Infrastruktura Stavebnictví Železnice

V Plzni začala stavba přesmyku domažlické trati, vznikne nová dvoukolejná zastávka

Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC
Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ve středu oficiálně zahájila třetí část modernizace uzlu Plzeň. V rámci výstavby takzvaného přesmyku domažlické trati vybuduje sdružení firem Swietelsky Rail CZ a Swietelsky stavební novou dvoukolejnou železniční trať v oblasti stávající zastávky Plzeň-Skvrňany. V Domažlické ulici pak vznikne přeložka silnice I/26 mimo obytnou zónu.

„Právě začínající stavba se poněkud odlišuje od předchozích dvou etap. Tentokrát půjde o určitou kombinaci modernizace, rekonstrukce a rozšíření stávající dopravní infrastruktury, a to jak železniční, tak i silniční,“ sdělil náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC
Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň.
Autor: Swietelsky Rail/SŽDC

Pro Swietelsky Rail, která má ve sdružení se silniční sestrou podíl 72 procent, představuje stavba zatím největší zakázku v českém železničním stavitelství. „Nejnáročnější fází bude přestavba samotného přesmyku, kde se v jednom místě ve třech výškových úrovních zrekonstruují tři tratě a tři mosty prakticky bez přerušení provozu během většiny prací,“ uvedl ředitel stavby David Sichrovský. Tyto práce skončí na podzim 2019, zatímco nová přeložka silnice Domažlická s nadjezdem vznikne ještě do konce letošního roku.

Součástí projektu je také vybudování zastávky Plzeň-Skvrňany v nové poloze na přeložce. Dojde rovněž k výstavbě opěrných a protihlukových zdí, návěstních lávek, trakčního vedení a vybudování sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. Skupina Swietelsky zakázku získala s cenou jedné miliardy korun.

Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC
Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň.
Autor: Swietelsky Rail/SŽDC

Přestavba uzlu Plzeň je při sečtení všech etap největší probíhající železniční stavbou v republice. Začala v roce 2011, hotovo by mělo být s koncem roku 2022. Je rozdělena do pěti staveb, aktuálně se přestavuje i jižní část nádraží, což má na starosti Metrostav. Celkem si plzeňský uzel vyžádá téměř 6,5 miliardy. SŽDC rovněž plánuje velkou rekonstrukci samotné výpravní budovy.

Newsletter

Partneři