Aktuálně největší železniční stavba v Plzeňském kraji prodraží o 88 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se dohodla se sdružením Swietelsky stavební a Swietelsky Rail na zaúčtování víceprací na stavbě takzvaného přesmyku domažlické trati, který má zrychlit cestování z Plzně do Mnichova. Řidiče čeká delší omezení než bylo plánováno, vlaky budou muset územím jezdit týden pouze desetikilometrovou rychlostí.
Navýšení nákladů vyplývá z dodatku zveřejněného v registru smluv. Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové jde o vícepráce vyvolané nepředvídatelnými okolnostmi. Hlavními důvody prodražení jsou změna výstavby kolektoru a kontaminace zeminy arsenem.
Jde o kolektor, do kterého jsou přeloženy veškeré inženýrské sítě z Faltusova mostu, který byl snesen v rámci stavby. „Jedná se o kolektor ražený hornickým tunelářským způsobem napříč pod kolejištěm jak směr Cheb, tak směr Domažlice. Na základě zastižených geologických podmínek bylo nutno změnit typ pažení stavební jámy a změnu technologie výstavby. Vzhledem k tomu, že kolektor se stavěl pod provozovanou tratí, bylo nutno z bezpečnostních důvodů navýšit i rozsah, četnost a dobu trvání monitoringu vlivu ražby kolektoru na okolí,“ dodala Pistoriusová. U části zeminy pak byla při kontrolním odběru vzorků zjištěna její kontaminace arsenem, bylo ji tedy nutno odvézt na specializovanou skládku. Došlo tak k navýšení přepravní vzdálenosti i poplatku za uložení.
Stavba kromě vyšších nákladů přináší i další komplikace. Konkrétně jde o nový silniční nadjezd, kde došlo ke zvlnění asfaltové vrstvy vozovky. „Po provedení sond bylo zjištěno, že došlo k chemické reakci mezi podkladovou epoxidovou vrstvou a izolací a tím došlo k odtržení izolace. Podle aktuálních informací se zřejmě jedná o vadu materiálu. Vzhledem k závažnosti problému bylo rozhodnuto, že zhotovitel provede opravu v celé ploše nadjezdu,“ uvedla Pistorisuová. Dojde tak ke kompletnímu odfrézování všech vrstev až na beton. Dokončení je plánováno na 8.7.
To přináší i další komplikaci: přejezd v Domažlické ulici měl být oficiálně k 30.6. zrušen, nahradit ho měl právě nadjezd. Kvůli tomu, že nadjezd není dokončen, musí být dál v provozu přejezd . Tím, že byl administrativně zrušen, vlaky pojedou výrazně pomaleji. „Nelze ho provozovat v plném režimu, ale pouze v režimu doplňkovém. Jízda vlaků přes přejezd bude probíhat rychlostí 10km/h, a přestože signalizace přejezdu bude funkční, silniční značení bude osazeno pro přejezd v poruše,“ potvrdila Pistoriusová. Omezení provozu na přejezdu bude trvat od 1. do 8.7.2019.
Stavba přesmyku domažlické trati je další součástí modernizace plzeňského železničního uzlu. Začala loni v dubnu, kompletně hotovo má být v roce 2022. Akce vyjde na 1,22 miliardy korun bez DPH.
DS SŽDC ani tentokrát nezklamala. Ta chuť po prémiích z vyčerpaných peněz je obrovská. O arsenu (a azbestu) se samozřejmě vědělo už v rámci předstihové stavby na demolice objektů v předmětném území, akorát to nějak „nestihli“ zapracovat do zadávací dokumentace této stavby. Škoda, že na NKÚ, policii a státním zastupitelství nejsou k dispozici odborně zdatní lidé, kteří by tuto specifickou problematiku dokázali rozklíčovat a dotáhnout to do trestního řízení. Tato stavba je specifická ještě jednou nezvyklostí – zmanipulovanými znaleckými posudku na výkupy pozemků. Pokud se dobře pamatuji, tak náklady na výkupy pozemků a nemovitostí se vyšplhaly na cca 600 mil.… Číst vice »
A kdy, v jaké fázi dokumentace se na arsen přišlo? Jestli to bylo někdy v pozdní fázi, tak se to tam možná nedalo s tím že to půjde takto aby se stíhalo, protože pak by třeba zase nějaký jiný „lokodepo“ křičel že se to opožďuje. A to nepočítám s tím že se mohlo uvažovat že Arsen je jen v nějaké vrstvě a ta mrcha je až ve vrstvách kolektoru.
Tušilo se to už před demolicemi, u demolic se to prokázalo. Výběrové řízení na demolice bylo vypsáno bylo 5. 5. 2016 a ukončeno v září 2016 (mám podezření, že tou dobou už bylo rozhodnuto a demolovalo se, hrozně se na to spěchalo). Výběrové řízení na hlavní stavbu bylo vypsáno v dubnu 2017. Dopolnit soupisy prací o položku skládkovného není takový problém, vyhnulo by se tak vícepracím.
Doufám, že jako lokodepo jsem jediný.
A kdyby na ten arsen přišli už v roce 2001, tak by se nemusela jeho likvidace do nákladu počítat. Nebo jo a cena by byla tak jako tak o to vyšší?
Jde hlavně o to, aby zakázka byla dobře popsána a uchazeči tedy věděli, co se po nich chce. Není nic horšího, když uchazeč z dokumentace netuší, která z rozporuplných informací platí a co tedy má nacenit. Pak buď zakázku nacení na víc anebo ji nenacení a vymáhá ji na vícepracích.
Přejezd funguje normálně, ale protože je papírově zrušený, bude u něj nesmyslné značení. To je jeden z drobných střípků mozaiky – cesty jak se dobrat toho, aby lidi nebrali předpisy a značení už vůbec vážně. O něco později se to na jiném přejezdu někomu vymstí.
Přitom by stačilo jedno. Oficiálně jej zrušit a zároveň oficiálně zavést nový, dočasný, přidělit mu nové číslování X00000 a vybavit jej jako normální přejezd (resp. nezrušit stávající PZS). Nebo to snad nejde? Tak v tom případě se nemělo tolik chvátat a o zrušení požádat až v době, kdy se bude jezdit po novém mostě. Stejně bude nějakou dobu trvat, než se zruší silnice a vše související… Problém toho přejezdu je, že je velmi frekventovaný. Pustit tam vlaky jen s Op (nebo jen na přenosný přejezdník), to je pro strojvedoucího poukázka k nehodě. Proto se také při výměně zabzař na Jižním… Číst vice »
Dřív by se to nestalo, protože dřív se to nedělalo. Spíš se při elekrizaci zrušil nevyhovující nadjezd a zřídil přejezd. A jinak ano, musí se to nějak vypapírovat, jinak by se nějaký aktivní blbec ozval a nejen že by stála stavba, ale i všechen provoz, neb jízda vlaku by byla nelegální a řidič by nelegálně vjel do kolejiště.
Snad jedině městká kasa by byla spokojená – těch pokut! Těch pokut, co by se vybralo! Konečně by nachytali všecky ty silniční piráty! Jožina s traktorem a tetku Lipovou na kole taky!
Jsou tři ráno a už jsem trošku unavený, ale nemáte tam chybu?
„Kvůli tomu, že nadjezd ale není zrušený, musí být dál v provozu“ (přejezd).
Proč by měl být nadjezd zrušený, když ještě není v provozu?
Třeba je jen chyba na mé straně. Děkuji předem za vysvětlení.
Díky za upozornění