a jednalo se v podstatě o unikátní ruční kusovou práci, protože v celé republice je takových vozů už jen několik kusů a dílny se s nimi setkávají jen výjimečně,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro servis. Vůz ale zatím nejezdí, oficiálně kvůli proškolení personálu.

Pro naplnění plánovaného počtu vozidel a ke stabilitě zdejšího provozu ještě chybí dokončit kompletní opravu a modernizaci lokomotivy 705.914 u společnosti CZ LOKO. V rámci oprav dostane lokomotiva nový dieselový motor a řídicí systém. To umožní zajistit další provoz lokomotivy po dobu více než jedné dekády. Podle aktuálních informací od dodavatele by měla být modernizace lokomotivy dokončena s větším zdržením na podzim letošního roku. Původní termín byl konec roku 2021.

Trať je aktuálně jedinou úzkorozchodnou tratí v Česku s pravidelným provozem. Dříve jezdily ještě vlaky na jindřichohradeckých úzkokolejkách, jejich majitel a provozovatel zkrachoval.

 

Osobní vůz Btu 901 po návratu na Osoblažku. Foto: Michal Jeřábek / České dráhyProvoz na Osoblažce.  Foto: Michal Jeřábek / České dráhyProvoz na Osoblažce.  Foto: Michal Jeřábek / České dráhy
Tagy České dráhy Osoblažská úzkokolejka Osoblažská úzkorozchodná dráha Slezské zemské dráhy Trať 298 Třemešná ve Slezsku Osoblaha
72 komentářů