Přesmyk domažlické trati v Plzni podraží, například i kvůli arsenu, vlaky pojedou jen desítkou
Aktuálně největší železniční stavba v Plzeňském kraji prodraží o 88 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se dohodla se
Aktuálně největší železniční stavba v Plzeňském kraji prodraží o 88 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se dohodla se sdružením Swietelsky stavební a Swietelsky Rail na zaúčtování víceprací na stavbě takzvaného přesmyku domažlické trati, který má zrychlit cestování z Plzně do Mnichova. Řidiče čeká delší omezení než bylo plánováno, vlaky budou muset územím jezdit týden pouze desetikilometrovou rychlostí.
Navýšení nákladů vyplývá z dodatku zveřejněného v registru smluv. Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové jde o vícepráce vyvolané nepředvídatelnými okolnostmi. Hlavními důvody prodražení jsou změna výstavby kolektoru a kontaminace zeminy arsenem.
Jde o kolektor, do kterého jsou přeloženy veškeré inženýrské sítě z Faltusova mostu, který byl snesen v rámci stavby. „Jedná se o kolektor ražený hornickým tunelářským způsobem napříč pod kolejištěm jak směr Cheb, tak směr Domažlice. Na základě zastižených geologických podmínek bylo nutno změnit typ pažení stavební jámy a změnu technologie výstavby. Vzhledem k tomu, že kolektor se stavěl pod provozovanou tratí, bylo nutno z bezpečnostních důvodů navýšit i rozsah, četnost a dobu trvání monitoringu vlivu ražby kolektoru na okolí,“ dodala Pistoriusová. U části zeminy pak byla při kontrolním odběru vzorků zjištěna její kontaminace arsenem, bylo ji tedy nutno odvézt na specializovanou skládku. Došlo tak k navýšení přepravní vzdálenosti i poplatku za uložení.
Stavba kromě vyšších nákladů přináší i další komplikace. Konkrétně jde o nový silniční nadjezd, kde došlo ke zvlnění asfaltové vrstvy vozovky. „Po provedení sond bylo zjištěno, že došlo k chemické reakci mezi podkladovou epoxidovou vrstvou a izolací a tím došlo k odtržení izolace. Podle aktuálních informací se zřejmě jedná o vadu materiálu. Vzhledem k závažnosti problému bylo rozhodnuto, že zhotovitel provede opravu v celé ploše nadjezdu,“ uvedla Pistorisuová. Dojde tak ke kompletnímu odfrézování všech vrstev až na beton. Dokončení je plánováno na 8.7.
To přináší i další komplikaci: přejezd v Domažlické ulici měl být oficiálně k 30.6. zrušen, nahradit ho měl právě nadjezd. Kvůli tomu, že nadjezd není dokončen, musí být dál v provozu přejezd . Tím, že byl administrativně zrušen, vlaky pojedou výrazně pomaleji. „Nelze ho provozovat v plném režimu, ale pouze v režimu doplňkovém. Jízda vlaků přes přejezd bude probíhat rychlostí 10km/h, a přestože signalizace přejezdu bude funkční, silniční značení bude osazeno pro přejezd v poruše,“ potvrdila Pistoriusová. Omezení provozu na přejezdu bude trvat od 1. do 8.7.2019.
Stavba přesmyku domažlické trati je další součástí modernizace plzeňského železničního uzlu. Začala loni v dubnu, kompletně hotovo má být v roce 2022. Akce vyjde na 1,22 miliardy korun bez DPH.