Přesnost vlaků při změně grafikonu klesla, ukazují data SŽDC. Situace se vrací do normálu
Vlaky s nástupem nového jízdního řádu jezdily v Česku první tři dny častěji zpožděné, než když se změnil železniční grafikon
Vlaky s nástupem nového jízdního řádu jezdily v Česku první tři dny častěji zpožděné, než když se změnil železniční grafikon před rokem. Mohly za to zejména problémy alternativních dopravců při startu provozu na některých linkách. Během dnešního dne se situace na železnici stabilizovala a končí největší problémy
Vyplývá to z dat, které si deník Zdopravy.cz vyžádal u Správy železniční dopravní cesty. Jde o procento plnění jízdního řádu. Za přesný se považuje vlak, který dojede se zpožděním do pěti minut. Zatímco loni při změně jízdního řádu první den přijelo včas 90,9 % vlaků, letos to bylo 84,7 %. Situace byla horší ještě v pondělí, v úterý už došlo k mírnému zlepšení.
Data za středu ještě nejsou k dispozici, pravidelné sledování provozu přes aplikaci SŽDC Grapp ale ukazuje, že problémy částečně mizí a většina spojů alternativních dopravců „ zezelenala“. V aplikaci jsou vlaky barevně odlišeny podle zpoždění, pokud jsou zelené, jedou včas. Během dopoledne a brzkého odpoledne například i na Zlínsku, kde měla velké problémy s dodržováním jízdního řádu Arriva, dosáhla situace, kdy jely všechny vlaky včas. Komplikace má dnes kvůli stržené troleji v Rousínově RegioJet na lince R8 z Brna do Bohumína. V části trasy vlaky nahradily autobusy.
Porovnání plnění jízdního řádu ve vybraných dnech | |||||||
GVD 2018 / 2019 | GVD 2019 / 2020 | ||||||
8.12. | 9.12. | 10.12. | 15.12. | 16.12. | 17.12. | ||
Mezistátní Ex, R | 67,6 | 61,0 | 69,9 | 68,9 | 58,3 | 59,5 | |
Vnitrostáfní Ex, R | 83,8 | 81,7 | 86,3 | 74,9 | 71,1 | 73,8 | |
Os , Sp | 92,2 | 91,8 | 92,8 | 85,9 | 85,6 | 87,2 | |
Osobní doprava celkem | 90,9 | 90,6 | 92,0 | 84,7 | 84,2 | 85,9 |
Odpoledne došlo ve Zlínském kraji opět ke komplikacím, které ale Arriva neovlivnila. Vlaky Arrivy zpozdilo čekání na vlaky Českých drah z Prahy a Ostravy, které nabraly časovou prodlevu kvůli pracím na koridoru a často jednokolejnému provozu. „Je to složitě řešitelná situace. Máme podle smlouvy čekat 10 minut, ale SŽDC nás pustí třeba po 19 minutách. Na jednokolejné trati se pak přenáší zpoždění snadno dál,“ vysvětlil generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Arriva dnes už nasadila do provozu v Libereckém kraji další jednotku Siemens Desiro.
Arriva čelila poslední dny kritice nejen za zpoždění, ale i chybějící prodej jízdenek. Kvůli tomu už jí poslaly České dráhy dopis, aby pokladny co nejdříve otevřely, zejména ve Zlínském kraji, kde se prodávají pouze jízdenky na krajský tarif. „Odbavení cestujících ve stanicích, kde plně nefungovaly pokladny společnosti Arriva, bylo zajištěno pouze pokladnami a zaměstnanci Českých drah. Přes jejich vysoké nasazení a snahu odbavit všechny zákazníky, vznikaly fronty, což pro cestující není komfortní. Proto jsme společnost Arriva oslovili, aby situaci řešili a co nejdříve napravili,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Podle mluvčího Arrivy Martina Faráře jsou pokladny již dnes všechny otevřeny, zadrhává ale prodej jízdenek v části vlaků.
Relativně bez větších komplikací je provoz v Ústeckém kraji. „S prvním i druhým dnem jsme v mezích možností spokojeni. Dopravce RegioJet řešil v neděli závadu na dvou jednotkách, z nichž jednu nahradil po dvou hodinách záložní a jednu autobusem. Nasazení jiných než řádně očekávaných vozidel se nevyhnulo ani Českým drahám. Včera byly v provozu všechny vlaky všech dopravců. Některé měly zpoždění v řádu do 15 minut, výjimečně vyšší. Důvody větších zpoždění jsou však většinou způsobeny díky problémům s tratí a trakčním vedením, nikoliv na straně dopravců. Jako celek tedy první dny železničního provozu hodnotíme úspěšně, byť s určitými nedostatky, které však v měřítku celého kraje považujeme za drobné,“ uvedl mluvčí Ústeckého kraje Martin Volf. V dalším období se Ústecký kraj podle něj zaměří na kontrolu a zlepšení kvality na straně úklidu a vzhledu interiéru souprav u dopravce RegioJet. „Dopravce spolupracuje dobře, vyslal do Ústí nad Labem zvláštní tým, který toto bude řešit. Na případné smluvní pokuty je ještě brzy, protože řada ukazatelů z provozu se vyhodnocuje periodicky měsíčně a tedy až na měsíční kvantitě prohřešků závisí případná pokuta,“ dodal Volf.