egoe-plus
Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Na domažlické trati v Plzni se začne jezdit po dvou kolejích

Nová zastávka Plzeň-Skvrňany. Autor: Swietelsky Rail
Nová zastávka Plzeň-Skvrňany. Autor: Swietelsky Rail

Rekonstrukce domažlické železniční trati v uzlu Plzeň, která ji rozšířila o druhou kolej i novou dvoukolejnou zastávku Skvrňany, se po dvou letech chýlí ke konci. Dnes kolem 17 hodiny po výluce druhé koleje, při níž se odstranily provizorní stavy, na ní začne běžný provoz. Tím se zrychlí průjezd vlaků městem od Prahy do Bavorska.

Stavbu provádělo sdružení Swietelsky Rail CZ a Swietelsky stavební. Jedním z posledních milníků se minulý měsíc stalo zprovoznění 1500 metrů koleje od Jižního předměstí k nové odbočce Nová Hospoda.

„Do Vánoc nás ještě čeká zprovoznění druhé koleje chebské trati. V lednu bude podbita první kolej a dokončeno trakční vedení a chebská trať bude definitivně dokončena,“ připomíná David Sichrovský, ředitel stavby ze společnosti Swietelsky Rail CZ, že součástí projektu je i sousední trať na Cheb.

Celkem se postavilo a opravilo pět mostů a dva mosty se demontovaly, přeložila zastávka Skvrňany s novým bezbariérovým podchodem a v Domažlické ulici část silnice I/26 mimo obytnou zónu. Položilo se přes 10 kilometrů nových kolejí, na 40 kilometrů elektrických kabelů a 7300 metrů trubního vedení. A také se postavilo 1181 metrů protihlukových stěn.

V dubnu 2020 třetí část modernizace nejdůležitější železniční křižovatky v regionu, jejímž investorem je Správa železniční dopravní cesty a město Plzeň, skončí úplně. Zjara se ještě dokončí nová příjezdová komunikace do areálu Adelardis a upraví všechny přilehlé plochy, včetně bývalé ulice Domažlická a přilehlých chodníků u zastávky Skvrňany.

Přestavba uzlu Plzeň je při sečtení všech etap největší probíhající železniční stavbou v republice. Začala v roce 2011, hotovo by mělo být s koncem roku 2022. Je rozdělena do pěti staveb, které si celkem vyžádají téměř 6,5 miliardy. SŽDC rovněž plánuje velkou rekonstrukci samotné výpravní budovy.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cipísek

Nestačím se divit, kolik se zde projevuje rádobyodborníků. Přesně vědí, co se mělo udělat…

Jiří 2

Dvoukolejně do Chebu s požadavkem na dodržení pravostranného provozu (tam je to ještě pochopitelné), dvoukolejně na Domažlice s požadavkem na totéž (tam není důvod – zastávka má rozhlas i tabule a navíc dvoukolejka končí na kraji Plzně, dopravně dokonce ještě uvnitř stanice) a kde se budou obracet ti Panteři, co si kraj usmyslel na lince Nepomuk – Plzeň-Jižní Předměstí? Protože vejít se tam vejdou jen když vše jede přesně podle grafikonu, ale stačí mírné zpoždění a složí se to jako domeček z karet…

Haha

Ta dvojkolejka tam bude končit jenom cca 2 roky…

Jiří 2

Rekonstrukce Jižního Předměstí nikdy nebyla plánována na to, že tam vlaky budou končit. I proto nejsou třeba na severozápadním zhlaví výhybky. Pak najednou přišel POVED s tím, že tam chce ukončovat vlaky a bohužel mu na to kývli. Ono čistě teoreticky se to tam všechno poskládá, ale pak si k tomu dopravce přidá spojování a rozpojování souprav na rozhraní přepravních špiček a sedel a provoz nachystá běžná každodenní zpoždění a najednou je z grafikonu cár papíru a odnáší to dálková expresní vrstva. A už příští rok to bude problém, až se spustí dvoukolejka do Německa a s tím přibudou další… Číst vice »

Lektor

Až se spustí dvoukolejka do Německa, tak tam nic nebude končit ale pojede to dál směrem na Nýřany.

Jiří 2

Z Nýřan do Nepomuka? Ale jo, proč ne. Já měl za to, že to ale chtějí protáhnout všechno na chebskou, minimálně do Kozolup.

Každopádně každý tranzit je stonásobně lepší než ukončování tam. Protože pro to chybí prostor.

Ferenc Futurista

Furt vo tom samým. Nová dvojkolejka jistě ok, ale proboha, co ty zastávky? Nejlacinější zámkovka, vysoká PHS v designu, který byl hnusný a anachronický už před 25 lety a od tý doby se nezměnil a celý je to zazděný přístřeškama jak ze zlého snu. Doprdelekurvafix, když už někde lítaj miliardy, je fakt takovej problém zaplatit architekta? A fakt se někdo diví samosprávám, které podobné obludnosti na svém katastru nechtějí? A to se nebavím o tom, že takovéhle betonářské orgie rozhodně nepřispívají k tomu, aby se železnice stala organickou součástí městské dopravy, protože tu železnici z města vydělují. Můžem bejt rádi,… Číst vice »

Azkaban

Přesně, taky to nechápu. I kdyby si měli nechat udělat něco jako univerzální design na víc projektů. Něco jako Praha a přístřešky mhd… To by ale nesměl všechno projektovat Sudop a Metroprojekt

Kubrt

V případě nové zastávky Skvrňany je to o to tristnější, že v té oblasti proběhly značné demolice, trať vede v nové stopě a z dříve dosti nehostinné oblasti by se mohlo stát rozvojové území. Ale zjevně o to není zájem, město nechalo – resp. nezabránilo SŽDC – prdnout tam standardizované ŽPSV koryto a šlus.

