Premiéra na Ruzyni: Qatar Airways poslaly do Prahy jako první A350-1000, přivezl jen náklad
Qatar Airways jsou prvním provozovatelem A350-1000.
Na Letišti Václava Havla vůbec poprvé přistál letoun Airbus A350-1000. Do Prahy ho poslal katarský dopravce Qatar Airways. I když jde o osobní letadlo, šlo o čistě nákladní let reagující na zvýšenou poptávku po letecké přepravě zboží.
Na přílet letadla upozornil Flyrosta.com. S délkou 73,78 metrů je Airbus A350-1000 druhým nejdelším airbusem v historii po A340-600. Jde o prodlouženou verzi modelu A350-900. Qatar Airways jsou jeho prvním provozovatelem.
Vyložit a naložit téměř 100 tun nákladu (celkově) z/do Airbusu A350-1000 dokáží @CSAH_PRG během několik desítek minut. pic.twitter.com/Cm01bmPGGi
— flyRosťa (@flyrosta) November 26, 2021
Letadlo do Prahy přivezlo 45 tun nákladu, z Prahy odletělo 48 tun zboží. Z Prahy v letadle odletělo i exotické ptactvo. Letecké společnosti v poslední době využívají i čistě osobní letadla pro dopravu nákladů, využívají k tomu především velké prostory pro přepravu carga.
Na pravidelnou linku mezi Prahou a Dauhá nasazuje dopravce aktuálně podstatně menší stroj: většina letů je provozována s A320.
Airbus A350 jako typ letadla je v Praze stále ještě nepříliš častým návštěvníkem. Jeho kratší a rozšířenější verze A350-900 se v Praze zatím objevila ve verzi tří různých dopravců: Qatar Airways, Ethiopian Airlines a China Airlines.
S cestujícími létá A350-1000 od roku 2018. Vývoj letadla trval zhruba deset let. Oproti verzi 900 je o sedm metrů delší, v konfiguraci pro Qatar Airways se do něj vejde o 44 cestujících více. Má výkonnější motory, kvůli menšímu zatížení ranvejí má šestikolový podvozek. A350-1000 patří k letadlům s mimořádně dlouhým doletem, nikoliv však nejdelším: bez mezipřistání zvládne doletět 14 800 kilometrů. Oproti modelu 900 má mírně upravené zakončení křídel, které umožňuje přistávání i při nižších rychlostech.
Katalogová cena letadla je 367 milionů dolarů. Podle Airbusu jsou provozní náklady o čtvrtinu nižší než u Boeingu 777-300ER. Přes 70 % letadla tvoří titanové a kompozitové materiály, které nereznou. Airbus zatím na letadlo získal 165 zakázek.