Pody

Přesně tak, já to hodnotím jako selhání města (od SŽDC nelze v tomto ohledu nějak posun samo o sobě příliš čekat), v Plzni asi chybí něco jako městský architekt, chci věřit, že v Praze, Brně, Ostravě, ale i jiných městech by se takový hrůza už v současnosti nepostavila..

pozorovatel

Chtění věřit je ovšem, bohužel, příliš málo, a od reality výsledku nakonec daleko …

Ferenc Futurista

Pody: naopak, minimálně SS západ se poslední léta chová příčetně …

Ferenc Futurista

Jo, taky nechápu, jak s tímhle může souhlasit samospráva. Dyk je to totální degradace navazujících území, krom toho, že je to pekelně hnusný :(.

X Y

Tak právě jsem se dodíval na video z průjezdu tím „degradovaným“ územím a musím říct, že máte smysl pro humor. Je to průmyslová zóna, továrna. Ještě že mají v Plzni rozum a železnici zrekonstruovali, ne jako na trase Praha – Beroun.

Lektor

Ta zastávka je především naprosto zbytečná.

Franta

Zbytečná zastávka to určitě není. Už to není jako dříve, ale z těch fabrik ještě jezdí dost lidí jak na Domažlice tak do centra a dále na přestupy.

BND30

Myslím, že ta modernizace Plzně (a hlavně jejího částečně c.k. zabezpečovacího zařízení) se povedla.
Máme moderní nádraží, přívětivé k cestujícím, s moderním zabezpečovacím zařízením, kvalitním kolejovým svrškem (ahoj dvacítko u dvacítky).
Teď ještě splatit dluh v podobě chybějícího veřejného nákladiště. Zkuste si do Plzně nechat poslat vagon. Čehokoliv. Není kam… 🙁

Haha

Modernizace pro osobku je parádní. Pro nákladku to je likvidace…

Démon

proč? ještě není hotová 4. a 5.stavba

Haha

Ty 2 koleje vhodné pro nákladku v Plzni považujete za dostatečné? 4. stavba nákladku nijak neřeší a 5. taky nijak zásadně ne (na průjezd uzlem).

Jiří 2

Ještě nejsou hotové, ale už se ví, že: – v Koterově ranžír nebude kvůli hlukovým limitům – stávajícím ranžírem povede silniční průtah městem, čili také žádný šlágr a hlavně prostor – bezúvraťová spojka stávajícího ranžíru s tratí na Prahu, aby vlak nemusela vytahovat staniční záloha, nebude z důvodu toho, že to nevychází ekonomicky a dost zřejmě ani z hlediska vlivu na životní prostředí – na osobním nádraží jsou pro nákladní dopravu 3 (slovy tři) dopravní koleje, čili odstavit vlak nepřichází v úvahu, maximálně tak rychlé střídání – odstavit vlak už nejde ani v Chrástu, protože trať Chrást – Plzeň už… Číst vice »

Jiří 2

Je pro to určen manipulační obvod, což jsou koleje 262-266 u bývalého St.XXX na Lobezských kolejích, vjezd z Cvokařské ulice.

Jiří Kocurek

Počkat, plzeňská teplárna už nemá vlečku?

jirka

trochu přehnaný nadpis ne?? no těch pár metrů snad nestojí ani za řeč

Vladimir

Chápu spravne ze prodloužili dvoukolejnou trať o 1500m?

Haha

Z Jižního se zdvojkolenilo do Plzně-Nové Hospody, odkud se naváže mmj. novostavbou na Stod… 🙂

Kubrt

Řím taky nepostavili za den. Je to součást velké akce, při které ta oblast prošla dost masivním překopáním, zmizel přejezd, i ten kousek dvoukolejky může mít význam pro stabilizaci provozu. Podle mě to za řeč stojí.

jirka

to sice nepostavili ale tohle šnečí rychlostí jako u nás by ho nepostavili ale nikdy, navíc tehdáž měli jen krumpáče a lopaty a né tu techniku co mají firmy dnes

Lektor

No dřív měli především tisíce zaměstnanců. Bagry nezvyšují rychlost ale nahrazují právě ty zamestnance.

Jiří 2

Na naopak pokud vyjde pokyn dodržovat pravostranný provoz, kdy osobní vlaky budou mít předem nařízenu kolej (jako že se to údajně plánuje), tak to provoz ještě více rozvrátí, protože Panter na Jižním.

Mmch výhybka na nové hospodě sice má ohřev, ale není připojen. Asi se tuto zimu neočekává sníh…

libor

tak jsme se úspěšně posunuli do 20.století 🙂 rezervy na 21.stol. tam stále jsou…

TUšíte, kdy se začne dělat Koterov?

Lektor

Mělo by se začít příští rok.

Démon

spíš 2021-2023

Lesan

Podle plánu výluk na jaře 2020.